Ο εντυπωσιακός Ζαν Μαρκ Μπαρ, υποδυόμενος την πραγματική ιστορία του δύτη Ζακ Μαγιόλ, βουτάει στο βαθύ μπλε της Αγίας Άννας και, υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Λυκ Μπεσόν, κάνει αυτομάτως διάσημη την Αμοργό σε όλο τον κόσμο, για τη μοναδική ομορφιά της. Τριάντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της ταινίας τον Ιανουάριο του 1988 στη Γαλλία, το «Απέραντο γαλάζιο» εξακολουθεί να είναι ο σημαντικότερος εκπρόσωπος του νησιού παγκοσμίως.

Το παράδειγμα της ταινίας είναι τρανταχτή απόδειξη για τα οικονομικά οφέλη της κινηματογραφικής βιομηχανίας στη χώρα. Το κόστος της ήταν 1.200.000.000 δραχμές (ποσό υπέρογκο για την εποχή και το μεγαλύτερο για ευρωπαϊκή παραγωγή το 1988 και για όλη τη δεκαετία του ’80). Στην Ελλάδα ξοδεύτηκε το 1/3 του κόστους (450.000.000 δραχμές), ενώ το μισό συνεργείο ήταν Έλληνες. Το παράδειγμα της Κροατίας επίσης είναι σημαντικό, μια χώρα στην οποία γυρίζονται σκηνές του Game of Thrones, αλλά και το επόμενο “Mama Mia”, καθώς 40 εκατομμύρια τουρίστες επέλεξαν να ταξιδέψουν την προηγούμενη χρονιά στην Κροατία, επειδή είδαν τα τοπία της σε ταινίες ή σειρές, όπως ανέφερε η κινηματογραφική παραγωγός Spomenka Saraga, ομιλήτρια του Συνεδρίου «ΥΠΕΡΙΑ 2017» που πραγματοποιήθηκε στην Αμοργό, το τετραήμερο 26-29 Οκτωβρίου.

«Το παιδί και το δελφίνι» (η πρώτη αμερικάνικη παραγωγή που γυρίστηκε στην Ελλάδα – Ύδρα), «Mediterraneo» (Καστελόριζο), «Mamma Mia!» (Σκόπελος, Σκιάθος), «Lara Croft Tomb Raider: The Cradle Of Life» (Σαντορίνη), «Τα Κανόνια Του Ναβαρόνε» (Ρόδος), «James Bond: For your eyes only» (Κέρκυρα, Μετέωρα) είναι ορισμένες από τις παραγωγές που έχουν αφήσει έντονα το αποτύπωμά τους στην εκάστοτε τοπική κοινωνία. Σύμφωνα, για παράδειγμα, με τη μελέτη του ΙΟΒΕ «Παραγωγή κινηματογραφικών ταινιών στην Ελλάδα: επιδράσεις στην οικονομία», «στην περίπτωση της Κεφαλονιάς οι αφίξεις αλλοδαπών στα ξενοδοχειακά καταλύματα της περιοχής είναι περισσότερες κατά 14% περίπου στην περιοχή σε σύγκριση με την επίδοση που θα επιτυγχάνονταν αν δεν είχαν πραγματοποιηθεί τα γυρίσματα της ταινίας “το Μαντολίνο του Λοχαγού Κορέλι”».

Γιατί όμως δεν πραγματοποιούνται περισσότερες κινηματογραφικές παραγωγές στην Ελλάδα, μια χώρα με τόση ποικιλία σε φυσικά τοπία ιδιαίτερου κάλλους, ενώ είναι αποδεδειγμένα τα πολλαπλά οφέλη μιας τέτοιας δραστηριότητας στην οικονομική ανάπτυξη της κάθε περιοχής;

Αυτό ήταν ένα από τα κεντρικά ερωτήματα που συζητήθηκαν κατά τη διοργάνωση του 15ου Συνεδρίου «Υπέρια 2017», παράλληλα με το οποίο πραγματοποιήθηκε και το Φεστιβάλ Τουριστικών Ταινιών Αμοργού, συγκεντρώνοντας στην Αιγιάλη πάνω από 100 συμμετέχοντες από όλο τον κόσμο, ομιλητές διεθνούς κύρους, σκηνοθέτες, παραγωγούς ταινιών, ιστορικούς, καθηγητές, δημοσιογράφους.

Διοργανωτές και συμμετέχοντες του Υπέρια 2017

Διοργανωτές και συμμετέχοντες του Υπέρια 2017

Το «Υπέρια 2017», ήταν επίσης αφιερωμένο στον Luc Besson και ο Έλληνας παραγωγός της ταινίας «Απέραντο γαλάζιο», Νίκος Γιαννόπουλος, μίλησε ιδιαίτερα συγκινημένος για την επιστροφή του για πρώτη φορά στην Αμοργό με αφορμή αυτή τη διοργάνωση, 30 χρόνια μετά, ενώ μοιράστηκε με το κοινό άγνωστες ιστορίες από τα γυρίσματα.

Όπως σημειώνει ωστόσο ο κ. Αντώνης Κιούκας, Προέδρος του Συνεδρίου και Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Τουριστικών Ταινιών Αμοργού, «όταν γυρίστηκε το «Απέραντο Γαλάζιο» δεν ξέρω αν οι ντόπιοι κατάλαβαν τι επίδραση θα είχε στον τόπο και στην τουριστική του ανάπτυξη. Κάποιος πρέπει να εμπλέκει την τοπική κοινωνία, όμως αυτό είναι το πρόβλημα της τουριστικής μας πολιτικής γενικότερα, ότι ο πολιτισμός δεν είναι προτεραιότητά μας. Γι’ αυτό ζητάμε ο Δήμος Αμοργού να στηρίξει ακόμα περισσότερο το “Υπέρια”, να υπάρξει στενότερη συνεργασία από όση υπάρχει σήμερα». 

«Φέτος το βασικό θέμα του Συνεδρίου ήταν τα οπτικοακουστικά μέσα στην υπηρεσία της προβολής. Μας ενδιέφεραν οι οργανισμοί κάθε χώρας που προσελκύουν ξένες παραγωγές (Film Commissions), πώς η παραγωγή και διανομή των τουριστικών ταινιών βοηθάει και μπορεί να επεκτείνει το branding μιας χώρας, αλλά και τι κάνει η Ελλάδα σε αυτόν τον τομέα, αν επενδύει, αν έχει ένα θεσμικό πλαίσιο», αναφέρει ο κ. Κιούκας.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι παγκοσμίως, 1 στους 5 επιλέγει τουριστικό προορισμό βάσει μιας ταινίας ή σειράς που έχει γυριστεί στη συγκεκριμένη τοποθεσία. Άλλωστε, όπως αναφέρεται στη σχετική μελέτη του ΙΟΒΕ, «σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι τηλεοπτικές σειρές και ο κινηματογράφος αποτελούν το τρίτο πιο ισχυρό μέσο επιρροής (έπειτα από την οικογένεια/φίλους και το διαδίκτυο) σχετικά με την απόφαση ενός ατόμου να επισκεφθεί έναν προορισμό», κάτι το οποίο τόνισαν ιδιαίτερα στις ομιλίες τους τόσο ο Γενικός Γραμματέας του ΕΟΤ, κ. Κώστας Τσέγας, όσο και ο κ. Αντώνης Κιούκας.

Ο κ. Αντώνης Κιούκας & η κ. Ειρήνη Γιαννακοπούλου, Πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Γυναικών Θολαρίων Αμοργού &ιδιοκτήτρια του ξενοδοχείου Aegialis Hotel & Spa

Ο κ. Αντώνης Κιούκας & η κ. Ειρήνη Γιαννακοπούλου, Πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Γυναικών Θολαρίων Αμοργού &ιδιοκτήτρια του ξενοδοχείου Aegialis Hotel & Spa

Το ζήτημα είναι λοιπόν ότι η Ελλάδα δεν εκμεταλλεύεται στο μέγιστο δυνατό τα συγκριτικά πλεονεκτήματά της, και ιδιαιτέρως την ποικιλία τοπίων φυσικής ομορφιάς, καθώς η χώρα μας δεν είναι φιλική για τις κινηματογραφικές παραγωγές, δεν δίνει οικονομικά κίνητρα ή διευκολύνσεις στην αδειοδότηση.

Ωστόσο τα πράγματα σε αυτόν τον τομέα φαίνεται πως αρχίζουν να αλλάζουν, με την πρόσφατη ψήφιση του Πολυνομοσχεδίου του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής τον Αύγουστο του 2017, στο πλαίσιο του οποίου περιλαμβάνεται ειδική ρύθμιση για οικονομική ελάφρυνση κινηματογραφικών παραγωγών στη χώρα μας, το λεγόμενο “cash rebateπου υλοποιούν εδώ και χρόνια πολλές χώρες παγκοσμίως (περίπου 19 χώρες από τις 28 της Ευρωπαϊκής Ένωσης) και στην περίπτωση της Ελλάδας εξασφαλίζει ότι το 25% του συνολικού ποσού που θα ξοδέψει ένας παραγωγός στη χώρα μας, θα του επιστραφεί από το ελληνικό κράτος. Να σημειώσουμε πως σε όλες τις χώρες που εφαρμόζεται το cash rebate, τα οφέλη για την οικονομία είναι τεράστια, μειώνεται η ανεργία καθώς οι παραγωγές χρησιμοποιούν συνεργεία από τις χώρες όπου πραγματοποιούν τα γυρίσματα, ενώ ωφελείται και μια ολόκληρη αλυσίδα δραστηριοτήτων (μετακινήσεις συνεργείων, διατροφή, στέγαση, υπηρεσίες). Εν ολίγοις, το cash rebate είναι το κλειδί για να περάσουμε στην επόμενη πίστα, αυτή των ανταγωνιστικών πλέον χωρών.

«Οι λέξεις κλειδιά είναι: οικονομικά κίνητρα, τοποθεσίες, το ανθρώπινο δυναμικό της χώρας»

Παράλληλα, εδώ και λίγους μήνες έχει δημιουργηθεί το Hellenic Film Commission του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου που χρηματοδοτείται από το Υπουργείο Πολιτισμού, με Διευθύντρια την κ. Βένια Βέργου, με σκοπό «να βελτιώνονται οι νομοθεσίες, να γίνει η χώρα πιο φιλική στην κινηματογραφική βιομηχανία, ακριβώς επειδή τα πολλαπλασιαστικά οφέλη από την ανάπτυξη του κινηματογράφου είναι τεράστια. Δουλειά του film commission είναι να προωθεί μια χώρα, να την προβάλλει με βάση τα δυνατά της σημεία. Η κάθε χώρα χρειάζεται πολύ σοβαρό branding γιατί οι λέξεις κλειδιά σε αυτή τη δουλειά είναι: οικονομικά κίνητρα, τοποθεσίες, το ανθρώπινο δυναμικό της χώρας. Όλοι οι film commissioners παγκοσμίως προμοτάρουν αντίστοιχα τον κάθε έναν από αυτούς τομείς, συνεπώς η Ελλάδα πρέπει να βρει με ποιο τρόπο θα ξεχωρίσει από τις υπόλοιπες χώρες.»

Προβολές ταινιών στο Φεστιβάλ Τουριστικών Ταινιών Αμοργού

Προβολές ταινιών στο Φεστιβάλ Τουριστικών Ταινιών Αμοργού

Σημαντικές κινήσεις είναι επίσης η Ίδρυση Σχολής Κινηματογράφου στη Σύρο από τον Αμερικανό παραγωγό Steven Bernstein, για την οποία μίλησε ο κ. Γιώργος Λεονταρίτης από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, η πρόσφατη αναφορά του Πρωθυπουργού από το Σικάγο στην προσέλκυση κινηματογραφικών παραγωγών, αλλά και το Film Office της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, όπου ξεκινάνε γυρίσματα για τη νέα ταινία του Γιάννη Οικονομίδη «Η μπαλάντα της τρύπιας καρδιάς», στο οποίο αναφέρθηκε ο κ. Στάθης Καλογερόπουλος.

Για να κάνουμε το επόμενο βήμα, για να γίνουμε ανταγωνιστικοί και να προβάλλουμε σωστά τη χώρα μας, «πρέπει να έχουμε παρουσία σε όλα τα Fora, να γίνεται αντιληπτό ότι η Ελλάδα είναι ένας δυνατός παίκτης. Ήδη υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από την Ινδία να γυρίζει κάποιες σεκάνς ταινιών Bollywood στην Ελλάδα. Το ίδιο ενδιαφέρον υπάρχει και από την Κίνα, μια τεράστια αγορά στην οποία πρέπει να ανοιχτούμε», μας λέει η κ. Βέργου.

Είναι ανάγκη λοιπόν να υπάρξει μια κοινή στρατηγική από όλους τους φορείς, τους Δήμους και τις κοινότητες, αλλά κυρίως η βούληση της Πολιτείας, ώστε να αλλάξει η νοοτροπία απέναντι στις κινηματογραφικές παραγωγές στη χώρα μας, καθώς είναι κοινώς αποδεκτό ότι το Σινεμά είναι πολύ πιο αποτελεσματικό μέσο για την προβολή μιας χώρας από οποιαδήποτε διαφήμιση.

Αιγιάλη - Αμοργός

Αιγιάλη – Αμοργός

Η διοργάνωση του διεθνούς Συνεδρίου «Υπέρια» και του Φεστιβάλ Τουριστικών Ταινιών Αμοργού, είναι μια πρωτοβουλία της κ. Ειρήνης Γιαννακοπούλου, Προέδρου του Πολιτιστικού Συλλόγου Γυναικών Θολαρίων Αμοργού και ιδιοκτήτριας του ξενοδοχείου Aegialis Hotel & Spa, στο οποίο πραγματοποιούνται το Συνέδριο και οι προβολές του Φεστιβάλ. Επίσης, το παράλληλο πρόγραμμα του Συνεδρίου καλύπτει τους τομείς του περιηγητικού τουρισμού, του πολιτιστικού τουρισμού, της γαστρονομίας και του θρησκευτικού τουρισμού, με ξεναγήσεις και γευσιγνωσία τοπικών προϊόντων, δίνοντας τη δυνατότητα στους επισκέπτες να γνωρίσουν όλες τις πτυχές του εναλλακτικού τουρισμού στο νησί.

Για πληροφορίες σχετικά με την αποστολή ταινιών στο επόμενο Φεστιβάλ Τουριστικών Ταινιών Αμοργού: info@yperia.gr