Για να γιορτάσει την 70η επέτειο από την ίδρυσή του, ο οίκος Ντιόρ σε συνεργασία με το Μουσείο Les Arts Décoratifs, στο Παρίσι, οργανώνουν τη μεγαλύτερη έκθεση μόδας που έχει δει ποτέ η πόλη. Με τίτλο “Christian Dior, Couturier du Rêve”, η έκθεση θα ανοίξει παράλληλα με την Εβδομάδα Μόδας στο Παρίσι, στις 5 Ιουλίου και θα διαρκέσει μέχρι τις αρχές του 2018.

32.000 τετραγωνικά μέτρα και 300 δημιουργίες καλύπτουν όλες τις περιόδους του οίκου, από την ίδρυσή του από τον Κριστιάν Ντιόρ το 1947 έως τις μέρες μας, με την παρέλαση των διάσημων καλλιτεχνικών διευθυντών και σχεδιαστών του, από τους Yves Saint Laurent, Marc Bohan, Gianfranco Ferré, John Galliano, Raf Simons μέχρι τη σημερινή βασιλεία της νυν καλλιτεχνικής του διευθύντριας Maria Grazia Chiuri.

Οι οργανωτές υπόσχονται έναν τόσο «εξωφρενικό» χώρο όσο τα ρούχα που παρουσιάζονται. Με αίθουσες που μιμούνται την Αίθουσα με τους Καθρέφτες στις Βερσαλλίες, τα φορέματα του Ντιόρ τα οποία έχουν φορέσει βασιλείς και διασημότητες παρουσιάζονται με ένα μοναδικό τρόπο. Μπουντουάρ, δρόμοι και κήποι σχεδιασμένοι μέσα στο μουσείο για να συνδέσουν τα διαφορετικά αισθητικά θέματα του Ντιόρ. Οι θεατές θα μπορούν να δουν εκατοντάδες τσάντες, παπούτσια, αξεσουάρ, κοσμήματα και μπουκάλια αρωμάτων. Η ελπίδα είναι ότι αυτά τα πρόσθετα στοιχεία θα επιτρέψουν στους επισκέπτες να κατανοήσουν πλήρως την εξέλιξη του Ντιόρ για την επτά δεκαετιών ιστορία του.

Ο ίδιος ο Ντιόρ είχε πάθος με την συλλογή επίπλων και αντικειμένων της αρτ νουβό τα οποία συνδυάζονται με την έκθεση των ενδυμάτων του και πολλές φορές φωτίζουν την έμπνευση του σχεδιαστή. Μία έκθεση μόδας αυτού του μεγέθους δεν έχει διοργανωθεί ποτέ στο Παρίσι πριν και είναι σίγουρο ότι θα πάει παραπέρα την ιστορία της μόδας της πόλης. Η προηγούμενη έκθεση αφιερωμένη στον Ντιόρ διοργανώθηκε το 1987 και κάλυπτε μόνο τα δέκα χρόνια μεταξύ της ίδρυσης του οίκου και του θανάτου του Ντιόρ, από το 1947 ως το 1957. Πριν από αυτό, ο ίδιος διοργάνωσε μια έκθεση,  χρησιμοποιώντας τις ίδιες αίθουσες στο Les Arts Décoratifs για να παρουσιάσει μια συλλογή από γαλλικά έπιπλα του 18ου αιώνα, το 1955.

Christian Dior, robe Opéra bouffe, haute couture automne-hiver 1956, ligne Aimant Robe du soir en faille de soie d’Abraham. Paris, Dior héritage. © Photo Les Arts Décoratifs / Nicholas Alan Cope

Christian Dior, robe Opéra bouffe, haute couture automne-hiver 1956, ligne Aimant Robe du soir en faille de soie d’Abraham. Paris, Dior héritage. © Photo Les Arts Décoratifs / Nicholas Alan Cope

Ένας θρυλικός μόδιστρος που άλλαξε για πάντα τη ζωή των γυναικών

Με βιομήχανο πατέρα και μητέρα αριστοκρατικής καταγωγής ο Κριστιάν Ντιόρ γεννιέται στις 21 Ιανουαρίου 1905 σε μια παραλιακή κωμόπολη της γαλλικής Νορμανδίας. Η εύπορη οικογένεια μετακομίζει στο Παρίσι και ο Nτιόρ ακολουθεί, χωρίς κέφι, σπουδές στην École des Sciences Politiques του Παρισιού – επιθυμία του πατέρα του, ενώ ο ίδιος ήθελε να γίνει αρχιτέκτονας.

To 1928 ανοίγει μια γκαλερί τέχνης με δάνειο από τον πατέρα του και τον όρο να μη χρησιμοποιήσει το όνομα Ντιόρ. Εκεί συνδέεται ως γκαλερίστας με τον Πάμπλο Πικάσο, τον Ζαν Κοκτό, τον Μαξ Ζακόμπ, τον Ζορζ Μπρακ και όλη τη γαλλική πρωτοπορία. Η περιουσία της οικογένειας εξανεμίζεται λίγα χρόνια αργότερα λόγω της παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης της δεκαετίας του ’30, ο Ντιόρ κλείνει τη γκαλερί του και ζει μια προσωπική τραγωδία με το θάνατο της μητέρας και του αδερφού του.

Για να βιοποριστεί το 1935 γίνεται εικονογράφος στο περιοδικό Figaro, ενώ παράλληλα αρχίζει να πουλά σχέδια φορεμάτων σε γαλλικούς οίκους. Ο Ρομπέρ Πιγκέ αναγνωρίζει το ταλέντο και την πρωτοτυπία των σχεδίων του και τον προσλαμβάνει ως βοηθό σχεδιαστή. Στη διάρκεια του Δεύτερου Παγκοσμίου πολέμου, ο Ντιόρ επιστρέφει από το μέτωπο και πιάνει δουλειά στον Λυσιέν Λελόνγκ, ο οίκος του οποίου σχεδίαζε ρούχα για τις γυναίκες των Ναζί. Μέχρι το τέλος της ζωής του, η κατηγορία αυτή βάραινε τον Ντιόρ, καθώς την ανέφεραν συχνά εχθροί και ανταγωνιστές του και παρόλο που η αδερφή του ήταν μέλος της γαλλικής Αντίστασης, συνελήφθη και οδηγήθηκε σε στρατόπεδο συγκέντρωσης.

Raf Simons pour Christian Dior, haute couture automne-hiver 2012 Robe du soir en satin duchesse jaune imprimé chaîne d’après la peinture sP178 de sterling ruby. Paris, Dior héritage. © Photo Les Arts Décoratifs / Nicholas Alan Cope

Raf Simons pour Christian Dior, haute couture automne-hiver 2012 Robe du soir en satin duchesse jaune imprimé chaîne d’après la peinture sP178 de sterling ruby. Paris, Dior héritage. © Photo Les Arts Décoratifs / Nicholas Alan Cope

Με την απελευθέρωση ο μεγιστάνας των υφασμάτων  Μαρσέλ Μπουσάκ επενδύει στον Ντιόρ και το 1947 ιδρύεται ο οίκος μόδας που σήμερα κλείνει τα 70 του χρόνια. Η κολεξιόν της ίδιας χρονιάς που παρουσίασε ο Ντιόρ τον Δεκέμβριο του 1947 κυριολεκτικά τον εκσφενδόνισε στην κορυφή της γαλλικής μόδας μέσα σε μια νύχτα. Η γαλλική μόδα μπαίνει σε μια νέα εποχή με τη θηλυκότητα και τη σιλουέτα της γυναίκας να περιγράφεται στα αποθεωτικά του σχέδια. Το «New Look» είχε μόλις γεννηθεί και γίνεται παγκόσμια μόδα. Στενή μέση, πληθωρικές φούστες, πολλά αξεσουάρ, καπέλα, γάντια ψηλοτάκουνα παπούτσια αναδείκνυαν με χάρη, σφιχτά και ανάγλυφα τη γυναικεία σιλουέτα.

Η κριτική που δέχτηκε δεν ήταν πάντα καλή. Δεν ήταν λίγοι αυτοί που θεώρησαν ύβρη τη νέα μόδα που λάνσαρε στην πρώτη μεταπολεμική εποχή, ενώ ο λαός πεινούσε ακόμα. Μάλιστα, η βρετανική κυβέρνηση τον κατηγόρησε λέγοντας ότι δημιουργεί σοβαρές κοινωνικές απογοητεύσεις γιατί ακόμα και τα αποθέματα σε υφάσματα δεν ήταν αρκετά για να ικανοποιήσουν τη ζήτηση. Στην Αμερική πίστευαν ότι οι Ευρωπαίοι θα έπρεπε να αποταμιεύουν και όχι να σπαταλούν μικρές περιουσίες σε φουστάνια, τα πράγματα οδηγήθηκαν σε μια τρέλα όταν νοικοκυρές άρχισαν να πετάνε αυγά εναντίον των γυναικών που τολμούσαν να φορέσουν το «Νew Look» του Ντιόρ και να τους σκίζουν τα φορέματα. Ο Ντιόρ, κατά βάθος ευχαριστημένος και λιγότερο τρομαγμένος από τα απειλητικά γράμματα που δεχόταν είπε το περίφημο: «Μάλλον είμαι ο καταλληλότερος για να εξηγήσω την επιτυχία μου. Πιστεύω ότι οφείλεται στο ότι επανέφερα στο προσκήνιο την παραμελημένη τέχνη του να ευχαριστείς».

Christian Dior, robe Junon, haute couture automne-hiver 1949, ligne Milieu du siècle Robe du soir en tulle brodé de paillettes par rébé. Paris, Dior héritage. © Photo Les Arts Décoratifs / Nicholas Alan Cope

Christian Dior, robe Junon, haute couture automne-hiver 1949, ligne Milieu du siècle Robe du soir en tulle brodé de paillettes par rébé. Paris, Dior héritage. © Photo Les Arts Décoratifs / Nicholas Alan Cope

Το 1947 ο Ντιόρ λανσάρει και το πρώτο από μια σειρά διάσημων και κλασικών αρωμάτων, το Miss Dior, ως φόρο τιμής στην αντιστασιακή αδερφή του. Ο οίκος αρχίζει να ταυτίζεται όχι μόνο με τις νέες τάσεις της μόδας αλλά και με τα διάσημα ακόμα και σήμερα αξεσουάρ, παπούτσια, γάντια, καπέλα, γούνες, καλσόν, αρώματα, ακόμα και αντρικές γραβάτες, είναι ο Ντιόρ που καθορίζει την νέα αισθητική του 20ου αιώνα. Το άνοιγμα του οίκου στα αξεσουάρ θεωρήθηκε από τους άλλους οίκους ραπτικής της εποχής μια μπαναλιτέ, μια ευτέλεια της μόδας. Πολλά χρόνια αργότερα αυτά ακριβώς τα είδη δε θα συντηρούσαν μόνο τους οίκους, θα τους έσωζαν κυριολεκτικά από τη χρεοκοπία. Λίγοι σχεδιαστές επηρέασαν τη μόδα τόσο βαθιά και καταλυτικά όσο ο Ντιόρ. Η μόδα μετά από αυτόν δε ήταν ποτέ η ίδια. Όλες τις προπολεμικές δεσμεύσεις οι περιορισμοί ξεχάστηκαν, η θηλυκότητα απέκτησε νέο πλαίσιο που φτάνει μέχρι τις μέρες μας.

Το 1955, ο Κριστιάν Ντιόρ βλέπει στον 19χρονο Ιβ Σεν Λοράν ένα ταλέντο που του θύμισε το ξεκίνημά του. Σύντομα τον κάνει δεξί του χέρι και το 1957 τον χρίζει διάδοχό του στο τιμόνι του οίκου. Ο Ντιόρ ήταν σε ηλικία 52 ετών, κάτι που δε δικαιολογούσε το να ορίσει διάδοχο. Είχε όμως δυο εμφράγματα στο ιστορικό του και ένα τρίτο στις 23 Οκτωβρίου 1957 έβαλε τέλος σε μια ζωή πλούσια ανήσυχη και δημιουργική. Ο Κριστιάν Ντιόρ άφησε την τελευταία του πνοή σε ιταλικό θέρετρο, όπου απολάμβανε τις διακοπές του. Άφησε πίσω του μια αυτοκρατορία μόδας με έσοδα πάνω από 20 εκατομμύρια δολάρια ετησίως και ένα όνομα συνώνυμο της κομψότητας και της θηλυκότητας που υπηρέτησε με πάθος και μοναδικό ταλέντο.

Maria Grazia Chiuri pour Christian Dior, robe Essence d’herbier, haute couture printemps-été 2017 Robe de cocktail frangée, broderie fleurie en raphia et fil incrustée de cristaux Swarovski, d’après une broderie originale de Christian Dior. Paris, Dior héritage. © Photo Les Arts Décoratifs / Nicholas Alan Cope

Maria Grazia Chiuri pour Christian Dior, robe Essence d’herbier, haute couture printemps-été 2017 Robe de cocktail frangée, broderie fleurie en raphia et fil incrustée de cristaux Swarovski, d’après une broderie originale de Christian Dior. Paris, Dior héritage. © Photo Les Arts Décoratifs / Nicholas Alan Cope

 Marc Bohan pour Christian Dior. Tailleur Gamin, haute couture automne-hiver 1961, collection Charme 62 Tailleur en tweed. Veste courte à double boutonnage. Jupe trapèze et écharpe assortie. Paris, Dior héritage. © Photo Les Arts Décoratifs / Nicholas Alan Cope

Marc Bohan pour Christian Dior. Tailleur Gamin, haute couture automne-hiver 1961, collection Charme 62 Tailleur en tweed. Veste courte à double boutonnage. Jupe trapèze et écharpe assortie. Paris, Dior héritage. © Photo Les Arts Décoratifs / Nicholas Alan Cope

 John Galliano pour Christian Dior. Ensemble Shéhérazade, haute couture printemps-été 1998 Ensemble du soir Kimono inspiré des Ballets russes, ligne pyramide, à grand col cheminée en velours de soie, applications, broderies et incrustations de cristaux Swarovski. robe longue fourreau en double satin. Paris, Dior héritage. © Photo Les Arts Décoratifs / Nicholas Alan Cope

John Galliano pour Christian Dior. Ensemble Shéhérazade, haute couture printemps-été 1998 Ensemble du soir Kimono inspiré des Ballets russes, ligne pyramide, à grand col cheminée en velours de soie, applications, broderies et incrustations de cristaux Swarovski. robe longue fourreau en double satin. Paris, Dior héritage. © Photo Les Arts Décoratifs / Nicholas Alan Cope

 Yves Saint Laurent pour Christian Dior, robe Bonne Conduite. haute couture printemps- été 1958, ligne Trapèze Robe blouse en lainage granité de rodier. Paris, Fondation Pierre Bergé – Yves Saint Laurent. © Photo Les Arts Décoratifs / Nicholas Alan Cope

Yves Saint Laurent pour Christian Dior, robe Bonne Conduite. haute couture printemps- été 1958, ligne Trapèze Robe blouse en lainage granité de rodier. Paris, Fondation Pierre Bergé – Yves Saint Laurent. © Photo Les Arts Décoratifs / Nicholas Alan Cope

Gianfranco Ferré pour Christian Dior, robe Palladio, haute couture printemps-été 1992, collection Au vent léger d’un été Longue robe fourreau en georgette de soie plissée et brodée. Paris, Dior héritage. © Photo Les Arts Décoratifs / Nicholas Alan Cope

Gianfranco Ferré pour Christian Dior, robe Palladio, haute couture printemps-été 1992, collection Au vent léger d’un été Longue robe fourreau en georgette de soie plissée et brodée. Paris, Dior héritage. © Photo Les Arts Décoratifs / Nicholas Alan Cope

Info:

Christian Dior, Couturier du Rêve |  5 Ιουλίου 2017 – 7 Ιανουαρίου 2018 | Les Arts Décoratifs, Παρίσι