«Για τους ειδικούς των δημοπρασιών, είναι το Άγιο Δισκοπότηρο». Με αυτά τα λόγια παρουσίασε τον «Salvator Mundi» (O Σωτήρας του Κόσμου), ο Λοΐζ Γκουζέρ, συμπρόεδρος των τμημάτων μεταπολεμικής και σύγχρονης τέχνης του οίκου δημοπρασιών Christi’s, ανακοινώνοντας ότι θα δημοπρατηθεί στις 15 Νοεμβρίου στη Νέα Υόρκη. Πρόκειται για τον μοναδικό πίνακα του Λεονάρντο Ντα Βίντσι που παραμένει στα χέρια ιδιώτη συλλέκτη και δεν κοσμεί κάποιο μεγάλο μουσείο ή ίδρυμα, ενώ θεωρείται ο τελευταίος πίνακας του μεγάλου καλλιτέχνη.

Για πολλά χρόνια ο αριστουργηματικός πίνακας, που αρχικά ήταν στη συλλογή του Βασιλιά Καρόλου Α’ και εικονίζει τον Ιησού Χριστό να φορά έναν μπλε και βαθυκόκκινο χιτώνα και να κρατά στα χέρια του μια ουράνια σφαίρα, θεωρείτο αντίγραφο, όμως οι ειδικοί που τον εξέτασαν κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι πρόκειται για αυθεντικό έργο του Ντα Βίντσι. Ο διάσημος οίκος δημοπρασιών εκτιμά ότι την 15η Νοεμβρίου η τιμή του θα αγγίξει τα 100 εκατομμύρια δολάρια.

Από τους 15 πίνακες του σπουδαίου ζωγράφου που σώζονται μέχρι σήμερα, σχεδόν όλοι ήταν περιζήτητοι ήδη από την εποχή που ο Ντα Βίντσι ήταν εν ζωή. Κάτι τέτοιο δικαιολογεί τη σπανιότητα με την οποία δημοπρατούνται σήμερα έργα παλαιότερα του 19ου αιώνα, αλλά και την παγκόσμια φρενίτιδα ενθουσιασμού που έχει προκαλέσει η είδηση της δημοπρασίας στην παγκόσμια αγορά της Τέχνης, οι εκπρόσωποι της οποίας τη χαρακτηρίζουν ως τη μεγαλύτερη ανακάλυψη του 21ου αιώνα, μεγαλύτερη και από την ανακάλυψη ενός καινούργιου πλανήτη.

Salvator Mundi (Ο Σωτήρας του Κόσμου) - Ο θρυλικός πίνακας του Λεονάρτο Ντα Βίντσι

Salvator Mundi (Ο Σωτήρας του Κόσμου) – Ο θρυλικός πίνακας του Λεονάρτο Ντα Βίντσι

Ο πίνακας χρονολογείται από το 1500 και έχει συντηρηθεί, ανήκει σε Ευρωπαίο συλλέκτη, ενώ πριν τη δημοπρασία του στη Νέα Υόρκη, θα εκτεθεί στο Χονγκ Κονγκ, το Σαν Φρανσίσκο και το Λονδίνο. Μάλιστα, στην ίδια δημοπρασία θα πουληθεί και ο πίνακας «Εξήντα Μυστικοί Δείπνοι» του Άντι Γουόρχολ που απεικονίζει 60 φορές τον «Μυστικό Δείπνο» του Ντα Βίντσι.

«Ποιος θα τον αγοράσει;», αναρωτιέται ο Λοΐζ Γκουζέρ. «Ποιος ξέρει», συνεχίζει. «Πάντως, δεν θα υπήρχε το μουσείο του Λούβρου χωρίς τη Μόνα Λίζα και πιθανώς να μην υπήρχε και το ίδιο το Παρίσι χωρίς το Λούβρο. Όποιος τον αγοράσει θα βάλει το όνομά του, τη συλλογή του, το μουσείο του και πιθανώς την πόλη του σε περίοπτη θέση στον χάρτη».