«Genii Loci. Ελληνική Τέχνη από το 1930 έως σήμερα». Με αυτό τον τίτλο σημαντικές πτυχές της νεότερης και σύγχρονης εικαστικής δημιουργίας, που είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την έννοια του τόπου και τη σημασία του ως πεδίου αισθητικής, καλλιτεχνικής και ευρύτερα πολιτισμικής αναζήτησης, θα παρουσιαστούν στην έκθεση  που διοργανώνει το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού σε συνεργασία με την Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου, το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στο πλαίσιο του αφιερωματικού «Έτους Ελλάδας – Ρωσίας 2016».

Νίκος Αλεξίου (1960-2011) Ιερά Μονή Ιβήρων - Το μεγάλο δαντελωτό, 2003 χαρτί, σπάγκος και καλάμι, 260 x 250 εκ.. Αγορά από την οικογένεια Αλεξίου Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, αρ. έργου: D-1973

Νίκος Αλεξίου (1960-2011) Ιερά Μονή Ιβήρων – Το μεγάλο δαντελωτό, 2003 χαρτί, σπάγκος και καλάμι, 260 x 250 εκ.. Αγορά από την οικογένεια Αλεξίου Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Μέσα από την παρουσίαση 100 δημιουργών και την επιλογή 147 αντιπροσωπευτικών έργων από τις συλλογές της Εθνικής Πινακοθήκης-Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτζου, του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης καθώς και σημαντικές ιδιωτικές συλλογές της χώρας, η έκθεση επιχειρεί να αναδείξει τη βιωματική και πνευματική σχέση των καλλιτεχνών με τον τόπο, καθώς και τον τρόπο με τον οποίο, μέσω της καλλιτεχνικής έκφρασης, ο τόπος φορτίζεται με ένα πλήθος νοημάτων και συμβόλων που προβάλλουν την ιδιαιτερότητά του και καθορίζουν το πνεύμα, τον χαρακτήρα και την ψυχή του. Η εννοιολογική διάρθρωση των ενοτήτων της έκθεσης βασίζεται στην κατανόηση των φαινομένων, μέσα από το συσχετισμό, το σχολιασμό και την αντιπαραβολή του χθες με το σήμερα κι έχει ως κεντρικό ζητούμενο το πώς κάθε φορά η ελληνική καλλιτεχνική παραγωγή συνδιαλέγεται με το παρελθόν και τα διεθνή νεωτεριστικά πρότυπα.

Αγήνωρ Αστεριάδης (1898-1977) Πειραιάς, 1973 Αυγοτέμπερα σε ξύλο, 202 x 122 εκ. Δωρεά του καλλιτέχνη αρ. έργου 4829 Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου

Αγήνωρ Αστεριάδης (1898-1977) Πειραιάς, 1973 Αυγοτέμπερα σε ξύλο, 202 x 122 εκ. Δωρεά του καλλιτέχνη, Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου

Η έκθεση δομείται εννοιολογικά σε τρεις μεγάλες ενότητες. Η πρώτη πραγματεύεται την έννοια της ταυτότητας και το αίτημα της ελληνικότητας όπως αυτό διατυπώθηκε τη δεκαετία του ‘30 και τη μεταπολεμική περίοδο. Η δεύτερη αναφέρεται στην έννοια της αμφισβήτησης και στην αισθητική και πολιτική ρήξη των δεκαετιών του ’60 και του ’70, ενώ η τρίτη στην έννοια της αναζήτησης και στις μεταμορφώσεις που συντελούνται στη σύγχρονη ελληνική τέχνη σε σχέση με την παράδοση και τη μνήμη, τη διερεύνηση υπαρξιακών πεδίων και τις κοινωνικοπολιτικές εξελίξεις από τη δεκαετία του ’80 έως σήμερα. Η επιλογή των εκθεμάτων έγινε με χρονολογικά, θεματολογικά και μορφολογικά κριτήρια και καλύπτει ένα ευρύ φάσμα καλλιτεχνικών μέσων: από τη ζωγραφική και τη γλυπτική, τη χαρακτική, το σχέδιο και τη φωτογραφία μέχρι τη βίντεο τέχνη και τις εγκαταστάσεις.

Διοχάντη (1945) Χωρίς τίτλο, 1981 Eγκατάσταση, 280 x 550 x 3 εκ. Δωρεά της καλλιτέχνιδας Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, αρ. έργου: 1981.068ΙΝ.1630

Διοχάντη (1945) Χωρίς τίτλο, 1981 Eγκατάσταση, 280 x 550 x 3 εκ. Δωρεά της καλλιτέχνιδας Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Για την υλοποίηση της έκθεσης συγκροτήθηκε οργανωτική επιτροπή με πρόεδρο τη Γενική Γραμματέα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, κ. Μαρία Ανδρεαδάκη-Βλαζάκη και επιστημονική επιτροπή, αποτελούμενη από την καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών και Διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης-Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτζου, κ. Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα, την ιστορικό τέχνης-μουσειολόγο και διευθύντρια του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, κ. Αικατερίνη Κοσκινά, την ιστορικό τέχνης και διευθύντρια του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, κ. Μαρία Τσαντσάνογλου, και τον αναπληρωτή καθηγητή του Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, κ. Γεώργιο Τζιρτζιλάκη.

Τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν την Τετάρτη 30 Νοεμβρίου, ώρα 19:00, από την Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού, κ. Λυδία Κονιόρδου. Επιμελητές της έκθεσης είναι οι ιστορικοί τέχνης Έφη Αγαθονίκου, Τίνα Πανδή, Θοδωρής Μάρκογλου και Σπύρος Μάκκας, ενώ τον αρχιτεκτονικό-μουσειογραφικό σχεδιασμό έχει αναλάβει ο αρχιτέκτονας Αλέξανδρος Ξενάκης. Την ευθύνη για τη διοργάνωση της έκθεσης «Genii Loci. Ελληνική Τέχνη από το 1930 έως σήμερα» έχει η Διεύθυνση Εφαρμογής Πολιτιστικής Πολιτικής / Τμήμα Εικαστικών Τεχνών, Αρχιτεκτονικής, Φωτογραφίας και Σχεδίου της Γενικής Διεύθυνσης Σύγχρονου Πολιτισμού του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας (1906-1994) Genii Loci, 1970 Λάδι σε μουσαμά, 75,5 x 107 εκ. Δωρεά του καλλιτέχνη αρ. έργου 7341 Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου

Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας (1906-1994) Genii Loci, 1970 Λάδι σε μουσαμά, 75,5 x 107 εκ. Δωρεά του καλλιτέχνη αρ. έργου 7341 Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου

Βλάσης Κανιάρης (1928-2011) Τιμής ένεκεν στους τοίχους της Αθήνας 1941-19…, 1959 Μικτή τεχνική σε καμβά, 130 x 150 εκ. Δωρεά της Μαρίας Λίνας Κανιάρη, 2014 Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αρ. Εισ. 992/14

Βλάσης Κανιάρης (1928-2011) Τιμής ένεκεν στους τοίχους της Αθήνας 1941-19…, 1959 Μικτή τεχνική σε καμβά, 130 x 150 εκ. Δωρεά της Μαρίας Λίνας Κανιάρη, 2014 Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Φώτης Κόντογλου (1895/1896-1965) Η Ελλάδα των τριών κόσμων, 1933 Λάδι σε μουσαμά, 31,5 x 43 εκ. αρ. έργου 10515 Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου

Φώτης Κόντογλου (1895/1896-1965) Η Ελλάδα των τριών κόσμων, 1933 Λάδι σε μουσαμά, 31,5 x 43 εκ. Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου

Ρένα Παπασπύρου (1938) Μαγικά δωμάτια, 1985 Aποτοιχισμένη επιφάνεια, πανί, παστέλ 200 x 370 x 25 εκ. Αγορά 2002 με επιχορήγηση του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Aρ. Εισ. 181/02

Ρένα Παπασπύρου (1938) Μαγικά δωμάτια, 1985 Aποτοιχισμένη επιφάνεια, πανί, παστέλ 200 x 370 x 25 εκ. Αγορά 2002 με επιχορήγηση του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Κωνσταντίνος Παρθένης (1878/1879-1967) Pietà (Πιετά), 1920-1930 Λάδι σε καμβά, 128 x 169 εκ. Δωρεά Σοφίας Παρθένη αρ. έργου 6467 Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου

Κωνσταντίνος Παρθένης (1878/1879-1967) Pietà (Πιετά), 1920-1930 Λάδι σε καμβά, 128 x 169 εκ. Δωρεά Σοφίας Παρθένη, Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου

Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης (1908-1993) Μυχός Θερμαϊκού κόλπου, 1979 Tέμπερα σε χαρτί, 26 x 36 εκ. Δωρεά Δημήτρη Μειμάρογλου Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, αρ. έργου: 1979. 124PA.0504

Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης (1908-1993) Μυχός Θερμαϊκού κόλπου, 1979 Tέμπερα σε χαρτί, 26 x 36 εκ. Δωρεά Δημήτρη Μειμάρογλου Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Γιάννης Σπυρόπουλος (1912-1990) Ό,τι απέμεινε, 1973 Λάδι σε μουσαμά, 65 x 54 εκ. Δωρεά Υπουργείου Πολιτισμού και Επιστημών αρ. έργου 4385 Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου

Γιάννης Σπυρόπουλος (1912-1990) Ό,τι απέμεινε, 1973 Λάδι σε μουσαμά, 65 x 54 εκ. Δωρεά Υπουργείου Πολιτισμού και Επιστημών, Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου

Στέφανος Τσιβόπουλος (1973) The Land, 2006 Βιντεοεγκατάσταση Bίντεο διάρκειας 8΄, έγχρωμο, με ήχο Αγορά 2008 Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Aρ. Εισ. 603/08

Στέφανος Τσιβόπουλος (1973) The Land, 2006 Βιντεοεγκατάσταση Bίντεο διάρκειας 8΄, έγχρωμο, με ήχο Αγορά 2008 Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Aρ. Εισ. 603/08

Info έκθεσης: Genii Loci. Ελληνική Τέχνη από το 1930 έως σήμερα | 30 Νοεμβρίου 2016 – 9 Ιανουαρίου 2017 | Κρατικό Μουσείο Manege της Αγίας Πετρούπολης