Μετά τον Κρατήρα του Ευφρονίου, το διάσημο αγγείο που το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης υποχρεώθηκε να επιστρέψει στην Ιταλία, από όπου είχε εξαχθεί παράνομα, ακόμα ένας κρατήρας από τις συλλογές του κατασχέθηκε από τις αίθουσες των ελληνικών και ρωμαϊκών αρχαιοτήτων.

Πρόκειται για αγγείο ηλικίας 2.300 ετών από το Πέστο της Ιταλίας, που παριστά τον Διόνυσο να οδηγεί άμαξα την οποία σύρει Σάτυρος. Όπως αναφέρει δημοσίευμα των New York Times, οι ανακριτικές αρχές εξέδωσαν ένταλμα στις 24 Ιουλίου, αφότου εξέτασαν φωτογραφίες και άλλα αποδεικτικά στοιχεία που τους στάλθηκαν τον Μάιο από τον δρ. Χρήστο Τσιρογιάννη, αρχαιολόγο και ερευνητή διεθνών αρχαιοκαπηλικών κυκλωμάτων στο Πανεπιστήμιο της Γλασκώβης.

Το μουσείο έκανε γνωστό πως έδωσε το αντικείμενο στους εισαγγελείς την επόμενη ημέρα, ενώ αναμένει ότι το αγγείο, που χρησιμοποιούνταν στην αρχαιότητα για ανάμειξη νερού και οίνου, θα επιστρέψει τελικά στην Ιταλία. «Το μουσείο εργάστηκε επιμελώς για να εξασφαλίσει μια δίκαιη επίλυση αυτού του ζητήματος», ανέφερε ο εκπρόσωπος του μουσείου, Kenneth Weine.

Υπάρχουν βάσιμες υποψίες πως το αγγείο προέρχεται από τις λαθρανασκαφές που σάρωναν την Ιταλία τη δεκαετία του ’70. Χρονολογείται γύρω στο 360 π.Χ. και αποδίδεται στον Έλληνα καλλιτέχνη Πύθωνα, έναν από τους σημαντικότερους αγγειογράφους της εποχής του.

Ζωγραφισμένο με ζωηρά χρώματα, απεικονίζει τον θεό Διόνυσο πάνω σε μια άμαξα που την τραβάει ένας Σάτυρος. Το ΜΕΤ είχε αγοράσει το αγγείο σε δημοπρασία του Sotheby’s το 1989, για 90.000 δολάρια. Ο κρατήρας με τον Διόνυσο φαίνεται πως συνδέεται κατά κάποιο τρόπο με τον κρατήρα του Ευφρονίου, αφού όπως όλα δείχνουν, είχαν και τα δύο περάσει από τα χέρια του Τζάκομο Μέντιτσι, ενός αρχαιοπώλη και αρχαιοκάπηλου καταδικασμένου για παράνομη διακίνηση χιλιάδων αντικειμένων. Η διαφορά στην τιμή απόκτησης, ωστόσο, ήταν τεράστια. Ο κρατήρας του Ευφρονίου αγοράστηκε αντί 1 εκ. δολαρίων, ενώ ο κρατήρας που κατασχέθηκε τώρα, είχε αγοραστεί σε δημοπρασία στους Sotheby’s το 1989 για 90.000 δολάρια. Σε τηλεφωνική επικοινωνία με τους New York Times, ο Μέντιτσι αρνήθηκε κάθε εμπλοκή του με το αγγείο του Διονύσου, ενώ παράλληλα, εκπρόσωπος του οίκου δημοπρασιών Sotheby’s αρνήθηκε να αποκαλύψει το όνομα εκείνου που τους προμήθευσε το αγγείο προς πώληση, επικαλούμενος θέματα απορρήτου των δημοπρασιών.

Ο δρ. Τσιρογιάννης είχε δημοσιεύσει τις υποψίες του στο περιοδικό The Journal of Crime Art το 2014 και δήλωσε ότι έστειλε τα αποδεικτικά στοιχεία του στο ΜΕΤ. Εκείνο δεν απάντησε. Έτσι, την περασμένη άνοιξη έστειλε στον Μάθιου Μπογδάνος αποδείξεις, ανάμεσα στις οποίες φωτογραφίες Polaroid που τραβήχτηκαν μεταξύ 1972 και 1995 από τις αποθήκες του Μέντιτσι. Κάποιες φωτογραφίες του 1995 παρουσίαζαν το ίδιο αγγείο, καλυμμένο με χώματα. Άλλη φωτογραφία, το έδειχνε στον κατάλογο της δημοπρασίας και τρίτη στο ΜΕΤ.

«Όταν έστειλα στην αμερικανική αστυνομία τις πληροφορίες, μου είπαν αμέσως ότι αυτό ήταν μια σπουδαία περίπτωση », είπε ο Δρ Τσιρογιάννης στους ΝΥΤ. «Ήταν σαφέστατο ότι αυτό το σπάνιο αντικείμενο είχε κλαπεί». Το κλεμμένο πολύτιμο αγγείο βρίσκεται σήμερα σε μία διαφορετική αίθουσα, στο γραφείο του εισαγγελέα στο Μανχάταν, πριν πάρει το δρόμο της επιστροφής προς την Ιταλία.