«Τα όνειρα της νύχτας μου είναι αδιάφορα. Το μόνο που με ενδιαφέρει είναι τα όνειρα που βλέπω στον ξύπνιο μου»

Τριανταέξι χρόνια μετά την αναδρομική έκθεση αφιερωμένη στον Ρενέ Μαγκρίτ, το Κέντρο Πομπιντού στο Παρίσι παρουσιάζει από τις 21 Σεπτεμβρίου την έκθεση «Η προδοσία των εικόνων», επιχειρώντας μια νέα προσέγγιση στο έργο του Βέλγου καλλιτέχνη, με γνωστά αριστουργήματα και άλλα λιγότερο οικεία έργα, που όλα προέρχονται από κορυφαίες δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές. Το νέο εκθεσιακό υλικό επανερμηνεύει το σύνολο του έργου του καλλιτέχνη υπό το φως των πέντε στοιχείων στα οποία ο Μαγκρίτ κάνει συνεχή αναφορά στο έργο του: τη φωτιά, τις σκιές, τις κουρτίνες, τα λόγια και το κατακερματισμένο σώμα.

Ο Μαγκρίτ και τα παιχνιδιάρικα, εύληπτα εκ πρώτης όψεως έργα του ολοκληρώνουν μια διήγηση χωρίς να δίνουν ποτέ λύση, με το μυστήριο να στοιχειώνει την εικόνα και τη δυσκολία να αρχίζει με τη δεύτερη ματιά. Εδώ ο θεατής ανακαλύπτει ότι δεν υπάρχουν «στημένα αινίγματα», είναι οργανικά στοιχεία της πραγματικότητας.

La trahison des images, 1948

La trahison des images, 1948

Ο Μαγκρίτ από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του σουρεαλισμού, του σημαντικότερου καλλιτεχνικού ρεύματος του μεσοπολέμου είχε ως αφετηρία επιστημονικά την ψυχαναλυτική θεωρία του Σίγκμουντ Φρόιντ και καλλιτεχνικά, μια φράση του Γάλλου συγγραφέα ντε Λοτρεαμόν: «Ωραίο, όπως η τυχαία συνάντηση μιας ομπρέλας με μια ραπτομηχανή πάνω σε ένα χειρουργικό τραπέζι».

Τα εικονογραφημένα αινίγματά του, τα αναπάντητα ερωτήματα οι γρίφοι που δε θα καταλάβουμε ποτέ, τα οπτικά τους ευρήματα και οι παραδοξότητες των εικόνων, τα στοιχεία που γέννησαν την αισθητική του που δεν πηγάζει μόνο από την αρμονική σύζευξη των ομοίων αλλά από την συνάντηση ανόμοιων βγάζουν σε κάθε θεατή όπως έλεγε ο Μάξ Έρνστ, «σπίθες ποίησης».

Εν τω μεταξύ, ένα μυστήριο με ένα χαμένο έργο του Μαγκρίτ φαίνεται έφτασε στο τέλος του. Οι επιμελητές του μουσείου Νόργουιτς ανακάλυψαν ότι το έργο του Μαγκρίτ «La Condition Humaine» (Η ανθρώπινη κατάσταση) του 1935 είναι ζωγραφισμένο πάνω από ένα προγενέστερο έργο του με τίτλο «La Pose enchantée», το οποίο εκτέθηκε για πρώτη φορά το 1927 και είναι γνωστό μόνο από μια παλιά ασπρόμαυρη φωτογραφία.

La Condition Humaine

La Condition Humaine

Το έργο μετά από το 1932 εξαφανίστηκε εντελώς. Επάνω στον κομμένο από το ζωγράφο καμβά του La Pose enchantée, ο Μαγκρίτ ζωγράφισε τέσσερα έργα, από τα οποία βρέθηκε το πρώτο στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης (MoMA) στη Νέα Υόρκη και το άλλο στο Moderna Museet της Στοκχόλμης. Με το τρίτο να βρίσκεται πλέον στο Νόργουιτς μένει να βρεθεί μόνο το τέταρτο κομμάτι του αρχικού καμβά.

Το μέχρι σήμερα χαμένο έργο θα εκτεθεί στη μεγάλη έκθεση για τον Μαγκρίτ στο Κέντρο Ζορζ Πομπιντού.

Deep waters, 1941

Deep waters, 1941

Golconda, 1953

Golconda, 1953

Black Magic, 1945

Black Magic, 1945

Philosopher's lamp, 1936

Philosopher’s lamp, 1936

Attempting the Impossible, 1928

Attempting the Impossible, 1928

Pandora's Box, 1951

Pandora’s Box, 1951

Delusions of grandeur, 1948

Delusions of grandeur, 1948

Collective Invention, 1934

Collective Invention, 1934

Le double secret, 1927

Le double secret, 1927

Homesickness, 1941

Homesickness, 1941

A Storm, 1932

A Storm, 1932

Info έκθεσης: «Η προδοσία των εικόνων» | 21 Σεπτεμβρίου 2016 – 23 Ιανουαρίου 2017 | Κέντρο Πομπιντού, Παρίσι