Οι ονειρεμένες κοπέλες και τα μυώδη αγόρια του σερ Έντουαρντ Μπερν – Τζόουνς θα προκαλέσουν ξανά τα αισθήματα και την αγάπη του κοινού σε μια αναδρομική έκθεση στην Tate Britain αυτό το φθινόπωρο, στην οποία θα εκτεθούν δυο από τους πιο γνωστούς κύκλους ζωγραφικής του καλλιτέχνη –ο ένας εξ αυτών δεν ολοκληρώθηκε ποτέ – και θα επανενωθούν για πρώτη φορά.

Διάσημος καλλιτέχνης του 19ου αιώνα, ο Έντουαρντ Μπερν- Τζόουνς, ήταν κορυφαίος ζωγράφος, σχεδιαστής και πρωτοπόρος του βιομηχανικού σχεδίου. Άφησε τις σπουδές θεολογίας στην Οξφόρδη για να γίνει βοηθός και να δουλέψει μαζί με τον Ντάντε Γκάμπριελ Ροσέτι, ένα γίγαντα της προραφαηλιτικής ζωγραφικής.

Συνδέθηκε με στενή φιλία με τον Ουίλιαμ Μόρις, μιας σημαντικής προσωπικότητας του 19ου αιώνα, ο οποίος θεωρείται ότι αναζωογώνησε την παραδοσιακή βρετανική υφαντουργία και διακοσμητική κεντητική τέχνη, με τον οποίο ταξίδεψαν σε όλη την Ευρώπη και επηρεάστηκαν από το μεγαλείο, την αρχιτεκτονική και την πλούσια διακόσμηση των καθεδρικών ναών που επισκέφθηκαν. Οι Έντουαρντ Μπερν–Τζόουνς, Ουίλιαμ Μόρις και Ντάντε Γκάμπριελ Ροσέτι ίδρυσαν μια καλλιτεχνική εταιρεία που ενέπνευσε σημαντικά τη διακόσμηση εκκλησιών και σπιτιών κατά τον 20ο αιώνα.

Ο Μπερν – Τζόουνς, αρχίζοντας την καλλιτεχνική σταδιοδρομία του ως οπαδός του Ροσέτι, επικέντρωνε τη θεματογραφία του σε ρομαντικούς πίνακες της μεσαιωνικής ιπποσύνης, όπως «Μέρλιν και Νίμονε», «Δανάη ή ο μπρούντζινος πύργος» και «Ο βασιλιάς Κοφέτουα και η ζητιάνα», ένα από τα πιο διάσημα έργα του. Τα έργα του είναι έντονα επηρεασμένα από τις μορφές των Ιταλών ζωγράφων Μποτιτσέλι και Λίππι, αλλά και τις σύγχρονες εικονογραφήσεις του Ροσέτι. Ο Μπερν – Τζόουνς απέκτησε τη φήμη ενός από τους μεγαλύτερους ζωγράφους της Αγγλίας. Φιλοτέχνησε επίσης υπέροχες εκκλησιαστικές υαλογραφίες, όπως τα βιτρό στον καθεδρικό ναό του Αγίου Φιλίππου στο Μπέρμιγχαμ, αλλά και διακοσμητικά σχέδια για επιπλώσεις, υφάσματα, κοσμήματα, κεραμικά πλακίδια, μωσαϊκά και εικονογραφήσεις βιβλίων. Στη δεκαετία του 1870, δημιούργησε ερωτική σχέση με την ελληνικής καταγωγής καλλιτέχνιδα Μαρία Κασσαβέτη Ζαμπάκο, την οποία απεικόνισε σε αρκετά έργα του.

The Wise and Foolish Virgins

Fair Rosamond and Queen Eleonor

Η τέχνη του επηρέασε ολόκληρες γενιές ζωγράφων, όπως ο Πάμπλο Πικάσο και η έκθεση στην Tate θα είναι η πρώτη μεγάλη από το 1933, όταν γιορτάστηκε η εκατονταετηρίδα από τη γέννησή του. Οι κύκλοι ζωγραφικής Briar Rose και Perseus που θα εκτεθούν για πρώτη φορά, θεωρούνται από τα πιο φιλόδοξα έργα του. Το Briar Rose, που έχει μήκος σχεδόν 3 μέτρα, απεικονίζει την κόρη του καλλιτέχνη Margaret, ως Sleeping Beauty και βρίσκεται ακόμα στο σπίτι για το οποίο αγοράστηκε το 1890, το Buscot Park στο Oxfordshire.

Ο κύκλος του Περσέα που σχεδιάστηκε για τον 26χρονο βουλευτή και μελλοντικό πρωθυπουργό Άρθουρ Μπάλφουρ, δεν ολοκληρώθηκε ποτέ. Η αφήγηση του μύθου του Έλληνα ήρωα για τη διάσωση της Ανδρομέδας, για τον οποίο υποχρεώθηκαν να φράξουν παράθυρα και να αλλάξουν τις πόρτες και τη διαρρύθμιση του σπιτιού για τον οποίο παραγγέλθηκε, υπήρξε μόνο ως κέρινη μακέτα στο εργαστήριο του καλλιτέχνη. Από αυτό το έργο υπάρχουν σήμερα μόνο τέσσερα τελειωμένα κομμάτια, ενώ δέκα σχέδια πλήρους κλίμακας δείχνουν το μεγαλείο του έργου.

Cupid finding Psyche: winged cupid standing over body of Psyche asleep below a fountain, roses on a trellis behind

The March Marigold

The Briar Rose: The Council Chamber

Song of Love

Head Study of Maria Zambaco (The Wine of Circe)

Mermaid With Her Offspring