Αυτό τον Σεπτέμβριο, o οίκος δημοπρασιών Christie’s στο Λονδίνο θα προσφέρει στους συλλέκτες την ευκαιρία να αποκτήσουν προσωπικά αντικείμενα της Όντρεϊ Χέπμπορν, της θρυλικής ηθοποιού που συνέδεσε τη ζωή της με μερικές από τις πιο κλασικές ταινίες του Χόλιγουντ και τις σφράγισε με το μοναδικό της ύφος.

Ο κινηματογράφος, η μόδα και η ανθρωπιστική δράση αποτελούν το πολύτιμο τρίπτυχο της ζωής της, που εξακολουθεί να ενδιαφέρει τους θαυμαστές της σε όλο τον κόσμο, ακόμα και 24 χρόνια μετά τον θάνατό της, το 1993. Πριν τη δημοπρασία του Λονδίνου, στο κεντρικό κτίριο των Christie’s στην King Street, η έκθεση με αντικείμενα, αναμνηστικά και ρούχα από την προσωπική της ντουλάπα θα ανοίξει στο κοινό στις 27 Σεπτεμβρίου.

H Όντρεϊ Χέπμπορν φωτογραφημένη από τον Steven Meisel, το 1991 για το Vanity Fair

H Όντρεϊ Χέπμπορν φωτογραφημένη από τον Steven Meisel, το 1991 για το Vanity Fair

Η έκθεση καταγράφει τη ζωή και τη σταδιοδρομία μιας από τις πιο διάσημες ηθοποιούς του 20ού αιώνα μέσα από το φακό των αντικειμένων που κατείχε στη συλλογή της, χρησιμοποιούσε και αγαπούσε. Είναι η πρώτη φορά που τα προσωπικά αντικείμενα, τα οποία παρέμειναν στην ιδιοκτησία της οικογένειας της Χέπμπορν, προσφέρονται προς πώληση.

«Έχουμε χάσει τη μητέρα και την καλύτερη φίλη μας και ο κόσμος έχασε ένα σύμβολο χάριτος, κομψότητας και ανθρωπιάς», δηλώνουν οι γιοι της Λούκα Ντότι και Σον Χέπμπορν Φερέρ.

Η Χέπμπορν έκανε δύο γάμους, τον πρώτο με τον Αμερικανό Μελ Φερέρ και απέκτησαν το 1960 έναν γιο, τον Σον. Σε μια κρουαζιέρα στα ελληνικά νησιά, ερωτεύθηκε τον δεύτερο σύζυγό της Αντρέα Ντότι, με τον οποίο απέκτησε έναν δεύτερο γιο, τον Λούκα Ντότι, το 1970.

Όντρεϊ Χέπμπορν

Μοιάζει απίθανο, αλλά η Χέπμπορν δεν πίστεψε ποτέ στην ομορφιά της. Παρόλο που θεωρείται από τις πιο κομψές γυναίκες του κόσμου και η ντουλάπα της που άνοιξε πρόσφατα το επιβεβαιώνει, δεν της άρεσε να ασχολείται με την εμφάνισή της. Η ζωή της κάτω από την πίεση της διασημότητας και το ατέλειωτο κυνήγι των παπαράτσι ήταν εξαντλητική, ενώ η δημοσιότητα την ενδιέφερε μόνο για να μπορεί να κάνει τη δουλειά της.

Ωστόσο, το πρότυπό της ήταν μοναδικό και ανεπανάληπτο και οι δημοσιογράφοι την κυνηγούσαν κυριολεκτικά για να δημοσιεύσουν λεπτομέρειες όπως το νούμερο των παπουτσιών της, τη μάρκα των γυαλιών που φορούσε στο Πρόγευμα στο Τίφανις, και στοιχεία όπως το ότι ήταν 47 κιλά, της άρεσε να μαγειρεύει μακαρονάδες και έπλεκε με μανία.

Ενώ το όσκαρ που είχε κερδίσει ήταν σε ένα ράφι, σε περίοπτη θέση στο σπίτι της βρίσκονταν τοποθετημένα τα ανθρωπιστικά της βραβεία. Ο τίτλος της ως πρέσβειρα καλής θελήσεως της UNESCO, θέση που υπηρέτησε από το 1986 μέχρι τον θάνατό της, το 1993, την έκανε υπερήφανη, καθώς αφιέρωσε ένα μεγάλο μέρος της ζωής της στην ανθρωπιστική δράση.

 Όντρεϊ Χέπμπορν

Η Όντρεϊ Χέπμπορν γεννήθηκε το 1929 στις Βρυξέλλες και ήταν αγγλικής και ολλανδικής καταγωγής. Ο πατέρας της εγκατέλειψε την οικογένεια όταν η Χέπμπορν ήταν έξι ετών και αυτό ήταν το πιο τραυματικό γεγονός της ζωής της. Στη διάρκεια του πολέμου, η μητέρα της χάνει όλη της την περιουσία. Η Χέπμπορν δεν ξεκίνησε την καριέρα της με όνειρο να γίνει διάσημη, αλλά για να κερδίσει χρήματα και να συντηρήσει την οικογένειά της.

Στα είκοσι ήθελε να γίνει χορεύτρια, ο πόλεμος όμως είχε αφήσει για πάντα το σημάδι του επάνω της. Οι μύες της, εξαιτίας της πείνας και της ανέχειας, δεν είχαν αναπτυχθεί σωστά και δεν είχε τη δύναμη των άλλων χορευτών. Όταν της απέκλεισαν την καριέρα ως χορεύτρια -το μόνο πράγμα που ήθελε να είναι- «γύρισε στο δωμάτιό της και ήθελε να πεθάνει», λέει ο γιος της Σον Φερέρ. Στη διάρκεια της ζωής της μίλησε πολλές φορές για την περίοδο αυτή, την αντίσταση, τους Εβραίους, τα στρατόπεδα, τις εκτελέσεις, ενώ δεν παρέλειπε να αναφέρεται στο αίσθημα της ευγνωμοσύνης για το ότι επιβίωσε από τον φριχτό πόλεμο. Πίστευε ότι όλα μετά από αυτή την εμπειρία, η ίδια η ζωή, ήταν δώρο.

Η πρώτη αξιοπρόσεκτη εμφάνισή της στον κινηματογράφο ήταν το 1952 στην ταινία «Secret People» όπου και υποδύθηκε μια σπουδαία μπαλαρίνα. Ο πρώτος της πρωταγωνιστικός ρόλος σε αμερικανική ταινία ήταν μαζί με τον Γκρέγκορι Πεκ στο «Διακοπές στη Ρώμη» (Roman Holiday). Ο σκηνοθέτης Γουίλιαμ Γουάιλερ είπε: «Είχε όλα όσα έψαχνα: γοητεία, αθωότητα και ταλέντο. Ήταν επίσης πολύ αστεία. Ήταν απολύτως μαγευτική και είπαμε, “Αυτό είναι το κορίτσι!”».

Roman Holiday

Roman Holiday

Η έκθεση με τα προσωπικά της αντικείμενα και τις φωτογραφίες της καλύπτουν την πιο σημαντική περίοδο της καριέρας της από το 1953 έως το 1968. Περιλαμβάνει, ανάμεσα σε άλλα, το αντίγραφο του σεναρίου της αγαπημένης της ταινίας Breakfast at Tiffany’s, σημειωμένο με τιρκουάζ μελάνη στα περιθώρια και στην αριστερή σελίδα, πρωτότυπα πορτρέτα από μεγάλους φωτογράφους από το προσωπικό της αρχείο, όπως ο Bud Fraker, ο Cecil Beaton και ο Steven Meisel, επιστολές, αλλά και μια σειρά από τα διάσημα ρούχα της. Παρόλο που υπήρξε μούσα και επιστήθια φίλη του διάσημου Ιμπέρ ντε Ζυβανσί, και μερικά από τα ρούχα που σχεδίασε για εκείνη έχουν περάσει στην ιστορία της μόδας, τα παιδιά της υποστηρίζουν ότι είχε ένα πνεύμα οικονομίας σε όλη της την ζωή.

«Όταν η Όντρεϊ ήρθε να μου ζητήσει να της φτιάξω φορέματα για την ταινία “Sabrina“, δεν ήξερα διόλου ποια ήταν και περίμενα την Κάθριν Χέπμπορν», έχει διηγηθεί ο διάσημος μόδιστρος. «Έφθασε στο ατελιέ εύθραυστη, χαριτωμένη, νέα και σπινθηροβόλα, ντυμένη σαν τις κοπελίτσες σήμερα, με βαμβακερό παντελόνι, μπαλαρίνες, ένα μπλουζάκι που δεν κάλυπτε τον αφαλό της και μ’ ένα καπέλο Βενετσιάνου γονδολιέρη στο χέρι. Δεν ήμουν σε θέση να κάνω μια σπουδαία γκαρνταρόμπα για τη Σαμπρίνα και της είπα “όχι, Δεσποινίς μου, δεν μπορώ να σας ντύσω“». Η Όντρεϊ τον καλεί σε γεύμα και τον γοητεύει. Την επόμενη μέρα ξαναπάει στο ατελιέ του. «Με το μέγεθος που είχε, της πήγαιναν όλα», αναπολεί ο 90χρονος σχεδιαστής. Η ηθοποιός ζητά στο εξής να την ντύνει μόνο εκείνος στις ταινίες της. Τα αριστουργήματα  από σατέν, τούλι και μετάξι, που φορούσε η Χέπμπορν με τόση κομψότητα, εκτέθηκαν το 2016 στο Gemeentemuseum της Χάγης. «Τα ρούχα του Ζυβανσί είναι τα μόνα μέσα στα οποία νιώθω ο εαυτός μου. Πιο πολύ από στυλίστας, είναι ένας δημιουργός προσωπικότητας», δήλωνε η ηθοποιός. Ακόμα και τα ρούχα που φορούσε ως πρέσβειρα της UNICEF ένα απλό σατέν ή μεταξωτό μπλουζάκι, ήταν σχεδιασμένα από τον αγαπημένο της φίλο.

«Καθένα από τα αντικείμενα της δημοπρασίας αναδεικνύει τις επιλογές και τη φιλοσοφία της ζωής της», λένε οι γιοι της.

Η Όντρεϊ Χέπμπορν ως Πρέσβειρα Καλής Θελήσεως της Ουνέσκο, στην Αφρική, το 1988.

Η Όντρεϊ Χέπμπορν ως Πρέσβειρα Καλής Θελήσεως της UNESCO, στην Αφρική, το 1988.

Πουδριέρα με τα αρχικά της

Πουδριέρα με τα αρχικά της

Συλλογή από μπαλαρίνες

Συλλογή από μπαλαρίνες

Γαλάζιο σατέν φόρεμα με υπογραφή του Ιμπέρ ντε Ζυβανσί

Γαλάζιο σατέν φόρεμα με υπογραφή του Ιμπέρ ντε Ζυβανσί

Ένας χρυσός αναπτήρας ‘For my Fair lady’

Ένας χρυσός αναπτήρας ‘For my Fair lady’