Στο φετινό Κύκλο Adagio-Μουσικές για τις μέρες του Πάσχα, η σύνθεση του Γιόζεφ Χάυντν για το Θείο Πάθος Οι επτά λόγοι του Ιησού στο Σταυρό (εκδοχή για πιάνο) συνδυάζεται με το οπτικό υλικό του βραβευμένου φωτογράφου Γιάννη Μπεχράκη, σε μια εκδήλωση που φιλοδοξεί να γίνει αφορμή για σκέψη πάνω στο δράμα των προσφύγων. Έτσι, το βράδυ της Μεγάλης Δευτέρας 25 Απριλίου, στις 20:30, η δύναμη των φωτογραφιών του Μπεχράκη − που, παράλληλα με την εκτέλεση του μουσικού έργου, καταθέτει προσωπικές εμπειρίες αλλά και μαρτυρίες προσφύγων όπως τις έχουν καταγράψει οι Γιατροί Χωρίς Σύνορα − συναντά στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος την ερμηνεία του διακεκριμένου πιανίστα Νίκου Λαάρη.

As the sun rises a dinghy overcrowded with Syrian refugees drifts in the Aegean sea between Turkey and Greece after its motor broke down while traveling from the Turkish coast to the Greek island of Kos, August 11, 2015. A Greek coast guard responded to distress signals and arrived at the scene to help.

© Υannis Behrakis/Reuters

Γιόζεφ Χάυντν (1732-1809)
Οι επτά λόγοι του Ιησού στο Σταυρό, Hob. XX/1C
Εκδοχή για πιάνο
Πρόκειται για έργο οργανικής μουσικής –αμιγώς ορχηστρική σύνθεση χωρίς φωνητικά μέρη– που αποτελείται από επτά σύντομες σονάτες γραμμένες επάνω στα τελευταία λόγια του Χριστού στο Σταυρό: «Πάτερ, άφες αυτοίς…», «Αμήν λέγω σοι, σήμερον μετ’ εμού έση…», «Γύναι, ίδε ο υιός σου…», «Θεέ μου, Θεέ μου, ινατί με εγκατέλιπες;», «Διψώ», «Τετέλεσται» και «Πάτερ, εις χείρας Σου παρατίθεμαι το πνεύμα μου». Οι σονάτες συνοδεύονται από μια εισαγωγή και καταλήγουν στο τελευταίο μέρος που τιτλοφορείται Ο σεισμός. Η σύνθεση συγκίνησε το εκκλησίασμα όταν παρουσιάστηκε τη Μεγάλη Παρασκευή 6 Απριλίου 1787 στο ναό της Σάντα Κούεβα στην Ισπανία. Στη συνέχεια, προκειμένου το έργο του να παρουσιαστεί και σε άλλες πόλεις, ο Χάυντν το μετέγραψε για κουαρτέτο εγχόρδων και για πληκτροφόρο. Συχνά ερμηνεύεται και σε μορφή ορατορίου.

Κεντρική Φωτογραφία: © Υannis Behrakis/Reuters