Transitions 3: Υβόννη, η πριγκίπισσα της Βουργουνδίας

Η βραβευμένη παράσταση του Κριστόφ Γκαρμπατσέφσκι που κινείται μεταξύ θεάτρου και κινηματογράφου

Στις πατρίδες του «χαμένου» κομουνισμού, την Πολωνία, την Τσεχία και την Ουγγαρία, χτυπάει η καρδιά του τρίτου και τελευταίου κύκλου του γεωπολιτικού φεστιβάλ της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, από 11 έως 29 Νοεμβρίου 2015.

Διακεκριμένος δημιουργός και μαθητής του μεγάλου δασκάλου του πολωνικού και ευρωπαϊκού θεάτρου, Krystian Lupa, ο Κριστόφ Γκαρμπατσέφσκι αναμετριέται με ένα από τα πιο σημαντικά έργα της σύγχρονης πολωνικής δραματουργίας, το «Υβόννη, πριγκίπισσα της Βουργουνδίας» (1938) του Witold Gombrowicz.

O Πρίγκιπας Φίλιππος, ένας νέος με αντισυμβατική συμπεριφορά, αποφασίζει από καπρίτσιο και αντιδραστική διάθεση να παντρευτεί την Υβόννη, ένα απωθητικό και σιωπηλό κορίτσι. Ο γάμος αυτός δημιουργεί περίεργες επιπλοκές στο παλάτι. Η σιωπή της Υβόννης, σε συνδυασμό με την ασχήμια της, προκαλούν απίθανα παράλογες αντιδράσεις.

Οι ανεπάρκειες, η αγριότητα και οι φοβίες μιας ολόκληρης κοινωνίας μεγεθύνονται και καθρεφτίζονται σε αυτή την υπέροχα σιωπηλή φιγούρα. Μόνο μία λύση μπορεί να οδηγήσει στη γαλήνη: να την σκοτώσουν!

Ένα ψυχολογικό θρίλερ με εμφανείς επιρροές από τον Χίτσκοκ, η Υβόννη του Γκαρμπατσέφσκι κινείται στο μεταίχμιο μεταξύ θεάτρου και κινηματογράφου. Ακόμα και η σκηνογραφία υπόκειται στους κανόνες ενός κινηματογραφικού πλατώ. Στην πραγματικότητα, πρόκειται για μια ταινία που γυρίζεται και μοντάρεται μπροστά στα μάτια μας. «Η κάμερα μας δίνει τη δυνατότητα να έρθουμε πιο κοντά στον κόσμο της Υβόννης, στον κόσμο της σιωπής της, αλλά και στους άλλους πρωταγωνιστές» αναφέρει χαρακτηριστικά ο σκηνοθέτης. Η παράσταση βυθίζεται στη σιωπή της κεντρικής ηρωίδας για να αναδυθεί ως ένα παράλογο, άψογα εκτελεσμένο αστείο: ενοχλητικό, αναπάντεχο, αιρετικό.

Η βραβευμένη παράσταση του Γκαρμπατσέφσκι, εκπροσώπου μιας νέας γενιάς Πολωνών σκηνοθετών, έχοντας ως αφετηρία ένα κλασικό κείμενο, μιλά για τις ανείπωτες πληγές της κοινωνίας, θέτοντας επιτακτικά ερωτήματα για το παρόν, τη μνήμη, την ταυτότητα, την Ιστορία.

Περισσότερες πληροφορίες

• Οι Ingmar Bergman, Κρίστιαν Λούπα, Grzegorz Jarzyna, Zygmunt Hübner, Karin Beier, Luc Bondy είναι ενδεικτικά ορισμένοι από τους κορυφαίους Ευρωπαίους σκηνοθέτες που καταπιάστηκαν με το έργο Υβόννη, πριγκίπισσα της Βουργουνδίας του Βίτολντ Γκομπρόβιτς, υπογράφοντας ορισμένες από τις πιο σημαντικές δημιουργίες τους.

• Η παράσταση Υβόννη, πριγκίπισσα της Βουργουνδίας του Κριστόφ Γκαρμπατσέφσκι βραβεύτηκε το 2012 στο περίφημο Διεθνές Φεστιβάλ Divine Comedy (Βραβείο Καλύτερης Σκηνογραφίας και Ειδικών Εφέ).

• Ο Πολωνός λογοτέχνης Βίτολντ Γκομπρόβιτς (1904-1969) έγραψε διηγήματα, μυθιστορήματα και θεατρικά έργα. Με ευγενή καταγωγή και με σπουδές νομικών, ο εκκεντρικός και πολυταξιδεμένος Γκομπρόβιτς έζησε οριακές καταστάσεις μέσα στη δίνη της Ιστορίας, αυτοεξόριστος επί 30 χρόνια, πρώτα στην Αργεντινή (1939-63) και στη συνέχεια, μέχρι το θάνατό του, στη Γαλλία. Σε όλα τα έργα του, το παράλογο ξεδιπλώνεται με χιούμορ, καθαρό βλέμμα και ευαισθησία. Όσο ζούσε, τα περισσότερα έργα του ήταν απαγορευμένα στην κομουνιστική Πολωνία (εκδίδονταν στο Παρίσι στα πολωνικά). Σήμερα θεωρείται από τις κορυφαίες μορφές της πολωνικής λογοτεχνίας.

• Το έργο Υβόννη, πριγκίπισσα της Βουργουνδίας του Γκομπρόβιτς δημοσιεύτηκε το 1938 στο περιοδικό Skamander. Εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1958. Ο Γκομπρόβιτς σε αυτή την έκδοση έκανε ορισμένες αλλαγές. Για παράδειγμα, οι 25 λακωνικές ατάκες της Υβόννης μειώθηκαν σε μόλις 7! Το εξώφυλλο αυτής της έκδοσης σχεδίασε ο σπουδαίος Πολωνός δημιουργός Tadeusz Kantor. Το έργο του Γκομπρόβιτς αποτέλεσε έμπνευση για την περίφημη παράσταση του Κάντορ, Η νεκρή τάξη.

• Ο Κριστόφ Γκαρμπατσέφσκι είναι ένας από τους πιο ταλαντούχους εκπροσώπους της γενιάς των Πολωνών σκηνοθετών που μαθήτευσαν δίπλα στον σπουδαίο δημιουργό Κριστιάν Λούπα. Οι παραστάσεις του παίζονται σε σημαντικά και πειραματικά θέατρα στην Πολωνία, έχουν κερδίσει την αναγνώριση των κριτικών, έχουν αποσπάσει σημαντικά βραβεία και έχουν παρουσιαστεί σε πολλά διεθνή φεστιβάλ. Οι δημιουργίες του αντιστέκονται στις συνήθεις κατηγοριοποιήσεις. «Θεατρικές εγκαταστάσεις» τις έχει αποκαλέσει ο ίδιος ο σκηνοθέτης. Ο αυτοσχεδιασμός με το κείμενο, η σωματικότητα και η σημασία στη φυσική παρουσία του ηθοποιού αποτελούν βασικά συστατικά για την εξερεύνηση της θεατρικής λειτουργίας στη δουλειά του. Οι παραστάσεις του είναι αιρετικές, έχουν κυβερνοπάνκ στοιχεία και βρίσκονται σε διαρκή σύγκρουση με το θεατρικό καθωσπρεπισμό και τον κομφορμισμό του πραγματικού κόσμου.

Συντελεστές

Σκηνοθεσία & Σκηνικά: Christopher Garbaczewski
Κοστούμια: Julia Kornacka
Δραματουργία & Μουσική: Marcin Cecko
Φωτισμοί: Wojtek Puś
Κάμερα: Marek Kozakiewicz
Παραγωγή: Teatr Opole

Ερμηνεύουν: Kornelia Angowska, Mirosław Bednarek, Adam Ciołek, Aleksandra Cwen, Jacek Dzisiewicz, Andrzej Jakubczyk, Waldemar Kotas, Grażyna Misiorowska, Łukasz Schmidt, Paweł Smagała

Εισιτήρια

Τιμές εισιτηρίων: 

5 €
- 10 €

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.