The Cheat: η έκθεση του Αντώνη Ντόνεφ

Αντώνης Ντόνεφ

Κεντρικό σηµείο της έκθεσης αποτελεί η πρώτη µεγάλων διαστάσεων γλυπτική εγκατάσταση του καλλιτέχνη

Γνωστός για τα λεπτοµερή, καλλιγραφικά του σχέδια µε µελάνι πάνω σε αρχειακό υλικό (σελίδες βιβλίων, εφηµερίδων κτλ) επικολληµένο σε καµβά, ο Αντώνης Ντόνεφ ξεδιπλώνει µια νέα πλευρά µιας καθαρά προσωπικής θεώρησης της Γνώσης. Η γκαλερί µετατρέπεται σε παλίµψηστο το οποίο επιχειρεί µε ευφυές και δηκτικό χιούµορ να ‘χαρτογραφήσει’ την έννοια Τέχνης και της Γνώσης, άλλοτε µε διάθεση ενδοσκόπησης και άλλοτε µε εξωστρεφή διάθεση διερευνώντας τον κοινωνικο-πολιτικό ρόλο του καλλιτέχνη και του έργου τέχνης.

Κεντρικό σηµείο της έκθεσης αποτελεί η πρώτη µεγάλων διαστάσεων γλυπτική εγκατάσταση του Αντώνη Ντόνεφ, η οποία φέρει τον τίτλο “Σκονάκι στην Ιστορία της Τέχνης”: σε επάλληλες σειρές λιτών µαύρων τραπεζιών που παραπέµπουν σε σχολικά θρανία παρατσσονται 370 µαύρα στιλό από τα οποία έχουν αφαιρεθεί τα καπάκια. Η σύνθεση καταλήγει σε ένα ανοιχτό βιβλίο. Μια προσεκτική µατιά αποκαλύπτει ότι τα στιλό φέρουν εγχάρακτα κείµενα.

Όταν ο καλλιτέχνης σπούδαζε στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, στη διάρκεια µιας γραπτής εξέτασης, είχε αξιοποιήσει το ταλέντο του στην καλλιγραφία, και είχε χαράξει µε βελόνα σε κάθε ένα από τα 30 στιλό που χρησιµοποίησε µία σελίδα της εξεταστέας ύλης από το βιβλίο-“βίβλο” του Ε.Η. Gombrich “Το Χρονικό της Τέχνης” (The Story of Art).

Χωρίς το φόβο της δηµόσιας έκθεσης αλλά αντίθετα µε προβοκατόρικη και σαρκαστική διάθεση ο καλλιτέχνης µοιράζεται αυτή την προσωπική του ιστορία εγείροντας ερωτήµατα σχετικά µε τη γνώση και τη διαδικασία µάθησης, αλλά και αναφορικά µε τη σχέση της θεωρίας της τέχνης µε το δηµιουργό/έργο τέχνης αλλά και τον θεατή/αποδέκτη.

Ταυτόχρονα, η χρονοβόρα και επίπονη διαδικασία να δηµιουργήσει το “σκονάκι” είχε σαν αποτέλεσµα τη σε βάθος γνώση και αποστήθιση του ίδιου του κειµένου. Ο αυτοαναιρετικός χαρακτήρας της ίδιας της διαδικασίας “εξαπάτησης” αντανακλάται και στο ίδιο το έργο: οι σηµειώσεις πάνω στο ανοιγµένο βιβλίο είναι µε µπλε χρώµα, όταν όλα τα στιλό που φαίνεται να έχουν χρησιµοποιηθεί είναι µαύρα.

Το ενδιαφέρον του Ντόνεφ να διερευνήσει τα όρια της γνώσης, αλλά και της θεωρίας περί γνώσης, αποκαλύπτει και η νέα σειρά επιτοίχιων έργων: πολύπλοκα πολυεπίπεδα κολάζ αποκλειστικά µε τµήµατα από παλιούς χάρτες τους οποίους συλλέγει ο καλλιτέχνης στα ταξίδια του στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Η αποδόµηση και επανένωση/µείξη τµηµάτων από διαφορετικούς χάρτες δηµιουργούν νέες εικόνες χαρτών, όπου τα επίσηµα γεωγραφικά όρια αναιρούνται και περιπλέκονται. Τα γεωγραφικά αυτά παλίµψηστα αφενός καθρεφτίζουν τις σύγχρονες γεω-πολιτικές ανακατατάξεις σε παγκόσµιο επίπεδο, και αφετέρου επαναπροσδιορίζουν και επανερµηνεύουν την ήδη χαρτογραφηµένη γνώση, αµφισβητώντας πολωτικές και ανελαστικές διαδικασίες απόκτησης γνώσης που δεν λαµβάνουν υπόψη τη µοναδικότητα της διαφορετικότητας.

Βιογραφικό Καλλιτέχνη:

Ο Αντώνης Ντόνεφ γεννήθηκε το 1978. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας (ΑΣΚΤ) και στη Σχολή Καλών Τεχνών της Μαδρίτης. Το έργο του έχει παρουσιαστεί σε πλήθος ατοµικών και οµαδικών εκθέσεων στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Το 2010 τιµήθηκε µε το Art House Shanghai Award, ενώ το 2005 ήταν µεταξύ των έξι αριστούχων αποφοίτων της ΑΣΚΤ οι οποίοι βραβεύτηκαν στα πλαίσια του προγράµµατος «Η Μεγάλη Στιγµή για τον Πολιτισµό: Ανάδειξη Νέων Δηµιουργών – Eurobank Private Banking». Έργα του βρίσκονται σε σηµαντικές συλλογές στην Ελλάδα, την Ιταλία, τα Ηνωµένα Αραβικά Εµιράτα, τις Ηνωµένες Πολιτείες κα.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.