Η υπόθεση αρχίζει με τα πιο πρόσφατα επεισόδια της πολύπαθης και πολύπλοκης ιστορίας του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων (ΤΑΠ). Στις 8 Αυγούστου, η Υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου με μια ολιγόλογη ανακοίνωση «καρατομεί» το Δ.Σ. του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων. Ανακοινώνει το διορισμό του νέου Δ.Σ. σημειώνοντας πως «από τις βασικές προτεραιότητες του νέου Δ.Σ. θα είναι η επιτάχυνση των διαδικασιών για την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, ο εκσυγχρονισμός λειτουργίας των κυλικείων στο σύνολο των αρχαιολογικών χώρων και μουσείων, ο εξοπλισμός των πωλητηρίων, η ανάπτυξη των εκδόσεων και η καλύτερη αξιοποίηση του προσωπικού».

Ως πρόεδρος του Δ.Σ. του ΤΑΠ ορίζεται ο Βαβατσιούλας Ορέστης και μέλη οι Ανδρίκου Ελένη, Κιούση Αναστασία, Παπαθανασίου Αλεξάνδρα, Πολίτης-Στεργίου Ευάγγελος, Σπηλιοπούλου Πανωραία, Τσαμποδήμος Ιωάννης. Ως πρώτος λόγος της αντικατάστασης του Δ.Σ. αναφέρεται η επιτάχυνση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, πράγμα κάπως περίεργο αφού, η Υπουργός μοιάζει σαν να μη ξέρει πως μόλις λίγες μέρες νωρίτερα, η Εθνική Τράπεζα έχει αποστείλει δελτίο τύπου στους οικονομικούς συντάκτες πως ολοκληρώθηκε η Α’ φάση του προγράμματος που είχε αναλάβει ως χορηγός, δηλαδή την «εγκατάσταση Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Διαχείρισης Επιχειρησιακών Πόρων (ERP) και Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης Εισιτηρίων και Πρόσβασης (Ticket Management System / e-Ticketing/ Access Control) σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία».

Η Εθνική Τράπεζα, στο πλαίσιο της χορηγούμενης δωρεάς, υποστήριξε τη διενέργεια της διαγωνιστικής διαδικασίας για την προμήθεια του εξοπλισμού και των υπηρεσιών της Α’ φάσης. Η διαγωνιστική διαδικασία ολοκληρώθηκε στις 12/7/2017 με την ανάθεση του έργου στον Όμιλο Εταιριών ΟΤΕ και το σύνολο της Α’ φάσης του έργου αναμένεται να ολοκληρωθεί την άνοιξη του 2018. Πράγμα που σημαίνει πως το ηλεκτρονικό εισιτήριο και ο εκσυγχρονισμός των υποδομών προχωρά. Όχι γρήγορα, αλλά τουλάχιστον έχει περάσει στην πρώτη φάση και την έχει ολοκληρώσει. Και τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Πως μέχρι το τέλος του 2017 θα εγκατασταθούν όλα τα ηλεκτρονικά συστήματα που φέρνουν τους αρχαιολογικούς χώρους και την εισπρακτική διαφανή διαδικασία στον 21ο αιώνα.

Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων: Ο αθεράπευτος ασθενής της δημόσιας πολιτισμικής διαχείρισης

Ο ταραγμένος Αύγουστος του ΥΠΠΟΑ

Μέσα στον Αύγουστο επικρατεί αναταραχή, το Δ.Σ. αντιδρά, οι φήμες οργιάζουν πως πίσω από το νέο Δ.Σ. κρύβεται ο Σταύρος Μπένος (πρόεδρος του σωματείου «Διάζωμα» για την προστασία και την ανάδειξη των αρχαίων θεάτρων) και πως τα μέλη τα έχει υποδείξει ο ίδιος. Το νέο Δ.Σ. κάνει την πρώτη του πανηγυρική συνεδρίαση στις 24 Αυγούστου. Όσοι ξέρουν κάπως την ιστορία του ΤΑΠ, δείχνουν πίσω από την επιλογή της Υπουργού να παύσει το ΤΑΠ, τον πανίσχυρο, όπως αποδεικνύεται, Σύλλογο Αρχαιοφυλάκων, με τον οποίο σε καμία περίπτωση δε θέλει η κ. Κονιόρδου να έρθει σε σύγκρουση για να μην έρθει και στη δυσάρεστη θέση να δει κλειστούς τους αρχαιολογικούς χώρους στην καλύτερη των περιπτώσεων.

Εδώ θα πρέπει να εξηγήσουμε πως η πρόταση του απελθόντος Δ.Σ. του ΤΑΠΑ καθόλου δεν ευνοούσε τους αρχαιοφύλακες, για οικονομικούς καθαρά λόγους αρχικά. Και να τονίσουμε πως σε μια χώρα που οι υπερωρίες είναι σχεδόν άπιαστο όνειρο ή όνειρο των 100 ευρώ, οι 1.200 μόνιμοι και 1.500 περίπου έκτακτοι αρχαιοφύλακες, μοιράζονται το ποσό των 17.000.000 ευρώ και μάλιστα χωρίς να τους ελέγχει κανένας. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει πως το ΤΑΠΑ πληρώνει στο ΥΠΠΟΑ τις υπερωρίες, αλλά δε διαθέτει ελεγκτικό μηχανισμό, δεν μπορεί να τις ελέγξει. Εκτός αυτού του ποσού, που μοιάζει ασύλληπτο, οι αρχαιοφύλακες εισπράττουν το 12% των εσόδων των πωλητηρίων του Ταμείου, χωρίς να έχει εξηγηθεί ποτέ ο λόγος, ή να συμβαίνει κάτι ανάλογο σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου. Ο νέος οργανισμός του ΤΑΠ προβλέπει πρόσληψη 200 εξειδικευμένων πωλητών, 60 υπευθύνων είσπραξης και ενός λογιστή για κάθε Εφορεία Αρχαιοτήτων. Οπότε, από κάθε άποψη, οι αρχαιοφύλακες είναι χαμένοι. Τρίτο θέμα, στο οποίο εμπλέκονται πιθανώς (όπως πολλοί ισχυρίζονται) οι αρχαιοφύλακες, είναι τα δωρεάν εισιτήρια. Το 2015 η Ακρόπολη είχε ένα εκατομμύριο δωρεάν εισιτήρια με 2,1 εκ. επισκέπτες, αλλά σε αυτό θα επανέλθουμε.

Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων: Ο αθεράπευτος ασθενής της δημόσιας πολιτισμικής διαχείρισης

Αρχαιολόγοι – Κονιόρδου στα χαρακώματα

Επιστρέφοντας στο χρονικό των τελευταίων μηνών, με μια πρωτοφανούς σκληρότητας ανακοίνωση στις αρχές Σεπτεμβρίου, ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων αποκαλεί την κ. Κονιόρδου persona non grata. Με τίτλο του δελτίου τύπου «Κάποιος να τη σταματήσει», ανάμεσα σε άλλα ρίχνει λάδι στον ακήρυχτο πόλεμο που έχει ξεσπάσει στο εσωτερικό του Υπουργείου (μην ξεχνάμε πως στο Υπουργείο υπάρχει και το πανίσχυρο ακόμα σύστημα της πρώην Γ.Γ. Λίνας Μενδώνη το οποίο έχει τις δικές του απόψεις και προσεγγίσεις), τονίζει πως πρέπει να υπάρχει μια «στοιχειώδης και καθοριστική προϋπόθεση για την ορθή διαχείριση και τη λειτουργία του ΤΑΠΑ, είναι η επιλογή των μελών και ο διορισμός του ΔΣ του να γίνονται με διαφανή κριτήρια και να υπηρετούν τους συγκεκριμένους στόχους. Σε αυτό η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟΑ έχει αποτύχει και πως πέρα από αόριστες εξαγγελίες, δεν έχει ασχοληθεί ουσιαστικά με βασικά ζητήματα του Ταμείου, ούτε στήριξε τις σχετικές καινοτόμες πρωτοβουλίες που ανέλαβε το απελθόν ΔΣ του ΤΑΠΑ». Στην ουσία ο Σύλλογος Αρχαιολόγων στηρίζει το ΤΑΠΑ, με το οποίο δε συμφωνεί πάντα.

Πώς φτάσαμε έως εδώ; Πώς λειτουργεί εδώ και χρόνια το περίφημο ΤΑΠΑ που φαίνεται ότι είναι, όχι μόνο ο μεγαλύτερος εισπρακτικός μηχανισμός στον τομέα του Πολιτισμού, αλλά και ο εκδοτικός φορέας των επίσημων εκδόσεών του και κάτοχος των πνευματικών δικαιωμάτων εποπτικού και οπτικοακουστικού υλικού; Γιατί κανείς δε μιλά για την υποδομή που διαθέτει το ίδιο το ΤΑΠΑ στην παραγωγή πιστοποιημένων αντιγράφων; Πού οφείλεται η εγνωσμένη εδώ και χρόνια δυσλειτουργία του (να θυμηθούμε ότι κάποτε επιχειρήθηκε να αντικατασταθεί μέρος των υπηρεσιών του από τον ΟΠΕΠ); Για να υπογραμμίσουμε μόνον ορισμένα από τα κραυγαλέα γεγονότα.

Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων: Ο αθεράπευτος ασθενής της δημόσιας πολιτισμικής διαχείρισης

Μια πολύπλοκη λειτουργία χωρίς κατάλληλο δυναμικό, μια πονεμένη ιστορία

Για να κατανοηθούν η λειτουργία και οι αρμοδιότητες του ΤΑΠΑ, θα πρέπει να αναφέρουμε πως το Ταμείο, μέσω του Δ.Σ. του κατ΄ουσίαν, γιατί Γενικός διευθυντής δεν υπάρχει, ούτε οργανόγραμμα, ούτε οργανισμός (λειτουργεί μόνο ως ΝΠΔΔ)- και με ένα Δ.Σ. που αλλάζει κάθε λίγο ή στελεχώνεται με πρόσωπα της επιλογής του εκάστοτε Υπουργού (το γιατί μπορεί να εξηγηθεί αφού είναι ο βασικός οικονομικός τροφοδότης του ΥΠΠΟΑ και των κωδικών του) καλείται να διαχειριστεί έναν πακτωλό θεμάτων, όπως ο σχεδιασμός και η εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, το ολοκληρωμένο σύστημα παρακολούθησης όλων των εσόδων του Ταμείου σε πραγματικό χρόνο, η παραγωγή και διάθεση αναμνηστικών ειδών υψηλής αισθητικής και αποκλειστικής διάθεσης στα πωλητήρια των αρχαιολογικών χώρων και στις εκθέσεις του εξωτερικού, οι διαγωνισμοί και η διατύπωση των όρων για την παροχή υπηρεσιών υψηλής ποιότητας στα αναψυκτήρια των αρχαιολογικών χώρων, η επανεκκίνηση και ενίσχυση της εκδοτικής παραγωγής, τόσο των εκλαϊκευμένων οδηγών που είναι μονίμως σε έλλειψη, όσο και των επιστημονικών δημοσιευμάτων, οι απαλλοτριώσεις, η απρόσκοπτη χρηματοδότηση των Εφορειών Αρχαιοτήτων και των μνημείων μέσω του ΤΑΠΑ. Όλα αυτά από ένα Δ.Σ. είναι αδύνατον να γίνουν, εάν το ΤΑΠΑ δεν είναι στελεχωμένο με ειδικούς. Και δεν είναι. Το μακροβιότερο ΤΑΠΑ των τελευταίων ετών ήταν αυτό που έπαυσε η κ. Κονιόρδου, με πρόεδρο την Ασπασία Λούβη. Παρέμειναν στη θέση τους επί 28 μήνες και σε μια συνέντευξη τύπου παρουσίασαν το έργο τους. Θα επανέλθουμε στις σοβαρές καταγγελίες της κ. Λούβη, η οποία μας έκανε μια ενημέρωση την οποία έπρεπε να έχει κάνει εδώ και πολύ καιρό, αλλά ήταν εξαιρετικά διαφωτιστική και «χορταστική».

Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων: Ο αθεράπευτος ασθενής της δημόσιας πολιτισμικής διαχείρισης

Ποια είναι τελικά η αληθινή διαφωνία της Υπουργού με το Δ.Σ.;

Στη συνέχεια της «ξιφομαχίας» Κονιόρδου – αρχαιολόγων, η υπουργός τους απαντά πως «Το ΥΠΠΟΑ προκειμένου να αναβαθμίσει το ΤΑΠ, τον τόσο νευραλγικό οργανισμό, και για να το οδηγήσει σε μια νέα εποχή -δεδομένου ότι υπήρχε μεγάλη καθυστέρηση στην υλοποίηση σημαντικών πρωτοβουλιών για την ανάπτυξη των δραστηριοτήτων του οργανισμού- άλλαξε, όταν κρίθηκε αναγκαίο, το Δ.Σ. Σκοπός του νέου Δ.Σ. είναι να προχωρήσει, μέσω διαλόγου αλλά και άμεσων ενεργειών, στο νέο οργανισμό του ΤΑΠ, στην αναβάθμιση των πωλητηρίων και πωλητέων ειδών, στην εγκατάσταση αναδόχων στα αναψυκτήρια με χρήση κριτηρίων που αξιοποιούν την τοπική οικονομία και την υγιή επιχειρηματικότητα σε όλη την επικράτεια» προσθέτοντας , «με την προηγούμενη διοίκηση υπήρχε συνεργασία και στήριξη, αλλά δεν υπήρχε η ίδια προσέγγιση στην επίλυση των θεμάτων. Το ΥΠΠΟΑ είχε διατυπώσει τις διαφωνίες του με σαφήνεια και είχε έγκαιρα προειδοποιήσει. Η κίνησή του υπαγορεύτηκε από την ανάγκη αποτελεσματικότερης λειτουργίας του ΔΣ του ΤΑΠ».

Πού υπήρχε δηλαδή η διαφωνία; Κανείς μέχρι στιγμής δεν έχει μάθει ποια είναι η προσέγγιση του Υπουργείου. Το «αποτελεσματικό» ΤΑΠ το οποίο διόρισε η Υπουργός, αφού, όπως παραπάνω αναφέραμε έκανε την πρώτη πανηγυρική συνεδρίαση, «απώλεσε» και μέσα σε λιγότερο από μήνα τον πρόεδρό του, κ. Βαβατσιούλα, ο οποίος παραιτήθηκε για προσωπικούς λόγους άρον-άρον, ενώ το Υπουργείο έχει βγει προς άγραν νέου Προέδρου του ΤΑΠΑ, ανασύροντας από τα συρτάρια λίστες αρχαιολόγων, πρώην διευθυντών κλπ, κλπ.

Να σημειώσουμε εδώ πως το Υπουργείο «ξέχασε» να στείλει δελτίο τύπου για την αποχώρηση του κ. Βαβατσιούλα, χρησιμοποιώντας την παλιά καλή σταλινική μέθοδο «θα μάθετε ό,τι κρίνουμε απαραίτητο». Βεβαίως, με τα στοιχεία να έρχονται στο φως καθημερινά και την χρόνια παθογένεια του ΤΑΠΑ που είναι ίδιο και απαράλλαχτο με αυτό που ήταν το 1977, όποιος αποφασίσει να καθίσει στην καρέκλα, θα καθίσει και στην καρμανιόλα.

Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων: Ο αθεράπευτος ασθενής της δημόσιας πολιτισμικής διαχείρισης

Οι σοβαρές καταγγελίες της κ. Ασπασίας Λούβη

Η κ. Ασπασία Λούβη, η οποία υπήρξε πολύ φειδωλή σε δηλώσεις κατά τη διάρκεια της θητείας της,  μίλησε ανοιχτά, με πρώτη φράση το ότι δεν την ενδιαφέρουν τα πολιτικά παιχνίδια, αλλά το να μη χαθεί η δουλειά δυο και πλέον ετών. Οι καταγγελίες της είναι σοβαρές και κανονικά μετά την συνέντευξη που έδωσε στην εφημερίδα «Καθημερινή» έπρεπε να έχει επέμβει εισαγγελέας (τουλάχιστον να τις ελέγξει). Σε μια συνέντευξη τύπου που διήρκεσε περισσότερες από 2 ώρες, μίλησε για τα πεπραγμένα της θητείας του Δ.Σ. που απήλθε.

Οι λειτουργίες του ΤΑΠΑ μοιάζουν με περίπλοκο μηχανικό σύστημα. Σταχυολογώ μερικά από αυτά τα πολλά που ειπώθηκαν για μια παθογένεια, την οποία όλοι αναφέρουν και κανείς δε μπορεί να δώσει λύση. Το ΤΑΠΑ μοιάζει σαν μια Λερναία Ύδρα, μόνο που το τέρας στην προκειμένη περίπτωση είναι οικονομικά χρήσιμο. «Γνωρίζαμε το διάτρητο σύστημα των εισιτηρίων» (τα δωρεάν που αναφέραμε παραπάνω και στα οποία θα αναφερθούμε και στη συνέχεια), «για τον περιορισμένο αριθμό των πωλητέων, για τους αρχαιοφύλακες που εκτελούν χρέη πωλητών διεκδικώντας το 12% των πωλήσεων, τα αναψυκτήρια που παρέχουν κακές υπηρεσίες» είπε. Απαραίτητος για την εξυγίανση και την ορθολογική λειτουργία του ΤΑΠΑ είναι ο νέος οργανισμός που έπρεπε να έχει γίνει εδώ και πολλά χρόνια.

«Υπάρχει αδόκιμη διαχείριση των πόρων του ΤΑΠΑ. Το 40% των διαθεσίμων πηγαίνει στον προϋπολογισμό του ΥΠΠΟΑ για δικές τους λειτουργικές δαπάνες και των Εφορειών Αρχαιοτήτων».  (Βέβαια εδώ να τονίσουμε πως τα μουσεία δεν έχουν πολλές φορές ούτε χαρτί υγείας). «Παράλληλα όμως», συνέχισε η κ. Λούβη, «πηγαίνουν από το ΤΑΠΑ μεγάλα ποσά για δαπάνες του ΥΠΠΟΑ που πηγαίνουν σε διάφορες κατηγορίες εργαζομένων, όπως οι αρχαιοφύλακες, που εισπράττουν τις υπερωρίες τους στο Ταμείο Αλληλοβοηθείας» (ένα νομικό μόρφωμα του ΥΠΠΟΑ μέσα στο οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη οικονομικός έλεγχος, αλλά η κ. Κονιόρδου θέλει να τους δώσει 2,3 εκ. ευρώ και ήδη πίεσε το ΤΑΠΑ να δώσει 350.000 για τις κατασκηνώσεις τους), «οι οποίες δεν ελέγχονται από το ταμείο καθώς αφορούν το ΥΠΠΟΑ».

Πού πηγαίνουν αυτά τα χρήματα; Σε διάφορους κωδικούς, οι οποίοι δεν ελέγχονται και κατ΄ουσίαν έχουν αντικαταστήσει τους παλιούς «ειδικούς λογαριασμούς», ενώ δεν εγγράφονται στον προϋπολογισμό του Υπουργείου. Με απλά ελληνικά, σημαίνει διακίνηση δημόσιου χρήματος χωρίς έλεγχο. Το απερχόμενο Δ.Σ. ζητά τον εξορθολογισμό του συστήματος πληρωμών, η υπουργός με τις ανακοινώσεις της μάλλον θεωρεί πως αυτό «αλλοιώνει το πνεύμα του ΤΑΠΑ».

Τα στοιχεία που μπορεί να καταλάβει καλύτερα ο αναγνώστης, είναι τα οικονομικά. Όπως αναφέραμε παραπάνω, η Ακρόπολη το 2015, με επισκεψιμότητα 2.1 εκ., είχε 1 εκ. δωρεάν εισιτήρια. Δηλαδή τα μισά. Τα οποία δεν ήταν σχολεία για παράδειγμα, αλλά τουριστικά γκρουπ. Το 2016, με την αύξηση των εισιτηρίων κατά 9,1%, τα ελευθέρας ήταν 625 χιλιάδες. Χαρακτηριστικά αξιοπερίεργο είναι ότι το 2016, ενώ υπήρχε αύξηση τουρισμού στην Ρόδο και την Κρήτη, τα μουσεία και οι αρχαιολογικοί χώροι της περιοχής παρουσίασαν μείωση. Η μόνη λύση είναι η εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου το οποίο, όπως είχε σχεδιάσει το ΤΑΠΑ, θα εφαρμοζόταν στους αρχαιολογικούς χώρους της Ακρόπολης, στην Κνωσό, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου και τη Μεσσήνη, που συγκεντρώνουν το 60% των εισιτηρίων του ΤΑΠΑ.

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα: Τον Σεπτέμβριο του 2016, ενοποιήθηκαν τα συστήματα έκδοσης και ακύρωσης εισιτηρίων στην Ακρόπολη και λειτούργησε ένα ειδικό εκδοτήριο εισιτηρίων στην Ακρόπολη και το αρχαίο θέατρο του Διονύσου. Τον ίδιο μήνα καταγράφηκε αύξηση εισιτηρίων που πληρώνονται κανονικά κατά 18,5% στην Ακρόπολη και κατά 58,8% στο θέατρο του Διονύσου. Με απλά λόγια, ο έλεγχος αυξάνει τα έσοδα, αυτό μας λέει το παράδειγμα.

Η ιστορία του ηλεκτρονικού εισιτηρίου έχει προχωρήσει. Αν δεν ξεκινήσει να λειτουργεί το ΤΑΠΑ μέσα στον Σεπτέμβριο, κινδυνεύει να χαθεί όλη η προσπάθεια και φυσικά να συνεχιστεί η αιμορραγία από τα έσοδα των αρχαιολογικών χώρων. Η κ. Λούβη μίλησε για μια σειρά θεμάτων σε εξέλιξη, αν υπήρχε το κείμενό της αυτούσιο θα καταλάβαινε κάποιος πως το απερχόμενο Δ.Σ. όντως δούλεψε όχι τόσο αποτελεσματικά όσο αν ήταν στον ιδιωτικό τομέα, αλλά όποιος έχει μια ιδέα της λειτουργίας του δημοσίου κατανοεί τις αξεπέραστες δυσκολίες και την βραδύτητα της κάθε κίνησης. Η κα Λούβη κατέθεσε τα στοιχεία για τα 15 τουλάχιστον από τα 80 αναψυκτήρια που λειτουργούν και έχουν οικονομικό ενδιαφέρον για τους επενδυτές. Κατήγγειλε ότι υπάρχουν τρεις οικογένειες επιχειρηματιών που λειτουργούν ως ολιγοπώλιο, χτυπώντας τους πλειοδοτικούς διαγωνισμούς με υπέρογκα ποσά. Στη συνέχεια προσφεύγουν στη Δικαιοσύνη ζητώντας μείωση των ποσών, την οποία και πετυχαίνουν. Είναι μια ιστορία γνωστή αυτή, που συνοδεύεται και από άλλες καταγγελίες τρίτων κατά καιρούς που μιλούν για πρακτικές –ας τις αποκαλέσουμε- μη πολιτισμένες. Μένουν πολλά θέματα ακόμα, όπως οι απαλλοτριώσεις (για τις οποίες λόγω ολιγωρίας μπορεί να πληρωθεί η αξία του απαλλοτριωμένου πολύ παραπάνω από την πραγματική αξία). «Έχουμε πληρώσει την τιμή ακινήτου έως 22 φορές» είπε η κ. Λούβη, τα εργαστήρια, οι εκδόσεις, -εμπορικές και επιστημονικές, τα καινούργια σύγχρονα πωλητέα, στα οποία ο κ. Γιάννης Καρλόπουλος έχει κάνει μια ολοκληρωμένη μελέτη και εργασία, μια σειρά θεμάτων που στον μη μυημένο μόνο πονοκέφαλο μπορεί να προκαλέσει.

Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων: Ο αθεράπευτος ασθενής της δημόσιας πολιτισμικής διαχείρισης

Οι αρμοδιότητες του ΤΑΠΑ, πολλές και εντελώς διαφορετικές, μοιάζουν με αχανές οικόπεδο, ένα πάρκο που δε μπορεί να λειτουργήσει ούτε να ελεγχθεί. Πολλοί υποστηρίζουν πως πρέπει να «κοπεί» σε κομμάτια, αφού χωρίς οργανισμό είναι αδύνατον να λειτουργήσει. Το ζήτημα σήμερα είναι αν όλη αυτή η δουλειά που έγινε τους 28 μήνες μπορεί να αξιοποιηθεί, να μην πάει χαμένη. Καθώς πρώτη φορά δημοσιοποιούνται τόσο ανοιχτά τα στοιχεία, η υπουργός θα πρέπει να δώσει απαντήσεις θετικές και σε ερωτήματα που δεν έχουν απαντηθεί. Το θέμα είναι πως το ΤΑΠΑ δε μπορεί να εξυπηρετεί τυφλά την εκάστοτε πολιτική ηγεσία μόνο ως μηχανή τροφοδοσίας χρήματος. Αυτό το χρήμα που εισπράττεται, που είναι δημόσιο και καθαρό, με τον ίδιο τρόπο πρέπει να επιστραφεί στον πολίτη ως έργο. Χωρίς να διαφύγει ούτε ένα ευρώ. Χωρίς καμία άλλη συζήτηση, που ειδικά σήμερα μοιάζει εντελώς περιττή. Αξίζει να σημειωθεί πως η συνολική χρηματοδότηση του υπουργείου Πολιτισμού από το ΤΑΠ το 2017  θα ανέλθει περίπου στα 60 εκατομμύρια ευρώ. Το ποσό του τακτικού προϋπολογισμού του κράτους που προορίζεται για το υπουργείο Πολιτισμού είναι 45 εκατομμύρια, άρα η χρηματοδότηση των δαπανών του από τον ΤΑΠ είναι 1,3 φορές μεγαλύτερη από όσα λαμβάνει από τον τακτικό προϋπολογισμό και από αυτό το ποσό εξαιρείται η μισθοδοσία.

Αναρωτιόμαστε όλοι, η Υπουργός δεν γνώριζε όλα αυτά που είχε προσπαθήσει το προηγούμενο Δ.Σ. να υλοποιήσει κι ότι είχε αρκούντως αντιληφθεί τις παθογένειες και προχωρήσει σε μια σειρά ενεργειών να τις θεραπεύσει; Τι προσδοκούσε με την αντικατάσταή του και από τι ήθελε να προφυλαχθεί; Η ιστορία μοιάζει να έχει μόλις αρχίσει, μακάρι αυτή τη φορά να μη μείνει σε ένα βαθύ συρτάρι.