Το Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου, που ξεκίνησε ένα φθινόπωρο του 2000 και στα επόμενα χρόνια καθιερώθηκε ως το ανοιξιάτικο κινηματογραφικό γεγονός της Αθήνας, γιορτάζει τα 19α γενέθλιά του.

19 διοργανώσεις που μέχρι σήμερα έχουν δώσει την ευκαιρία στους Έλληνες σινεφίλ να ανακαλύψουν το καλύτερο πρόσωπο του γαλλικού και γαλλόφωνου κινηματογράφου, καθώς και τους κύριους δημιουργούς του.  Το φεστιβάλ διαφοροποιείται, ανανεώνεται, και ωθεί όλους τους κλάδους και τους φορείς τους σε μια συνεχή αλληλεπίδραση. Προσκαλεί, λοιπόν, φέτος το κοινό να το απολαύσει, να αναζωογονηθεί και να επωφεληθεί από την επαφή με τις διαφορετικές κουλτούρες, τα θέματα και τις συναντήσεις, για εννέα ημέρες στην Αθήνα και επτά στην Θεσσαλονίκη.

Η μόδα, η πολυτέλεια, η ομορφιά, συνοδεύουν το φεστιβάλ καθ’ όλη τη διάρκειά του, καθώς αναδύονται από διάφορες πτυχές του προγράμματος της φετινής διοργάνωσης. Με την έναρξη των προβολών, και συγκεκριμένα στις 21 Μαρτίου, ένα masterclass δίνει το πρώτο στίγμα. Ο Γενικός Γραμματέας του Μουσείου Christian Dior, Philippe Le Moult και ο Dominique Adt, σκηνοθέτης του ντοκιμαντέρ Christian Dior, l’élégance du paradis perdu, το οποίο θα προβληθεί στο πλαίσιο της συνάντησης αυτής, θα συζητήσουν για τη σχέση του οίκου Dior με την 7η τέχνη και για το πώς γυρίστηκε η ταινία στα παρασκήνια αυτού του μεγάλου οίκου υψηλής ραπτικής.

Το θέμα της μόδας αντικατοπτρίζεται και στην οπτική ταυτότητα της φετινής διοργάνωσης, δημιουργία των Typical Organization for standards and Order. Ξεκινώντας από την ιδέα του «catwalk», της πασαρέλας, στο πίσω πλάνο, οι δημιουργοί ξεδιπλώνουν την κίνηση ενός αιλουροειδούς σε 19 αστραφτερά φωτογραφήματα.

Το τρέιλερ του φεστιβάλ του Νίκου Πάστρα έχει την ίδια θεματική, συνδυάζοντας εμπνεύσεις από τη Νουβέλ Βαγκ με μια σύγχρονη και ρετρό οπτική. Τα χρώματα και τα στρας σμίγουν σ’ ένα μοναδικό και τολμηρό πλάνο.

Η ποικιλομορφία στο πρόγραμμα βρίσκεται στο προσκήνιο και φέτος, τόσο στις κατηγορίες και τα είδη των ταινιών, όσο και στην πλοκή, στη μορφή και φυσικά στην εκπροσώπηση της Γαλλοφωνίας. Μέσα από έξι ταινίες, το Βέλγιο, ο Καναδάς, το Λουξεμβούργο, το Μαρόκο, η Τσέχικη Δημοκρατία και η Ελβετία μας προτείνουν γαλλόφωνες παραγωγές που αντικατοπτρίζουν απόλυτα αυτήν την πολυμορφία.

Τέλος, η Λευκή Κάρτα της φετινής χρονιάς δίνεται για πρώτη φορά σε ένα φεστιβάλ γαλλικού κινηματογράφου το Premiers Plans: Πρόκειται για ένα από τα πρώτα ευρωπαϊκά κινηματογραφικά φεστιβάλ που πραγματοποιείται εδώ και 30 χρόνια στην Angers και μας προτείνει να ανακαλύψουμε μερικές από τις ταινίες της τελευταίας διοργάνωσής του.

Après La Guerre

Après La Guerre

Το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος και στην 19η διοργάνωση του Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου δίνει έμπρακτα δείγματα της υποστήριξής του στους Έλληνες συνεργάτες και δημιουργούς:

– Συμπράττει με τους Έλληνες διανομείς, στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ

– Διοργανώνει σε συνεργασία με το φεστιβάλ Animasyros, που είχε Λευκή Κάρτα στο φεστιβάλ το 2016, το «Καλειδοσκόπιο ταινιών animation», με προβολές ταινιών animation, πλαισιωμένες από μια μουσική σκηνή, για τους πιο μικρούς θεατές το απόγευμα και στη συνέχεια πάρτι με DJ.

– Συνεργάζεται με το Φεστιβάλ Gros Plan για την δημιουργία ενός ερωτηματολογίου με σκοπό να γνωρίσει καλύτερα τους θεατές του και τη γνώμη τους για τις ταινίες. Τα ερωτηματολόγια αυτά θα δίνονται στους θεατές στην αρχή των προβολών των ταινιών της ενότητας « Πανόραμα» .

– Διοργανώνει μαζί με την Ένωση Σκηνοθετών, Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου (ΕΣΠΕΚ), συναντήσεις για τους επαγγελματίες του κινηματογράφου, με θέμα τη συντήρηση, τη νομοθεσία και τις πρακτικές γύρω από τα κινηματογραφικά αρχεία.

– Συνεργάζεται για το εικαστικό του επικοινωνιακού υλικού με το δημιουργικό γραφείο Typical Organization for standards and Order

– Αναθέτει τη δημιουργία του spot του Φεστιβάλ στoν νέο Έλληνα σκηνοθέτη, Νίκο Πάστρα.

– Προσκαλεί Έλληνες και Γάλλους εκπροσώπους διαφόρων μορφών τέχνης να συμμετέχουν ως μέλη της κριτικής επιτροπής που θα δώσει ένα από τα δύο βραβεία.

Gauguin - Voyage de Tahiti

Gauguin – Voyage de Tahiti

Τα Βραβεία:

Θα απονεμηθούν και φέτος δύο βραβεία στις ταινίες που συμμετέχουν στο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου της Ελλάδας:

– Το Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής, το οποίο απονέμεται από την κριτική επιτροπή του φεστιβάλ και αποτελεί μια προσφορά της NOVA και του ΟΠΑΝΔΑ. Οι φορείς αυτός υποστηρίζουν ως χορηγοί επικοινωνίας την προώθηση της ταινίας όταν αυτή προβληθεί στις ελληνικές αίθουσες.

– Το Βραβείο Κοινού, το οποίο απονέμεται κατόπιν ψηφοφορίας των θεατών κατά την έξοδό τους από τις προβολές των ταινιών που συμμετέχουν στο διαγωνιστικό τμήμα. Το Βραβείο Κοινού, προσφορά της μπίρας Fischer, απονέμεται στον διανομέα της βραβευμένης ταινίας στην Ελλάδα για την προώθησή της κατά την προβολή της στις ελληνικές αίθουσες.

Η Κριτική Επιτροπή: 

– Δάφνη Πατακιά
– Πέτρος Σεβαστίκογλου
– Αλέξης Σταμάτης
– Έφη Φαλίδα
– Μόνικα Χριστοδούλου

Ειδικές προβολές & Παράλληλες εκδηλώσεις


– DIOR, ΜΟΔΑ ΚΑΙ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
Τετάρτη 21 Μαρτίου 2018, στις 18.00΄ – Auditorium Γαλλικού Ινστιτούτου

Η σχέση της μόδας και του κινηματογράφου ήταν πάντοτε πολύ στενή, από τη συνεισφορά των μεγάλων σχεδιαστών στο σχεδιασμό κοστουμιών για τις ταινίες, έως τις μεγάλες ηθοποιούς και μούσες των μεγάλων οίκων που αντιπροσωπεύουν τη γαλλική πολυτέλεια. Οι δύο αυτοί κόσμοι μοιράζονται επιπλέον κάποια κοινά χαρακτηριστικά, όπως το γκλάμουρ, τα τεχνάσματα και την αναζήτηση της αισθητικής.

Η φετινή θεματική ενότητα θα είναι αφιερωμένη στη μόδα και τον κινηματογράφο, με πέντε κλασικές ταινίες των οποίων τα κουστούμια έχουν εμπνευστεί και σχεδιαστεί από μεγάλους γαλλικούς οίκους μόδας: Η ταινία Η Ωραία της ημέρας, του Luis Bunuel (1967), η οποία σηματοδότησε τη γνωριμία του σκηνοθέτη με τον Yves Saint Laurent, ηλικίας τότε τριάντα ετών και ο οποίος θα έφερνε μετέπειτα την επανάσταση στο χώρο της γυναικείας μόδας, η ταινία Όλο φωτιά, όλο φλόγα, του Jean-Paul Rappeneau (1982) και το διάσημο φόρεμα του Marc Bohan για τον οίκο Dior,που φοράει η Isabelle Adjani, η ταινία Φραμπαλάδες, ποτέ μου δε σε αγάπησα, του Jacques Becker (1945) με τα χαρακτηριστικά κοστούμια της δεκαετίας του ’40 του Marcel Rochas, η ταινία Η Πανέμορφη και το Τέρας, του Jean Cocteau (1946) με κοστούμια σχεδιασμένα από τον Christian Bérard για τον οίκο Paquin,με τον οποίο ο Pierre Cardin είχε συνεργαστεί στις αρχές της καριέρας του δημιουργώντας πλήθος κοστουμιών και μασκών, και τέλος η ταινία Και ο Θεός έπλασε τη γυναίκα, του Roger Vadim (1956), με τα κοστούμια του Pierre Balmain, απλά και κομψά,  όμως ήταν χαρακτηριστικά και συνέβαλαν στην καθιέρωση της Brigitte Bardot ως σύμβολο του σεξ της εποχής της.

Τα εγκαίνια αυτής της θεματικής θα γίνουν με ένα masterclass γύρω από τη μόδα και συγκεκριμένα γύρω από τον οίκο Dior, ο οποίος πρόσφατα οργάνωσε μια έκθεση στο Μουσείο των Διακοσμητικών Τεχνών του Παρισιού με τον τίτλο Christian Dior, σχεδιαστής του ονείρου.

Στο πλαίσιο αυτό, θα προβληθεί το ντοκιμαντέρ Christian Dior, l‘élégance du paradis perdu (52’), ενώ μετά την προβολή ο Dominique Adt, σκηνοθέτης της ταινίας και ο Philippe Le Moult, Γενικός Διευθυντής του Μουσείου Christian Dior, θα συζητήσουν για τη σχέση του οίκου Dior με την 7η τέχνη και για το πώς γυρίστηκε η ταινία στα παρασκήνια αυτού του μεγάλου οίκου υψηλής ραπτικής.

Η Πανέμορφη και το Τέρας

Η Πανέμορφη και το Τέρας

– ΚΑΛΕΙΔΟΣΚΟΠΙΟ ΤΟΥ ΑΝΙMATION
Σάββατο 24 Μαρτίου, 18.00΄- 02.00΄ – Ρομάντσο

Η αίθουσα προβολών του Ρομάντσο παραδίδεται για ένα ολόκληρο βράδυ στα χρώματα, τους ήχους και τη φαντασία της γαλλικής σκηνής animation, με μια μαραθώνια προβολή-οδοιπορικό από τις πρώτες μέρες της avant garde μέχρι τη σύγχρονη σκηνή της Βρετάνης και τους γαλλόφωνους σκηνοθέτες του αύριο. Μια ευρεία επιλογή μικρού μήκους ταινιών, με αφετηρία το πολύτιμο αρχείο του IFcinéma, που επιμελήθηκαν οι προγραμματιστές του διεθνούς φεστιβάλ Animasyros.

Το Animasyros Διεθνές Φεστιβάλ + Aγορά Κινουμένων Σχεδίων είναι το μεγαλύτερο φεστιβάλ στο είδος του στην Ελλάδα κι ένα από τα είκοσι μεγαλύτερα διεθνώς. Το 2018 κλείνει δέκα χρόνια συνεχούς παρουσίας στο τομέα των ταινιών animation και από τις 26 έως τις 30 Σεπτεμβρίου επιστρέφει στη βάση του, την Ερμούπολη της Σύρου, για την ενδέκατη και πιο φιλόδοξη μέχρι σήμερα έκδοσή του, κεντρική θεματική της οποίας θα είναι «το παιδί».

– Η ΚΡΥΦΗ ΓΟΗΤΕΙΑ ΤΗΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ
Συντήρηση & προσβασιμότητα των κινηματογραφικών αρχείων
Πέμπτη 22 Μαρτίου, 11.00΄- 15.30 – Auditorium Γαλλικού Ινστιτούτου

Σε χώρες όπως η Ελλάδα, όταν γυρίζεται μια ταινία, τα προβλήματα της παραγωγής και της διανομής της είναι τόσο μεγάλα που δεν υπάρχει ούτε ο χρόνος, ούτε η θέληση να προβλεφθεί τι θα γίνει αυτή η ταινία μετά από 40 χρόνια. Έτσι, αρκετά συχνά σημαντικές ταινίες πολιτιστικής κληρονομιάς δεν μπορούν να προβληθούν μετά το θάνατο των δημιουργών τους, είτε γιατί δεν είναι γνωστό σε ποιόν ανήκουν τα δικαιώματα, είτε γιατί δεν υπάρχουν υποδομές, είτε γιατί έχουν χαθεί όλες οι κόπιες.

Με στόχο να ρίξει φως σ’ αυτή τη δεύτερη ζωή των κινηματογραφικών ταινιών, Θα επιχειρήσει να διερευνήσει όρους όπως κατάθεση πνευματικών δικαιωμάτων, δημόσια ιδιοκτησία, δικαιώματα εκμετάλλευσης, πολιτιστική χρήση, εθνικό κινηματογραφικό αρχείο, κινηματογραφική κληρονομιά, συντήρηση, καταλογογράφηση, αξιοποίηση, προσβασιμότητα, ψηφιοποίηση και να μας ευαισθητοποιήσει σε σχέση με την αναγκαιότητά τους. Τέλος θέλει να επισημάνει πως οι ταινίες είναι και ιστορικά ντοκουμέντα που δεν έχουμε το δικαίωμα να εξαφανίσουμε, που πρέπει να διασώσουμε προς χάρη του αυριανού θεατή, και του ιστορικού του μέλλοντος.

Δύο στρογγυλές τράπεζες θα διοργανωθούν για το σκοπό αυτό:

Η πρώτη, από τις 11.00΄ ως τις 13.00΄ όπου θα συμμετέχουν οργανισμοί και οι εκπρόσωποί τους και κατά τη διάρκειά της θα διερευνηθεί το θέμα της ταινίας αρχείου στην νόμιμη, θεσμική και ευρωπαϊκή της διάσταση.

Η δεύτερη, από τις 13.30΄ ως τις 15.30′ θα επικεντρωθεί στην κατάσταση στην Ελλάδα.


– ΤΟ ΣΙΝΕΜΑ ΕΙΝΑΙ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΣΑΣ
Συνεργασία με το φεστιβάλ Gros Plan

Το Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου Ελλάδας ξεκινάει αυτή τη χρονιά μια καινούργια συνεργασία με το Φεστιβάλ Gros Plan δημιουργώντας από κοινού ένα ερωτηματολόγιο με σκοπό να γνωρίσει καλύτερα τους θεατές του και τη γνώμη τους για τις ταινίες.

Τα ερωτηματολόγια θα δίνονται στην αρχή των προβολών της κατηγορίας «Πανόραμα Γαλλόφωνου Κινηματογράφου». Σκοπός: να δημιουργηθεί ένα πρόγραμμα που να ενδιαφέρει το κοινό, να αναπτυχθούν θετικές πρωτοβουλίες και να διασφαλιστεί ότι οι ταινίες που αγαπήσαν οι εσπικέπτες θα προβληθούν σε όσο το μεγαλύτερο κοινό. Στο τέλος του φεστιβάλ θα γίνει κλήρωση και ένας/μια νικητής/τρια από αυτούς που συμπλήρωσαν την έρευνά θα κερδίσει ένα σετ DVD.

 

Ειδικές προβολές εκτός διαγωνισμού

BARBARA
Γαλλία | France, 2017

ΣΚΗΝΟΘΕΣIΑ | RÉALISATION : Mathieu Amalric
ΣΕΝΑΡΙΟ | SCÉNARIO : Mathieu Amalric, Philippe Di Folco
HΘΟΠΟΙΟΙ | AVEC : Jeanne Balibar, Mathieu Amalric, Vincent Peirani
ΠΑΡΑΓΩΓΗ | PRODUCTION : Waiting for Cinéma, Alicéleo
ΔΙΑΝΟΜΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ | DISTRIBUTION POUR LA GRÈCE : Weirdwave
ΕΓΧΡΩΜΟ | COULEUR : DCP, 97’

Φεστιβάλ Καννών 2017: Eιδικό βραβείο «ποίησης» | Festival de Cannes 2017 : Prix de la poésie du cinéma
César 2018 : Βραβείο Α΄ Γυναικείου Ρόλου & Καλύτερου ήχου | Meilleure actrice & Meilleur son

Μία ηθοποιός θα παίξει την Barbara και τα γυρίσματα θα ξεκινήσουν σύντομα. Προετοιμάζει τον ρόλο της, τη φωνή, τα τραγούδια, τις παρτιτούρες, τις κινήσεις, το πλέξιμο, τις σκηνές. Όλα προχωρούν τόσο καλά που ο ρόλος αυτός την κυριεύει. Ο σκηνοθέτης από τη μεριά του, προετοιμάζεται επίσης μέσω των γνωριμιών του, μέσω των αρχείων, της μουσικής, κυριεύεται και εκείνος όπως και εκείνη, από την Barbara… 

DJAM
Γαλλία, Τουρκία, Ελλάδα | France, Turquie, Grèce, 2017

ΣΚΗΝΟΘΕΣIΑ-ΣΕΝΑΡΙΟ | RÉALISATION-SCÉNARIO :Tony Gatlif
HΘΟΠΟΙΟΙ | AVEC : Daphné Patakia, Simon Abkarian, Maryne Cayon
ΠΑΡΑΓΩΓΗ | PRODUCTION : Princes Films
ΔΙΑΝΟΜΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ | DISTRIBUTION POUR LA GRÈCE : Tanweer
ΕΓΧΡΩΜΟ | COULEUR : DCP, 97’

Τη νεαρή Ελληνίδα Djam έστειλε στην Κωνσταντινούπολη ο θείος της Kakourgos, ο οποίος ήταν ναυτικός και λάτρης του Ρεμπέτικου, προκειμένου να βρει το σπάνιο εξάρτημα που χρειάζεται για το πλοίο τους. Εκεί συναντά τη νεαρή Γαλλίδα, Avril, μόνη και χωρίς χρήματα, που πήγε στην Τουρκία για να βοηθήσει εθελοντικά την κατάσταση με τους μετανάστες.

H Djam την παίρνει υπό την προστασία της στο δρόμο για τη Μυτιλήνη. Ένα ταξίδι γνωριμιών, μουσικής, ανταλλαγών και ελπίδας.

Ταινία λήξης:

GARDE ALTERNÉE
ΑΠΟΨΕ ΠΟΥ ΚΟΙΜΑΣΑΙ ;
Γαλλία | France, 2017

ΣΚΗΝΟΘΕΣIΑ | RÉALISATION : Alexandra Leclère
ΣΕΝΑΡΙΟ | SCÉNARIO : Alexandra Leclère
HΘΟΠΟΙΟΙ | AVEC : Didier Bourdon, Valérie Bonneton, Isabelle Carré
ΠΑΡΑΓΩΓΗ | PRODUCTION : Pan-Européenne
ΔΙΑΝΟΜΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ | DISTRIBUTION POUR LA GRÈCE : Rosebud 21
ΕΓΧΡΩΜΟ | COULEUR : DCP, 104’

H Sandrine, παντρεμένη δεκαπέντε χρόνια, με δύο παιδιά, ανακαλύπτει ότι ο άντρας της Jean έχει εξωσυζυγική σχέση. Μετά το σοκ, αποφασίζει να συναντήσει την αντίπαλό της, τη Virginie, και να της προ-τείνει μία παράξενη συμφωνία: να έχουν τον Jean εκ περιτροπής.

Οι δύο γυναίκες συμφωνούν και επιβάλλουν στον άντρα τους να ακολουθήσει αυτό το νέο τρόπο ζωής.

Ταινία έναρξης:

LA PROMESSE DE L’AUBE
Η ΥΠΟΣΧΕΣΗ ΤΗΣ ΑΥΓΗΣ
Γαλλία | France, 2017

ΣΚΗΝΟΘΕΣIΑ | RÉALISATION : Éric Barbier
ΣΕΝΑΡΙΟ | SCÉNARIO : Marie Eynard, Éric Barbier
HΘΟΠΟΙΟΙ | AVEC : Pierre Niney, Charlotte Gainsbourg, Didier Bourdon
ΠΑΡΑΓΩΓΗ | PRODUCTION : Jerico, Nexus Factory, Umedia ΔΙΑΝΟΜΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ | DISTRIBUTION POUR LA GRÈCE : Feelgood
ΕΓΧΡΩΜΟ | COULEUR : DCP, 130’

Βασισμένο στο ομώνυμο έργο του Romain Gary

Από τη δύσκολη παιδική του ηλικία στην Πολωνία, την εφηβεία του κάτω από τον ήλιο της Νίκαιας και μέχρι τα κατορθώματά του ως αεροπόρος στην Αφρική κατά τη διάρκεια του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου, ο Romain Gary έζησε μια καταπληκτική ζωή. Αυτήν όμως την επιμονή να ζήσει χιλιάδες ζωές, να γίνει ένας σπουδαίος άνθρωπος και διάσημος συγγραφέας, την οφείλει στην Mina, τη μητέρα του. Αυτή η απεριόριστη μητρική αγάπη θα αποτελέσει και το βαρύ φορτίο της ζωής του…

Παρουσιάζει ο Γιώργος Αρχιμανδρίτης, συγγραφέας και δημοσιογράφος
Παρουσία τoυ σκηνοθέτη  Eric Barbier
Η είσοδος στην πρεμιέρα και τη λήξη θα γίνει μόνο με την ειδική πρόσκληση

Οι προσκεκλημένοι του Φεστιβάλ

– Dominique Adt, δημιουργός του ντοκιμαντέρ Christian Dior, l’élégance du paradis perdu
– Éric Barbier, σκηνοθέτης της ταινίας La Promesse de l’Aube (Η υπόσχεση της Αυγής)
– Pierre Deladonchamps, ηθοποιός στην ταινία Nos patriotes (Σύντροφοι)
– Edouard Deluc, σκηνοθέτης της ταινίας Gauguin-Voyage de Tahiti (ΓκωγκένΣτην Ταϊτή)
– Rossy De Palma, ηθοποιός στην ταινία Brillantissime (Ωραίο μου διαζύγιο)
– Emmanuel Finkiel, σκηνοθέτης και σεναριογράφος της ταινίας La Douleur (Η οδύνη)
– Éric Gravel, σκηνοθέτης και σεναριογράφος της ταινίας Crash Test Aglaé (Μετωπική σύγκρουση)
– Philippe Le Moult, Γενικός Γραμματέας του Μουσείου Christian Dior
– Blandine Lenoir, σκηνοθέτις της ταινίας Aurore (50 φορές Άνοιξη)
– Bady Minck, παραγωγός της ταινίας Egon Schiele (Egon Schiele, ο θάνατος και η κοπέλα)
– Δάφνη Πατακιά, μέλος της κριτικής επιτροπής, ηθοποιός στη ταινία DJAM
– Claude Éric Poiroux, Γενικός Διευθυντής του Φεστιβάλ «Premiers Plans »
– François Troukens, σκηνοθέτης της ταινίας Tueurs (Δολοφόνοι)

Δείτε το αναλυτικό πρόγραμμα του φεστιβάλ.