Οι «Σημειώσεις από το υπόγειο» του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι επιστρέφουν στο Beton7 για 7 ακόμα παραστάσεις κάθε Τετάρτη του Ιανουαρίου (11, 18, 25) και του Φεβρουαρίου (1, 8, 15, 22) 2017, ώρα 21.00 σε σκηνοθεσία και ερμηνεία Πέρη Μιχαηλίδη.
Τέλη Μαρτίου του 1864 το λογοτεχνικό – πολιτικό μηνιαίο περιοδικό «Επόχα» φιλοξένησε την εξομολόγηση ενός παράδοξου ανθρώπου. Το κείμενο, που έφερε τον τίτλο «Σημειώσεις από το Υπόγειο», υπέγραφε ο Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι, εκδότης, μαζί με τον αδελφό του Μιχαήλ, του περιοδικού.
Οι «Σημειώσεις από το υπόγειο» είναι ένα έργο πολεμικής όπου ο Ντοστογιέφσκι ασκεί ανελέητη κριτική και παρωδεί τα μεγάλα φιλοσοφικά – λογοτεχνικά κινήματα της εποχής του, κυρίως τον ρασιοναλισμό και τον ρομαντισμό και στρέφεται ενάντια στους «κανονικούς» ανθρώπους, τις θεωρήσεις και τις βεβαιότητές τους. Στη συνάντηση του ήρωα με μια πόρνη αποκαλύπτονται οι κωμικοτραγικές αντιφάσεις του ψυχισμού ενός παραδοσιακού ρομαντικού ήρωα με τον οποίο ταυτίστηκε και ο ίδιος ο συγγραφέας στο μεγαλύτερο μέρος της ζωής του.
«Αν ο “Διπλός Άνθρωπος” και το “Υπόγειο” θεωρούνται και πρέπει να θεωρούνται ληξιαρχικές πράξεις γεννήσεως του ντοστογεφσκικού κόσμου, είναι γιατί ανακαλύπτουν αυτόν τον ήρωα. Έναν άνθρωπο κουρέλι, έναν άνθρωπο με καταρρακωμένη έπαρση, που είναι βορά των “αντιπάλων” και ζει σαν ένα αξεδιάλυτο σύμπλεγμα ταπείνωσης και υπεροχής το οποίο περνάει αδήριτα από τη συνείδηση των άλλων.
Ο Ντοστογιέφσκι αποτάσσει τη βεβαιότητα και ως υπέρτατο σκοπό θέτει την άγνοια. Γι’ αυτό υμνεί την ιδιοτροπία, την αυθαιρεσία, την αλόγιστη πράξη και το καπρίτσιο. Αυτή η τοποθέτηση οδηγεί απευθείας σε έναν αναρχίζοντα ατομικισμό ο οποίος, με δικαίωμα την απόλυτη αυθαιρεσία, φτύνει, προπηλακίζει και ασχημονεί σε βάρος όλων των αξιοσέβαστων αρχών, χωρίς να εξαιρεί τον εαυτό του», γράφει ο Κωστής Παπαγιώργης για το Ντοστογιέφσκι.
«Ο Ντοστογιέφσκι και ο Νίτσε δεν μιλάνε για να διαδώσουν τις ιδέες τους και να διαφωτίσουν τους γύρω τους. Καλούν τον αναγνώστη ως μάρτυρα, θέλουν να αποσπάσουν απ’ αυτόν, το δικαίωμα να σκέφτονται διαφορετικά και το δικαίωμα να υπάρχουν», γράφει ο Λεφ Σεστόφ.
Η παράσταση ακολουθώντας τη λογική της σύγκρουσης που εκφράζει το κείμενο του Ντοστογιέφσκι, υιοθετεί μια λοξή ματιά απέναντι στην περιφραγμένη πρωτοπορία.
22 Απαντήσεις
ενδιαφέρον 🙂
ΘΑ ΕΠΙΘΥΜΟΥΣΑ ΝΑ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΩ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ
ενδιαφερομαι για την παρασταση στις 30/11
Θα ήθελα πολύ να δω αυτή την παράσταση!
7/12/16
Θα ηθελα να το δω…εχω ακουσει ωραια σχολια…..
Superrrrr
Ωραιο…..
εχω διαβασει το βιβλιο και ανυπομονω να το δω
ΥΠΕΡΟΧΟ ΒΙΒΛΙΟ
ευχαριστουμε το site για τις προσκλησεις
ΝΤΟΣΤΟΓΙΕΦΣΚΙ FOREVER!
ΕΛΠΙΖΩ ΝΑ ΚΕΡΔΙΣΩ ΓΙΑ ΑΥΤΟ ΤΟ ΥΠΕΡΟΧΟ ΕΡΓΟ
ΕΥΤΥΧΩΣ ΠΟΥ ΔΟΘΗΚΕ ΠΑΡΑΤΑΣΗ.ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΤΟ ΔΩ
Θα ηθελανα δω την παρασταση.
🙂
ΟΜΟΡΦΑ
καλο
8-2 θα ηταν τελεια
ναι
θα ηθελα κερδισω
Καλή επιτυχία σε όλους και όλες