Πενήντα εννέα χρόνια βασίλεψε στην Κίνα ο Αυτοκράτορας Ζιαλόνγκ, ο «κοσμικός βουδιστής της Αιώνιας Άνοιξης», όπως του άρεσε να τον αποκαλούν μέσα στο ανάκτορο του Πολλαπλού Μεγαλείου. Η χρυσή εποχή της Κίνας του 18ου αιώνα, ζωντανεύει με μια έκθεση στο Μουσείο της Ακρόπολης που ανοίγει τις πόρτες στα απαγορευμένα για το κοινό δωμάτια του παλατιού, που δεν είναι επισκέψιμα ούτε στο κινεζικό κοινό.

Και ενώ οι Κινέζοι επισκέπτες μπορούν να θαυμάσουν αυτή την περίοδο στο Πεκίνο την έκθεση «Ναυάγιο των Αντικυθήρων», εμείς, έχουμε την ευκαιρία να δούμε δωμάτια που είχαν παραμείνει κλειστά και σκονισμένα, μακριά από τα ανθρώπινα μάτια σε μια έκθεση που διοργανώνεται για πρώτη φορά παγκοσμίως και θα διαρκέσει έως τις 14.02.2019.

Οι ιδιωτικοί αυτοκρατορικοί χώροι του Γιου του Ουρανού, όπως αποκαλούσαν τον Αυτοκράτορα, που αναμόρφωσε την Κίνα, διπλασίασε την έκταση και τον πληθυσμό της, φρόντισε για την ευημερία των πολιτών της και κυρίως υποστήριξε με πάθος τις τέχνες και τα γράμματα, μας κάνουν αντιληπτό όχι μόνο τον τύπο της εξουσίας στην Κίνα αλλά μας φέρνουν σε επαφή με αριστουργήματα της τέχνης και της μικροτεχνίας, προσωπικά αντικείμενα, έργα τέχνης και έπιπλα που αντιπροσωπεύουν έναν αιώνα κινέζικου πολιτισμού.

Στα 61 χρόνια που παρέμεινε ο Ζιαλόνγκ στο θρόνο, σφράγισε με τις προσωπικές του επιλογές την τέχνη της Κίνας του 18ου αιώνα, αλλά και την θεατρική, λογοτεχνική και ποιητική παραγωγή του καιρού του.

Ο σκηνοθετημένος εκθεσιακός χώρος των περιοδικών εκθέσεων του Μουσείου Ακρόπολης έχει υποδεχτεί 154 έξοχα εκθέματα που φωτίζουν τον ιδιαίτερο προσωπικό χώρο του Αυτοκράτορα, με κατασκευές και χρώματα εμπνευσμένα από τα παλάτια της Απαγορευμένης Πόλης.

Χρυσοκέντητα ενδύματα που έχουν επηρεάσει την παγκόσμια μόδα μέχρι σήμερα, ιδιωτικοί χώροι περισυλλογής, ασυνήθιστες επιγραφές με σκέψεις και ποιήματα, περίτεχνα διακοσμημένα σερβίτσια, συγκροτούν ένα περιβάλλον μέσα σε χρώματα της κόκκινης κινέζικης λάκας που υπογραμμίζει την ύπαρξη των θεών και των δαιμόνων, την αξία της βουδιστικής γαλήνης, της φύσης -μέσω των ανθέων των εποχών που κυριαρχούν στη διακόσμηση- της περισυλλογής.

Η αίθουσα του θρόνου στο Παλάτι του Πολλαπλού Μεγαλείου Δυναστεία Qing, Βασιλεία Qianlong (1735 – 1796)

Η αίθουσα του θρόνου στο Παλάτι του Πολλαπλού Μεγαλείου Δυναστεία Qing, Βασιλεία Qianlong (1735 – 1796)

Θρόνος και τραπέζια για τη τοποθέτηση θυμιατηρίων από το δωμάτιο μελέτης του Qianlong στο Παλάτι του Πολλαπλού Μεγαλείου Δυναστεία Qing, Βασιλεία Qianlong (1735 – 1796)

Θρόνος και τραπέζια για τη τοποθέτηση θυμιατηρίων από το δωμάτιο μελέτης του Qianlong στο Παλάτι του Πολλαπλού Μεγαλείου Δυναστεία Qing, Βασιλεία Qianlong (1735 – 1796)

Το δωμάτιο μελέτης του Qianlong στο Παλάτι του Πολλαπλού Μεγαλείου Δυναστεία Qing, Βασιλεία Qianlong (1735 – 1796)

Το δωμάτιο μελέτης του Qianlong στο Παλάτι του Πολλαπλού Μεγαλείου Δυναστεία Qing, Βασιλεία Qianlong (1735 – 1796)

Οι επισκέπτες μπαίνοντας στην έκθεση θα αντικρίσουν την χρυσοκέντητη τελετουργική στολή του Αυτοκράτορα και το γιγαντιαίο πορτραίτο του που τον απεικονίζει αμέσως μετά την άνοδο στο θρόνο. Ακολουθεί η παρουσίαση των τελετουργικών ενδυμάτων της Αυτοκράτειρας και μετά ο θρόνος με όλα τα έπιπλα που τον συνοδεύουν.

Η επόμενη ενότητα περιέχει τα σκεύη για το τσάι του Αυτοκράτορα και των καλεσμένων του, ποιητικά κείμενα του ίδιου και κοστούμια των ηθοποιών από τις ιδιωτικές θεατρικές παραστάσεις. Το δωμάτιο «Ευωδιαστές Ορχιδέες» που ακολουθεί αποκαλύπτει το θερμαινόμενο κρεβάτι του αυτοκρατορικού ζεύγους, πανέλα με σπάνια άνθινη διακόσμηση και ενδιαφέροντα διακοσμητικά έργα της προσωπικής επιλογής του Αυτοκράτορα.

Στη συνέχεια εκτίθεται ένας δεύτερος χρυσοποίκιλτος θρόνος και το γραφείο του Αυτοκράτορα διακοσμημένο με πλακίδια λευκού νεφρίτη. Εδώ περνούσε πολλές ώρες της ημέρας ο προικισμένος ηγέτης γράφοντας κείμενα  για τις ομορφιές της χώρας του, τις ανθρώπινες σχέσεις  αλλά και τη σωστά άσκηση της βασιλικής εξουσίας.

Η έκθεση κλείνει με εξαιρετικά βουδιστικά έργα σε πολύτιμα υλικά. Σκεύη λατρείας, αφιερώματα και σπουδαία αποφθέγματα με κυρίαρχα όμως τα αγάλματα του νεαρού Βούδα, του τρίτου Δαλάι Λάμα και ενός βουδιστή ιεραπόστολου καταδεικνύουν τον κυρίαρχο ρόλο του Βουδισμού στα διαμερίσματα του Αυτοκράτορα.

Θεατρικά κοστούμια από τις ιδιωτικές παραστάσεις που οργανώνονταν στο Παλάτι του Πολλαπλού Μεγαλείου Δυναστεία Qing, Βασιλεία Qianlong (1735 – 1796)

Θεατρικά κοστούμια από τις ιδιωτικές παραστάσεις που οργανώνονταν στο Παλάτι του Πολλαπλού Μεγαλείου Δυναστεία Qing, Βασιλεία Qianlong (1735 – 1796)

Χάλκινο αγαλμάτιο του αρχέγονου Βούδα Vajradhara Δυναστεία Qing, Βασιλεία Qianlong (1735 – 1796)

Χάλκινο αγαλμάτιο του αρχέγονου Βούδα Vajradhara Δυναστεία Qing, Βασιλεία Qianlong (1735 – 1796)

Αργυρό αγαλμάτιο του Τρίτου Δαλάι Λάμα Δυναστεία Qing, Βασιλεία Qianlong (1735 – 1796)

Αργυρό αγαλμάτιο του Τρίτου Δαλάι Λάμα Δυναστεία Qing, Βασιλεία Qianlong (1735 – 1796)

Η έκθεση οργανώθηκε σε συνεργασία με το Μουσείο των Ανακτόρων της Απαγορευμένης Πόλης, στο πλαίσιο του προγραμματισμού του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού για το έτος Ελλάδα – Κίνα.

Info έκθεσης:

Από την απαγορευμένη πόλη: Αυτοκρατορικά διαμερίσματα του Qianlong | Σάββατο 15 Σεπτεμβρίου 2018 – Πέμπτη 14 Φεβρουαρίου 2019 |  Μουσείο Ακρόπολης