Το Αdagio, ο καθιερωμένος πλέον Κύκλος πασχαλινών εκδηλώσεων του Μεγάρου για το Θείο Πάθος, προσκαλεί φέτος το κοινό να λάβει μέρος σε ένα τριήμερο κατανυκτικό οδοιπορικό (Σάββατο του Λαζάρου 8 Απριλίου – Μεγάλη Δευτέρα 10 Απριλίου), το οποίο εκτείνεται χρονικά από την εποχή του Μπαρόκ ώς τις μέρες μας. Σε αυτή τη μουσική διαδρομή στα μονοπάτια του Θείου Δράματος, οι ακροατές θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν συνθέσεις σύγχρονων δημιουργών όπως του Χένρυκ Γκουρέτσκι και του Άρβο Παιρτ, αλλά και να απολαύσουν κλασικά κομμάτια της δυτικής θρησκευτικής εργογραφίας, ερμηνευμένα από έλληνες και ξένους καλλιτέχνες.

Έτσι, την Kυριακή των Βαΐων 9 Απριλίου στις 20:30, στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης, οι φιλόμουσοι θα έχουν τη σπάνια ευκαιρία να ακούσουν την πολυβραβευμένη Χορωδία και το Σύνολο Μπαλτάζαρ-Νώυμαν [Balthasar Neumann Choir and Ensemble], υπό τον διάσημο μαέστρο και ιδρυτή τους Τόμας Χένγκελμπροκ [Thomas Hengelbrock], σε ένα μνημειώδες έργο της εκκλησιαστικής μουσικής: στα «Κατά Ιωάννην Πάθη» (β΄ εκδοχή, 1725) του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ. Η παρουσίαση του ορατόριου του μεγάλου κάντορα της Λιψίας συνοδεύεται από ελληνικούς υπέρτιτλους. Tα μέρη του Ευαγγελιστή αποδίδει ο τενόρος Ντάνιελ Μπέλε [Daniel Behle], ενώ του Ιησού ο βαρύτονος Μάρκους Μπούττερ [Markus Butter].

«Τα Κατά Ιωάννην Πάθη» παρουσιάζονται στο Μέγαρο χάρη στην πολύτιμη βοήθεια του Iνστιτούτου Γκαίτε [Goethe Institut].

Jοhann Sebastian Bach (1685 -1750)
«Τα κατά Ιωάννην Πάθη», BWV 245 (δεύτερη εκδοχή, 1725)
Ο Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ παρουσίασε τα «Κατά Ιωάννην Πάθη» στην εσπερινή λειτουργία της Μεγάλης Παρασκευής 7 Απριλίου 1724, στον ναό του Αγίου Νικολάου στη Λιψία, όπου υπηρετούσε ήδη ως κάντορας. Στη συνέχεια, ο σπουδαίος γερμανός συνθέτης αναθεώρησε την αρχική παρτιτούρα του προσθαφαιρώντας μέρη.

Η δεύτερη εκδοχή του 1725, που παρουσιάζεται στη συναυλία της 9ης Απριλίου, περιλαμβάνει τρεις επιπλέον άριες σε σχέση με την πρώτη εκδοχή, ενώ τα χορωδιακά της αρχής και του τέλους έχουν αντικατασταθεί από μέρη που ο Μπαχ ξαναχρησιμοποίησε σε άλλα του έργα.

Το ορατόριο αποτελείται από ρετσιτατίβα και χορωδιακά που αφηγούνται τα Πάθη του Χριστού ακολουθώντας το Κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο, από άριες που σχολιάζουν το Θείο Δράμα και από κοράλ βασισμένα σε κείμενα και ύμνους που συνήθιζε να ψάλλει το εκκλησίασμα, την εποχή του Μπαχ. Το λιμπρέτο είναι στα γερμανικά και βασίζεται σε συρραφή διαφορετικών ποιημάτων για τα Πάθη.

Χορωδία και Σύνολο Balthasar-Neumann
Τhomas Hengelbrock
Ο Τόμας Χένγκελμπροκ είναι ιδρυτής και μουσικός διευθυντής των συνόλων Balthasar-Neumann-Ensembles και συμπράττων αρχιμουσικός της Ορχήστρας του Παρισιού. Αναγνωρίζεται διεθνώς για τις ευφυείς αναγνώσεις μουσικών έργων και για τα πρωτοπόρα πρότζεκτ του που συνδυάζουν τη μουσική με άλλες μορφές τέχνης. Το ρεπερτόριό του εκτείνεται από τον 17ο αιώνα έως τη σύγχρονη εποχή και περιλαμβάνει κάθε μουσικό είδος, με έμφαση στην ιστορική ερμηνεία και στη χρήση οργάνων εποχής. Το 2016 βραβεύτηκε με το βραβείο Χέρμπερτ φον Κάραγιαν.

Το 1991, για τις ανάγκες των μουσικών προγραμμάτων του, σχημάτισε από μια ομάδα επίλεκτων τραγουδιστών (σολίστ) τη Χορωδία Balthasar-Neumann, την οποία προσάρτησε στο Σύνολο Balthasar-Neumann, τέσσερα χρόνια αργότερα. Έκτοτε, οι δύο ομάδες παρουσιάζουν πρωτότυπα προγράμματα συναυλιών, ημισκηνοθετημένες παραγωγές και συμμετέχουν τακτικά σε παραγωγές μουσικού θεάτρου. Η Χορωδία και το Σύνολο Balthasar-Neumann έχουν τιμηθεί με πολλές διεθνείς διακρίσεις (Βραβείο Πολιτισμού κρατιδίου Βάδης-Βυρτεμβέργης, Εcho Klassik,Gramophone κ.ά.).