Η Jane Wheeler είναι εδώ και χρόνια freelancer Σύμβουλος Εκπαίδευσης Μουσικής και Διευθύντρια του Living Song CIC, μιας εταιρείας κοινοτικού ενδιαφέροντος που στόχο έχει να ενδυναμώσει τα ταλέντα και την εμπιστοσύνη μεταξύ των κοινοτήτων με όπλο τη μουσική. Το πάθος της είναι να βελτιώσει το επίπεδο της διδασκαλίας και την μάθησης, εντάσσοντας τη μουσική και το τραγούδι στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Είναι ανώτατη εκπαιδεύτρια του Choral Music Experience στις ΗΠΑ και Διευθύντρια Μουσικής σε δύο κοινοτικές χορωδίες της Μεγάλης Βρετανίας, ενώ χει πάνω από 30 χρόνια εμπειρίας σαν επαγγελματίας μουσικός και καθηγήτρια μουσικής σε σχολεία και στο Πανεπιστήμιο του Ανατολικού Λονδίνου.

Από το 2014, συμμετέχει σαν Υπεύθυνη Φωνητικής στο πρόγραμμα World Voice του Βρετανικού Συμβουλίου, δουλεύοντας με παιδιά πρόσφυγες και εκπαιδευτικούς σε παγκόσμια κλίμακα. Το World Voice είναι ένα πολυσχιδές μουσικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα που έχει ταξιδέψει επιτυχώς σε 17 χώρες, έχει συνεργαστεί με 8.000 δασκάλους και 500.000 παιδιά σε ολόκληρο τον κόσμο, παρέχοντας εκπαιδευτικό υλικό και τεχνικές μέσω των οποίων οι δάσκαλοι που δεν έχουν μουσικές γνώσεις, να μπορούν να κάνουν χρήση του τραγουδιού στην τάξη με στόχο την βελτίωση της μαθησιακής διαδικασίας.

Η Jane Wheeler έχει διδάξει πολλούς εκπαιδευτές μικρών προσφύγων για το πώς μπορούν να εμπλουτίσουν την εκπαιδευτική διαδικασία μέσω της ένταξης της μουσικής και τους τραγουδιού στο μάθημα, από την Ιορδανία, την Σενεγάλη, τη Σιέρα Λεόνε, την Κολομβία και τη Βραζιλία, έως τη δική μας κατασκήνωση προσφύγων στον Σκαραμαγκά. Τα παιδιά και οι δάσκαλοι του Κέντρου Εκπαίδευσης του Βρετανικού Συμβουλίου της προσφυγικής δομής Σκαραμαγκά, βίωσαν την ξεχωριστή διαδραστική εμπειρία του World Voice και μαζί με άλλες τοπικές παιδικές χορωδίες ετοίμασαν μια ιδιαίτερη συναυλία, μια μεγάλη γιορτή, που θα παρουσιάσουν την Τρίτη 15/5 στο Ωδείο Αθηνών

Κα. Wheeler, εξηγήστε μας τι ακριβώς περιλαμβάνει η εκπαίδευση των δασκάλων; Ποια είναι η διαδικασία που ακολουθείτε;
Στην διαδικασία εκπαίδευσης των δασκάλων του προγράμματος World Voice, στηριζόμαστε σε δεξιότητες που ήδη αποτελούν μέρος της πρακτικής κάθε εκπαιδευτικού, όπως το τραγούδι ή η διδασκαλία άλλων θεμάτων. Στη συνέχεια διδάσκουμε μια σειρά τεχνικών που τους είναι χρήσιμες έτσι ώστε να καταφέρουν να κάνουν τους μαθητές τους να επιδείξουν τον καλύτερο τους εαυτό.

«Τα παιδιά απολαμβάνουν το τραγούδι και οι δάσκαλοι είναι εξοπλισμένοι με τις σωστές τεχνικές για να τους διδάξουν με τον πιο συναρπαστικό τρόπο»

Τεχνικές που αυξάνουν την ικανότητα τους στο τραγούδι ή στη μουσική, πώς να διαρθρώσουν ένα καλό μάθημα, πώς να βελτιώσουν τη συμπεριφορά και την συγκέντρωση, πώς να αυξήσουν την επιτυχία και την κοινωνική εμπιστοσύνη, όλα μέσω του τραγουδιού.

Τι σας λένε οι δάσκαλοι που συμμετέχουν στο πρόγραμμα; Βλέπουν, πράγματι, διαφορά στον τρόπο με τον οποίο διεξάγεται το μάθημα, συμπεριλαμβάνοντας στη διδασκαλία τους τη μουσική;
Οι περισσότεροι με τους οποίους ερχόμαστε σε επαφή είναι πραγματικά ενθουσιασμένοι γιατί, όπως λένε, ανακαλύπτουν πτυχές των δυνατοτήτων και της προσωπικότητας των μαθητών τους που τους εντυπωσιάζουν. Άλλοι, είναι χαρούμενοι γιατί μέσω των τεχνικών που μαθαίνουν, μπορούν να παρακινήσουν τα παιδιά με μεγαλύτερη ευκολία, βοηθώντας τα να συμμετέχουν στο μάθημα με πιο διασκεδαστικό τρόπο. Είναι απλό. Τα παιδιά απολαμβάνουν το τραγούδι και οι δάσκαλοι είναι εξοπλισμένοι με τις σωστές τεχνικές για να τους διδάξουν με τον πιο συναρπαστικό τρόπο. Είναι πρόθυμα να διαβάσουν τους στίχους ενός τραγουδιού, παρά οτιδήποτε άλλο, κι έτσι ενθαρρύνεται η ικανότητα τους στην ανάγνωση. Μάλιστα, πολλά παιδιά μπαίνουν στη διαδικασία να καταλάβουν το νόημα των τραγουδιών και μάλιστα επιχειρούν να γράψουν μετά τα δικά τους τραγούδια, με τους δικούς τους στίχους. Όλη αυτή η διαδικασία είναι μια απίστευτη πηγή έμπνευσης για τους εκπαιδευτικούς προκειμένου να καλλιεργούν την φαντασία των παιδιών και σε άλλα διδακτικά αντικείμενα, εκτός της μουσικής.

Δεν υπάρχει ο κίνδυνος τα παιδιά να επηρεαστούν από τον ψυχαγωγικό χαρακτήρα της μουσικής και του τραγουδιού και να χάσουν την συγκέντρωση τους από την εκπαιδευτική διαδικασία;
Η παραγωγή μουσικής, μαζί και το τραγούδι, απαιτούν ένα μοναδικό σύνολο δεξιοτήτων, όπως η ικανότητα της κριτικής σκέψης, της ανάγνωσης, της βαθιάς ακρόασης, του συντονισμού, της συνεργασίας, της φωνής και της δημιουργικής ελευθερίας. Όλα αυτά πρέπει να συμβαίνουν μαζί στον ίδιο χρόνο. Δεν υπάρχει τίποτε παρόμοιο με αυτή τη διαδικασία. Πολλές έρευνες έχουν αποδείξει πόσο βοηθητικό είναι αυτό για τα παιδιά, προκειμένου να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους στο σχολείο, καθώς και να διευρύνουν τη φαντασία τους. Ζούμε σ’ έναν κόσμο που όλα κινούνται γρήγορα, στον αυτόματο.

«Η εποχή μας έχει ανάγκη από νέους που θα ξέρουν πώς να βρίσκουν την ηρεμία και να απολαμβάνουν τον εαυτό τους, παραμένοντας υγιείς»

Χρειαζόμαστε παιδιά και νέους ανθρώπους που θα εμπιστεύονται τις δημιουργικές τους ιδέες, θα αναπτύσσουν τις πιο ισχυρές τους δεξιότητες και θα αισθάνονται αυτοπεποίθηση στο να τις επικοινωνήσουν στους άλλους, μέσα σε ένα συνεργατικό κλίμα. Περισσότερο, η εποχή μας έχει ανάγκη από νέους που θα ξέρουν πώς να βρίσκουν την ηρεμία και να απολαμβάνουν τον εαυτό τους, παραμένοντας υγιείς. Το τραγούδι διδάσκει όλα αυτά και ακόμα περισσότερα.

Φαντάζομαι ότι έχετε συλλέξει πολλές εμπειρίες από το πρόγραμμα. Ποια είναι η πιο δυνατή που θυμάστε, από την επαφή σας είτε με τους δασκάλους, είτε με τα παιδιά;
Πάρα πολλές. Θυμάμαι ένα νεαρό αγόρι 9 χρονών που στην αρχή του προγράμματος ήταν εξαιρετικά ντροπαλό και την τελευταία ημέρα ήταν σε θέση να φτιάξει ένα δικό του τραγούδι. Ένας νέος ηγέτης ξεκινούσε! Θυμάμαι, επίσης, έναν νεαρό στη Βραζιλία που αντιμετώπιζε ειδικές μαθησιακές δυσκολίες και έπρεπε να έχει έναν δάσκαλο από πάνω του ανά πάσα ώρα και στιγμή. Παρατηρούσα πόσο απολάμβανε να συμμετάσχει σε όλες τις δραστηριότητες του προγράμματος, αλλά δεν μπορούσα ποτέ να σκεφτώ ότι θα κατάφερνε κάτι παραπάνω. Στο τέλος των τεσσάρων ημερών που διήρκεσε το πρόγραμμα, η δασκάλα του μου είπε ότι δεν τον είχε δει ποτέ ξανά τόσο ήρεμο, με τον τρόπο συμπεριφοράς ενός φυσιολογικού παιδιού και τόσο χαμογελαστό. Τις περισσότερες φορές ήταν εξαιρετικά δύσκολο να τον κρατήσουν ήσυχο στην τάξη μαζί με τα υπόλοιπα παιδιά. Θα φώναζε και θα έτρεχε να φύγει. Φυσικά, χρειάζεται ένας εξειδικευμένος δάσκαλος που θα μπορέσει να κάνει ένα παιδί με ειδικές ανάγκες να συμμετάσχει στο μάθημα ισότιμα μαζί με τα υπόλοιπα. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο επενδύουμε πολλά στην εκπαίδευση των εκπαιδευτικών, με στόχο οι ίδιοι κάποια στιγμή να μπορέσουν να γίνουν οι ίδιοι εκπαιδευτές άλλων συναδέλφων τους.

@BC_Christos Sarris

@BC_Christos Sarris

Πείτε μου για την εμπειρία σας στην Ελλάδα σε σχέση με τις άλλες χώρες που έχετε διεξάγει το πρόγραμμα. Πιστεύετε ότι οι Έλληνες εκπαιδευτικοί είναι ανοιχτοί και πρόθυμοι να συμμετάσχουν σε ένα επιμορφωτικό σεμινάριο που τους παρουσιάζει έναν όχι και τόσο συνηθισμένο τρόπο διδασκαλίας;
Κάθε χώρα είναι και μια διαφορετική περίπτωση. Υπάρχουν διαφορές οικονομικές, κοινωνικές, πολιτισμικές. Ωστόσο, από την εμπειρία μου, οι δάσκαλοι παντού είναι διατεθειμένοι να εμβαθύνουν στην πρακτική τους και να αναπτύξουν νέες δεξιότητες, που θα τους βοηθήσουν να είναι πιο αποτελεσματικοί στην εκπαίδευση των παιδιών. Και οι Έλληνες εκπαιδευτικοί δεν διαφέρουν από αυτό.

«Παιδιά από τρεις διαφορετικές ομάδες προσφύγων συναντήθηκαν και δούλεψαν σκληρά για την προετοιμασία αυτής της παράστασης»

Είναι εξίσου πρόθυμοι να δοκιμαστούν σε νέα πράγματα και θα έλεγα ότι είναι προνόμιο να συνεργάζεσαι μαζί τους. Πολλοί Έλληνες δάσκαλοι έχουν ήδη μια καλή επαφή και σχέση με την ομάδα του World Voice στο Βρετανικό Συμβούλιο. Η εμπιστοσύνη που ήδη νιώθουν, τους βοηθά στο να μπουν πιο γρήγορα στην εκπαιδευτική διαδικασία και να είναι αποτελεσματικοί μέσα σε λίγες μόνο μέρες.

Πόσο καιρό υπάρχει αυτή η μέθοδος;
Η μέθοδος υπάρχει και εξελίσσεται εδώ και πολλά χρόνια, από μια ομάδα έμπειρων Vocal Leaders με συντονιστή τον Richard Frostick, ο οποίος είναι ο Musical Director του προγράμματος, από τη Μεγάλη Βρετανία. Μαζί μοιραζόμαστε πρακτικές και εμπειρίες, αντλώντας έμπνευση από ένα μεγάλο φάσμα 16 περίπου χωρών, έτσι ώστε να βρούμε τα κατάλληλα τραγούδια και το σωστό ρεπερτόριο που θα είναι ικανό να εμπνεύσει τα παιδιά και τους δασκάλους σε παγκόσμιο επίπεδο. Όλοι οι εκπαιδευτές φωνητικής του προγράμματος ανά τον κόσμο έχουν έναν μοναδικό συνδυασμό δεξιοτήτων, κατάρτισης και εμπειρίας.

Τι να περιμένουμε από την επικείμενη παράσταση των παιδιών στο Ωδείο Αθηνών;
Τα παιδιά θα παρουσιάσουν ένα πρόγραμμα τραγουδιών σε επτά διαφορετικές γλώσσες, μαζί κι ένα τραγούδι που έγραψαν τα ίδια με τίτλο «Do Not Call Me Stranger» (Μη με φωνάζεις ξένο). Τα παιδιά θα συνοδεύουν στη σκηνή μια επαγγελματική ορχήστρα αλλά και οι Έλληνες δάσκαλοι τους που εκπαιδεύτηκαν στο πρόγραμμα World Voice. Παιδιά από τρεις διαφορετικές ομάδες προσφύγων συναντήθηκαν και δούλεψαν σκληρά για την προετοιμασία αυτής της παράστασης. Πραγματικά, νιώθω εξαιρετικά περήφανη γι’ αυτούς και τους δασκάλους τους και ελπίζω το κοινό να εμπνευστεί από αυτό που θα δει, έτσι ώστε να συμμετάσχει στο πρόγραμμα μας στο μέλλον.

Κεντρική φωτογραφία: ©BC_Myrto Papadopoulos

Info:

“World Voice” Children in concert | Τρίτη 15/5, Ωδείο Αθηνών | Είσοδος Ελεύθερη