Παρά την κοινωνική αναταραχή, τα τελευταία χρόνια η Αθήνα έχει βιώσει μια απρόσμενη πολιτιστική ορμή παρουσιάζοντας μια δημιουργική παραγωγή που αναπτύσσεται σε όλη την πόλη και πολύ πέρα ​​από τα όριά της. Με αφορμή τη σύγχρονη ζωγραφική και τους νέους καλλιτέχνες που δραστηριοποιούνται στην πόλη, η έκθεση Athens and its Periphery in Regards to Contemporary Painting στη γκαλερί The Breeder, εξερευνά το μοναδικό περιβάλλον και τη μοναδική γλώσσα που αναπτύσσουν οι καλλιτέχνες μέσω της εμπειρίας τους, για να διαμορφώσουν ένα νέο πολιτιστικό τοπίο.

Η έκθεση που επιμελείται ο Hugo Wheeler και διαρκεί έως τις 20 Ιανουαρίου, υπογραμμίζει τις υπάρχουσες πρακτικές και τις συνέργειες ανάμεσα σε Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες που περνούν ή έχουν αποφασίσει να κάνουν την Αθήνα «σπίτι τους».

Ο γεννημένος το 1993 Hugo Wheeler είναι ένας από αυτούς. Ένας ανεξάρτητος επιμελητής και κριτικός τέχνης, που μετακόμισε από το Λονδίνο στην Αθήνα το Μάρτιο του 2017. Ο Hugo είναι απόφοιτος του Central St Martins (2016) όπου σπούδασε Πολιτιστική Κριτική και Επιμέλεια (Culture Criticism and Curation). Είναι συν-ιδρυτής μαζί με τη Julia Gardener και διευθυντής του project space Hot Wheels Projects, που έχει την έδρα του στην Πατησίων 41.

Μοιάζει κάπως «ανάποδο» σε μια περίοδο όπου όλοι επιδιώκουν να φύγουν στην Ευρώπη, η επιλογή του Hugo να επιλέξει την Αθήνα για να κάνει την πρακτική του. Η διευθύντρια της γκαλερί The Breeder, Νάντια Γεραζούνη, λέει:

«O Hugo Wheeler πρωτοήρθε στην Αθήνα στις αρχές του 2017 για να κάνει πρακτική άσκηση στη γκαλερί. Δεν είναι η πρώτη φορά που είχαμε συνεργάτες από το εξωτερικό, αλλά η όρεξη και το ενδιαφέρον του για την εικαστική σκηνή της πόλης, ειδικά σε μια τόσο δημιουργική και έντονη περίοδο όπως αυτή της Documenta τον έκανε ένα πολύτιμο μέλος της ομάδας. Πλέον έχει το δικό του χώρο, το Hot Wheel Projects, που ξεκίνησε τον Σεπτέμβρη του 2017 με τη Julia Gardener. Η πρόσκληση να επιμεληθεί μια έκθεση με νέους ζωγράφους ήρθε γιατί για εμάς ξεχωρίζει για τη φρέσκια ματιά του. Έχει ενδιαφέρον όταν επιμελητές από το εξωτερικό μελετούν τη σκηνή τέχνης της πόλης, όπως άλλωστε έγινε και με την έκθεση Equilibrists του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ στο Μουσείο Μπενάκη πέρσι το καλοκαίρι, που επιμελητές από το New Museum της Νέας Υόρκης ανέδειξαν νέους Έλληνες και Κύπριους καλλιτέχνες. Ξεκινάνε την έρευνά τους χωρίς προκαταλήψεις, με ανοικτό μυαλό και η φρεσκάδα αυτή φαίνεται στο αποτέλεσμα. Νέοι επαγγελματίες σαν τον Hugo Wheeler που επιλέγουν να κάνουν την Αθήνα την έδρα τους, επιβεβαιώνουν τη νέα θέση της πόλης μας ως πυρήνα και πόλο έλξης καλλιτεχνικής δημιουργίας. Θεωρώ ότι έτσι εμπλουτίζεται ο διάλογος, γίνεται πλέον διεθνής και αυτό θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στη γενιά νέων Ελλήνων καλλιτεχνών που διαμορφώνεται τώρα.»

«Δε μου πήρε πολύ καιρό να ερωτευθώ την Αθήνα», λέει ο Hugo Wheeler, ξεναγώντας μας στην έκθεση, «και μετά από λίγο καιρό κατάλαβα ότι ο έρωτας αυτός δεν ήταν προσωρινός. Ένας ακόμα από τους πολλούς λόγους για τους οποίους άρχισα να αγαπώ την Αθήνα οφείλεται στην ανοιχτή, αλλά και πολύ συνδεδεμένη κοινότητα των καλλιτεχνών που υπάρχει εδώ. Η διαδικασία του να αναζητήσω καλλιτέχνες ήταν πραγματικά οργανική. Γνωρίζεις κάποιον ζωγράφο ο οποίος στη συνέχεια σε συστήνει σε κάποιον άλλο, που σου λέει για έναν φίλο του που είναι κάποιος που κάνει πραγματικά σπουδαία δουλειά αυτή τη στιγμή. Περνάς πολλούς μήνες, κάνεις αμέτρητες επισκέψεις σε στούντιο και συναντάς ολοένα και περισσότερους καλλιτέχνες, ένα πραγματικό δίκτυο. Κάπως έτσι, δημιουργήθηκε η σπονδυλική στήλη της έκθεσης, που επιμένει να παρουσιάζει ζωγράφους από διαφορετικά υπόβαθρα, πραγματοποιώντας συγχρόνως μια έρευνα για το τι συμβαίνει τώρα στην Αθήνα και την περιφέρειά της, μέσα από μια πολύ χαλαρή διαδικασία επιλογής».

Ο Hugo Wheller συνεργάστηκε στη διάρκεια της πρακτικής του με καλλιτέχνες που εκπροσωπούνται από τους Τhe Breeder όπως η Zoe Paul, ο Ανδρέας Αγγελιδάκης και ο Σωκράτης Σωκράτους και κατάλαβε ότι η Αθήνα βρίσκεται σήμερα σε μια μοναδική και δυναμική θέση σε αντίθεση με έναν γενικά κουρασμένο ευρωπαϊκό χώρο τέχνης. Όπως λέει ακόμα και το Λονδίνο σήμερα μοιάζει κουρασμένο.

«Αισθάνομαι ότι η κίνηση αυτή δεν οφείλεται στην Documenta 14 αλλά και στον δυναμισμό που περιβάλλει τον κόσμο που επισκέπτεται σήμερα την Αθήνα. Από το 2012 περίπου στην πόλη αναπτύσσεται μια δορυφορική δραστηριότητα και υπάρχει μια μοναδική υβριδική κοινότητα επαγγελματιών του πολιτισμού που ζουν στην Αθήνα και διαμορφώνουν αυτή την πυκνή δημιουργία ενώ εδραιώνεται παράλληλα μια τοπική και νεανική κοινότητα που έρχεται καθημερινά σε επαφή με τη διεθνή κοινότητα της οποίας τα δραστήρια μέλη ζουν ή εργάζονται ή επισκέπτονται στην Αθήνα αναζητώντας να ανταλλάξουν ιδέες, προτάσεις, εμπειρίες και συνεργασίες».

Μια μοναδική νέα γενιά ξεδιπλώνεται και η δυναμική που δημιουργείται από αυτό το κίνημα είναι αναμφισβήτητα αισθητή σε όλη την πόλη και πέρα ​​από αυτήν. Οι καλλιτέχνες της έκθεσης έχουν συμμετάσχει ή δημιούργησαν τους δικούς τους χώρους προβολής των έργων τους, περιοδικά και φόρουμ δημιουργώντας ένα δίκτυο μέσα στην περιφέρεια με τη διασύνδεση γεωγραφικών τοποθεσιών όπως η Θεσσαλονίκη, η Λευκωσία, το Άμστερνταμ ή το Λονδίνο που ενισχύεται από την αυξανόμενη διαδικτυακή παρουσία τους και τις προσκλήσεις μεταξύ ομάδων καλλιτεχνών να συνεργαστούν.

Ο Hugo Wheller εμπνεύστηκε από την γκαλερί της Πέγκι Γκούγκενχαϊμ, Art of this Century, στη Νέα Υόρκη και τις εκθέσεις που ξεκίνησαν εκεί το 1942, σ’ ένα κοινωνικό και πολιτικό περιβάλλον μετά τη μεγάλη Ύφεση και την κρίση της δεκαετίας του ’30, κάτι που θυμίζει τη σημερινή οικονομική και κοινωνική κρίση της Ελλάδας. Η γκαλερί της Γκούγκενχαϊμ άνοιξε σε ένα προοδευτικό, αλλά αβέβαιο κλίμα και φιλοξένησε νέους Αμερικανούς καλλιτέχνες και τα δικά τους νέα σύνορα που αναδύθηκαν μετά από τα χρόνια της οικονομικής κατάρρευσης, μαζί με τους Ευρωπαίους εξόριστους που αναζητούσαν νέα πεδία έκφρασης.

Οι εκθέσεις της Γκούγκενχαϊμ, Spring Salon for Young Artists, λειτούργησαν ως έρευνα και παρουσίασαν το καλύτερο από αυτή την τότε νέα και συναρπαστική γενιά που «εξυπηρετούσε το μέλλον αντί του παρελθόντος» με τις εκθέσεις των τότε πρωτοεμφανιζόμενων και τον νέο τρόπο με τον οποίο όχι μόνο παρουσιάστηκαν τα έργα τα οποία βγήκαν από τις δυο διαστάσεις του τοίχου, -κάτι αδιανόητο για την εποχή εκείνη- προκειμένου να υπάρξει ένας νέος τρόπος συνομιλίας με το κοινό. «Δεν προσπαθούμε να κάνουμε αναπαραγωγή αυτού του γεγονότος σήμερα», λέει ο Hugo Wheeler, «αλλά μέσα από τον ίδιο τον σχεδιασμό της έκθεσης να αναδείξουμε τις πιθανές συνδέσεις που υπάρχουν».

Στην έκθεση  Athens and its Periphery in Regards to Contemporary Painting συμμετέχουν οι καλλιτέχνες:

Βαγγέλης Χούρσογλου, Δήμητρα Δημοπούλου, Κρήνη Δημοπούλου, Florent Frizet, Βασίλης Η, Στέλιος Καραμανώλης, Navine Khan-Dossos,  Αριστείδης Λάππας, Ορέστης Λαζούρας, Lupo, Lukas Panek, Αναστασία Παύλου, Μαρία Τουμαζού, Αμαλία Βέκρη, Vincent Verhoef, Μαρίνα Ξενοφώντος.

Info έκθεσης:

Athens and its Periphery in Regards to Contemporary Painting | 23 Νοεμβρίου 2017 – 20 Ιανουαρίου 2018 | Τρίτη – Παρασκευή: 12:00 – 20:00 & Κυριακή: 12:00 – 18:00 | The Breeder