Ο Γκρέισον Πέρι είναι σήμερα 57 ετών και ένας από τους πιο σημαντικούς καλλιτέχνες της Μεγάλης Βρετανίας. Όταν το 2003 κέρδισε το βραβείο Τέρνερ, οι εφημερίδες έγραψαν ότι το βραβείο πήγε στα χέρια του πιο αγαπημένου «τραβεστί της τέχνης» (ο όρος δε χρησιμοποιείται εδώ με κακοποιητικό τρόπο. Άλλωστε, ο ίδιος ο Πέρι, μιλά ακόμα και σήμερα  για τον εαυτό του χρησιμοποιώντας τον ίδιο όρο). Ο άλλος του εαυτός είναι η Κλερ, που θυμίζει πότε Μίνι Μάους, πότε Βρετανίδα αστή.

Ως Κλερ πήγε στην απονομή του βραβείου Τέρνερ, ως Κλερ εμφανίζεται σε εκπομπές τέχνης, αλλά και στα δημόσια δημοτικά σχολεία, όπως το Barlby Primary School της βρετανικής πρωτεύουσας, που έχει σκοπό να εκπαιδεύσει και να βοηθήσει μέσω της Τέχνης τα παιδιά ηλικίας από 5 έως 16 ετών που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες. Τα αγαπημένα του φορέματα έχουν επάνω ραμμένα λαγουδάκια και καρδούλες, καθώς και τη λέξη «κουνιστός» και το όνομα «Κλερ». Ο ίδιος έχει εξηγήσει ότι όλα αυτά συμβολίζουν μια «αντιστροφή της χαρούμενης παιδικότητας».

Ο Γκρέισον Πέρι ως Κλερ

Ο Γκρέισον Πέρι ως Κλερ

Γκρέισον Πέρι ως Κλερ και Κέιτ Μίντλετον στα προγράμματα για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες

Γκρέισον Πέρι ως Κλερ και Κέιτ Μίντλετον στα προγράμματα για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες

Ο Γκρέισον Πέρι άρχισε να ντύνεται με γυναικεία ρούχα από τα 15 του χρόνια. Κάποτε με τον Μπόι Τζορτζ έκαναν «διαγωνισμό» για το ποιος θα φορέσει τα πιο εξωφρενικά ρούχα στα πάρτι. Η ιστορία είναι παλιά και αποδεκτή, ακόμα και το Βρετανικό Μουσείο τού έχει ανοίξει τις πόρτες του, για να τοποθετήσει 30 νέα έργα του, που επέλεξε ο ίδιος, ανάμεσα σε έργα των συλλογών του μουσείου.

Ήταν η πρώτη φορά που το Μουσείο επέτρεψε σε σύγχρονο καλλιτέχνη να εκμεταλλευτεί εν λευκώ τις συλλογές του. Όταν ο πρίγκιπας Κάρολος τον τίμησε με το μετάλλιο των τεχνών, ο Πέρι το παρέλαβε με μωβ ταγέρ και καπέλο, για να υποδυθεί, όπως διευκρίνισε ο ίδιος, το θηλυκό του άλτερ έγκο, «την Κλερ». Οι φωτογραφίες και το βίντεο με τη θερμή χειραψία και τα εξίσου θερμά λόγια του Κάρολου, ενώ η γυναίκα του Πέρι, ψυχοθεραπεύτρια Φιλίππα Πέρι και η κόρη του Φλόρενς παρακολουθούσαν συγκινημένες, έκαναν για άλλη μια φορά το γύρο του κόσμου, ενώ όλοι θυμήθηκαν τα λόγια του στην απονομή του βραβείου Τέρνερ: «Νομίζω ότι ο κόσμος της τέχνης είχε μεγαλύτερη δυσκολία να αποδεχτεί το έργο μου, παρά την επιλογή των φουστανιών μου».

O Γκρέισον Πέρι στο εργαστήριό του

O Γκρέισον Πέρι στο εργαστήριό του

O πρίγκιπας Κάρολος τιμά τον Γκρέισον Πέρι για την προσφορά του στη Βρετανική Τέχνη

O πρίγκιπας Κάρολος τιμά τον Γκρέισον Πέρι για την προσφορά του στη βρετανική τέχνη

Ο Γκρέισον Πέρι είναι κεραμίστας, ο μόνος που έχει κερδίσει Τέρνερ, ένας από τους λίγους που δουλεύει με ένα τόσο παλιό, σχεδόν ντεμοντέ υλικό για να πλάσει έναν κόσμο γεμάτο εικόνες της βίας που κυριαρχεί στη ζωή, ενώ η θεματολογία του θεωρείται σχεδόν εκκεντρική, σοκαριστική.

Ασχολείται μέσα από το έργο του με την πολιτική και την παιδική κακοποίηση. Παλιότερα ένα από τα έργα του είχε τίτλο: «Βρήκαμε το πτώμα του παιδιού σας» και αναπαριστιστούσε ένα μωρό να κείτεται αβοήθητο, την ώρα που μια συμμορία είχε ακινητοποιήσει τη μητέρα του. Τότε για τη βράβευσή του ο πρώην διευθυντής της Tate, σερ Νίκολας Σερότα, είχε δηλώσει ότι ο Πέρι δεν νίκησε επειδή απλώς κατάφερε να φέρει στη μόδα τα έργα κεραμικής, αλλά γιατί είναι έργα ενός πολύ μεγάλου καλλιτέχνη, ο οποίος έτυχε να χρησιμοποιεί τον πηλό.

Grayson Perry, Puff Piece, 2016, Glazed ceramic, Courtesy the artist and Victoria Miro, London Photography: Stephen White © Grayson Perry

Grayson Perry, Puff Piece, 2016, Glazed ceramic, Courtesy the artist and Victoria Miro, London Photography: Stephen White © Grayson Perry

Ο 57χρονος καλλιτέχνης δηλώνει ότι λατρεύει να χρησιμοποιεί τον πηλό, γιατί ως υλικό δεν χαίρει της υπόληψης των περισσότερων καλλιτεχνών. Τα βάζα του, περίτεχνα πλασμένα, από μακριά μοιάζουν με στολίδια, παρά τις σκοτεινές παραστάσεις τους. Ο Πέρι ασχολείται με τα θέματα της κακοποίησης και θεωρείται από τους πιο πολιτικοποιημένους καλλιτέχνες σε θέματα διακρίσεων και δικαιωμάτων και θεωρείται ως ένας από τους πιο έξυπνους σχολιαστές της σύγχρονης κοινωνίας και του πολιτισμού. Αυτό το καλοκαίρι, ο Πέρι παρουσιάζει την έκθεση νέων έργων του στην Serpentine. Τα έργα αγγίζουν πολλά θέματα, όπως η δημοτικότητα και η τέχνη, η αρρενωπότητα και το σημερινό πολιτιστικό τοπίο.

Στην έκθεση παρουσιάζει έργα με μια ποικιλία παραδοσιακών μέσων όπως ο πηλός, ο χυτοσίδηρος, ο χαλκός, χαρακτικά και ταπετσαρίες. Ο Γκρέισον Πέρι είναι γνωστός για την ικανότητά του να συνδυάζει απλά δημιουργημένα αντικείμενα με σκηνές της καθημερινής ζωής. Τα θέματα αυτή τη φορά προέρχονται από τη δική του παιδική ηλικία και τη ζωή του ως τραβεστί, καθώς και από ευρύτερα κοινωνικά ζητήματα που κυμαίνονται από την πολιτική, έως το σεξ και τη θρησκεία.

Grayson Perry, Death of a Working Hero, 2016, Tapestry, Courtesy the artist, Paragon Press and Victoria Miro, London, Photography: Stephen White © Grayson Perry

Grayson Perry, Death of a Working Hero, 2016, Tapestry, Courtesy the artist, Paragon Press and Victoria Miro, London, Photography: Stephen White © Grayson Perry

Η καλοκαιρινή έκθεση της Serpentine, με τίτλο «Γκρέισον Πέρι: Η πιο δημοφιλής έκθεση τέχνης!», είναι η άποψη του Πέρι για το πώς η σύγχρονη τέχνη μπορεί να αντιμετωπίσει καλύτερα μια διαφορετική διατομή της κοινωνίας. «Στα νέα μου έργα», λέει ο Γκρέισον Πέρι, «αντιμετωπίζω την ιδέα της δημοτικότητας που πλανιέται γύρω μας και μια σειρά άλλων ερωτημάτων όπως: Τι είδους τέχνη αγαπούν οι άνθρωποι; Ποια θέματα; Γιατί οι άνθρωποι προτιμούν να πηγαίνουν στις γκαλερί τέχνης αυτές τις μέρες; Ποια είναι η σχέση της παραδοσιακής τέχνης με τα κοινωνικά μέσα;».

Ο Πέρι θέλει να επικοινωνεί με όσο το δυνατόν ευρύτερο κοινό, κυρίως αυτό που προέρχεται από «ένα μη παραδοσιακό υπόβαθρο». Ο ίδιος μάχεται κατά του ελιτισμού της τέχνης, ενώ το Channel 4 τον ακολούθησε σε ένα οδοιπορικό και στην προσπάθειά του να συλλάβει  τις σκέψεις μιας διαιρεμένης χώρας ένα χρόνο μετά το δημοψήφισμα για την παραμονή της Μ. Βρετανίας στην Ε.Ε. Αξιοποιώντας τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ο Πέρι, κάλεσε το βρετανικό κοινό να συνεισφέρει ιδέες, εικόνες και φράσεις για να καλύψει την επιφάνεια δύο τεράστιων νέων αγγείων: ένα για τους Brexiteers και ένα για τους Remainers.

Σε αυτή την έκθεση, ακόμα και οι μεγαλύτεροι επικριτές του τον επαινούν καθώς, όπως λένε, στα έργα του αναγνωρίζουν ένα μεγάλο κομμάτι της πολιτικής τέχνης. Η έκθεση ανοίγει σήμερα, 8 Ιουνίου και είναι αφιερωμένη σε μια διαιρεμένη και φοβισμένη σήμερα Βρετανία.

Grayson Perry, The Digmoor Tapestry, 2016, Tapestry, Photography: Stephen White © Grayson Perry

Grayson Perry, The Digmoor Tapestry, 2016, Tapestry, Photography: Stephen White © Grayson Perry

Grayson Perry, Animal Spirit, 2016 Woodcut printed, Heritage White, Courtesy the Artist, Paragon Press and Victoria Miro, London, Photography: Stephen White © Grayson Perry

Grayson Perry, Animal Spirit, 2016 Woodcut printed, Heritage White, Courtesy the Artist, Paragon Press and Victoria Miro, London, Photography: Stephen White © Grayson Perry

Grayson Perry, King of Nowhere, 2015, Cast iron and mixed media, Photography: Stephen White © Grayson Perry

Grayson Perry, King of Nowhere, 2015, Cast iron and mixed media, Photography: Stephen White © Grayson Perry

Grayson Perry Matching Pair, 2017 Glazed ceramic Diptych Each: 105 x 51 cm Courtesy the artist and Victoria Miro, London (photograph Robert Glowacki) © Grayson Perry

Grayson Perry Matching Pair, 2017 Glazed ceramic Diptych Each: 105 x 51 cm Courtesy the artist and Victoria Miro, London (photograph Robert Glowacki) © Grayson Perry

Grayson Perry, Puff Piece, 2016, Glazed ceramic, Courtesy the artist and Victoria Miro, London Photography: Stephen White © Grayson Perry

Grayson Perry, Puff Piece, 2016, Glazed ceramic, Courtesy the artist and Victoria Miro, London Photography: Stephen White © Grayson Perry

Info έκθεσης:

Grayson Perry: The Most Popular Art Exhibition Ever! | 8 Ιουνίου – 10 Σεπτεμβρίου | Serpentine Gallery, Λονδίνο