Νέοι δημιουργοί, πολυαναμενόμενες πρεμιέρες και μερικές από τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς. Το 23ο Διεθνές φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας – Νύχες Πρεμιέρας θα διεξαχθούν από τις 20 Σεπτεμβρίου έως τις 2 Οκτωβρίου, παρουσιάζοντας συνολικά 165 ταινίες απ’ όλο τον κόσμο αλλά και από την Ελλάδα, τρία διαγωνιστικά τμήματα, ειδικά αφιερώματα, ντοκιμαντέρ και πάνω από 40 ελληνικές ταινίες μικρού μήκους.

Ταινία έναρξης: «Wonderstruck» του Τοντ Χέινς

Το «Wonderstruck» του Τοντ Χέινς είναι η ταινία που θα ανοίξει το 23ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας, στις 20 Σεπτεμβρίου. Πρόκειται για τη κινηματογραφική μεταφορά του ομώνυμου εικονογραφημένου βιβλίου του Μπράιαν Σέλζνικ, του ίδιου συγγραφέα από τον οποίο ο Μάρτιν Σκορσέζε εμπνεύστηκε πριν μερικά χρόνια το «Hugo», το «Wonderstruck» ενώνει δυο ιστορίες από διαφορετικές εποχές στην ίδια αρμονική αφήγηση.

Ο Τοντ Χέινς ζωντανεύει στην οθόνη το βιβλίο του Σέλζνικ σκηνοθετώντας ένα φιλμ που μπορούν να παρακολουθήσουν με την ίδια ευχαρίστηση όλες οι ηλικίες. Πίσω από την περιπλάνηση των μικρών πρωταγωνιστών του, ωστόσο, ο 56χρονος σκηνοθέτης κρύβει μια ενήλικη θεματική, στις περισσότερες δημιουργίες του, είτε πρόκειται για το «Safe» και το «Velvet Goldmine» είτε για το «Ο Παράδεισος Είναι Μακριά» και το «I’ m Not There»: το αίτημα του να ανήκεις κάπου και να εξαργυρώνεις την όποια διαφορετικότητά σου βρίσκοντας κατανόηση και ανακούφιση στο πλευρό μιας δικής σου φυλής.

Στην ταινία πρωταγωνιστούν οι Τζούλιαν Μουρ, Όουκς Φέγκλεϊ, ΜίλισεντΣίμοντς, Μισέλ Γουίλιαμς, Τζέιντεν Μάικλ. Τη μουσική υπογράφει ο πολυβραβευμένος Κάρτερ Μπέργουελ, τη διεύθυνση φωτογραφίας αναλαμβάνει ο καταξιωμένος Έντουαρντ Λάκμαν.

Αφιέρωμα: Κλερ Ντενί – Η Γεωγραφία του Πόθου

Σε μία από τις ωραιότερες σκηνές στο σκηνοθετικό ντεμπούτο της Κλερ Ντενί, το «Chocolat» του 1988, ένα μικρό κορίτσι αντικρίζει τον ορίζοντα πάνω από την αφρικανική γη και αναρωτιέται μέχρι πού εκτείνεται. «Αυτό που βλέπεις δεν υπάρχει. Όσο πλησιάζεις, θ’ απομακρύνεται», της εξηγεί ο πατέρας της. Σχεδόν τριάντα χρόνια μετά, στην ολοκαίνουργια ταινία της «Η Λιακάδα Μέσα μου», η Ζιλιέτ Μπινός αναζητά την αγάπη και τη ρομαντική ουτοπία στους δρόμους, τα καφέ και τα διαμερίσματα του Παρισιού. Ανάμεσα στις δύο αυτές εικόνες, η Ντενί έχει τροφοδοτήσει το πιστό κοινό της με μερικές από τις πιο αξέχαστες σκηνές που έχει καταγράψει το σινεμά. Μεταξύ άλλων, την απελπισμένη φιγούρα του ερωτοχτυπημένου Ντενί Λαβάν σε έναν μοναχικό, σπασμωδικό χορό, στο φινάλε του «Beau Travail».

Την Ιζαμπέλ Ιπέρ στο «White Material» να αγωνίζεται για τη ζωή της ίδιας και των ανθρώπων της σε μια γωνιά της Αφρικής που τελεί υπό καθεστώς εμφυλίου αναβρασμού. Την Βαλερί Λεμερσιέ του «Friday Night» να γνωρίζεται με έναν άγνωστο στη διάρκεια ενός μποτιλιαρίσματος και να παρασύρεται μαζί του σε ανεξερεύνητα νυχτερινά μονοπάτια. Την διψασμένη για αίμα και σάρκα Μπεατρίς Νταλ να παρασύρει με τα ερωτικά της θέλγητρα ανυποψίαστα αρσενικά θύματα για να τα κατασπαράξει στο «Τrouble Every Day». Όλες αυτές τις εικόνες, το ελληνικό κοινό θα έχει την ευκαιρία να τις απολαύσει για πρώτη φορά συγκεντρωμένες στη μεγάλη οθόνη, γνωρίζοντας στην ολοκληρία του το έργο μιας κορυφαίας δημιουργού.
– Λουκάς Κατσίκας

«I Can't Sleep»

«I Can’t Sleep»

Αφιέρωμα Τζον Χιούστον – Beautiful Losers

Ζωγράφος αλλά και πυγμάχος, συγγραφέας αλλά και στρατιώτης του ιππικού, πολυταξιδεμένος και λάτρης της περιπέτειας, ο Χέμινγουεϊ του σινεμά, όπως τον αποκαλούσαν, Τζον Χιούστον, άφησε μια παρακαταθήκη 37 ταινιών που απλώνονται σε 5 δεκαετίες και διαπερνούν τα περισσότερα κινηματογραφικά είδη. Ως καλλιτέχνης που αντιλήφθηκε νωρίς ότι δεν θα είχαν νόημα οι γνώσεις αν δεν ζούσε από κοντά, με ένταση και πάθος, τη μεγάλη περιπέτεια της ζωής, ο Χιούστον δεν έκρυψε ποτέ την αδυναμία του σε χαρακτήρες που μοιράζονταν κοινά στοιχεία με τον εαυτό του: οι τυχοδιώκτες, οι ξεροκέφαλοι, οι ασυμβίβαστοι και οι επίμονοι αμφισβητίες πρωταγωνίστησαν στο έργο του δίνοντας μια ξεχωριστή γοητεία στη, συνήθως αρνητική, έννοια «loser».

Αν και εξαιρετικός σεναριογράφος ο ίδιος, ως τέτοιος μπήκε στην κινηματογραφική βιομηχανία για μια δεκαετία μέχρι το κολοσσιαίο σκηνοθετικό του ντεμπούτο στο «Γεράκι της Μάλτας», δεν δίστασε να αναλάβει μεγάλα έργα της κλασικής και σύγχρονης λογοτεχνίας που συνοδεύονταν από τη σημείωση πως είναι αδύνατο να μεταφερθούν στο σινεμά. Μετέτρεψε τη ρουτίνα της σκηνοθεσίας σε πρόκληση, πρωταγωνίστησε σε τρικυμιώδεις ιστορίες στα γυρίσματα αλλά ήξερε να παίρνει πάντα το καλύτερο από τους ηθοποιούς του, καταφέρνοντας να στείλει τον πατέρα και την κόρη του στα Όσκαρ. Οι «Νύχτες Πρεμιέρας» επιλέγουν 11 ταινίες με κριτήριο, τους πιο αξιομνημόνευτους losers που εμφανίστηκαν στο σύνολο της φιλμογραφίας του.
– Τάσος Μελεμενίδης

Spotlight στον Ρομπέν Καμπιγιό

Μόνιμος συνεργάτης του σκηνοθέτη Λοράν Καντέ, σεναριογράφος των «Ελεύθερος Ωραρίου» και «Ανάμεσα στους Τοίχους» που κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα το 2008 αλλά και σκηνοθέτης της ταινίας «120 Battements par Minute» που τιμήθηκε με το βραβείο της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών (Fipresci) και συγκίνησε όσο καμιά άλλη τον πρόεδρο της Επιτροπής του απερχόμενου Φεστιβάλ των Καννών, Πέδρο Αλμοδόβαρ. Ο γεννημένος το 1962 στο Μαρόκο Ρομπέν Καμπιγιό, εντοπίζει στις βαθιά προσωπικές ιστορίες των χαρακτήρων του την επείγουσα ανάγκη ενός γενικότερου πολιτικού προβληματισμού, χωρίς την επιτήδευση ή την ευκολία του επιδεικτικού μελοδραματισμού και της κοινωνικής καταγγελίας.

Από την αλληγορία της «άβολης» επιστροφής των νεκρών στο «Les Revenants» έως τον έρωτα του καθωσπρέπει Ντανιέλ με τον νεαρό μετανάστη Μάρεκ του «Eastern Boys», ο Καμπιγιό αναζητά τους ήρωες του στο περιθώριο της κοινωνίας, καταγράφοντας -άλλοτε άμεσα, άλλοτε υπόρρητα αλλά πάντοτε με μεγάλη τρυφερότητα- την πολυπλοκότητα των συναισθημάτων του καθενός ξεχωριστά, χωρίς να επικρίνει τις επιθυμίες ή τις αποφάσεις τους. Μεταφέροντας τη δράση από το συλλογικό στο ιδιωτικό και από το αόριστο στο συγκεκριμένο, φανερώνει την άμεση συσχέτιση του ενός με το άλλο παροτρύνοντας τον θεατή να συνειδητοποιήσει τον πάντοτε επίκαιρο χαρακτήρα της θεματολογίας του.

Ο Γάλλος δημιουργός και ο πρωταγωνιστής της τελευταίας του ταινίας, θα παρουσιάσουν αυτοπροσώπως ένα από τα σημαντικότερα φιλμ των φετινών Καννών, στο 23ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας.
– Πάνος Αχτσιόγλου

«120 Χτύποι το Λεπτό» (2017)

«120 Χτύποι το Λεπτό» (2017)

Η Vanessa Redgrave παρουσιάζει το «Sea Sorrow» στις Νύχτες Πρεμιέρας

Η Βανέσα Ρεντγκρέιβ επιστρέφει στην Ελλάδα για να παρουσιάσει το ντοκιμαντέρ της για την προσφυγική κρίση. Μετά την πρώτη παρουσίαση του ντοκιμαντέρ Sea Sorrow στις Κάννες τον περασμένο Μάιο και τα θετικά σχόλια που απέσπασε από κοινό και κριτικούς, η Βανέσα Ρεντγκρέιβ επιστρέφει στην Ελλάδα, συνοδευόμενη από τον Λόρδο Άλφρεντ Νταμπς (Lord Alfred Dubs), στο πλαίσιο του 23ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας για μια μοναδική προβολή. Σε μια βραδιά με ιδιαίτερο συμβολισμό, το “Sea Sorrow” θα παρουσιαστεί στo Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, την Παρασκευή 22 Σεπτεμβρίου 2017, στις 8:00 μ.μ.

Τη βραδιά θα προλογίσει η Μιμή Ντενίση και την προβολή του ντοκιμαντέρ θα ακολουθήσει συζήτηση με το κοινό και τους: Βανέσα Ρεντγκρέιβ, Λόρδο Άλφρεντ Νταμπς (Εργατικό Κόμμα Μεγ. Βρετανίας, υποστηρικτής Safe Passage), Μιμή Ντενίση, «Γιατρούς Χωρίς Σύνορα» και «Safe Passage».

Ταινία λήξης: «Η άλλη όψη της ελπίδας» του Άκι Καουρισμάκι

Ένας Σύρος μετανάστης δραπετεύει από το κέντρο «φιλοξενίας» όπου κρατείται. Ένας Φινλανδός έμπορος αφήνει πίσω την παλιά του ζωή για να ανοίξει ένα εστιατόριο. Δύο άντρες που εγκατέλειψαν τα σπίτια τους, για διαφορετικούς λόγους ο καθένας, συναντιούνται και οι ζωές τους αλλάζουν για πάντα. Ο Άκι Καουρισμάκι περνάει στην «Άλλη Όψη της Ελπίδας» προσεγγίζοντας με αναπάντεχα ευφορικό τρόπο το πιο καυτό πολιτικό θέμα των καιρών μας και φέρνει στο επίκεντρο όλα όσα θα έπρεπε να είναι αυτονόητα: την αλληλεγγύη, τη συντροφικότητα και την αγάπη μεταξύ των ανθρώπων. Αργυρή Άρκτος Σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Βερολίνου.

Η ταινία θα προβληθεί το Σάββατο στις 30 Σεπτεμβρίου στον κινηματογράφο IΝΤΕΑΛ, με την υποστήριξη της εταιρείας διανομής AMA Films.

«Η Άλλη Όψη της Ελπίδας» (2017)

«Η Άλλη Όψη της Ελπίδας» (2017)

Θα προηγηθεί η προβολή της μικρού μήκους ταινίας 8η Ήπειρος του Γιώργου Ζώη. Σε ένα βουνό της Λέσβου υπάρχει μια παλιά, εγκαταλειμμένη χωματερή με δυο μεγάλους κρατήρες. Οι κρατήρες είναι πλημμυρισμένοι από χιλιάδες σωσίβια που ξεχύνονται στο χώμα. Ένας εργάτης είναι ο μοναδικός κάτοικος αυτού του απόκοσμου μέρους που μοιάζει με έναν εξωγήινο πλανήτη. Παρουσία των συντελεστών

Τμήματα φεστιβάλ • Ταινίες

Ντοκιμαντέρ – Stranger than fiction

Iστορίες της καθημερινότητας που θα ζήλευε και ο πιο προικισμένος σεναριογράφος, αποκαλυπτικές ματιές στη σημερινή πραγματικότητα, όλα κλεισμένα σε ταινίες – εμπειρίες.

Μετά τα μεσάνυχτα – After Hours

Μια ανοιχτή πρόσκληση σε όλους τους ξενύχτηδες σινεφίλ, που υπόσχεται μια σειρά από γεμάτες σασπένς, μεταμεσονύχτιες προβολές.

Αξίζει να αναφερθεί η πολυαναμενόμενη ταινία τρόμου IT (Το Αυτό), σε σκηνοθεσία Αντρές Μουσιέτι. Λίγους μήνες μετά την εξαφάνιση ενός φίλου τους, μια ομάδα παιδιών ενώνονται εναντίον ενός προαιώνιου τέρατος που στοιχειώνει τα όνειρα μικρών και μεγάλων με τη μορφή ενός φρικιαστικού κλόουν. Ένα από τα καλύτερα μυθιστορήματα του Στίβεν Κινγκ ζωντανεύει στη μεγάλη οθόνη. H ταινία θα κυκλοφορήσει στις αίθουσες από την εταιρεία διανομής Tanweer.

«Το Αυτό» (2017)

«Το Αυτό» (2017)

Τα αγαπημένα των φεστιβάλ – Festival darlings

‘Ενα τμήμα το οποίο απαρτίζεται από τις σημαντικότερες ταινίες της παγκόσμιας και ευρωπαϊκής παραγωγής, οι οποίες έχουν διακριθεί σε μεγάλα φεστιβάλ και έχουν αποσπάσει το ενδιαφέρον των κινηματογραφόφιλων σε όλο τον κόσμο καθώς και άγνωστες ανακαλύψεις που θα συζητηθούν.

Ενδεικτικά, ακολουθούν κάποιες από τις ταινίες που θα φιλοξενηθούν φέτος στα «Αγαπημένα των Φεστιβάλ»:

Να με φωνάζεις με το όνομά σου / Call me by your name

του Λούκα Γκουαντανίνο

Πέντε μήνες πριν την κυκλοφορία της στις αίθουσες, παρουσιάζεται στις Νύχτες Πρεμιέρας. Το αποτέλεσμα της σεναριακής συνεργασίας ανάμεσα στον περιζήτητο σκηνοθέτη του «Είμαι ο Έρωτας» και τον αξιοσέβαστο Τζέιμς Άιβορι, δημιουργό του «Δωμάτιο με Θέα» και του «Τα Απομεινάρια μιας Μέρας». Καθώς ένας ανήσυχος 17χρονος ανακαλύπτει την αγάπη, στη διάρκεια ενός ειδυλλιακού καλοκαιριού με φόντο την ιταλική εξοχή, ο Γκουαντανίνο κατορθώνει να μετατρέψει μια γλυκύτατη ερωτική ιστορία σε ένα instant classic με τη δύναμη να συγκινήσει εκατομμύρια θεατές.
Η ταινία θα κυκλοφορήσει στην Ελλάδα από την εταιρεία Feelgood Entertainment.

«Να με Φωνάζεις με τ’ Όνομά σου» (2017)

«Να με Φωνάζεις με τ’ Όνομά σου» (2017)

Μια φανταστική γυναίκα / A fantastic woman

του Σεμπαστιάν Λέλιο

Μετά τον αιφνίδιο θάνατο του συντρόφου της, η Μαρίνα αντιμετωπίζει την απροθυμία της οικογένειάς του να την συμπεριλάβει στο πένθος. Αιτία; Η Μαρίνα είναι τρανσέξουαλ. Ο Σεμπαστιάν Λέλιο του πολυβραβευμένου «Γκλόρια» γαργαλά τα ταμπού επιστρατεύοντας το φλογερό ερμηνευτικό ταμπεραμέντο της Ντανιέλα Βέγκα σε έναν αλμοδοβαρικών αποχρώσεων ύμνο στη διαφορετικότητα. Αργυρή Άρκτος Σεναρίου στο Φεστιβάλ Βερολίνου, σε παραγωγή Μάρεν Άντε και Πάμπλο Λαραΐν,

Η προβολή θα πραγματοποιηθεί παρουσία της φανταστικής Ντανιέλα Βέγκα, πρωταγωνίστριας της ταινίας. Η ταινία θα κυκλοφορήσει από τις Strada Films και Seven Films.

«Μία Φανταστική Γυναίκα» (2017)

«Μία Φανταστική Γυναίκα» (2017)

Δεν ήσουν ποτέ εδώ / You were never really here

της Λιν Ράμσεϊ

Ένας αντικοινωνικός βετεράνος πεζοναύτης αναλαμβάνει να σώσει την ανήλικη κόρη ενός γερουσιαστή μόνο για να βρεθεί μπλεγμένος σε ένα θανάσιμο δίκτυο πολιτικής διαφθοράς. Μία από τις σπουδαιότερες γυναικείες φωνές του μοντέρνου σινεμά, η Λιν Ράμσεϊ, παραδίδει ένα αιματοβαμμένο θρίλερ για έναν αλύτρωτο εξολοθρευτή άγγελο, φέρνοντας στο μυαλό ένδοξες ταινίες των 70s όπως ο «Ταξιτζής» του Σκορσέζε και το «Hardcore» του Πολ Σρέιντερ. Βραβείο Σεναρίου και Βραβείο Καλύτερου Ηθοποιού στο Φεστιβάλ Καννών για την μινιμαλιστική αλλά εκρηκτική ερμηνεία του Χοακίν Φίνιξ.

Η προβολή θα πραγματοποιηθεί παρουσία της σκηνοθέτιδας.
H ταινία θα κυκλοφορήσει στις αίθουσες από την Seven Films.

«Δεν Ήσουν Ποτέ Εδώ» (2017)

«Δεν Ήσουν Ποτέ Εδώ» (2017)

Δείτε το αναλυτικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ.