Με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 18 χρόνων από την 1η διοργάνωση του Βραβείου ΔΕΣΤΕ, πραγματοποιείται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης η έκθεση «Βραβείο ΔΕΣΤΕ: Μια Επετειακή Έκθεση, 1999-2015», με έργα των 9 βραβευθέντων καλλιτεχνών από το 1999 έως και το 2015. Η έκθεση, η οποία δίνει μια ευκαιρία επισκόπησης της νεότερης καλλιτεχνικής δημιουργίας, εγκαινιάστηκε στις 5 Απριλίου και θα διαρκέσει έως τις 17 Σεπτεμβρίου 2017.

Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης φιλοξενεί για πέμπτη χρονιά το Βραβείο ΔΕΣΤΕ. Η συνεργασία αυτή μεταξύ του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης και του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ εντάσσεται στο πλαίσιο του προγράμματος «Βήμα στους Νέους», ένα θεσμό μέσα από τον οποίο το Μουσείο ανοίγει διάλογο με τη νέα γενιά, ενημερώνει το κοινό για τη σύγχρονη δημιουργία και ενισχύει ένα δυναμικό πεδίο ανταλλαγής ιδεών.

Το Βραβείο ΔΕΣΤΕ θεσμοθετήθηκε το 1999 και απονέμεται κάθε δύο χρόνια σε έναν Έλληνα ή Κύπριο καλλιτέχνη που ζει στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό. Στόχος του Βραβείου ΔΕΣΤΕ είναι η ανάδειξη μιας ανερχόμενης γενιάς καλλιτεχνών, που αποτελεί κύριο άξονα της πολιτικής του Ιδρύματος για τη στήριξη και την προώθηση της σύγχρονης τέχνης.

Στην έκθεση συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Λουκία Αλαβάνου, Αναστασία Δούκα, Ειρήνη Ευσταθίου, Χριστόδουλος Παναγιώτου, Μαρία Παπαδημητρίου, Άγγελος Πλέσσας, Γεωργία Σαγρή, Κώστας Σαχπάζης και Παναγιώτα Τζαμουράνη.

 

Λουκία Αλαβάνου, βραβείο ΔΕΣΤΕ 2007

Λουκία Αλβάνου, The Hunter, 2014 (στιγμιότυπο βίντεο) Μονοκαναλικό βίντεο υψηλής ευκρίνειας με ήχο 08:00 λεπτά

Λουκία Αλβάνου, The Hunter, 2014 (στιγμιότυπο βίντεο) Μονοκαναλικό βίντεο υψηλής ευκρίνειας με ήχο 08:00 λεπτά

Λουκία Αλβάνου, Sleeping HERO4, 2016 (στιγμιότυπο ταινίας) Μονοκάναλη τρισδιάστατη στερεοσκοπική ταινία 2:40 λεπτά Ανάθεση της Στέγης Γραμμάτων & Τεχνών Ιδρύματος Ωνάση, Αθήνα

Λουκία Αλβάνου, Sleeping HERO4, 2016 (στιγμιότυπο ταινίας) Μονοκάναλη τρισδιάστατη στερεοσκοπική ταινία 2:40 λεπτά Ανάθεση της Στέγης Γραμμάτων & Τεχνών Ιδρύματος Ωνάση, Αθήνα

Λουκία Αλβάνου, Eruption Of The Father, 2011 (στιγμιότυπο βίντεο) Μονοκάναλη εγκατάσταση ψηφιακού βίντεο με ήχο 3:00 λεπτά

Λουκία Αλβάνου, Eruption Of The Father, 2011 (στιγμιότυπο βίντεο) Μονοκάναλη εγκατάσταση ψηφιακού βίντεο με ήχο 3:00 λεπτά

Λουκία Αλβάνου, The Green Room, 2015-2016 (στιγμιότυπο ταινίας) Μονοκάναλη τρισδιάστατη στερεοσκοπική ταινία με ήχο 4:07 λεπτά

Λουκία Αλβάνου, The Green Room, 2015-2016 (στιγμιότυπο ταινίας) Μονοκάναλη τρισδιάστατη στερεοσκοπική ταινία με ήχο 4:07 λεπτά

Aποτελούμενα από «κολάζ» αποσπασμάτων από κινηματογραφικό υλικό συνυφασμένο με δικές της σεκάνς, τα βίντεο και οι εγκαταστάσεις της Λουκίας Αλαβάνου (Βραβείο ΔΕΣΤΕ 2007) συνιστούν μια διερεύνηση της επιρροής του κινηματογράφου στη διαμόρφωση και τη δόμηση της μνήμης. Τα διαστρωματωμένα soundtrack των βίντεο λειτουργούν ενοποιητικά, δημιουργώντας ταυτόχρονα ροή μεταξύ των παράταιρων εικόνων, αυτό που ο Μπρεχτ ονομάζει Verfremdungseffekt (αποστασιοποίηση). Έχοντας μεγαλώσει σε ένα κομμουνιστικό περιβάλλον στα μεταδικτατορικά χρόνια της Ελλάδας, η Αλαβάνου υιοθετεί το μετα-συγχρονισμό στον κινηματογράφο ως μέσο για να παρωδήσει την προπαγάνδα, να υπερτονίσει τις αντιφάσεις και να εκμεταλλευτεί το «πραγματικό» και το «making-strange».

 

Αναστασία Δούκα, βραβείο ΔΕΣΤΕ 2011

Αναστασία Δούκα, ΝΟ POCKETS, 2014 (λεπτομέρεια) Σχέδιο χλωρίνης σε ρούχα, χάρτινο καλούπι καλοριφέρ, φίλτρο από συντριβάνι, τσιμέντο, καθιστός άνθρωπος σε ακινησία (Jiyoung Yoon), χάρτινο καλούπι κεφαλής Μεταβλητές διαστάσεις Άποψη εγκατάστασης, The Four Horsemen (σε συνεργασία με τους Ίλι Πων Καπριέλ και Μικαέλα Μέρφι), St. Sylvester Gymnasium, Σικάγο, 2014 Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδος

Αναστασία Δούκα, ΝΟ POCKETS, 2014 (λεπτομέρεια) Σχέδιο χλωρίνης σε ρούχα, χάρτινο καλούπι καλοριφέρ, φίλτρο από συντριβάνι, τσιμέντο, καθιστός άνθρωπος σε ακινησία (Jiyoung Yoon), χάρτινο καλούπι κεφαλής, The Four Horsemen (σε συνεργασία με τους Ίλι Πων Καπριέλ και Μικαέλα Μέρφι), St. Sylvester Gymnasium, Σικάγο, 2014 Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδος

Αναστασία Δούκα, Ο κρεμασμένος, 2016 Σχέδιο με χλωρίνη σε ύφασμα, καθρέφτης 200 x 700 εκ. Άποψη εγκατάστασης, NOW, Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, 2016 Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδος

Αναστασία Δούκα, Ο κρεμασμένος, 2016. Σχέδιο με χλωρίνη σε ύφασμα, καθρέφτης 200 x 700 εκ. Άποψη εγκατάστασης, NOW, Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, 2016 Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδος.

Αναστασία Δούκα, I wanna be YouTube, 2015 Βαρέλια μεταφοράς, κερί, νάυλον νήμα, PVC, μπρούντζος, κέρινα και χάρτινα καλούπια από καρότσι, κόκκινος μαρκαδόρος σε τζάμια Διαστάσεις μεταβλητές Άποψη εγκατάστασης, ΣΚΥΛΟΣ_ I think of them driving, Aφροδίτης 9, Πλάκα, 2015 Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδος

Αναστασία Δούκα, I wanna be YouTube, 2015 Βαρέλια μεταφοράς, κερί, νάυλον νήμα, PVC, μπρούντζος, κέρινα και χάρτινα καλούπια από καρότσι, κόκκινος μαρκαδόρος σε τζάμια. Άποψη εγκατάστασης, Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδος

Αναστασία Δούκα, Pierrot le Fou, 2013 Χαρτί, κόλλα, γύψος, σχοινί, θραύσματα γυαλιού, MDF, σκαμνιά, κάλυμμα PVC Μεταβλητές διαστάσεις Άποψη εγκατάστασης, Alte Saline, Hallein, Σάλτσμπουργκ, 2013 Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδος

Αναστασία Δούκα, Pierrot le Fou, 2013 Χαρτί, κόλλα, γύψος, σχοινί, θραύσματα γυαλιού, MDF, σκαμνιά, κάλυμμα PVC Μεταβλητές διαστάσεις, Alte Saline, Hallein, Σάλτσμπουργκ, 2013 Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδος

Η Αναστασία Δούκα (Βραβείο ΔΕΣΤΕ 2011) με τη δουλειά της αναζητά τη συνείδηση του αντικειμένου/σώματος καθώς αυτό κινείται και επικοινωνεί στο χρόνο και στο χώρο. Ανατέμνει τον χρόνο σε μικρότερες στάσεις εκτόνωσης και τεντώνει στο χώρο το δέρμα του σαν χαρτί απλωμένο σε σκοινί. Παράλληλα μεταφράζει τη γλώσσα για να κατανοήσει τις τοποθεσίες της ομιλίας. Η καλλιτέχνις αναγνωρίζει στα υλικά την ικανότητα να ανακλάσουν τη δική της αδυναμία και δυνατότητα. Επιθυμεί να είναι αγωγός μεταξύ των ενδιάμεσων, διαδοχικών και αντιθετικών στάσεων που διαμορφώνουν οι ταξικές δομές, οι αρχιτεκτονικοί περιορισμοί και οι προσωπικές ανατομίες.

 

Ειρήνη Ευσταθίου, βραβείο ΔΕΣΤΕ 2009

Ειρήνη Ευσταθίου, Other Things Happen in December Besides Christmas 3, 2015-16 Λάδι και μεταξοτυπία σε χαρτί αναρτημένο σε αλουμίνιο 2 μέρη, 33 x 33 εκ. έκαστο Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδος και της γκαλερί Ελένη Κορωναίου

Ειρήνη Ευσταθίου, Other Things Happen in December Besides Christmas 3, 2015-16 Λάδι και μεταξοτυπία σε χαρτί αναρτημένο σε αλουμίνιο 2 μέρη, Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδος και της γκαλερί Ελένη Κορωναίου

Ειρήνη Ευσταθίου, Other Things Happen in December Besides Christmas 1, 2015-16 Λάδι και μεταξοτυπία σε χαρτί αναρτημένο σε αλουμίνιο 3 μέρη, 33 x 33 εκ. έκαστο Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδος και της γκαλερί Ελένη Κορωναίου

Ειρήνη Ευσταθίου, Other Things Happen in December Besides Christmas 4, 2015-16 Λάδι και μεταξοτυπία σε χαρτί αναρτημένο σε αλουμίνιο 3 μέρη, Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδος και της γκαλερί Ελένη Κορωναίου

Η Ειρήνη Ευσταθίου (Βραβείο ΔΕΣΤΕ 2009) εργάζεται με σειρά διαφορετικών μέσων, από τη ζωγραφική και τη χαρακτική, μέχρι εγκαταστάσεις μικρής κλίμακας και performance. Η δομή της εργασίας της συχνά ξεκινάει με τη δημιουργία αρχείων πρωτογενούς αρχειακού υλικού, σε συνδυασμό με υλικό που συλλέγει από τις περιηγήσεις της στο αστικό τοπίο, με στόχο την εκ νέου αφήγηση ελασσόνων ιστοριογραφιών. Με τη χρήση αρχειακού υλικού επιδιώκει να εξετάσει διαύλους εξερεύνησης του τρόπου με τον οποίο υπάρχουσες εικόνες μπορούν να μεταδώσουν καταστάσεις πέρα από τα αυστηρά όρια της ειδησεογραφίας και της ιστορίας. Επιπρόσθετα αποδίδει τον τρόπο με τον οποίο οι μικρές αυτές ιστοριογραφίες είναι αποτυπωμένες στο αστικό τοπίο, εκτελώντας έτσι μια ανεπίσημη, ιδιόμορφη και ανθρωποκεντρική αρχαιολογία του παρόντος και του πρόσφατου παρελθόντος.

 

Χριστόδουλος Παναγιώτου, βραβείο ΔΕΣΤΕ 2005

Χριστόδουλος Παναγιώτου Άποψη εγκατάστασης, False Form, Γκαλερί Rodeo, Λονδίνο, 2016 Φωτο: Lewis Roland

Χριστόδουλος Παναγιώτου Άποψη εγκατάστασης, False Form, Γκαλερί Rodeo, Λονδίνο, 2016 Φωτο: Lewis Roland

 

Χριστόδουλος Παναγιώτου Άποψη εγκατάστασης, Days and Ages, Moderna Museet, Στοκχόλμη, 2014 Φωτο: Moderna Museet / Åsa Lundén

Χριστόδουλος Παναγιώτου Άποψη εγκατάστασης, Days and Ages, Moderna Museet, Στοκχόλμη, 2014 Φωτο: Moderna Museet / Åsa Lundén

 

Χριστόδουλος Παναγιώτου, 2008, 2008 Κομμένο χαρτί (Κυπριακές λίρες) Μεταβλητές διαστάσεις Ευγενική παραχώρηση του Centre Pompidou, Παρίσι Φωτο: Aurelien Mole

Χριστόδουλος Παναγιώτου, 2008, 2008 Κομμένο χαρτί (Κυπριακές λίρες) Μεταβλητές διαστάσεις Ευγενική παραχώρηση του Centre Pompidou, Παρίσι Φωτο: Aurelien Mole

Το ευρύ πεδίο έρευνας του Χριστόδουλου Παναγιώτου (Βραβείο ΔΕΣΤΕ 2005) εστιάζει στον εντοπισμό και την αποκάλυψη των κρυμμένων εκείνων αφηγημάτων που ενυπάρχουν στο οπτικό αρχείο της ιστορίας και του χρόνου. Σχολιάζοντας το έργο του με τίτλο Wonder Land (2008) και το ενδιαφέρον του για την πρακτική της αρχειοθέτησης, ο καλλιτέχνης σημειώνει: «Δεν ενδιαφέρομαι για την αρχειοθέτηση πέρα από το σημείο στο οποίο αποκαλύπτεται η ιδεολογία που τη χαρακτηρίζει. Αναφέρομαι στο σημείο που αποτυγχάνει να εκμηδενιστεί. Η αισθητική του αρχείου δεν αποτελεί αυτοσκοπό της δουλειάς μου. Ενδιαφέρομαι για τις ιστορικές αφηγήσεις και τις δομές τους. Μέσα από τις αδυναμίες τους, τα αρχεία διευκολύνουν την κατανόηση και ίσως τον επαναπροσδιορισμό».

 

Μαρία Παπαδημητρίου, βραβείο ΔΕΣΤΕ 2003

Μαρία Παπαδημητρίου, Ροτόμπολο, 2016 Βιντεοπροβολή Μεταβλητές διαστάσεις Άποψη εγκατάστασης, Laboratory Antigone, 2016 Ανάθεση του Onassis Cultural Center New York στο πλαίσιο του Onassis Festival NY 2016: Antigone Now Φωτο: Joseph Coscia, Jr.

Μαρία Παπαδημητρίου, Ροτόμπολο, 2016 Βιντεοπροβολή Μεταβλητές διαστάσεις Άποψη εγκατάστασης, Laboratory Antigone, 2016 Ανάθεση του Onassis Cultural Center New York στο πλαίσιο του Onassis Festival NY 2016: Antigone Now Φωτο: Joseph Coscia, Jr.

Μαρία Παπαδημητρίου, Αιώνα μου, Θεριό μου, 2016 Φωτομοντάζ 180 x 550 εκ. Ανάθεση του Onassis Cultural Center New York στο πλαίσιο του Onassis Festival NY 2016: Antigone Now

Μαρία Παπαδημητρίου, Αιώνα μου, Θεριό μου, 2016 Φωτομοντάζ 180 x 550 εκ. Ανάθεση του Onassis Cultural Center New York στο πλαίσιο του Onassis Festival NY 2016: Antigone Now

Μαρία Παπαδημητρίου, The Sphinx and the Riddle, 2016 Ψηφιακή εκτύπωση σε καμβά 200 x 200 cm Libreria delle Donne, Μιλάνο

Μαρία Παπαδημητρίου, The Sphinx and the Riddle, 2016 Ψηφιακή εκτύπωση σε καμβά 200 x 200 cm Libreria delle Donne, Μιλάνο

Μαρία Παπαδημητρίου, ΦIRMA Gypsy Globales 2, 2014 Duratrans φωτεινό κουτί 133,5 x 257,5 x 12 εκ.

Μαρία Παπαδημητρίου, ΦIRMA Gypsy Globales 2, 2014 Duratrans φωτεινό κουτί 133,5 x 257,5 x 12 εκ.

Για τη Μαρία Παπαδημητρίου (Βραβείο ΔΕΣΤΕ 2003) η λέξη τέχνη διατηρεί μέσα στην ετυμολογία της την υπόσχεση της σύνδεσης μεταξύ χειροτεχνίας και τεχνογνωσίας. Η καλλιτέχνις χρησιμοποιεί τον εαυτό της ως μέσο ανάπτυξης διαλόγου με τους άλλους και για να καταλάβει την τέχνη ως μια ενεργή κοινωνική διεργασία, γεμάτη αντιφάσεις όσο και δυνατότητες. Από αυτή την άποψη, υποθέτει πως η δουλειά της, που έχει να κάνει περισσότερο με τη διαδικασία και την αλλαγή παρά με το ολοκληρωμένο προϊόν, μπορεί να ιδωθεί σαν μια μορφή ακτιβισμού. Αντιμετωπίζει τη δημιουργία τέχνης ως μια ανθρωπιστική δραστηριότητα, διότι βλέπει την τέχνη στην ανθρωπότητα ως κάτι που εμπλέκει και επηρεάζει τις ζωές των ανθρώπων.

 

Άγγελος Πλέσσας, βραβείο ΔΕΣΤΕ 2015

Άγγελος Πλέσσας Περφόρμανς, ανάγνωση του 5ου Μανιφέστου στο πλαίσιο του Eternal Internet Brother/Sisterhood, Σρι Λάνκα, 2016

Άγγελος Πλέσσας Περφόρμανς, ανάγνωση του 5ου Μανιφέστου στο πλαίσιο του Eternal Internet Brother/Sisterhood, Σρι Λάνκα, 2016

Άγγελος Πλέσσας, Eternal Internet Brother/Sisterhood (1-3), 2015 Άποψη εγκατάστασης, Βραβείο ΔΕΣΤΕ 2015, Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Eυγενική παραχώρηση της γκαλερί The Breeder Φωτό: Γιώργος Σφακιανάκης

Άγγελος Πλέσσας, Eternal Internet Brother/Sisterhood (1-3), 2015 Άποψη εγκατάστασης, Βραβείο ΔΕΣΤΕ 2015, Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Eυγενική παραχώρηση της γκαλερί The Breeder Φωτό: Γιώργος Σφακιανάκης

Άγγελος Πλέσσας, EverythingHappensAsItShould.com, 2016 Ιστότοπος Συλλογή του Polyeco Contemporary Art Initiative, Αθήνα Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της γκαλερί The Breeder, Αθήνα

Άγγελος Πλέσσας, EverythingHappensAsItShould.com, 2016 Ιστότοπος Συλλογή του Polyeco Contemporary Art Initiative, Αθήνα Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της γκαλερί The Breeder, Αθήνα

To έργο του Άγγελου Πλέσσα (Βραβείο ΔΕΣΤΕ 2015) επικεντρώνεται στη δικτύωση της ψηφιακής μας ζωής και της ζωής μας εκτός δικτύου, με τρόπους που μας κάνουν να κατανοήσουμε τις δύο καταστάσεις. Οι δραστηριότητες του Πλέσσα περιλαμβάνουν περφόρμανς και artist residencies, ιδιωτικές εκδόσεις και ιστοσελίδες, γλυπτική και εκπαιδευτικά projects. Τα τελευταία τέσσερα χρόνια διοργανώνει σε μακρινούς τόπους ετήσιες συγκεντρώσεις, όπως της Αιώνιας Διαδικτυακής Αδελφότητας και πιο πρόσφατα του Πρωτοκόλλου Πειραματικής Εκπαίδευσης, δημιουργώντας εντατικές εμπειρίες, συνήθως διάρκειας μιας εβδομάδας, που καθιστούν ασαφή τα όρια εργασίας και ελεύθερου  χρόνου.

 

Γεωργία Σαγρή, βραβείο ΔΕΣΤΕ 2001

Γεωργία Σαγρή, Antigone Model-Coda, 2016 Περφόρμανς

Γεωργία Σαγρή, Antigone Model-Coda, 2016 Περφόρμανς

Γεωργία Σαγρή, Documentary of Behavioral Currencies / Sofas, 2016 Εκτύπωση inkjet σε χαρτί Tyvek 19 x 13 εκ.

Γεωργία Σαγρή, Documentary of Behavioral Currencies / Sofas, 2016 Εκτύπωση inkjet σε χαρτί Tyvek 19 x 13 εκ.

Γεωργία Σαγρή, my first science fiction book, Religion, 2015 Μουσική σύνθεση, ιστότοπος και απευθείας μετάδοση, εγκατάσταση, performance διάρκειας 8 ωρών

Γεωργία Σαγρή, my first science fiction book, Religion, 2015. Μουσική σύνθεση, ιστότοπος και απευθείας μετάδοση, εγκατάσταση, performance διάρκειας 8 ωρών

Ο πυρήνας του έργου της Γεωργίας Σαγρή (Βραβείο ΔΕΣΤΕ 2001) βασίζεται στη διερεύνηση της περφόρμανς ως ένα συνεχώς εξελισσόμενο πεδίο κοινωνικού βίου και οπτικού πολιτισμού, αλληλένδετα, ωστόσο διακριτά από τη διαλεκτική της αναπαράστασης στο θέατρο, τη μουσική και το χορό. Η δουλειά της καλλιτέχνιδας, εκτός από τις περφόρμανς των τελευταίων δεκαπέντε ετών, απαρτίζεται από βίντεο, έργα που δημιουργήθηκαν σε περιβάλλον υπολογιστή, κείμενα, εγκαταστάσεις και σχέδια. Η πλειοψηφία των έργων της είναι επηρεασμένη από τη συνεχή ενασχόλησή της με τα πολιτικά κινήματα και την πάλη με θέματα αυτονομίας, χειραφέτησης και αυτο-οργάνωσης.

 

Κώστας Σαχπάζης, βραβείο Δέστε 2013

Κώστας Σαχπάζης, Digging the coat, 2016 Μπρούντζος, σίδηρος 90 x 50 x 45 εκ.

Κώστας Σαχπάζης, Digging the coat, 2016 Μπρούντζος, σίδηρος 90 x 50 x 45 εκ.

Κώστας Σαχπάζης, Last night’s dough, 2016 Ρητίνη, πούδρα, βαμμένο ξύλο 60 x 157 x 120 εκ.

Κώστας Σαχπάζης, Last night’s dough, 2016 Ρητίνη, πούδρα, βαμμένο ξύλο 60 x 157 x 120 εκ.

Κώστας Σαχπάζης, Loose bonds, 2016 Αλουμίνιο 30 x 65 x 38 εκ.

Κώστας Σαχπάζης, Loose bonds, 2016 Αλουμίνιο 30 x 65 x 38 εκ.

Κώστας Σαχπάζης, Of Item’s free will, 2016 Ρητίνη, μπρούντζος, πλαστικό 30 x 85 x 60 εκ

Κώστας Σαχπάζης, Of Item’s free will, 2016 Ρητίνη, μπρούντζος, πλαστικό 30 x 85 x 60 εκ

Το έργο του Κώστα Σαχπάζη (Βραβείο ΔΕΣΤΕ 2013) βασίζεται στις ιδιότητες και τα χαρακτηριστικά των υλικών, τόσο ως φυσικές οντότητες όσο και ως νοητικές δομές. Χρησιμοποιεί μία ποικιλία υλικών όπως δέρμα, ρητίνη, μέταλλα, πλαστικές ύλες, ξύλο και χρώμα, και δοκιμάζει τη δυνατότητά τους ν’ αναδιαμορφωθούν σε αφηρημένα σύνολα με πλούσιες επιφάνειες. Η μορφή είναι ο δομικός πυρήνας των αντικειμένων του την οποία ο καλλιτέχνης ανακατασκευάζει σε μια φαντασίωση, και παραμένει φευγαλέα και σε διαρκή κατάσταση ροής. Χειρονομίες, σχήματα, ιδέες και υλικά δοκιμάζονται, αρχειοθετούνται, αναθεωρούνται, διασπώνται, συμπυκνώνονται και τελικά χρησιμοποιούνται για να σχηματίσουν ένα έργο άμεσο και αποφασιστικό το οποίο χαρακτηρίζεται από τη μόνιμη διάθεσή του να υπονομεύει την ίδια του τη φόρμα.

 

Παναγιώτα Τζαμουράνη, βραβείο ΔΕΣΤΕ 1999

Παναγιώτα Τζαμουράνη, Ακούγοντας το κενό, 2002 (στιγμιότυπο βίντεο) Βίντεο VHS 07:10 λεπτά

Παναγιώτα Τζαμουράνη, Ακούγοντας το κενό, 2002 (στιγμιότυπο βίντεο) Βίντεο VHS 07:10 λεπτά

Παναγιώτα Τζαμουράνη, Διαδρομές, 2004 (στιγμιότυπο βίντεο) Βίντεο VHS 07:00 λεπτά

Παναγιώτα Τζαμουράνη, Διαδρομές, 2004 (στιγμιότυπο βίντεο) Βίντεο VHS 07:00 λεπτά

Παναγιώτα Τζαμουράνη, Tο παράθυρο η πόρτα και ο δρόμος, 2007 (στιγμιότυπο βίντεο) Βίντεο MiniDV 04:00 λεπτά

Παναγιώτα Τζαμουράνη, Tο παράθυρο η πόρτα και ο δρόμος, 2007 (στιγμιότυπο βίντεο) Βίντεο MiniDV 04:00 λεπτά

Για την Παναγιώτα Τζαμουράνη (Βραβείο ΔΕΣΤΕ 1999) ήχοι, καθημερινά αντικείμενα, εξωτερικοί χώροι, οικογενειακό περιβάλλον, αλλά και οτιδήποτε περιβάλλει την καθημερινότητά μας είναι το υλικό απ’ όπου πηγάζουν πειραματισμοί για μια απόπειρα προσδιορισμού εννοιών και καταστάσεων που σχετίζονται με τον χώρο γύρω της. Η αίσθηση αναζήτησης για το τι είναι αληθινό μέσα από την ανακατασκευή ήχων και εικόνων, είναι οργανικό μέρος των πειραματισμών της. Στα βίντεο της Τζαμουράνη εύκολα διαπιστώνει κανείς ότι ακόμα και τυχαίες λήψεις δένουν λειτουργικά τα μέρη ώστε να εκπληρώνουν την αποστολή τους, το αισθηματικό και εννοιολογικό αποτέλεσμα. Εικόνα και ήχος λειτουργούν αλληλένδετα σε μια προσπάθεια να προσδιοριστεί ο χώρος.

Με την ευκαιρία της έκθεσης Βραβείο ΔΕΣΤΕ: Μια Επετειακή Έκθεση, 1999-2015, θα κυκλοφορήσει δίγλωσσος (Ελληνικά/Αγγλικά) κατάλογος ο οποίος τιμά και επανεξετάζει όχι μόνο το έργο των βραβευμένων καλλιτεχνών αλλά και όλους όσους έχουν συμβάλει στην δεκαοκτάχρονη πορεία του θεσμού. Ο κατάλογος περιλαμβάνει κείμενα και μαρτυρίες των: Λουκία Αλαβάνου, Νάντια Αργυροπούλου, Υπατία Βουρλούμη, Bart De Baere, Σταματία Δημητρακοπούλου, Richard Fishman, Vincent Geyskens, Antony Hudek, Andrea Liu, Frank Lubbers, Χριστόφος Μαρίνος, François Michaud, Σοφία Μπέμπεζα, Νίκος Μυκωνιάτης, Χριστόδουλος Παναγιώτου, Heinz Peter Schwerfel, Γιώργος Τζιρτζιλάκης και Χρήστος Χρυσόπουλος.

Info έκθεσης:

Βραβείο ΔΕΣΤΕ: Μια Επετειακή Έκθεση, 1999-2015 | 6 Απριλίου – 17 Σεπτεμβρίου 2017 | Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης