Δυο τοπόσημα της συναυλιακής Αθήνας που συνθέτουν το αντι-mainstream soundtrack αυτής της πόλης, με μεγάλη ιστορία και τη δική τους διακριτή ταυτότητα το καθένα, σε μια μοναδική σύμπραξη. Το An Club στα Εξάρχεια, ίσως ο πιο ιστορικός εν ενεργεία συναυλιακός χώρος αυτή τη στιγμή στην πόλη, και το Gagarin 205 της Λιοσίων, του αείμνηστου σκηνοθέτη Νίκου Τριανταφυλλίδη, πραγματοποιούν από κοινού ένα τετραήμερο φεστιβάλ από τις 23 έως τις 26 Νοεμβρίου, για να γιορτάσουν μαζί τα γενέθλια των δύο venues (30 χρόνια An Club / 15 χρόνια Gagarin). Μια ιδέα που είχε γεννηθεί πριν χρόνια «μεταξύ συναυλιακής μέθης και ενθουσιασμού» από την Εύα Κολόμβου, υπεύθυνη καλλιτεχνικής επιμέλειας του An και τον Νίκο Τριανταφυλλίδη, ο οποίος εξελίσσοντας τη ιδέα είχε προτείνει να υπάρχει και πούλμαν που να μεταφέρει τον κόσμο από τον ένα χώρο στον άλλο!

Πριν από λίγους μήνες λοιπόν, η Μαρίνα Δανέζη – σκηνοθέτρια / καλλιτεχνική διευθύντρια του Gagarin 205 και για χρόνια σύντροφος του Νίκου Τριανταφυλλίδη – πήρε την πρωτοβουλία και πρότεινε στην Εύα να κάνουν πράξη εκείνη την ονειρική ιδέα και κάπως έτσι στήθηκε ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον και πολυποίκιλο μουσικά τετραήμερο, απόδειξη της πολύ καλής μεταξύ τους σχέσης, της αλληλεγγύης και της εκτίμησης που τρέφουν η μια για την άλλη. Με αυτή την αφορμή, ανατρέχουμε στις ιστορίες που μας αφηγήθηκαν οι υπεύθυνες των δύο χώρων.

An Club | Εύα Κολόμβου

Πώς ξεκίνησε το An Club; Πες μας λίγα λόγια για την ιστορία του.
Θα σου εκμυστηρευτώ κάτι που έμαθα την ώρα που σου γράφω αυτά τα λόγια, από τον Πέτρο Κουτσούμπα, τον άνθρωπο που έτρεχε το An από το 1987 έως και το 2000 και στην ουσία ήταν αυτός που μου παρέδωσε τα ηνία. Τo An υπάρχει εδώ και 36 ΧΡΟΝΙΑ, όχι 30! Τα πρώτα 7 χρόνια, πριν το αναλάβει εκείνος, λειτουργούσε ως μουσική σκηνή. Εκείνα τα χρόνια εμφανίστηκαν μεγαθήρια όπως οι Αίολος, Dr. John, Daltons, ο Παύλος Σιδηρόπουλος με τους Απροσάρμοστους, ο Νικόλαος Άσιμος. Την καλλιτεχνική διεύθυνση είχε ο Νίκος, αδελφός της Άννυς, ενώ ιδιοκτήτης και δημιουργός ήταν ο Νίκος Ασκορδαλάκης απ’το Μοχλός, ο οποίος ήταν ερωτευμένος τρελά με την Άννυ, από την οποία και προήλθε το όνoμα του An!

Πόσα χρόνια βρίσκεσαι στο τιμόνι του χώρου και ποιες είναι οι μεγαλύτερες δυσκολίες που έχεις συναντήσει; Έχεις κάποια στιγμή που δεν θα ξεχάσεις ποτέ;
Κλείνω αισίως 18 χρόνια και ίσως η μεγαλύτερη δυσκολία που έζησα, ήταν όταν κάποια στιγμή στις αρχές της δεύτερης χιλιετίας, εμφανίστηκε κάποιος, ο οποίος ήθελε να πάρει το An και να το μετατρέψει σε κάτι πολύ μακρινό από την φιλοσοφία του.  Φαντάσου πως, ως και βαρέλι μπύρας μου πέταξε, επειδή δεν μπορούσαν να βρουν πάτημα εκείνος και οι ιδέες του. Ευτυχώς όμως, το ίδιο το An τον έδιωξε! Θυμάμαι επίσης, που κυνηγούσαν  τον τότε ιδιοκτήτη για κάποιες οικονομικές διαφορές και να τρώω ξέμπαρκη ροχάλα παρακαλώ, μιας και βρέθηκα στη μέση.

Kάποια από τα πιο περίεργα Tech Rider που σας έχoυν ζητηθεί μέχρι σήμερα;
Οι Mayhem μας ζήτησαν ψυγείο για να βάλουν μέσα μια γουρουνοκεφαλή, καθώς και γάζες, ιώδιο και οξυζενέ για τον τραγουδιστή που έκοβε τα χέρια του την ώρα του live. Επίσης μας έχουν ζητήσει κάλτσες νούμερο 44 και αντρικά σλιπάκια large.

Ποιες θεωρείς ότι είναι οι πιο ιστορικές συναυλίες που έχουν δοθεί στο An, κατά τη διάρκεια των 30 αυτών ετών;
Μέσα στα 30 – (36) χρόνια του, το An φιλοξένησε, είδε και έζησε ιστορικές στιγμές που χαράχτηκαν στην συνείδηση πολλών από εμάς και πότισαν κάθε σπιθαμή του χώρου! Ενδεικτικά αναφέρω κάποια από τα τεράστια ονόματα και τα πρώτα που έρχονται στο μυαλό. Νικόλας Άσιμος, Παύλος Σιδηρόπουλος, Τρύπες, Ξύλινα Σπαθιά, Honeydive, Τerminal Curve, Make Belive, Πουλικάκος, Rotting Christ, Last Drive, Senser, Αρνητική Στάση, Deus Ex Machina, Mike Patton, Louis Tillet, Steve Wynn, Hermano, John Garcia, Los Natas, Brant Bjork, Planet Of Zeus, Fuzztones, Pentagram, Lee Scratch Perry, The Earthbound, Διάφανα Κρίνα, Zound, Dead Moon, Backyard Babies, κάθε συναυλία των Nightstalker, Savage Republic, 1000 Μοds και Vodka Juniors!

Με την κρίση, ποιες αλλαγές είδατε στον κόσμο ή χρειάστηκε να κάνετε οι ίδιοι;
Με την κρίση έχουν εκλείψει οι θαμώνες. Παλαιότερα υπήρχαν εκείνοι που ενίσχυαν συγκροτήματα που δεν τα γνώριζαν και ενδιαφερόντουσαν να τα μάθουν. Τότε βέβαια, από οικονομικής άποψης, μπορούσαν να το κάνουν. Τώρα υπάρχει η αντίφαση του sold out από τη μία, σε ονόματα που φυσικά και το αξίζουν και η χαμηλή προσέλευση κόσμου από την άλλη και πάλι σε ονόματα που αξίζουν, άλλα δεν έχουν ακόμη κάνει το «μπαμ». Ο κόσμος δυσκολεύεται να στηρίξει όλες τις συναυλίες και τα συγκροτήματα. Είναι αδύνατον πια. Το An προσπαθεί να προσελκύσει τον κόσμο με όσο το δυνατόν χαμηλότερο εισιτήριο, για τα δεδομένα της κάθε παραγωγής.

Το πρόγραμμα των πρώτων δύο ημερών (23 & 24/11) του εορταστικού τετραημέρου σε An Club & Gagarin 205

Το πρόγραμμα του πρώτου διημέρου (23 & 24/11) του εορταστικού Φεστιβάλ σε An Club & Gagarin 205

Με ποια κριτήρια επιλέξατε τα ονόματα που θα παίξουν στο An αυτό το τετραήμερο;
Η επιλογή δεν ήταν καθόλου δύσκολη. Το όλο concept είχε να κάνει καταρχήν με καλλιτέχνες που έχουν γίνει μέρος της ιστορίας και των δύο venues, αλλά και με ονόματα της τελευταίας πενταετίας τουλάχιστον, έχοντας ως σκοπό από τη μία, να αναπολήσουμε και να γυρίσουμε πίσω σε εκείνα τα χρόνια που σημάδεψαν όμορφα πολλούς από εμάς, αλλά και να δώσουμε στην πιο πρόσφατη γενιά καλλιτεχνών την αξία που τους πρέπει, καθώς η ιστορία συνεχίζεται….

Τι είναι για σένα το An club και ποια είναι τα σχέδιά σου για το μέλλον του χώρου;
Το An είναι από μόνο του μια ιστορία και είναι ικανό να ταυτίζεται με κάθε πολιτιστική ιδιόρρυθμη και εναλλακτική έκφραση. Προσωπικά είναι το άλλο μου μισό. Μετρώ ήδη 18 χρόνια στις επάλξεις του και αν βάλεις κάτω τα χρόνια που ζω, το 40% της ζωής μου βρίσκομαι εκεί μέσα.

Στο πολύ άμεσο μέλλον, ετοιμάζω το καθιερωμένο παζάρι δίσκων του Αn, που γίνεται πάντα την τελευταία μέρα πριν τα Χριστούγεννα και το X-Μass Explode Fest, το οποίο διοργανώνω εδώ και 13 χρόνια, πάντα την παραμονή των Χριστουγέννων και έχει πλέον καθιερωθεί, ως ένα από τα μεγαλύτερα Χριστουγεννιάτικα φεστιβάλ της πόλης μας. Το φετινό όμως, έχει ιδιαίτερη βαρύτητα και θα διαφέρει από τα προηγούμενα, διότι θα γίνει 4 ημέρες, 21, 22, 23 και 24 Δεκεμβρίου, με μπάντες διαφορετικού ύφους ανά την ημέρα.

 

Gagarin 205 | Μαρίνα Δανέζη

Ποια η ιστορία του χώρου και ποιες ήταν οι προηγούμενες χρήσεις του πριν «προσγειωθεί» ο Gagarin στο 205 της Λιοσίων;
Ο χώρος υπήρξε μέχρι και ορμητήριο του ΕΛ.ΑΣ. για μια περίοδο, κάποια στιγμή έγινε ο κινηματογράφος «Αντινέα», ένας κινηματογράφος β’ προβολής, τη δεκαετία του ’90 ξέπεσε και έπαιζε Β movies (δηλαδή τσόντες – καράτε) και το 2001 το πήρε ο Νίκος Τριανταφυλλίδης με όραμα να κάνει έναν πολύ σύγχρονο συναυλιακό χώρο. Ο Νίκος όμως αγαπούσε δυο πράγματα εξίσου, τη μουσική και τον κινηματογράφο, άρα ήθελε να γίνονται συναυλίες αλλά και προβολές, πάντα όμως στη ροκ εν ρολ κουλτούρα.

Γι’ αυτό μέσα σε αυτά τα χρόνια έχουν γίνει πολύ πρωτοποριακά Φεστιβάλ, όπως είναι το Porn Film Festival, το Φεστιβάλ Καλτ Ελληνικού Κινηματογράφου, το Φεστιβάλ Ταινιών Τρόμου, το Gimme Shelter που ξαναγίνεται τώρα. Ο Νίκος ήταν επίσης Σοβιετόφιλος! Αγαπούσε για παράδειγμα τον Ντοστογιέφσκι, οτιδήποτε είχε να κάνει με αυτή την κουλτούρα, οπότε έτσι επέλεξε να δώσει στο χώρο το όνομα του πρώτου ανθρώπου που ταξίδεψε στο διάστημα, του Yuri Gagarin.

Ισχύει ότι ο Νίκος Τριανταφυλλίδης αναφερόταν στο Gagarin ως ένα «άσυλο ανιάτων στο σύγχρονο αθηναϊκό πολιτισμό»;
(γέλια) Ο Νίκος είχε βιτριολικό χιούμορ, οπότε το Gagarin για εκείνον ήταν ένα καταφύγιο για τους κατατρεγμένους που πάνε κόντρα στο mainstream. Άλλωστε η ατάκα του Νίκου ήταν «πάμε ενάντια στη σοβαροφάνεια και ενάντια στο mainstream», κάτι το οποίο αγκάλιασε η φιλοσοφία του χώρου. Εδώ δηλαδή μπορούσες τη μια εβδομάδα να δεις τη Τζένη Βάνου και την επόμενη τον Gazebo που είναι disco και μετά κάτι ακραία πανκ, όπως ο Jello Biafra. Έχει παίξει ο Morrissey και ταυτόχρονα έχει παίξει και ο Κώστας Καφάσης.

Μετάφερέ μας κάποια ευτράπελα που έχουν συμβεί όλα αυτά τα χρόνια, και δεν θα ξεχάσεις ποτέ.
Έχουν συμβεί πολλά αστεία περιστατικά, για παράδειγμα πραγματοποιούμε το Porn Festival σε συνδιοργάνωση με τη Maria Cyber και η διευθύντρια παραγωγής έχει στραμπουλήξει το πόδι της, οπότε αναλαμβάνω εγώ το stage management. Δεν είχα όμως την εμπειρία να συνεννοηθώ με τον φωτιστή ώστε να σβήνει τα φώτα στις ενδιάμεσες εναλλαγές σκηνικών από τα shows για να μαζεύουμε τα σκηνικά αντικείμενα, κι εγώ ξεκινάω να μαζεύω δονητές και άλλα αξεσουάρ υπό το φως τον προβολέων. Την πρώτη φορά που βγήκα στη σκηνή να μαζέψω, το κοινό ήταν αμήχανο. Έλα όμως που ο φωτιστής δεν έπιασε το υπονοούμενο κι εγώ συνέχισα να βγαίνω στα διαλείμματα με τη φόρμα και τον κότσο για να μαζεύω, κι έπαιρνα το περισσότερο χειροκρότημα από όλους, καθώς το κοινό περίμενε ότι εγώ ήμουν το τελευταίο act που θα βγει και θα τα δώσει όλα!

Θυμάμαι επίσης τη συναυλία των Fall το 2014, που ο Mark E. Smith είχε γίνει κόκκαλο, είχε ξαπλώσει κάτω, πάω με δυο παιδιά να τον σηκώσουμε να ανέβει στη σκηνή, βγαίνει, τα δίνει όλα επί είκοσι λεπτά και μετά, χωρίς καμία προειδοποίηση, κατεβαίνει κάτω και λέει “δε θέλω άλλο, φτάνει για σήμερα” και η μπάντα συνεχίζει! Αλλά ο κόσμος τον επευφημεί, γιατί αυτό ήθελε να δει, πληρώσανε εισιτήριο για να δούνε τον Mark E. Smith να τα σπάει και να φύγει. Δεν διαμαρτυρήθηκε κανείς.

Το πρόγραμμα του δεύτερου διημέρου (25 & 26/11) του εορταστικού τετραημέρου σε An Club & Gagarin 205

Το πρόγραμμα του δεύτερου διημέρου (25 & 26/11) του εορταστικού Φεστιβάλ σε An Club & Gagarin 205

Πώς στήσατε αυτό το εορταστικό τετραήμερο, με ποια κριτήρια επιλέξατε τις μπάντες που θα παίξουν;
Επικοινωνήσαμε με πάρα πολλές μπάντες που έχουν περάσει όλα αυτά τα χρόνια, το κριτήριο κυρίως ήταν μπάντες που αγαπάμε, που έχουν ξεκινήσει από το An ή το Gagarin και έχουν ένα συναισθηματικό δέσιμο. Μας ενδιέφερε πάρα πολύ να παίξουν κατ’ αρχάς οι φίλοι μας, γιατί το βλέπουμε σαν γιορτή πάνω από όλα. Το βασικό κριτήριο λοιπόν ήταν η αγάπη και οι φιλικές σχέσεις.

Εκτός από τα live acts, ετοιμάζετε και κάτι άλλο στο πλαίσιο των εορτασμών;
Ετοιμάζουμε διάφορες εκπλήξεις για εκείνο το τετραήμερο, όσον αφορά στο Gagarin με κάθε εισιτήριο που θα αγοράζει κάποιος στην πόρτα, θα του δίνουμε δώρο και ένα εισιτήριο από κάποια συναυλία προηγούμενης δεκαετίας, στην τύχη. Τα δε εισιτήρια των συναυλιών του τετραημέρου στο Gagarin, έχουν τυπωθεί ειδικά για αυτή τη γιορτή, ενώ το Gagarin εδώ και χρόνια πλέον δουλεύει με barcode, για να τα κρατήσει ο κόσμος ως αναμνηστικά. Έχουμε επίσης κάποια βίντεο αφιερωματικά, τα οποία θα παίζουν πριν την κάθε συναυλία, με ανθρώπους του χώρου, αποσπάσματα από live κλπ.

Τι ονειρεύεσαι για το μέλλον του Gagarin 205;
Θα προσπαθήσουμε να κρατήσουμε τη φιλοσοφία του χώρου ακριβώς όπως την είχε ονειρευτεί ο Νίκος, θα προσπαθήσουμε δηλαδή να ταιριάζουμε κόσμους, να κρατήσουμε το ετερόκλητο στοιχείο, γι’ αυτό και αναβιώνουμε όλα τα φεστιβάλ που γινόντουσαν, όπως το Cult, το Gimme Shelter, κάνουμε συναυλίες με μπάντες που αγαπούσε ο Νίκος, όπως οι Fuzztones που ήταν μια εμμονή του και επιθυμούμε να χαράξει ο χώρος την ίδια πετυχημένη πορεία ενάντια στο mainstream.

Info: Δείτε το αναλυτικό πρόγραμμα του τετραήμερου Φεστιβάλ σε An Club και Gagarin 205, με αφορμή τα γενέθλιά τους | 23 – 26 Νοεμβρίου 2017