Το εργαστήριο του αρχιτέκτονα

Μια πρωτότυπη έκθεση με πρωταγωνιστές μικρά και μεγάλα όργανα σχεδιάσεως

Τα Αρχεία Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, με αφορμή τη συμπλήρωση 20 χρόνων από την ίδρυσή τους, οργανώνουν στο κτήριο της οδού Πειραιώς έκθεση με τίτλο «Το εργαστήριο του αρχιτέκτονα». Η έκθεση εγκαινιάζεται την Τετάρτη 25 Νοεμβρίου 2015, στις 20:00 και θα διαρκέσει έως τις 10 Ιανουαρίου 2016.

Μέσα στα είκοσι χρόνια της λειτουργίας τους τα ΑΝΑ, μέλος των Διεθνών Αρχείων Αρχιτεκτονικής, έχουν συγκεντρώσει πάνω από 100 αρχιτεκτονικά αρχεία που χρονολογούνται από την εποχή του Καποδίστρια έως σήμερα.

Από το σχέδιο πόλης της Αθήνας των Σταμάτη Κλεάνθη και Edouard Schaubert και τον Λύσανδρο Καυταντζόγλου, μέχρι τους Enst Ziller και Αναστάση Μεταξά, από τους εκλεκτικιστές, Αλέξανδρο Νικολούδη και Εμμανουήλ Λαζαρίδη, στο χρυσό μεσοπόλεμο με τους Δημήτρη Πικιώνη, Αριστοτέλη Ζάχο και Νικόλαο Μητσάκη, από τους αρχιτέκτονες του ΄50: Εμμανουήλ Βουρέκα και Κωσταντίνο Καψαμπέλη, στους Άρη Κωνσταντινίδη, Κωσταντίνο Δεκαβάλλα, Νίκο Βαλσαμάκη, Δημήτρη και Σουζάνα Αντωνακάκη και Κυριάκο Κρόκο. Όλη η ιστορία της νεοελληνικής αρχιτεκτονικής.

Ανάμεσα στα αρχιτεκτονικά τους αρχεία εντοπίστηκαν εκατοντάδες τεκμήρια που εικονογραφούν με τον πιο ουσιαστικό τρόπο τα εργαλεία της δουλειάς τους.

Τρίγωνα και καμπυλόγραμμα. Πολύτιμες κασετίνες οργάνων από ξύλο και βελούδο, που περιέχουν διαβήτες, διαστημόμετρα και γραμμοσύρτες, με λαβές από ελεφαντόδοντο και έβενο, κλιμακόμετρα από ελεφαντόδοντο και ξύλο βελανιδιάς.

Μολυβδοκόνδυλα και κρετοκόνδυλα του 19ου αιώνα, κονδυλοφόρους και πλάκες σινικής μελάνης σε στερεά μορφή με χρυσά κινέζικα ιδεογράμματα.

Εκατοντάδες μικρά και μεγάλα όργανα σχεδιάσεως, κομψοτεχνήματα εξαιρετικής ποιότητας, ακριβά χειροποίητα κοσμήματα από ατσάλι και χαλκό, πολυτελή και ποιοτικά εργαλεία κατασκευασμένα από τεχνίτες με μεράκι.

Και από τον 19ο αιώνα περνάμε στα άψυχα βιομηχανικά όργανα σχεδιάσεως του σήμερα. Μια σειρά από όργανα που πολλά από αυτά ήταν άγνωστα ακόμα κι στους επιμελητές των ΑΝΑ. Ανάμεσα τους πρωταγωνιστεί το μολύβι. Από τον πρώτο ακιδογράφο στο ξύλινο και στο μηχανικό μολύβι. Πόσοι άραγε γνωρίζουμε ότι το απλό ξύλινο μολύβι βγήκε στο εμπόριο στα μέσα του 19ου αιώνα;

Μια έκθεση που πραγματοποιείται για πρώτη φορά στην Ελλάδα και αποδεικνύει πώς ένα χρηστικό εργαλείο μπορεί να έχει εξαιρετικές αισθητικές και διακοσμητικές αρετές. Μέσα από την καθαρή και ουσιαστική φόρμα τoυ, κομψή και λειτουργική ταυτόχρονα, αναδεικνύεται το «ντιζάιν» και η ομορφιά του!

Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα

Βλέποντας με τις Αισθήσεις: Πριν αγγίξουν το χαρτί
Τη Δευτέρα 14 Δεκεμβρίου 2015 και ώρα 17:00, θα πραγματοποιηθεί εκπαιδευτικό πρόγραμμα, στο πλαίσιο του μηνιαίου κύκλου «Βλέποντας με τις αισθήσεις» που απευθύνετε σε επισκέπτες με χαμηλή όραση ή τυφλότητα.

Τα μολύβια ως όργανα αποτύπωσης μιας ιδέας· τα ταυ, τα καμπυλόγραμμα και οι μετροταινίες ως βοηθήματα μορφοποίησης και ελέγχου της αποτύπωσης αυτής· οι γόμες ως εργαλεία ακύρωσης και επαναφοράς στα πρότερα στάδια του σχεδιασμού και τα μελάνια ως υλικό της τελικής διατύπωσης (υλικό που δεν επιδέχεται εύκολα διόρθωση και που χρησιμοποιείται για την οριστική μορφή ενός σχεδίου), είναι μέρος του φυσικού χώρου και της σκέψης ενός αρχιτέκτονα.

Το εργαστήριο του Δεκεμβρίου εστιάζει σε σχεδιαστικά αντικείμενα που φυλάσσονται στα Αρχεία Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής, δίνοντας μια σπάνια ευκαιρία στους συμμετέχοντες να διερευνήσουν τους τρόπους με τους οποίους οι αρχιτέκτονες προετοιμάζονται πριν αγγίξουν το χαρτί.

Εισιτήρια

Τιμές εισιτηρίων: 

2 €
- 4 €

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.