starΜια γυναίκα τυλιγμένη σε ένα σάλι με γερμένο κεφάλι, το περίφημο έργο του Πάμπλο Πικάσο Misereuse Accroupie, της μπλε περιόδου που διήρκεσε από το 1901-1904 και μας έχει πλουτίσει με έργα όπως τα Melancholy Woman, Femme aux Bras Croisés και The Old Guitarist, και θεωρείται ως η μελέτη της παραίτησης, έκρυβε ένα ενδιαφέρον δεύτερο θέμα, πάνω στο οποίο είχε ζωγραφίσει ο Ισπανός καλλιτέχνης, ο οποίος εκείνη την εποχή επαναχρησιμοποιούσε τελάρα ζωγραφικής, αφού δεν είχε γίνει ακόμα πλούσιος και διάσημος.

Οι ερευνητές της Πινακοθήκης του Οντάριο, σαρώνοντας με ακτίνες Χ τον πίνακα, μια μέθοδο που όλο και περισσότερα εργαστήρια χρησιμοποιούν προκειμένου να συντηρήσουν τα έργα τέχνης, ανακάλυψαν ένα τοπίο της Βαρκελώνης, που αποδίδουν μάλλον σε μαθητευόμενο του Ισπανού ζωγράφου.

Σύμφωνα με τον επιμελητή Κένεθ Μπρουμέλ, υπήρχαν πολλά σημάδια ότι ο καμβάς είχε επαναχρησιμοποιηθεί. Υπήρχε ένα σχεδόν αδιόρατο χρώμα μέσα στις ρωγμές που είχαν δημιουργηθεί στον πίνακα που συνήθως υποδηλώνει ότι ο καμβάς έχει επαναχρησιμοποιηθεί.

Η μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε για να αποκαλυφθεί το δεύτερο έργο είναι μη παρεμβατική και βοηθά στη χρονολόγηση του έργου. Μάλιστα και αυτός και οι ερευνητές πιστεύουν ότι η μέθοδος σάρωσης των έργων θα βοηθήσει να αποκαλυφθούν πολλοί κρυμμένοι πίνακες.

Αλλά ακριβώς ποιος είναι ο ζωγραφισμός τοπίου παραμένει ένα μυστήριο. Οι αρχικές υποθέσεις ότι ήταν έργο του καλλιτέχνη Joaquín Torres-García έχουν απορριφθεί, τώρα που οι επιμελητές πιστεύουν ότι το τοπίο απεικονίζει μια πραγματική τοποθεσία στη Βαρκελώνη, το Parc del Laberint d’Horta.