Αραβικά Φεμινιστικά Φιλμ στη State of Concept: Η διαφορετικότητα υπό το πρίσμα του φεμινισμού

Οι κοινωνικοί και πολιτικοί αγώνες που έχουν δώσει οι λαοί του αραβικού κόσμου, υπό το βλέμμα των γυναικών

«Καθώς ο πολιτικός κόσμος στρέφεται προς τη δεξιά και ο ξενοφοβικός λόγος καταλαμβάνει κεντρική θέση, τα στερεότυπα και οι ρατσιστικές ρητορικές ενάντια στη διαφορετικότητα και τις θρησκείες έρχονται ξανά στο προσκήνιο.

Στην Ελλάδα, αυτές οι ρητορικές έχουν ενταθεί από το 2014 και έπειτα, όταν έφτασαν στις ακτές της πολλοί άνθρωποι που ήθελαν να ξεφύγουν από τον πόλεμο, τις συγκρούσεις και τις κλιματικές καταστροφές ή επιδίωκαν καλύτερες συνθήκες διαβίωσης. Το φαινόμενο της προσφυγικής κρίσης, δεν είναι μια καινούργια συνθήκη. Οι πόλεμοι, οι συγκρούσεις και οι οικονομικές κρίσεις υπήρξαν για αιώνες αιτίες νέων κυμάτων προσφύγων. Η (τρέχουσα) παγκόσμια μεταναστευτική κρίση, είναι η πιο απτή εκδήλωση μιας πορείας που παρατηρείται από την εποχή της αποικιοκρατίας.

O ρόλος του πολιτισμού στη δημιουργία νέων αφηγήσεων που βασίζονται στις έννοιες της ισότητας, της φιλοξενίας, της αλληλεγγύης και της κατανόησης γίνεται πιο επείγον από ποτέ. Για το λόγο αυτό, η State of Concept αποφάσισε να εγκαινιάσει ένα νέο κεφάλαιο στο πρόγραμμά της με τίτλο “Xen(i)os”, το οποίο ασχολείται με τις προβληματικές του διπόλου οικοδεσπότη-φιλοξενούμενου, σε έναν κόσμο που γίνεται ολοένα και πιο ξενοφοβικός. Το εκθεσιακό πρόγραμμα θα ασχοληθεί επιπλέον με τις Ιστορίες της φιλοξενίας και της φροντίδας, σε σχέση με τις πολυπολιτισμικές πολιτικές που έχουν ορίσει τη μοντέρνα Δύση. Ο τίτλος είναι ένα παιχνίδι μεταξύ των λέξεων «Ξένιος» και «ξένος».

Στο πλαίσιο αυτό, θα εξετάσουμε την διαφορετικότητα από μια φεμινιστική διαθεματική οπτική τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές πλαίσιο. Καθώς η Ελλάδα προσδιορίζεται ως μέρος του αποκαλούμενου “παγκόσμιου νότου”, θα αναζητήσουμε συνέργειες μεταξύ γεωγραφικών περιοχών του “Νότου” που διερευνούν φεμινιστικές πρακτικές φιλοξενίας, αλληλεγγύης και φροντίδας. Κομμάτι αυτού του κεφαλαίου είναι ένα νέο πρόγραμμα προβολών με τίτλο Αραβικά Φεμινιστικά Φιλμ.

Πολλές καλλιτέχνες και δημιουργοί ντοκιμαντέρ έχουν παρουσιάσει στον κόσμο τους κοινωνικούς και πολιτικούς αγώνες που έχουν δώσει οι λαοί του αραβικού κόσμου. Το Πρόγραμμα Αραβικών Φεμινιστικών Φιλμ είναι ένα αφιέρωμα στις γυναίκες από αυτές τις γεωπολιτικές περιοχές αλλά και όχι μόνο.

Τα Αραβικά Φεμινιστικά Φιλμ, είναι μια πρωτοβουλία του State of Concept, η οποία στοχεύει να έχει ετήσια παρουσία στην πολιτιστική σκηνή της Αθήνας».

Πρόγραμμα προβολών

Δευτέρα 7 Οκτωβρίου

18:00: Feminism Inshallah: A History of Arab Feminism (2014, 54 λεπτά)

Σκηνοθεσία: Feriel Ben Mahmoud, Τυνησία

Η Feriel Ben Mahmoud με το ‘Feminism Inshallah: A History of Arab feminism’ κάνει μια επισκόπηση των πολιτικών κινημάτων της περιοχής που έχουν αλλάξει σε μεγάλο βαθμό τα δικαιώματα των γυναικών τις τελευταίες πέντε δεκαετίες.

Ο αγώνας για χειραφέτηση των μουσουλμάνων γυναικών συχνά απεικονίζεται στερεοτυπικά ως αναμέτρηση μεταξύ δυτικών και ισλαμικών αξιών, αλλά ο αραβικός φεμινισμός έχει υπάρξει  για περισσότερο από έναν αιώνα. Το πρωτοποριακό αυτό ντοκιμαντέρ αφηγείται την άγνωστη ιστορία του αραβικού φεμινισμού. Κινούμενη από την Τυνησία στην Αίγυπτο, την Αλγερία, το Μαρόκο, τον  Λίβανο και τη Σαουδική Αραβία, η σκηνοθέτης και συγγραφέας Feriel Ben Mahmoud παρακολουθεί την πρόοδο των αραβικών γυναικών στη μακρά πορεία τους για να διεκδικήσουν τα πλήρη δικαιώματά τους και να επιτύχουν την ενδυνάμωση.

19:00: Becoming Jamila/ Have you Ever Killed a Bear (2013, 25 λεπτά)

Σκηνοθεσία: Marwa Arsanios, Λίβανος

Η εικαστικός από το Λίβανο Marwa Arsanios, εξερευνά τη φιγούρα μίας Αλγερινής μαχήτριας για την ελευθερία, της Jamila Bouhired στην ταινία του Gillo Pontecorvo του 1966, “The Battle of Algiers”.

Τρίτη 8 Οκτωβρίου

18:00: The feeling of being Watched (2018, 1ώρα και 27 λεπτά)

Σκηνοθεσία: Assia Bouandaoui, Αλγερία / ΗΠΑ

Στην αραβο-αμερικανική γειτονιά έξω από το Σικάγο, όπου μεγάλωσε η σκηνοθέτις Assia Boundaoui, οι περισσότεροι γείτονες της πιστεύουν ότι έχουν παρακολουθήσει εδώ και πάνω από μία δεκαετία. Ενώ διερευνούν τις εμπειρίες τους, η Assia αποκαλύπτει χιλιάδες σελίδες των εγγράφων του FBI που αποδεικνύουν ότι η πατρίδα της αποτέλεσε αντικείμενο μιας από τις μεγαλύτερες έρευνες κατά της τρομοκρατίας που διεξήχθησαν ποτέ στις ΗΠΑ πριν από τις 11 Σεπτεμβρίου, με την κωδική ονομασία “Operation Vulgar Betrayal.” Με άνευ προηγουμένου πρόσβαση, Το αίσθημα της ύπαρξης Watched περνάει προσωπικά και πολιτικά ως εξέταση του κινηματογραφιστή για το γιατί η κοινότητα της έπεσε υπό γενική επιτήρηση της κυβέρνησης. Η Assia αγωνίζεται να διαταράξει το κυβερνητικό απόρρητο, αποκαλύπτοντας το τι συνέβη και λαμβάνοντας το FBI στο ομοσπονδιακό δικαστήριο για να τους υποχρεώσει να συλλέξουν τα αρχεία που συλλέγουν για την κοινότητά τους. Κατά τη διαδικασία αυτή, αντιμετωπίζει πολύ κρυμμένες αλήθειες σχετικά με τη σχέση του FBI με την κοινότητά της. Το Feeling of Being Watched ακολουθεί την Assia καθώς συνθέτει αυτή τη μυστική λειτουργία του FBI, ενώ ασχολείται με τις επιπτώσεις της ζωής της επιτήρησης για τον εαυτό της και την οικογένειά της.

19:30: Radiance of Resistance (2017, 60 λεπτά)

Σκηνοθεσία: Jesse Roberts

Το ντοκιμαντέρ «Η Ακτινοβολία της Αντίστασης» (Radiance of Resistance) εστιάζει στην ιστορία δυο ανήλικων κοριτσιών,της Τζάνα Αγιάντ, 9 xρονών και της Αχέντ Ταμίμι, 14 χρονών, που ζουν υπό στρατιωτική κατοχή στο παλαιστινιακό χωριό Νάμπι Σάλεχ. Η Τζάνα Αγιάντ θεωρείται ως η νεότερη δηµοσιογράφος στην Παλαιστίνη και η Αχέντ Ταμίμι κέρδισε το βραβείο Handala Courage στην Τουρκία όταν ήταν 13 ετών. Μέσα από τις αφηγήσεις των δύο αυτών κοριτσιών, το ντοκιμαντέρ παρουσιάζει τους καθημερινούς αγώνες των κατοίκων του Νάμπι Σάλεχ και τη σηµασία της νέας γενιάς και ειδικά των κοριτσιών στην παλαιστινιακή µη βίαιη αντίσταση κατά της κατοχής.

Δευτέρα 14 Οκτωβρίου

18:00: A Feeling Greater Than Love (2010, 94 λεπτά)

Σκηνοθεσία: Mary Jirmanus Saba,αμ Λίβανος

Όνειρα λαϊκής επανάστασης, που διαγράφτηκαν από τον εμφύλιο πόλεμο. Ένα νεαρό κορίτσι που σκοτώθηκε σε εργοστασιακή απεργία στη Βηρυτό το 1972 – και η ταυτότητά της που περιβάλλεται από μυστήριο. Ένας διαλογισμός για την επανάσταση, τον κινηματογράφο και τις δυνατότητές του, το παρελθόν και το παρόν.

19:30: Records from the Excited State Chapter3: Lost Referents of Some Attraction (2012, 6:56 λεπτά)

Σκηνοθεσία: Malak Helmy, Αίγυπτος

“Records from the Excited State” (2010-σήμερα), είναι ένα έργο υπό εξέλιξη, μια συνεχής μελέτη των “ρυθμών του χώρου αναψυχής” κατά μήκος της ακτής της Αιγύπτου. Από τη δεκαετία του 1970 η κυβέρνηση προώθησε την ανάπτυξη του τοπικού τουρισμού ενθαρρύνοντας την οικοδόμηση κτιρίων κατά μήκος της βόρειας ακτής. Η σκηνοθέτης χρησιμοποιεί πολλές μεθόδους για την εξερεύνηση του τόπου: επισκέψεις, περιπάτους, ανθρώπους, μελέτες, ταξίδια με πουλιά …. “Chapter 3: Lost Referents of Some Attraction” (2012) περιστρέφονται γύρω από πέντε χαρακτήρες που περιπλανιούνται στην άκρη μιας αφήγησης, προσδοκώντας την έννοια της απασχόλησης σε τρεις σκηνές: ένα επίπεδο τοπίο με αλάτι, μια παραλία και ένα άδειο οικόπεδο που αποστέλλεται σε ένα πυρηνικό φυτό  στο μέλλον.

Τρίτη 15 Οκτωβρίου

18:00: Prêt-à-porter, Imm Ali (2003, 27 λεπτά)

Σκηνοθεσία: Dima El-Horr, Λίβανος

Η Imm Ali ζει με την οικογένειά της σε ένα χωριό στο Νότιο Λίβανο, λίγα χιλιόμετρα από τα ισραηλινά σύνορα. Πουλάει γυναικεία ρούχα στο σπίτι της. Σε μια τελική προσπάθεια επέκτασης της επιχείρησής της, εγκαθιστά ένα φωτεινό σημάδι, το πρώτο στο χωριό. Λίγες ώρες αργότερα, το σήμα του νέον σβήνει.

Δευτέρα 21 Οκτωβρίου

Θα ανακοινωθεί σύντομα

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.