Επιστρέφει η “Lady R.” της Σοφίας Μαυραγάνη: Μία one-woman περφόρμανς στην Αθήνα

Στο πλαίσιο της documenta14

Επιστρέφει η Lady R. στην Πλατεία Αυδή. Η περφόρμανς της Σοφίας Μαυραγάνη παρουσιάζεται στο πλαίσιο της documenta14 και ειδικότερα εντός του έργου δημόσιας τέχνης Monument to Revolution (Μνημείο στην Επανάσταση) της Κροάτισσας καλλιτέχνιδας Sanja Iveković. Στο πιο πρόσφατο έργο της η ανατρεπτική χορογράφος συνθέτει και παρουσιάζει μια one-woman περφόρμανς στο δημόσιο χώρο της Αθήνας, εμπνεόμενη από την εμβληματική προσωπικότητα της Rosa Luxemburg.

Στην Πλατεία Αυδή, στο Μεταξουργείο που έχει αποτελέσει πρελούδιο για την αθηναϊκή εκβιομηχάνιση, το μεταξουργείο του Αθανασίου Δουρούτη ήταν το ορόσημο της ομώνυμης εργατικής συνοικίας και έδωσε στην κεντρική πλατεία το όνομα του εργοστασιάρχη (ήταν παλιότερα γνωστή ως Πλατεία Δουρούτη, ενώ σήμερα λέγεται Πλατεία Αυδή).

Η γειτονιά παρουσιάζει ακόμα και σήμερα υψηλή συγκέντρωση παραγωγικών μονάδων: μεταλλουργεία και ξυλουργεία, τυπογραφεία και συνεργεία, κάποια εν λειτουργία, άλλα εγκαταλειμμένα. Το κτίριο όπου στεγαζόταν το μεταξουργείο, ένα από τα παλαιότερα νεοκλασικά της πόλης που τώρα στεγάζει τη Δημοτική Πινακοθήκη, κάποτε απασχολούσε περισσότερες γυναίκες απ’ ό,τι άντρες, που όμως αμείβονταν με λιγότερο από τον μισό μέσο αντρικό μισθό.

Η Sanja Iveković, ανταποκρινόμενη σε αυτά τα ιστορικά στοιχεία και στις όχι και τόσο παλιές εργασιακές συνθήκες και ανισότητες, φαντάζεται εκ νέου το μνημείο του Ludwig Mies van der Rohe για τη Rosa Luxemburg και τον Karl Liebknecht σαν δημόσια σκηνή για τα δικαιώματα των εργατών, τα δικαιώματα των γυναικών και την ταξική πάλη.

H Μαυραγάνη έχει ως σημείο εκκίνησης του έργου το τελευταίο κείμενο της Luxemburg που γράφτηκε αμέσως μετά την καταστολή της εξέγερσης των Σπαρτακιστών από τη γερμανική κυβέρνηση και λίγες ώρες πριν από τη σύλληψη και δολοφονία της Luxemburg και του Karl Liebknecht από το σώμα Φράικορπς. Με το κείμενο αυτό δημιουργεί την παρτιτούρα για ένα παράδοξο πολιτικό ορατόριο, που πραγματεύεται με τη σύμπραξη της ερμηνεύτριας Χαράς Κότσαλη και της μουσικού Μάρθας Μαυροειδή το ζήτημα της αναβίωσης των ίδιων λέξεων από μια σύγχρονη γυναίκα. Πάνω στο μνημείο που είναι αφιερωμένο στη μνήμη της Luxemburg πώς ηχούν σήμερα οι λέξεις του παρελθόντος; Πώς μπορούν να μεταδοθούν; Τί είδους διάλογο προκαλούν;

Συντελεστές

Ιδέα – δημιουργία: Σοφία Μαυραγάνη
Φωνητική – μουσική σύνθεση: Μάρθα Μαυροειδή
Συνεργάτης προβολής – επικοινωνίας: Γιώργος Κατσώνης

Ερμηνεία: Χαρά Κότσαλη

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.