Το ύφος, η τεχνική και η προσέγγιση ενός σχεδίου που απεικονίζει το λατομείο στους λόφους της Μονμάρτρης και που συνδέεται με ένα άλλο αντίστοιχο σχέδιο που απεικονίζει ανεμόμυλους στην κορυφή του λόφου, οδηγούν τους ειδικούς στο συμπέρασμα ότι ανήκει στον Βαν Γκογκ. Το σχέδιο που αποκτήθηκε το 2014 από το ίδρυμα καλλιτεχνών Van Vlissingen, παραδόθηκε στο μουσείο Βαν Γκογκ προκειμένου να αποφανθούν οι ειδικοί, καθώς οι ανακαλύψεις άγνωστων Βαν Γκογκ την τελευταία δεκαετία είναι εξαιρετικά σπάνιες.

Το σημείο του Παρισιού που απεικόνισε ο Βαν Γκογκ βρισκόταν πολύ κοντά στο διαμέρισμα που μοιραζόταν ο ζωγράφος με τον αδερφό του Τεό και πουλήθηκε από τη χήρα του Τζο Μπόνγκερ σε έναν έμπορο στο Χάρλεμ για να εξαφανιστεί για πολλές δεκαετίες μέχρι να πουληθεί ξανά στο Ίδρυμα Van Vlissingen, το οποίο ίδρυσε ο John Fentener van Vlissingen.

Vincent van Gogh’s The Hill of Montmartre with Stone Quarry (1886) (31 x 48 cm) Collection Van Vlissingen Art Foundation

Vincent van Gogh’s The Hill of Montmartre (1886) (32 x 48cm) Van Gogh Museum Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation)

Το μουσείο Βαν Γκογκ διαθέτει ένα «δίδυμο» έργο στη συλλογή του, το οποίο μάλιστα είχε απορρίψει πριν από λίγα χρόνια και δεν είχε περιλάβει στους καταλόγους του μουσείου με τα έργα Βαν Γκογκ. Μάλιστα τότε, οι επιμελητές ανέφεραν ως λόγο της απόρριψης την προσεκτική σχεδίαση και έναν ουρανό που διαφέρει πολύ από τα μεταγενέστερα έργα του Ολλανδού ζωγράφου. Η γνώμη αυτή έχει αντιστραφεί και το μουσείο δέχεται το δικό του σχέδιο ως αυθεντικό.

Σύμφωνα με τον Teio Meedendorp, ανώτερο ερευνητή του μουσείου, τα δύο σχέδια της Μονμάρτρης είναι «σαφώς από το ίδιο χέρι» και στιλιστικά «θυμίζουν» το έργο του Βαν Γκογκ την περίοδο της άφιξής του στο Παρίσι. Ο Meedendorp τα χρονολογεί τον Μάρτιο του 1886. Το ζευγάρι των σχεδίων παρουσιάζεται στο Singer Laren, έξω από το Άμστερνταμ, σε έκθεση έργων του Ιδρύματος Van Vlissingen με τίτλο Impressionism & Beyond: A Wonderful Journey, η οποία θα διαρκέσει μέχρι τις 6 Μαΐου 2018.