O Ροντέν δεν επισκέφθηκε ποτέ την Ελλάδα. Η αγάπη του για τα γλυπτά του Παρθενώνα, μια αγάπη που άγγιζε την εμμονή, θα αποτελέσει αντικείμενο της μεγάλης έκθεσης στο Βρετανικό Μουσείο, τον Απρίλιο του 2018. Η έκθεση θα συγκεντρώσει περίπου 100 έργα του Γάλλου καλλιτέχνη, τα οποία θα παρουσιαστούν μαζί με δώδεκα γλυπτά του Παρθενώνα από τη συλλογή του μουσείου.

Auguste Rodin, Eve, [S.1029] | Auguste Rodin, Adam [S.1303]

Η Εστία, η Διώνη και η Αφροδίτη, Γλυπτά του Παρθενώνα

Είναι ασυνήθιστο το ότι οι επισκέπτες θα έχουν μια ευκαιρία να επικεντρωθούν στα γλυπτά ως μεμονωμένα έργα και όχι ως μέρος ενός συνόλου, κάτι που εμείς ως Έλληνες υποστηρίζουμε και διεκδικούμε. Η έκθεση με αυτό τον τρόπο φιλοδοξεί να προβάλει την επίδραση που έχουν στη σύγχρονη ευρωπαϊκή τέχνη. Οι επισκέπτες του μουσείου θα δουν τα γλυπτά του Παρθενώνα μέσα από τα μάτια του Ροντέν – αυτό φιλοδοξούν οι επιμελητές – καθώς ο μεγαλύτερος γλύπτης του τέλους του 19ου αιώνα και αρχών του 20ου ταξίδεψε 15 φορές στο Λονδίνο και πιθανολογείται πως κάθε φορά επισκεπτόταν το Βρετανικό Μουσείο για να σχεδιάσει και να αναζητήσει έμπνευση.

Ο Ροντέν επισκέφθηκε για πρώτη φορά το Λονδίνο το 1881, και η ανακάλυψη εκ μέρους του της συλλογής του Βρετανικού Μουσείου αποδείχθηκε αποκάλυψη γι’ αυτόν. Το 1902 έγραψε ότι «απλά, στοιχειώνω το Βρετανικό Μουσείο». Και συνέχισε να το επισκέπτεται, από καιρό σε καιρό, έως τον θάνατό του, το 1917.

The artist in his studio in 1898 / Paul François Arnold Cardon

Τα πρώτα χρόνια της τρίτης δεκαετίας της ζωής του, ο νεαρός Ροντέν, όπως και το σύνολο σχεδόν των σπουδαστών σε σχολές τέχνης, ζωγράφιζε από εκμαγεία και αντέγραφε τα αντίγραφα των γλυπτών του Παρθενώνα που υπήρχαν στο Παρίσι τη δεκαετία του 1860. Κάποια από αυτά τα σχέδια θα εκτεθούν τον Απρίλιο του 2018. Παράλληλα, ο Ροντέν απέκτησε και κάποια εκμαγεία των γλυπτών σε σμίκρυνση. Για τον Ροντέν, τα γλυπτά ήταν πηγή έμπνευσης. Αναφέρεται ότι για το πασίγνωστο έργο του «Το Φιλί» (1882) ο Ροντέν εμπνεύστηκε από ένα ζευγάρι θεοτήτων που αρχικά ήταν στο Ανατολικό Αέτωμα. Ο γλύπτης είχε στην κατοχή του μια φωτογραφία αυτού του ζευγαριού, τραβηγμένη τη δεκαετία του 1880.

Σύμφωνα με τους επιμελητές, ο Ροντέν γοητεύτηκε από τα κατεστραμμένα ακάλυπτα και αδύνατα σώματα των γλυπτών του Παρθενώνα, τα οποία έφεραν μια δύναμη έκφρασης που προσπάθησε να μιμηθεί στο έργο του.

Auguste Rodin, Feuilles de croquis, c.1871-1877

Θα παρουσιαστούν τα 13 εναπομείναντα σχέδια των γλυπτών από τον Ροντέν. Μαζί, περί τα 80 γλυπτά του Γάλλου γλύπτη, συμπεριλαμβανομένων και εκδοχών των πιο σημαντικών έργων του. Τα περισσότερα δάνεια θα είναι από το Μουσείο Ροντέν, αλλά κάποια έργα θα προέλθουν από άλλες συλλογές. Πολλά είναι τα σκίτσα, όπως αυτά που έγιναν στο χαρτί σημειώσεων του ξενοδοχείου του καλλιτέχνη, το Thackeray στην Great Russell Street, απέναντι από το Βρετανικό Μουσείο.

Η έκθεση θα φιλοξενηθεί στην Sainsbury Exhibitions Gallery, και περίπου 12 από τα γλυπτά θα μετακινηθούν από την Duveen Gallery, κάτι το οποίο έχει συμβεί μόνον δύο φορές στο παρελθόν. Ο Ιλισσός δανείστηκε στο κρατικό μουσείο Ερμιτάζ στην Αγία Πετρούπολη το 2014 και έξι γλυπτά εμφανίστηκαν στην έκθεση του Βρετανικού Μουσείου για το 2015.

Η έκθεση θα φιλοξενηθεί στο Βρετανικό Μουσείο από τις 26 Απριλίου έως τις 29 Ιουλίου 2018.