Ο 73χρονος κύκλος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Θέατρο Ολύμπια ολοκληρώνεται με το έργο που τον άνοιξε. Μέσα από μια υψηλού συμβολισμού κίνηση, η Εθνική Λυρική Σκηνή τιμά την ιστορία της και παρουσιάζει την όπερα «Ρέα», του Κερκυραίου συνθέτη Σπυρίδωνα-Φιλίσκου Σαμάρα, η οποία εγκαινίασε το θέατρο την 1η Απριλίου του 1944. Η «Ρέα» θα παρουσιαστεί σε ημισκηνοθετημένη μορφή, σε μουσική διεύθυνση του Βύρωνα Φιδετζή, σκηνοθετική επιμέλεια του Νίκου Διαμαντή, με την Ορχήστρα και τη Χορωδία της ΕΛΣ, καθώς και διακεκριμένους Έλληνες μονωδούς.

Η «Ρέα» παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Θέατρο Βέρντι της Φλωρεντίας στις 11 Απριλίου 1908 με την Όλγκα ντελ Σινιόρε στον κεντρικό ρόλο, τον τενόρο Εντοάρντο Γκαρμπίν ως Λυσία και τον βαρύτονο Ορέστε Μπενεντέττι ως Γουάρχη. Την ορχήστρα διηύθυνε ο Τζάκομο Αρμάνι. Κριτικές δεν έχουν διασωθεί, ωστόσο τα συγχαρητήρια τηλεγραφήματα των Πιέτρο Μασκάνι και Τζάκομο Πουτσίνι, υπαινίσσονται επιτυχία. Την επόμενη χρονιά η όπερα δόθηκε στο Θέατρο Κοστάντσι της Ρώμης.

Η όπερα εξιστορεί τον παράνομο έρωτα της Ρέας, συζύγου του Γενουάτη κυβερνήτη Σπίνολα, για τον Έλληνα αθλητή Λυσία, στη Χίο το 1400 μ.Χ. Στην Ελλάδα αναφέρεται το 1911 παράσταση της όπερας στο θέατρο Κεδιβιάλ των Αθηνών. Η Λυρική Σκηνή ιδρύθηκε ως τμήμα του Εθνικού Θεάτρου το 1939. Το 1944 αυτονομήθηκε και με την ονομασία Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ) ξεκίνησε αυτόνομη πορεία στο πρώτο θέατρο Ολύμπια. Ο Μανώλης Καλομοίρης, πρώτος της Γενικός Διευθυντής, επέλεξε να εγκαινιάσει τις δραστηριότητες του οργανισμού την 1η Απριλίου 1944 με τη «Ρέα». Την ορχήστρα διηύθυνε ο Αντίοχος Ευαγγελάτος και πρωταγωνιστούσαν η υψίφωνος Μιρέιγ Φλερύ, ο τενόρος Νίκος Γλυνός και ο βαρύτονος Τίτος Ξηρέλλης.

Στην παρουσίαση της Ρέας στις 19 Μαΐου 2017, στο Θέατρο Ολύμπια, τη μουσική διεύθυνση θα αναλάβει ο διακεκριμένος αρχιμουσικός, Βύρων Φιδετζής, τέως καλλιτεχνικός διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, ιδρυτής των Ελληνικών Μουσικών Γιορτών, και νυν καλλιτεχνικός διευθυντής της Φιλαρμόνιας Ορχήστρας Αθηνών. Ο Βύρων Φιδετζής έχει εργαστεί συστηματικά για την αναβίωση της δημιουργίας του Σαμάρα και την επανατοποθέτησή του στην ελληνική μουσική ιστορία. Μέσα σε μια 35ετία, ο Φιδετζής έκανε εκτεταμένη έρευνα για την εξεύρεση και αποκατάσταση μουσικού υλικού των έργων του Σαμάρα, με στόχο τη δημόσια εκτέλεση ή την ηχογράφησή τους.