Μπορεί η Έλεν ντε Τζενέρις να έκλεψε όλη τη δημοσιότητα και όλα τα φώτα να στράφηκαν επάνω της στη βράβευσή της από τον Πρόεδρο Μπαράκ Ομπάμα με το Προεδρικό Προεδρικό Μετάλλιο της Ελευθερίας, το  οποίο αναγνωρίζει τις συνεισφορές στον πολιτισμό, την ασφάλεια και τα διεθνή συμφέροντα και είναι η υψηλότερη τιμή που μπορεί να λάβει ένας πολίτης, αλλά ανάμεσα στους 21 βραβευμένους υπήρχε και ένα από τους σπουδαιότερους αρχιτέκτονες της εποχής μας, ο Φράνκ Γκέρι. Το βραβείο του απονεμήθηκε με την αιτιολογία ότι τα κτίριά του «αναδεικνύουν τη δύναμη της αρχιτεκτονικής να προκαλέσει την έκπληξη και να αναζωογονήσει κοινότητες». O 87χρονος σήμερα Αμερικανός αρχιτέκτονας, είναι μια από τις κυρίαρχες μορφές του ντεκονστρουκτιβισμού και της μεταμοντέρνας αρχιτεκτονικής του τέλους του 20ού αιώνα στην Ευρώπη και στην Αμερική. Πολλά από τα κτίριά του αποτελούν αξιοθέατα και αναφέρονται ανάμεσα στα σημαντικότερα έργα της σύγχρονης αρχιτεκτονικής. Ο Γκέρι τιμήθηκε με το βραβείο Πρίτσκερ, την ύψιστη διάκριση στον κόσμο της αρχιτεκτονικής  το 1989.

Fondation Louis Vuitton, Paris

Fondation Louis Vuitton, Paris

Παρά την εκτόξευσή του στο πάνθεον των starchitects με το εμβληματικό Mουσείο Guggenheim, στο Μπιλμπάο, ο Γκέρι, όπως ομολογεί σε πολλές συνεντεύξεις του, δεν έπαψε ποτέ να αμφισβητεί τον εαυτό του, επαναλαμβάνοντας ότι πίσω από κάθε κτίριο βρίσκονται χρόνια σκληρής δουλειάς. Ο Φρανκ Γκέρι μπορεί να είναι ένα από τα πιο διάσημα παιδιά της αρχιτεκτονικής, αλλά το έργο του δεν έχει σταματήσει να προκαλεί και να αμφισβητείται.

Δεν είναι μόνο ο Ομπάμα που θαυμάζει το έργο του Γκέρι. Στον αποχαιρετιστήριο λόγο της, ως υπουργός Εξωτερικών, η Χίλαρι Κλίντον μίλησε, μεταξύ άλλων, για τη δυναμική αρχιτεκτονική που χρειάζεται ο νέος κόσμος: μια αρχιτεκτονική «σαν αυτή του Φρανκ Γκέρι». Τα έργα του Γκέρι αναγνωρίζονται σχεδόν εύκολα. Λάμπουν εκτυφλωτικά, οι μεταλλικές επιφάνειες και τα εντυπωσιακά σχήματα των αρχιτεκτονικών όγκων επιβάλλονται στο τοπίο. Η σύνθεση των όγκων μοιάζει σχεδόν χαοτική και αποτελεί τη διάσημη υπογραφή του.

Gehry House – Santa Monica, California

Gehry House – Santa Monica, California

Το εμβληματικό Mουσείο Guggenheim, στο Μπιλμπάο και το εύκαμπτο κτίριο «Fred and Ginger», στην Πράγα, που παραπέμπει σ’ ένα ζευγάρι που χορεύει, το απαστράπτον Μέγαρο Μουσικής Walt Disney, στο Λος Αντζελες, το πολύχρωμο Μουσείο Βιοποικιλότητας στον Παναμά και το δορυφορικό παράρτημα του Μουσείου Guggenheim, στο νησί Saadiyat του Αμπού Ντάμπι, διαμορφώνουν το προσωπικό του λεξιλόγιο που μετατρέπει  τα κτίρια  σε υπερτοπικά landmarks με διεθνή απήχηση. Είναι ακριβώς αυτά τα κτίρια που υπερβαίνουν τα όρια της αρχιτεκτονικής, δημιουργώντας σε πολλές περιπτώσεις ένα ρεύμα επαναπροσδιορισμού του κοινωνικού ρόλου, τόσο των μουσείων, όσο και των κτιρίων που, απελευθερωμένα από συμβάσεις, στέκουν ανοιχτά μπροστά σε κάθε νέα πρόκληση, ως καταλύτες για την αισθητική, λειτουργική και αναπτυξιακή αναβάθμιση των πόλεων.

Biomuseo – Panama City

Biomuseo – Panama City

Ο Γκέρι υποστηρίζει ότι ο κόσμος είναι γεμάτος ανιαρά και ανέμπνευστα κτίρια, επειδή θεωρεί αυθαίρετη πράξη την ύπαρξη μια κυματιστής γραμμής που αποπνέει αίσθημα. Όπως όλοι οι μεγάλοι αρχιτέκτονες, μπαίνει στο μικροσκόπιο με κάθε λάθος μικρό ή μεγάλο, ενώ συχνά τον κατηγορούν ότι επαναλαμβάνεται. Ο Γκέρι επαναλαμβάνεται όπως όλοι οι μεγάλοι αρχιτέκτονες,, όμως η ισχυρή εντύπωση που δημιούργησε στην μικρή πόλη στη Χώρα των Βάσκων από το 1997, όταν άνοιξε το Μουσείο Γκούγκενχαϊμ που φέρει την αρχιτεκτονική σφραγίδα του, έκανε την περιοχή τουριστικό και πολιτιστικό προορισμό, καθώς η οικονομική άνθησή της συνδέθηκε σε ποσοστό 80% με τη δημιουργία του μουσείου. Για το Μπιλμπάο, το οποίο προσελκύει ένα εκατομμύριο τουρίστες το χρόνο, ο Γκέρι πιστεύει ότι είναι αφελές να πιστεύει κανείς ότι ένα κτίριο μπορεί να καταφέρει κάτι τέτοιο. Και εξάρει την υποστήριξη της κυβέρνησης των Βάσκων και το συνολικό της σχέδιο για την αναβάθμιση της περιοχής, που συμπεριελάμβανε σημαντικές αλλαγές στην υποδομή και τη λειτουργία των θεσμών.

New World Center – Miami

New World Center – Miami

Αν με το κτίριο του Μπιλμπάο ο Γκέρι δημιούργησε αίσθηση στην παγκόσμια αρχιτεκτονική κοινότητα, στο Παρίσι έκανε κάτι που δεν το θύμιζε καθόλου. Το φουτουριστικό Μουσείο Louis Vuitton στο Δάσος της Βουλώνης έγινε προορισμός των επισκεπτών της πόλης από την πρώτη στιγμή. Μια ελικοειδής κατασκευή που θυμίζει φτερά, από γυαλί και ατσάλι και εκτείνεται σε 126.000 τετραγωνικά πόδια. «Ας πούμε ότι πρόκειται για ένα πολύ ακριβό γλυπτό», είπε στους Νιου Γιορκ Τάιμς. Ήταν το πολιτιστικό του δώρο στο Παρίσι, για το οποίο χρειάστηκαν δώδεκα χρόνια και περίπου 135 εκατομμύρια δολάρια και εκτοξεύει και την αρχιτεκτονική της πόλης στον εικοστό πρώτο αιώνα. Ως λάτρης της ιστιοπλοΐας το έχει χαρακτηρίσει περίφημα: Σαν μια ρεγκάτα από γυαλί που επιπλέει στο πάρκο και κινείται προς έναν άγνωστο προορισμό.

Art Gallery of Ontario renovation – Toronto

Art Gallery of Ontario renovation – Toronto

Ο Γκέρι πιστεύει ότι σε έναν κόσμο συνεχούς απόσπασης της προσοχής, διαρκούς φόβου μπροστά στις αλλαγές, τα μουσεία υποχρεούνται να προσφέρουν στους επισκέπτες τη μεγάλη πολυτέλεια της συγκέντρωσης. Ο ίδιος, ακαταπόνητος στην ένατη δεκαετία της ζωής του, ονειρεύεται κυματιστές επιφάνειες να δημιουργούν νέους ορίζοντες.

Walt Disney Concert Hall – Los Angeles

Walt Disney Concert Hall – Los Angeles

 

Peter B. Lewis Building – Cleveland

Peter B. Lewis Building – Cleveland

 

EMP Museum – Seattle

EMP Museum – Seattle

 

DZ Bank building – Berlin

DZ Bank building – Berlin

 

Neuer Zollhof – Dusseldorf, Germany

Neuer Zollhof – Dusseldorf, Germany

 

Guggenheim Bilbao – Spain

Guggenheim Bilbao – Spain

 

Weisman Art Museum – Minneapolis

Weisman Art Museum – Minneapolis

 

Chiat/Day complex – Venice, California

Chiat/Day complex – Venice, California

Dancing House - Prague

Dancing House – Prague

 

Vitra Design Museum – Weil am Rhein, Germany

Vitra Design Museum – Weil am Rhein, Germany

 

Loyola Law School – Los Angeles

Loyola Law School – Los Angeles

 

Olympic Fish Pavilion – Barcelona

Olympic Fish Pavilion – Barcelona

 

Guggenheim - Abu Dhabi

Guggenheim – Abu Dhabi

Σχετικά άρθρα: Ζάχα Χαντίντ: η αρχιτέκτονας της πρόκλησης