H καλύτερη κίνηση για ένα Υπουργείο που το κομμάτι της πολιτιστικής κληρονομιάς βρίσκεται ουσιαστικά και πρακτικά στην πρώτη γραμμή του, αυτή την εποχή, είναι έστω οι μικρές κινήσεις για το σύγχρονο πολιτισμό, όχι μόνο αυτόν που αφορά τους θεσμούς αλλά και τη νεανική δημιουργία, την ανάδειξη των νέων δημιουργών και των ιδεών τους μέσα από συγκεκριμένες δράσεις.

Η Υπουργός Πολιτισμού, Λυδία Κονιόρδου, έδωσε έμφαση στη συνέχεια των έργων που έχουν ξεκινήσει αλλά και τις συνεργασίες σε μια εποχή με μεγάλες προκλήσεις. Να μην παραλείψουμε την από 15/2/2017 κατάργηση της αναχρονιστικής διάταξης του Π.δ.370/1983 σύμφωνα με την οποία οι υποψήφιοι των Ανώτερων Σχολών Δραματικής Τέχνης έπρεπε να έχουν και «αρτιμέλεια».

Ας δούμε πιο αναλυτικά αυτά που αφορούν τον σύγχρονο πολιτισμό και την εκπαίδευση.

Διεθνές Δίκτυο Αρχαίου Δράματος 
Το ΥΠΠΟΑ δημιουργεί, συντονίζει και ενισχύει οικονομικά ένα Διεθνές Δίκτυο Αρχαίου Δράματος, με στόχο α) την εκπαίδευση στο αρχαίο δράμα ανθρώπων του θεάτρου που ανήκουν σε διαφορετικές βαθμίδες και κατηγορίες, β) την εξοικείωση του ευρύτερου κοινού με το είδος και γ) την ανάπτυξη συνθηκών συνεργασίας μεταξύ ανθρώπων του θεάτρου από διαφορετικές χώρες με έμφαση στις χώρες της ΝΑ Ευρώπης. Στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Δικτύου Αρχαίου Δράματος όπως και στις υπόλοιπες δράσεις του ΥΠΠΟΑ η πρόσβαση θα είναι ανοικτή σε ΑμεΑ-άτομα με ειδικές ανάγκες.

Πιο συγκεκριμένα:

α) Το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου παράλληλα με τις παραστάσεις του θα εγκαινιάσει το Λύκειο Επιδαύρου, ένα διεθνές κέντρο εφαρμοσμένης μελέτης του αρχαίου δράματος το οποίο θα λειτουργήσει από τις 4 έως τις 19 Ιουλίου 2017 (και από το 2018 για δύο περιόδους) στους αρχαιολογικούς, υπαίθριους χώρους της περιοχής αλλά και σε κλειστούς χώρους. Ο θεματικός άξονας του Λυκείου για το 2017 είναι «Η έλευση του ξένου» όπως αποτυπώνεται σε κείμενα της αρχαιότητας αλλά και όπως καθρεφτίζεται στο διάλογο ανάμεσα στο αρχαίο δράμα και το ιστορικό παρόν. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε σπουδαστές δραματικών σχολών και σε απόφοιτους νέους ηθοποιούς από όλο τον κόσμο, με ανώτατο όριο τις 150 συμμετοχές ετησίως. Τα μαθήματα αποσκοπούν στην εφαρμοσμένη έρευνα μέσω της διδασκαλίας των τεχνικών της υποκριτικής τέχνης και θα παραδίδονται από Έλληνες και ξένους καταξιωμένους δασκάλους και καλλιτέχνες. Προβλέπονται όμως και εκπαιδευτικά προγράμματα και δράσεις για τους ενηλίκους, τους εφήβους και τα παιδιά της τοπικής κοινωνίας. Για τις ανάγκες του Λυκείου Επιδαύρου (διαμονή, εργαστήρια) θα παραχωρηθεί δασική έκταση 25 στρεμμάτων κοντά στο χωριό Λιγουριό ενώ το Μικρό Θέατρο της Επιδαύρου θα αξιοποιηθεί και ως το «αμφιθέατρο» του Λυκείου.

Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να δηλώσουν συμμετοχή στην αντίστοιχο σύνδεσμο.

Λύκειο Επιδαύρου

Λύκειο Επιδαύρου

β) Το Εθνικό Θέατρο σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών θα πραγματοποιήσει το Διεθνές Εργαστήρι Αρχαίου Δράματος από τις 17 έως τις 31 Ιουλίου 2017 στους Δελφούς. Διευθυντής ο σκηνοθέτης Μιχαήλ Μαρμαρινός, και μαζί του η Γερμανίδα σκηνογράφος και ενδυματολόγος Andrea Schmidt-Futterer και ο Ρώσος θεωρητικός Dmitry Trubotchkin. Πρόκειται για ένα εντατικό εργαστήρι υψηλών προδιαγραφών για την έρευνα, τη μελέτη και τη διάδοση του αρχαίου ελληνικού δράματος, με γλώσσα εργασίας τα αγγλικά. Το θέμα εργασίας για το 2017 είναι η έννοια του Χορού στη θεωρία και στην πράξη: «Χορός: ύλη και έννοια». Προβλέπεται και Masterclass με τον Διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου Στάθη Λιβαθινό. Το Διεθνές Εργαστήρι απευθύνεται σε επαγγελματίες ηθοποιούς, σκηνοθέτες, σκηνογράφους, ενδυματολόγους, χορογράφους που επιθυμούν να αποκτήσουν εξειδικευμένη και υψηλών επαγγελματικών απαιτήσεων γνώση στο αρχαίο δράμα αλλά παράλληλα θα έχουν και τη δυνατότητα συνεργασίας και δημιουργικής ανταλλαγής εμπειριών και γνώσεων. Τόπος διαμονής και εργασίας, οι εγκαταστάσεις του Ευρωπαϊκού Κέντρου Δελφών.

γ) Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος θα εγκαινιάσει την Ετήσια Συνάντηση Νέων Καλλιτεχνών της Νοτιανατολικής Ευρώπης, που θα πραγματοποιηθεί για πρώτη φορά από τις  27 Σεπτεμβρίου έως τις 3 Οκτωβρίου του 2017 στη Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα τριετούς διάρκειας με στόχο τη σύνδεση της πολύτιμης πολιτιστικής κληρονομιάς του αρχαίου δράματος με τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία. Το θέμα για το 2017 είναι: «Αρχαίο Δράμα και Πολιτική». Ο θεσμός αυτός απευθύνεται σε νεανικές πειραματικές θεατρικές ομάδες από την ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων.

δ) Το Αττικό Σχολείο Αρχαίου Δράματος θα λειτουργήσει από την 1 έως τις 10 Ιουλίου 2017 στο Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας με τη συνεργασία του Δήμου Ελευσίνας και της Αστικής μη Κερδοσκοπικής Εταιρίας θεατρικής τέχνης «Δρόμος με Δέντρα/ Bausmtrasse». Η θεματική του για το 2017 είναι: «Οι επτά σωζόμενες τραγωδίες του Σοφοκλή». Πρόκειται για ένα διεθνές πρόγραμμα ερευνητικού, εκπαιδευτικού και καλλιτεχνικού χαρακτήρα, με θέμα τη μελέτη και σύγχρονη προσέγγιση του αρχαίου δράματος. Απευθύνεται σε άτομα άνω των 18 ετών, επαγγελματίες και μη, με ενδιαφέρον για το αρχαίο δράμα και τη σύγχρονη απόδοσή του. Το πρόγραμμα του Αττικού Σχολείου περιλαμβάνει κυρίως μαθήματα που παραδίδονται από ανάλογα καταρτισμένους διδάσκοντες και απώτερος σκοπός των θερινών αυτών πειραματικών εργαστηρίων είναι η εκπαίδευση των συμμετεχόντων πάνω στο αρχαίο δράμα. Μεταξύ των διδασκόντων: στην Υποκριτική οι Ακύλας Καραζήσης, Μαρία Κεχαγιόγλου, Ιωάννα Ρεμεδιάκη, Μάρθα Φριντζήλα. Στην Υποκριτική με προσωπείο ο Σίμος Κακάλας, στο Λαϊκό Θέατρο ο Camilo Betancor, στη Φωνητική η Σαβίνα Γιαννάτου, στη Μουσική οι Άντης Σκορδής και Βασίλης Ματζούκης, στη Μετάφραση η Νικολέττα Φριντζήλα, στους Παραδοσιακούς Χορούς ο Ανδρέας Σεγδίτσας και στον Σύγχρονο Χορό η Εμμανουέλα Κορκή. Η σχετική πλατφόρμα συμμετοχών θα ανοίξει σύντομα.

Τρία μουσεία ενώνονται στη Θεσσαλονίκη 
Η συνένωση τριών σημαντικών μουσείων της συμπρωτεύουσας γίνεται πραγματικότητα: Το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης με τα ιδιαίτερα τμήματά του (Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης) και το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης θα λειτουργήσουν υπό έναν νέο οργανισμό με την επωνυμία «Μητροπολιτικός Οργανισμός Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης» (συντόμευση στα αγγλικά MoMus).

Έτσι δημιουργείται στη Θεσσαλονίκη ο μεγαλύτερος εποπτευόμενος από το Υπουργείο Πολιτισμού μουσειακός οργανισμός στην Ελλάδα από πλευράς συλλογών και δυναμικής πολλαπλών δράσεων, με εμβέλεια που ξεπερνά τα ελληνικά σύνορα και με συλλογές πολλών δεκάδων χιλιάδων μονάδων που απαρτίζονται από έργα ελληνικής και διεθνούς τέχνης μοναδικής ιστορικής και αισθητικής αξίας και τα οποία καλύπτουν όλα τα εικαστικά μέσα (ζωγραφική, εγκαταστάσεις, σχέδιο, βίντεο και φωτογραφία).

Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλέξανδρου Σούτζου
Η επέκταση των εγκαταστάσεων της Εθνικής Πινακοθήκης (ΕΠΜΑΣ) είναι ένα έργο εθνικής εμβέλειας για το οποίο το ΥΠΠΟΑ, η Πινακοθήκη, ακόμα και ο κατασκευαστής έχουν τον ίδιο κοινό στόχο: να ολοκληρωθεί το κτίριο! Και μάλιστα όσο πιο γρήγορα γίνεται.

Οι καθυστερήσεις που σημειώθηκαν έχουν την αφετηρία τους στο ότι βρέθηκε νερό σε χαμηλό βάθος και αμίαντος στο πρώτο κτίριο, που χρειάστηκε να απομακρυνθεί, οπότε άλλαξαν όλα τα σχέδια για το έργο. Σήμερα αφορούν την επικαιροποιημένη μουσειογραφική μελέτη για την οποία μόλις πρόσφατα εγκρίθηκε σχετικό κονδύλι (160.000 ευρώ)  από την Περιφέρεια Αττικής, και επομένως σύντομα θα γίνει επανεκκίνηση του έργου και η μελέτη θα μπει σε διαδικασία ανάθεσης.

Στο μεταξύ η Εθνική Πινακοθήκη δεν μένει άπραγη. Ήδη για τα εγκαίνια του νέου κτιρίου, που προβλέπεται για τα τέλη του 2019 ή στις αρχές του 2020, το ΥΠΠΟΑ μαζί με τη Διεύθυνση της Εθνικής Πινακοθήκης έχει εξασφαλίσει μια εντυπωσιακή έκθεση από το Μουσείο του Λούβρου, με τίτλο “Hommage au Louvre”,

Επίσης, μεταξύ άλλων προετοιμάζεται  η οριστική μεταφορά στην Γλυπτοθήκη της Πινακοθήκης , του αγάλματος της «Κοιμωμένης» του Γιαννούλη Χαλεπά (σύμφωνα και με την επιθυμία των κληρονόμων του καλλιτέχνη) το οποίο χρειάζεται άμεση συντήρηση. Στη θέση του στο Α’ Νεκροταφείο θα τοποθετηθεί ένα αντίγραφο υψηλών προδιαγραφών.

Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και documenta14
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της documenta14, Άνταμ Σίμτσικ έχει προσκαλέσει περισσότερους από 100 καλλιτέχνες από τη διεθνή σκηνή που ετοιμάζουν έργα τόσο για την Αθήνα όσο και για το Κάσελ. Από τις 8 Απριλίου έως τον Ιούλιο 2017 ένα μεγάλο μέρος τους θα εκτεθεί στο σύνολο των ορόφων του ΕΜΣΤ ( ήδη ετοιμάζονται τα πιστοποιητικά για την είσοδο των έργων). Οι δύο θεσμοί, ΕΜΣΤ (διευθύντρια η Κατερίνα Κοσκινά) και documenta14 συνδέονται πλέον με ένα Συμφωνητικό συνεργασίας και ανταλλαγής πληροφοριών και γνώσεων. Έτσι το ΕΜΣΤ θα εξελιχθεί και σε εμβληματικό φορέα καλλιτεχνικής εξωστρέφειας.

Όσον αφορά τη λειτουργία του ΕΜΣΤ, έχει ήδη αναθεωρηθεί και υπογραφεί από το ΥΠΠΟΑ ο εσωτερικός Κανονισμός του ΕΜΣΤ, που βρίσκεται υπό έγκριση στο Υπουργείο Οικονομικών ώστε να επισπευσθούν οι γραφειοκρατικές διαδικασίες και να ξεκινήσει η κανονική λειτουργία του ΕΜΣΤ, το οποίο έτσι θα μπορέσει να απορροφήσει και τη δωρεά των 3.000.000 ευρώ  του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.

ΕΜΣΤ

ΕΜΣΤ

Μπιενάλε Βενετίας
Το ΕΜΣΤ έχει αναλάβει για πρώτη φορά τον ρόλο του Επίτροπου της εθνικής εκπροσώπησης στην 57η Διεθνή Biennale Τέχνης της Βενετίας που θα διαρκέσει από τον Μάιο έως και τον Νοέμβριο 2017. Το ΥΠΠΟΑ έχει εγκρίνει επιχορήγηση ύψους 221.356 ευρώ προς το ΕΜΣΤ για την εικαστική εγκατάσταση «Εργαστήριο Διλημμάτων» του Γιώργου Δρίβα, με επιμελητή τον Ορέστη Ανδρεαδάκη, και γενικότερα για την οργάνωση της ελληνικής συμμετοχής. Μάλιστα εχθές 28/2/2017 έγιναν γυρίσματα στο Μέγαρο Μουσικής με την διεθνούς φήμης ηθοποιό Σαρλότ Ράμπλινγκ για ένα βίντεο εμπνευσμένο από τις «Ικέτιδες» που θα ενταχθεί στο έργο του Δρίβα.

Φυτώριο Σύγχρονης Δημιουργίας στο Μέγαρο Μουσικής
Το ΥΠΠΟΑ σε συνεργασία με το Μέγαρο Μουσικής είναι έτοιμο να προχωρήσει σε ένα πρόγραμμα ενίσχυσης των νέων δημιουργών, και ιδιαίτερα εκείνων που βρίσκονται στο ξεκίνημά τους, παρέχοντάς τους δωρεάν χώρους για τις πρόβες τους. Οι χώροι είναι τα υπόγεια του Μεγάρου Μουσικής το οποίο, ανοίγοντας τις πόρτες του στους νέους καλλιτέχνες θα λειτουργήσει ως ένα φυτώριο σύγχρονης δημιουργίας στο Θέατρο, το Χορό αλλά και τη Μουσική (εκεί ειδικότερα το σχετικό πρόγραμμα έχει ήδη ξεκινήσει).

Τα καλλιτεχνικά σχήματα που θα μπορούν να κάνουν πρόβες στους υπόγειους χώρους του Μεγάρου Μουσικής μέχρι και τον Ιούλιο του 2017 εφόσον αξιολογηθούν από αρμόδιες Επιτροπές είναι: 21 θεατρικά σχήματα (2 μήνες προβών), 13 σχήματα χορού (1 μήνα προβών) και 35 μουσικά σχήματα (1 μήνα προβών) 2-3 σχήματα όπερας/ μουσικού θεάτρου (2 μήνες προβών). Πρόκειται για ένα πιλοτικό πρόγραμμα που θα μπορούσε να αξιοποιηθεί και από το ΕΜΣΤ.

Υπό επεξεργασία είναι και η οργάνωση μιας πλατφόρμας για τους δημιουργούς παραστατικών τεχνών, μουσικής και performance όπου όλες οι ομάδες που θα εργαστούν στο «φυτώριο» του Μεγάρου Μουσικής, θα παρουσιάζουν σε ένα 7-10ήμερο Φεστιβάλ το τελικό αποτέλεσμα της δουλειάς τους.

Επιχορηγήσεις για το ελεύθερο Θέατρο και τις ομάδες χορού 
Το ΥΠΠΟΑ επανενεργοποιεί σε νέες βάσεις τον θεσμό των επιχορηγήσεων για σχήματα του ελεύθερου θεάτρου και ομάδες χορού που είτε έχουν σταθερή μακρόχρονη παρουσία και μόνιμη στέγη είτε είναι νεανικά σχήματα με τριετή τουλάχιστον παρουσία. Ο συνολικός προϋπολογισμός που έχει προβλεφθεί για την περίοδο 2017-18 ανέρχεται στο 1,5 εκατ. ευρώ. Οι επιχορηγήσεις θα δίνονται με βάση μία παραγωγή ανά σχήμα, και η επιλογή θα γίνεται από τις αρμόδιες πενταμελείς Επιτροπές (που πρόκειται να συσταθούν άμεσα)  με αξιολογικά κριτήρια όπου θα προσμετράται μεταξύ άλλων η καλλιτεχνική επάρκεια, η εργασιακή επάρκεια και οι θέσεις εργασίας που παρέχονται, καθώς και η εξωστρέφεια στην επικράτεια ή και στο εξωτερικό. Οι προκηρύξεις για την υποβολή προτάσεων για την περίοδο 2017-18 θα γίνουν στο δεύτερο δεκαήμερο του Μαρτίου, και τα σχήματα που θα προκριθούν θα ανακοινωθούν στις αρχές Μαΐου 2017.

Η Λυρική Σκηνή στο ΚΠΙΣΝ 
Μια νέα σελίδα ανοίγει με τη μεταφορά της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού που το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος δώρισε στο ελληνικό Δημόσιο. Για το ΥΠΠΟΑ, το ΚΠΙΣΝ με τον συνδυασμό των δράσεων των τριών φορέων: Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Εθνικής Βιβλιοθήκης και το ΚΠΙΣΝ ΑΕ του Υπουργείου Οικονομικών, είναι ένα λαμπρό παράδειγμα καινοτόμου ματιάς στην υπόθεση του πολιτισμού που μπορεί να συμβάλλει ουσιαστικά στην ανάδειξη των ελληνικών δυνάμεων στο διεθνές προσκήνιο.Η μεταφορά της ΕΛΣ στο νέο της σπίτι θα απαιτήσει μια έκτακτη επιχορήγηση για την κάλυψη των πρόσθετων λειτουργικών δαπανών που θα ξεπερνούν τα 4,5 εκατομμύρια ευρώ ετησίως.

Το ΥΠΠΟΑ έχει εγκρίνει για το 2017 : επιχορήγηση 3,6 εκατ. ευρώ για την δραστηριότητα τού Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου (ΕΚΚ), επίσης 1,5 εκατ. ευρώ για το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης , και 200.000 ευρώ για την Ταινιοθήκη της Ελλάδος. Συμμετέχει επίσης με ποσό 350.000 ευρώ στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Eurimages, για την υποστήριξη συμπαραγωγών και διανομής κινηματογραφικών και οπτικοακουστικών έργων.

Η Λυρική Σκηνή στο ΚΠΙΣΝ

Η Λυρική Σκηνή στο ΚΠΙΣΝ

Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου
Τους τελευταίους δώδεκα μήνες το ΕΚΚ έχει ομαλοποιήσει τη λειτουργία του, και το νέο ΔΣ του κατέθεσε μόλις στο ΥΠΠΟΑ το σχέδιο του εσωτερικού Κανονισμού του. Παράλληλα εταιρεία ορκωτών λογιστών συνεχίζει τον οικονομικό και διαχειριστικό έλεγχο για την περίοδο 2011-2015 .

Το ΕΚΚ απέκτησε τον περασμένο μήνα Διευθυντές σε τρεις βασικές Διευθύνσεις του που έμεναν ακέφαλες τα τελευταία πέντε χρόνια. Πρόκειται για τη Διεύθυνση Παραγωγής και Ανάπτυξης (Β.Κοσμόπουλος), τη Διεύθυνση Προώθησης (Κ.Αϊβαλιώτης) και την Hellenic Film Commission (Βένια Βέργου). Σύντομα θα αρχίσει να λειτουργεί στο ΕΚΚ υπό την επίβλεψη του Διευθυντή Ανάπτυξης, και το Γραφείο Εκπαίδευσης-Επιμόρφωσης και Υποστήριξης Νέων Κινηματογραφιστών

Η λειτουργία της Hellenic Film Commission για την προσέλκυση ξένων παραγωγών στην Ελλάδα στο πλαίσιο μιας αναπτυξιακής προοπτικής της ελληνικής οικονομίας,  αποτελεί προτεραιότητα για το ΥΠΠΟΑ. Χτες  στο ΕΚΚ ανασυστήθηκε η ομάδα εργασίας όλων των συναρμοδίων  και εντοπίσθηκαν οι βασικοί πυλώνες για να οδηγηθούμε στο επόμενο διάστημα σε ένα νομοθετικό πλαίσιο που θα περιλαμβάνει:

α) τα οικονομικά κίνητρα για τον ξένο παραγωγό που θέλει να έρθει στην Ελλάδα  β) τη συγκέντρωση όλων των πιθανών χώρων, μερών και Ελλήνων συνεργατών που θα μπορούσαν να βοηθήσουν  μία ξένη παραγωγή για τα γυρίσματά της  γ) την τυποποίηση όλων των αδειοδοτήσεων και την απλοποίηση αυτών, όπου χρειάζεται (εδώ και το ΥΠΠΟΑ θα χρειαστεί να επανεξετάσει τα τέλη κινηματογράφησης στους αρχαιολογικούς χώρους)  δ) τη καταγραφή όλης της πληροφορίας σε μία ηλεκτρονική πλατφόρμα στο ΕΚΚ στην οποία ο ξένος παραγωγός θα μπορεί και να υποβάλει τις αιτήσεις του για όποιες άδειες χρειάζεται. Ήδη αναζητούμε τα κονδύλια για την κατασκευή της πλατφόρμας αυτής ε) τη στρατηγική για τη διαφήμιση της Ελλάδας στην αγορά της διεθνούς παραγωγής.  Ειδικότερα, το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης έδωσε πρόσφατα σε δημόσια διαβούλευση σχέδιο νόμου για την παροχή οικονομικής ενίσχυσης σε ιδιωτικές επενδύσεις που στοχεύουν στην παραγωγή ξένων οπτικοακουστικών έργων στην Ελλάδα.

Σ ε όλη αυτή την προσπάθεια το ΥΠΠΟΑ θα συνομιλήσει και με τους Έλληνες παραγωγούς, οι οποίοι έχουν εμπειρία και είναι απαραίτητοι ως σύμμαχοι για να στηρίξουν το εγχείρημα αυτό. Προετοιμάζεται σχετική συνάντηση εντός των επόμενων ημερών.

Φεστιβάλ Κινηματογράφου και Ντοκιμαντέρ 
Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου από την πλευρά του, διοικείται πλέον ορθολογικά έχοντας ενεργοποιήσει όλες τις θέσεις που προβλέπει ο νόμος, και εξελίσσεται σε έναν ζωντανό οργανισμό με συνεχή παρέμβαση στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Από τον περασμένο Νοέμβριο (2016) δεν λειτουργεί με τη μορφή δυο ξεχωριστών διοργανώσεων τον Νοέμβριο και τον Μάρτιο (για τα ντοκυμαντέρ) αλλά ως μια ετήσια δραστηριότητα που αναπτύσσεται  σε 4 κινηματογραφικές αίθουσες με επιλεγμένες ποιοτικές ταινίες και  σε ένα Μουσείο κινηματογράφου με πρωτοποριακά προγράμματα  ενώ ταυτόχρονα συνεργάζεται με τους υπόλοιπους θεσμούς της πόλης.

Ψηφιοποίηση
Το ΥΠΠΟΑ θα προχωρήσει παράλληλα σε συνεργασία με το ΕΚΚ, στην ψηφιοποίηση του εξαιρετικά σημαντικού Αρχείου 145 ταινιών Ντοκυμαντέρ που διαθέτει η Διεύθυνση Κινηματογράφου του Υπουργείου.

Αναμόρφωση των Κρατικών Βραβείων 
Στα τέλη Δεκεμβρίου έληξε η δεύτερη θητεία της Ομάδας Εργασίας για το Βιβλίο που κατέθεσε μια σειρά από προτάσεις για όλους τους νευραλγικούς τομείς  αυτού του χώρου που έχει πληγεί ιδιαίτερα από την κρίση. Οι προτάσεις αυτές αποτελούν καρπό μιας σε βάθος έρευνας και ανάλυσης των δεδομένων και ενός ουσιαστικού αναστοχασμού του ρόλου του Βιβλίου στις σημερινές κοινωνίες, αλλά και του ρόλου που μπορεί να παίξει η Πολιτεία για την καλλιέργεια εντέλει της ανάγνωσης. Το ΥΠΠΟΑ θα μελετήσει τις προτάσεις της Ομάδας Εργασίας, που θα αναρτηθούν στον κόμβο του Υπουργείου Πολιτισμού, και θα προχωρήσει στην διατύπωση και στην πραγμάτωση μιας συγκροτημένης πολιτικής βιβλίου με στόχο το δημόσιο συμφέρον.

Στο μεταξύ, απαντώντας σε ένα οξύ και επίκαιρο αίτημα, ανακοινώνει την θέσπιση τεσσάρων νέων Κρατικών Βραβείων Βιβλίου στο πλαίσιο μιας γενικότερης αναμόρφωσης του θεσμού που στοχεύει στην: Α) Επιτάχυνση του έργου των επιτροπών ώστε να καλυφθεί η καθυστέρηση δύο χρόνων που υπάρχει σήμερα στην απονομή των βραβείων (Τα βραβεία για βιβλία του 2015 θα απονεμηθούν στη διάρκεια της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, και τα βραβεία για βιβλία του 2016 θα απονεμηθούν στο τέλος της τρέχουσας χρονιάς). Β) Εξασφάλιση της μυστικότητας της διαδικασίας και αναβάθμιση της τελετής απονομής (ει δυνατόν, να γίνεται στη ΔΕΒ της Θεσσαλονίκης). Γ) Ανάδειξη, πέραν της λογοτεχνικής και φιλολογικής παραγωγής, του πολύ σπουδαίου επιστημονικού δυναμικού από το χώρο των κοινωνικών και ανθρωπιστικών επιστημών. Τα νέα βραβεία θα είναι: Το Κρατικό Βραβείο Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών, το Βραβείο Μετάφρασης βιβλίου Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών, το Κρατικό Βραβείο Εκδοτικής Σειράς, το Κρατικό Βραβείο Εκδοτικής Σειράς.

Η Λυδία Κονιόρδου στη Συνέντευξη Τύπου

Η Λυδία Κονιόρδου στη Συνέντευξη Τύπου

ΔΗΠΕΘΕ
Η δραστική περικοπή της πίστωσης των Δημοτικών Περιφερειακών Θεάτρων (ΔΗΠΕΘΕ) στον Τακτικό Προϋπολογισμό του ΥΠΠΟΑ τα τελευταία χρόνια η οποία έφτασε στο 50%, είχε σαν αποτέλεσμα την αντίστοιχη μείωση στο ποσό επιχορήγησής τους, όπως αυτό προβλέπεται στην προγραμματική σύμβασή τους με το ΥΠΠΟΑ. Έτσι, τα 14 ΔΗΠΕΘΕ μοιράζονταν ισομερώς το συνολικό προβλεπόμενο ποσό, και το 2016 έλαβαν το καθένα 46.500 ευρώ .

Το 2017 το ΥΠΠΟΑ κάνει ένα πρώτο βήμα για την αναμόρφωση του θεσμού των ΔΗΠΕΘΕ με βάση αντικειμενικά κριτήρια όπως είναι η επαγγελματική θεατρική δραστηριότητα, η οικονομική στήριξη των Δήμων, η ύπαρξη Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης, και οι συνέργειες, π.χ. με το Φεστιβάλ Αθηνών. Έτσι, προκειμένου να επιτευχθεί ορθολογικότερη κατανομή των ήδη περιορισμένων οικονομικών πόρων του ΥΠΠΟΑ,  τα ποσά επιχορήγησης των ΔΗΠΕΘΕ για το 2017 θα διαφοροποιηθούν σύμφωνα με ένα σύνολο αντικειμενικών κριτηρίων .

Μετά από προσεκτική εξέταση των δεδομένων οι επιχορηγήσεις του ΥΠΠΟΑ θα κατανεμηθούν το 2017 ως εξής: Τα ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, Κρήτης, Σερρών, Καβάλας, Ιωαννίνων, Κοζάνης και Λάρισας θα λάβουν το καθένα επιχορήγηση 60.000 ευρώ. Τα ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου, Ρούμελης, Κομοτηνής, Καλαμάτας και Βέροιας θα λάβουν επιχορήγηση 46.500. Το ΔΗΠΕΘΕ Βόλου θα πάρει επιχορήγηση 30.000 ευρώ. Το ΔΗΠΕΘΕ Κέρκυρας βρίσκεται ήδη εκτός Δικτύου αφού τα τελευταία δύο χρόνια δεν έχει συνάψει προγραμματική σύμβαση με το ΥΠΠΟΑ.

Η περίοδος αυτή θα είναι μεταβατική προκειμένου να δοθεί στα ΔΗΠΕΘΕ, αλλά και στους  Δήμους που τα στηρίζουν καθώς και στις Περιφέρειες οι οποίες εκ του νόμου συμμετέχουν στις προγραμματισμένες συμβάσεις,  η δυνατότητα να αναβαθμίσουν τη λειτουργία τους. Θα ακολουθήσει στη συνέχεια και η αναθεώρηση της σχετικής προγραμματικής σύμβασης για τα επόμενα χρόνια.

Δίκτυο Περιφερειακών Φεστιβάλ
Το ΥΠΠΟΑ δημιουργεί από κοινού με τους περιφερειακούς φορείς ένα πιλοτικό Δίκτυο Φεστιβάλ που θα διαμορφώσει ένα πρόγραμμα πολιτιστικών δράσεων, παραγωγών, συμπαραγωγών και ανταλλαγών των περιφερειακών φεστιβάλ μεταξύ τους και με το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, με την προοπτική αυτή η συνεργασία να αποκτήσει εξωστρέφεια και να διευκολύνει τις συνεργασίες με φεστιβάλ του εξωτερικού. Η ιδέα αυτή θα υλοποιηθεί σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου που είχε και τη σχετική πρωτοβουλία.

Ελλάδα – Κίνα
Με αφορμή το Έτος Ελλάδας-Κίνας, το ΥΠΠΟΑ έχει καλέσει τους εποπτευόμενους φορείς και τις κατά τόπους Εφορίες να στείλουν τις  προτάσεις τους  και έχει συμμετάσχει σε συναντήσεις με συναρμόδια Υπουργεία. Ήδη έχει προγραμματιστεί ένα αφιέρωμα στη σχέση Ελλάδας-Κίνας στη Διεθνή Έκθεση της Θεσσαλονίκης που θα γίνει τον Μάιο στη Θεσσαλονίκη. Το ΥΠΠΟΑ βρίσκεται σε συνεργασία με την πρεσβεία της Κίνας, έχει υποβάλλει έναν φάκελο με προτάσεις και περιμένει τις προτάσεις της κινεζικής πλευράς.

Έκθεση “A World of emotions”
Το ΥΠΠΟΑ θα είναι παρόν και στη Νέα Υόρκη με σπουδαία έργα αρχαίας τέχνης από το Μουσείο της Ακρόπολης, από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και από άλλα δεκαοκτώ ελληνικά μουσεία, για την έκθεση με θέμα «A world of Emotions: Ancient Greece, 700BC-200 AD» η οποία θα πραγματοποιηθεί στο Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης από τις 9/3/2017 έως τις 24/6/2017. Στόχος της έκθεσης, που συμπεριλαμβάνει  αρχαιότητες και από άλλα κορυφαία μουσεία της Ευρώπης, είναι να εξερευνήσει τη λειτουργία των αισθημάτων στην αρχαιοελληνική κοινωνία θέτοντας ερωτήματα και για τις σημερινές κοινωνίες.

Σχετικά άρθρα:

– Το Λύκειον Επιδαύρου παίρνει σάρκα και οστά, γράφει η Έλενα Γαλανοπούλου

– Επιχορηγήσεις: Ζητείται ελπίς, γράφει η Αργυρώ Μποζώνη

– Πόσο προκλητική μπορεί να είναι η DOCUMENTA στην Αθήνα του 2016;, γράφει η Αργυρώ Μποζώνη

tags / ephemera / ελcBlog / Θέατρο - Χορός / Μουσική / Σινεμά / Φεστιβάλ / documenta14 / Ακύλας Καραζήσης / Αττικό Σχολείο Αρχαίου Δράματος / Γιαννούλης Χαλεπάς / Γιώργος Δρίβας / ΔΗΠΕΘΕ / Διεθνές Εργαστήρι Αρχαίου Δράματος / Δίκτυο Περιφερειακών Φεστιβάλ / Εθνική Λυρική Σκηνή / Εθνική Πινακοθήκη / Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο / Εθνικό Θέατρο / Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης / ΕΜΣΤ / Επιχορηγήσεις / Εργαστήριο Διλημμάτων / Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών / Θεσσαλονίκη / Ιωάννα Ρεμεδιάκη / ΚΠΙΣΝ / Κρατικά Βραβεία Βιβλίου / Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος / Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης / Λύκειο Επιδαύρου / Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης / Μάρθα Φριντζήλα / Μαρία Κεχαγιόγλου / Μέγαρο Μουσικής Αθηνών / Μητροπολιτικός Οργανισμός Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης / Μιχαήλ Μαρμαρινός / Μουσείο του Λούβρου / Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας / Στάθης Λιβαθινός / Υπουργείο Πολιτισμού / Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου / Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης