Τη Δευτέρα 11 Σεπτεμβρίου 2017 έφυγε από τη ζωή ο μεγάλος Βρετανός σκηνοθέτης, Sir Peter Hall, σε ηλικία 86 ετών. Άφησε την τελευταία του πνοή στο University College Hospital όπου νοσηλευόταν, έχοντας δίπλα του την οικογένειά του, ενώ το 2011 είχε διαγνωσθεί με άνοια.

«Ο σερ Πίτερ Χολ ήταν ένας διεθνώς αναγνωρισμένος θεατρικός σκηνοθέτης και ιμπρεσάριος, η επιρροή του οποίου στην καλλιτεχνική ζωή της Βρετανίας τον 20ό αιώνα ήταν απαράμιλλη», αναφέρει μεταξύ άλλων η ανακοίνωση του Βασιλικού Εθνικού Θεάτρου.

Ο Peter Hall με τη Judi Dench σε πρόβες για τη "Σημασία του να είναι κανείς σοβαρός" (1982). Φωτογραφία: Zoe Dominic.

Ο Peter Hall με τη Judi Dench σε πρόβες για το έργο “Η σημασία του να είναι κανείς σοβαρός” (1982). Φωτογραφία: Zoe Dominic | Βασιλικό Εθνικό Θέατρο

Με μια καριέρα άνω των 50 ετών στο θέατρο, νεαρός ακόμα ανέβασε σε παγκόσμια πρώτη στην αγγλική γλώσσα το έργο του Σάμιουελ Μπέκετ «Περιμένοντας τον Γκοντό», αλλά και την παγκόσμια πρεμιέρα του «Γυρισμού» του Χάρολντ Πίντερ, ενώ το 1960, στα 29 του, ίδρυσε τη Royal Shakespeare Company, την οποία διηύθυνε μέχρι το 1968. Το 1973 ανέλαβε τη διεύθυνση του Βασιλικού Εθνικού Θεάτρου, αντικαθιστώντας τον σερ Λόρενς Ολίβιε ο οποίος ήταν μέχρι τότε Διευθυντής, θέση στην οποία έμεινε έως το 1988.

Είχε επίσης σημαντική παρουσία στην Επίδαυρο από τη δεκαετία του ’80, έχοντας ανεβάσει την «Ορέστεια» του Αισχύλου, τη «Λυσιστράτη» του Αριστοφάνη, αλλά και τρία Σαιξπηρικά κείμενα «Κυμβελίνος», «Χειμωνιάτικο παραμύθι» και «Τρικυμία» σε μία δεκάωρη παράσταση. Το 1996 ανέβασε σε μία παράσταση τον «Οιδίποδα τύραννο» και τον «Οιδίποδα επί Κολωνώ» του Σοφοκλή. Λίγο αργότερα, το 2002, ανέβασε τις «Βάκχες» του Ευριπίδη, ένα έργο που ο ίδιος αποκαλούσε «το απόλυτο αριστούργημα».

Ο ίδιος είχε πει ότι «όταν σκηνοθετεί κανείς, σημασία έχει αυτό που δεν δείχνει», ενώ για τη διαδικασία της πρόβας έλεγε ότι όταν ένας ηθοποιός δυσκολεύεται να βγάλει αυτό που του ζητείται, ο σκηνοθέτης πρέπει να βρει τον κώδικα που θα τον «ξεκλειδώσει», καθώς «η πρόβα δεν είναι άσκηση, αλλά μια διαδικασία ανακάλυψης».

Ως διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου της Μεγάλης Βρετανίας συνέβαλε στο να διαμορφωθούν πολιτικές στο χώρο του πολιτισμού, καταφέρνοντας να πείσει πολλές κυβερνήσεις για τη σημασία της κρατικής επιχορήγησης στις τέχνες.

Κεντρική φωτογραφία: Ο σερ Πίτερ Χολ σε πρόβες για τη “Δωδεκάτη νύχτα” (2011) | Φωτογραφία: Nobby Clark | Εθνικό Θέατρο