Μια περφόρμανς εμπνευσμένη από συνθέσεις του Γιάννη Χρήστου, εμβληματικής μορφής της σύγχρονης μουσικής με διεθνή ακτινοβολία, θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει το κοινό, την Τρίτη 25 Απριλίου στις 8:30 το βράδυ στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης.
Το πρωτότυπο αυτό πρότζεκτ τιτλοφορείται «Επίκυκλος και Project 21» παρουσιάζεται από το Ensemble Spinario υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Rupert Huber [Ρούπερτ Χούμπερ], επικεντρώνεται στη λεγόμενη εννοιολογική περίοδο του σπουδαίου έλληνα συνθέτη και φιλοσόφου και περιλαμβάνει τα έργα Επίκυκλος για κάθε συμμετέχοντα (διασκευή του R. Huber) και Project 21 για 5 περφόρμερ και ηλεκτρονική μουσική των Γιάννη Χρήστου / Rupert Huber. Αξίζει να σημειωθεί ότι το Project 21, στο οποίο κυρίως βασίζεται η περφόρμανς, έχει παρουσιαστεί με επιτυχία στο παρελθόν ελάχιστες φορές, στη Στουτγάρδη, τη Βιέννη και το Σάλτσμπουργκ και η παρουσίασή του στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών αποτελεί ένα σπάνιο γεγονός.
Η εμφάνιση του Ensemble Spinario στο Μέγαρο εντάσσεται στο πλαίσιο των παράλληλων μουσικών εκδηλώσεων της διεθνούς έκθεσης σύγχρονης τέχνης documenta 14 και αποτελεί συμπαραγωγή της documenta 14 και του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
Επίκυκλος και Project 21
Στο αρχείο του Γιάννη Χρήστου (Janni Christou, 1926-1970), ο οποίος χάθηκε πρόωρα σε τροχαίο δυστύχημα, ανακαλύφθηκαν πολλές συνθετικές ιδέες που δεν πρόλαβε να αναπτύξει. Στην περίπτωση του Project 21, αυτό έγινε από τον Ρούπερτ Χούμπερ, ο οποίος διασκεύασε επίσης το έργο του μεγάλου δημιουργού Επίκυκλος (επίκυκλος σημαίνει αυτό που συμβαίνει μέσα σε προκαθορισμένο χρονικό διάστημα και τόπο).
Η ιδέα και η επιμέλεια της περφόρμανς
Επίκυκλος και Project 21 του Γιάννη Χρήστου ανήκει στον Αυστριακό Rupert Huber [Ρούπερτ Χούμπερ], καλλιτεχνικό διευθυντή και ιδρυτή του Εnsemble Spinario. Πολυδιάστατος καλλιτέχνης ο ίδιος –αρχιμουσικός, συνθέτης, διευθυντής χορωδίας και περφόρμερ– με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη σύγχρονη μουσική, έχει παρουσιάσει σε πρώτη εκτέλεση έργα Στοκχάουζεν, Νόνο, Λανγκ και άλλων συνθετών σε ευρωπαϊκά φεστιβάλ διευθύνοντας γνωστές ορχήστρες και χορωδιακά σύνολα. Το συνθετικό του ενδιαφέρον εστιάζεται κυρίως στη φωνητική μουσική με επιρροές των Τζον Κέιτζ, Μόρτον Φέλντμαν και Γιάννη Χρηστου. Από το 2003 ο Χούμπερ μελετά συστηματικά τη φωνητική παράδοση των «ιαματικών τραγουδιών» των σαμάνων του λαού Bantawa-Rai στο Ανατολικό Νεπάλ.
Το Εnsemble Spinario αποτελείται από τους περφόρμερ: Cornelia Bitzner [Κορνέλια Μπίτσνερ], Doris Huber [Ντόρις Χούμπερ], Alexander Hermann [Αλεξάντερ Χέρμαν], Tobias Schlierf [Τομπίας Σληρφ] και Donald Manuel [Ντόναλντ Μάνουελ]. Από την ίδρυσή της το 1982, η ομάδα έχει δώσει πολλές περφόρμανς σε ολόκληρη την Ευρώπη με ριζοσπαστικά πρότζεκτ και έχει συνεργαστεί με μουσικά σύνολα από εντελώς διαφορετικές κουλτούρες, όπως την αραβική, την περσική, την ιαπωνική ή την αφρικανική (Κονγκό).
Είναι η πιο πολυσυζητημένη διεθνής έκθεση σύγχρονης τέχνης, η οποία παρουσιάζει κάθε πέντε χρόνια νέες κατευθύνσεις σε ένα διεθνές κοινό και πραγματοποιείται φέτος για πρώτη φορά και στην Αθήνα (8/4-16/7), εκτός από στο Κάσσελ της Γερμανίας (10/6-17/9). Στο πλαίσιο της έκθεσης έχουν προγραμματιστεί συναυλίες –οι περισσότερες θα γίνουν και στο ΜΜΑ–, οι οποίες δεν αποτελούν απλώς μια εισαγωγή στα κυρίαρχα θέματα που απασχολούν την documenta 14, αλλά και προέκταση τόσο του προγράμματός της όσο και του καλλιτεχνικού προγραμματισμού του Μεγάρου.
Info:
documenta 14 στην Αθήνα | 8 Απριλίου – 16 Ιουλίου 2017
—
Σχετικά άρθρα:
documenta 14: Στο Ωδείο Αθηνών και στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (μέρος δεύτερο), από την Αργυρώ Μποζώνη
Ένας περίπατος στις εκθέσεις της documenta 14 (μέρος πρώτο), από την Αργυρώ Μποζώνη
documenta 14: «Πολιτική και χρήμα έχουν αρκετή δύναμη, αλλά όχι όλη τη δύναμη», από την Αργυρώ Μποζώνη
Ο Αυστραλός καλλιτέχνης Gordon Hookey αλλάζει την όψη της Σχολής Καλών Τεχνών στο πλαίσιο της documenta 14, από την Δανάη Κωτσάκη
Ποιοι χώροι της Αθήνας θα «στεγάσουν» την documenta 14
Γνωρίζοντας την ιστορία της documenta στο Ινστιτούτο Γκαίτε
Πράσινο φως στη documenta 14 για τους αρχαιολογικούς χώρους
«Ο Παρθενώνας των βιβλίων»: το πρώτο έργο της documenta 14 και η ιστορία του