Κείμενο: Ξαβιέρα Κουβαρά

Από την πρώτη της εμφάνιση, η αυτοαποκαλούμενη κολεκτίβα ρούχων Vetements αποτέλεσε μια μικρή επανάσταση στον χώρο της μόδας. Σε μια βιομηχανία που χαρακτηρίζεται για τον πλούτο εντυπώσεων, η Vetements έρχεται να προσφέρει μια πιο πραγματιστική σειρά ρούχων, αλλά και να σπάσει το κατεστημένο.

Γνωστή για την στιλιστική υστερία και το σάλο πωλήσεων που προκάλεσε η πρόταση του t-shirt DHL, η πρωτοποριακή αντι-μάρκα πρόσφατα παρουσίασε την κολεξιόν άνοιξη/καλοκαίρι 2018 σε ένα #noshow, μέσα από ένα άλμπουμ φωτογραφιών τυχαίων ανθρώπων που πόζαραν σε σημεία parking στη Ζυρίχη.

Vetements

Πριν λίγες ημέρες, σε συνεργασία με το Saks Fifth Avenue της Νέας Υόρκης, η Vetements ήρθε να ταράξει πάλι τα νερά με μια εντυπωσιακή για την απλότητά της κοινωνική βιτρίνα· μια art εγκατάσταση αποτελούμενη από μια στοίβα παλιών ρούχων που προέρχονται είτε από δωρεές των εργαζόμενων της Saks, είτε από ρούχα που δεν πουλήθηκαν ποτέ (out-of-stock).

Ο μπόγος θα συνεχίσει να μεγαλώνει μέχρι τις 10 Αυγούστου, όταν όλα τα ρούχα θα δοθούν ως δωρεά στην μη-κυβερνητική οργάνωση RewearABLE.

Vetements

Σύμφωνα με δήλωση του πολυκαταστήματος Saks: «Χρησιμοποιώντας ανεπιθύμητα ρούχα, η βιτρίνα της Vetements κάνει μια τολμηρή δήλωση, καλώντας μας να αναλογιστούμε την υπέρμετρη και υπερκαταναλωτική ζωή μας».

O head designer της Vetements, Demna Gvasalia, σχολιάζει πως οι αναλογίες των oversized ρούχων – σήμα κατατεθέν της Vetements – είναι εμπνευσμένες από την παιδική του ηλικία στη Γεωργία, όπου όλοι αγόραζαν στα παιδιά τους μεταχειρισμένα ρούχα μεγαλύτερου μεγέθους ώστε να αντέξουν στο χρόνο. Η εναλλακτική, ριζοσπαστική πρόταση ρούχων που προσφέρει η Vetements έχει, ωστόσο, άπιαστο κόστος: €875 για ένα stretch-knit jumper, €1.025 για ένα παντελόνι τζιν, €9.500 για ένα sequinned φόρεμα (!)

Vetements

Vetements

Ποιος είναι τελικά ο ρόλος μια μάρκας στον χώρο της μόδας; Από τι καθορίζεται η πολυτέλεια και ποια είναι τα βασικά κριτήρια για να αποτελεί μια μάρκα μέρος του high fashion; Πόσο ριζοσπαστική είναι μια μάρκα που αντιδρά με εναλλακτικές προτάσεις σε πολλά κατεστημένα της υψηλής βιομηχανίας της μόδας, πουλώντας όμως απαγορευτικά ακριβά τα ρούχα της;

Μέχρι ποιο σημείο επιτρέπεται μια πολυτελής μάρκα να αναλαμβάνει ενέργειες κοινωνικής ευθύνης; Πριν μας συνεπάρει ο οποιοσδήποτε ενθουσιασμός για τον νέο τρόπο ζωής που προτείνει η Vetements, ας σκεφτούμε κατά πόσο το αφήγημά της ανταποκρίνεται σε αυτό που πραγματικά προσφέρει.

 

Η Ξαβιέρα Κουβαρά εργάζεται στο τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης (ΜοΜΑ) στη Νέα Υόρκη, μέσα από ένα πρόγραμμα που επιδοτείται από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.