«Μάουζερ» στο Θέατρο της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών

Tο έργο του Heiner Müller για τον εμφύλιο πόλεμο στη νεοϊδρυθείσα Σοβιετική Ένωση του 1920

«Ο άνθρωπος είναι κάτι που με σφαίρες διαπερνάμε,
ώσπου ο άνθρωπος ν’ανασυρθεί από του ανθρώπου τα ερείπια.»

Το έργο αναφέρεται στον εμφύλιο πόλεμο μεταξύ Κόκκινων και Λευκών στη νεοϊδρυθείσα Σοβιετική Ένωση τη δεκαετία του 1920.

Η Υπόθεση
Ο Α αφηγείται τη ιστορία του: πως μεγάλωσε, πως έγινε δήμιος της Επανάστασης, πως εκτέλεσε τον προκάτοχο του, τον Β, επειδή ο τελευταίος σταμάτησε να υπακούει τις εντολές του Κόμματος.

Τι γίνεται όμως όταν κυριεύεται ο ίδιος από αμφιβολίες για την ύπαρξη νοήματος στις εκτελέσεις εχθρών της Επανάστασης και δεν μπορεί να εκτελέσει πλέον τις εντολές του Κόμματος; Πόσο μακριά μπορεί να φτάσει προκειμένου να απαλλαγεί από το χρέος του απέναντι στην Επανάσταση;

Σημείωμα Σκηνοθέτη
Η ανάγκη δημιουργίας της παράστασης ξεκινά από μια μεγάλη αδυναμία κατανόησης της ανθρώπινης βίας και της χρήσης της προς όλες τις κατευθύνσεις. Απορία πάνω στο πως ο άνθρωπος από homo sapiens εξελίχθηκε σε homo violens, βίαιο άνθρωπο. Γενοκτονίες, φόνοι βιασμοί, τρομοκρατία, εθνοκαθάρσεις, εμφύλιοι πόλεμοι, παγκόσμιοι πόλεμοι. O κατάλογος των μορφών βίας είναι ανεξάντλητος και τον συναντάμε συνεχώς σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης.

Με τους προβληματισμούς και τα ερωτήματά μου να μεγεθύνονται όσο περισσότερο έψαχνα γύρω από το ζήτημα της βίας και στην προσπάθεια μου να εξηγήσω το λόγο για τον οποίο με απασχολεί, βρέθηκα μπροστά στο έργο Mauser του Γερμανού συγγραφέα Heiner Müller. Το έργο αυτό γράφτηκε το 1970. Είναι το μοναδικό έργο του Müller που απαγορεύτηκε επισήμως και στο έδαφος της Ανατολικής Γερμανίας. Ο τίτλος του αναφέρεται στο «φημισμένο» τουφέκι Mauser 98, διάσημο για την αντοχή του και την αξιοπιστία του.

Μάουζερ

Η αποσπασματικότητα του λόγου και το γεγονός ότι το έργο στην πραγματικότητα θα μπορούσε να διαδραματίζεται οπουδήποτε και οποτεδήποτε με άφησαν να φανταστώ ελεύθερα πάνω στο κείμενο.

Απώτερος στόχος της παράστασής μας είναι να αναρωτηθούμε για την ατέρμονη ανάγκη του ανθρώπου να κρύβεται πίσω από κατασκευασμένα προσωπεία και συστηματοποιημένες ομάδες που καταδικάζουν το διαφορετικό και να αναδείξουμε το ζωντανό σώμα το οποίο κουβαλάει μέσα του τη μνήμη της βίας, η οποία είναι πάντοτε καταστροφική.

Χωρίς κριτική διάθεση και χρωματισμένη πολιτική σκέψη, ανίκανοι για μεγάλες κοινωνικές αλλαγές όμως ικανοί για τεράστιες εσωτερικές μετακινήσεις αναζητώντας δρόμους επικοινωνίας με τους συνανθρώπους μας, θέλουμε να αναρωτηθούμε μαζί με το κοινό «γιατί ο άνθρωπος σκοτώνει άνθρωπο;».

Συντελεστές

Συγγραφέας: Heiner Müller
Μετάφραση: Ελένη Βαροπούλου (εκδόσεις Άγρα)
Σκηνοθεσία: Κλήμης Εμπέογλου
Βοηθός Σκηνοθέτη: Κατερίνα Ζησούδη
Μουσική: Στέφανος Συμινελάκης
Φωτισμοί: Ελίζα Αλεξανδροπούλου
Σχεδιασμός Σκηνικού: Νίκος Κυριακόπουλος
Κοστούμια: Μυρτώ Σαρμά
Ειδικές Κατασκευές: Μπλερίμ Δαμπιράι
Φωτογραφίες: Νίκος Θωμάς
Σχεδιασμός αφίσας: Παναγιώτα Τζιόβα
Βίντεο: Τάκης Παπαναστασίου
Μοντάζ: Στάμος Δημητρόπουλος
Επικοινωνία: Χρύσα Ματσαγκάνη

Ερμηνεία: Έβελυν Ασουάντ, Δημήτρης Δημητρόπουλος, Αγγελική Ζησούδη, Γιώργος Κισσανδράκης

Εισιτήρια

Τιμές εισιτηρίων: 

5 €
- 10 €

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.