«Πρώτη φορά». Αυτές οι δύο λέξεις, ως επισήμανση, ακούστηκαν πολλές φορές από τα χείλη του Στάθη Λιβαθινού, καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού θεάτρου, στην ανακοίνωση του νέου προγραμματισμού για τη σεζόν 2016- 2017. Του πρώτου που θα φέρει ουσιαστικά την υπογραφή του και το στίγμα των επιλογών του, έπειτα από τη μεταβατική φετινή χρονιά που βασίστηκε στον προγραμματισμό του προκατόχου του, Σωτήρη Χατζάκη. Ο Στάθης Λιβαθινός παρουσίασε το νέο πρόγραμμα, στο καλοφροντισμένο αίθριο του Τσίλερ, έχοντας στο πλευρό του και άλλους εκπροσώπους πολιτιστικών φορέων. Η «σύμπραξη» ήταν επίσης μια λέξη που ακούστηκε αρκετά.

«Πρώτη φορά» που ο Αντώνης Αντύπας σκηνοθετεί στο Εθνικό θέατρο. Αλλά και αντίστροφα, η πρώτη σκηνοθεσία του Αντώνη Αντύπα εκτός Απλού θεάτρου.  Μιας θεατρικής εστίας που αποτέλεσε σημείο αναφοράς για το θέατρο στην Αθήνα από το 1990 έως και το 2012 που έκλεισε. Θα συμβεί τον Ιανουάριο του 2017 με το έργο του Ο’Νηλ «Πόθοι κάτω από τις λεύκες», στην Κεντρική Σκηνή, που αφιερώνεται σε έργα διεθνούς ρεπερτορίου, κλασικού έως σύγχρονου.

Ο Αντώνης Αντύπας επιστρέφει με την πρώτη του σκηνοθεσία εκτός "Απλού θεάτρου"

Ο Αντώνης Αντύπας επιστρέφει με την πρώτη του σκηνοθεσία εκτός “Απλού θεάτρου”

Πρώτη φορά θα ανέβει τον Μάρτιο του 2017 στη Νέα Σκηνή-«Νίκος Κούρκουλος», που αφιερώνεται αποκλειστικά στο νέο ελληνικό έργο, Δημήτρης Δημητριάδης στο Εθνικό θέατρο. «Λίγο αργά. Αλλά νομίζω σωστά» όπως επεσήμανε ο Στάθης Λιβαθινός. Πρόκειται για τον «Θερισμό» του, που θα σκηνοθετήσει επίσης για πρώτη φορά έξω από τη θεατρική του στέγη, «θέατρο Πορεία», ο Δημήτρης Τάρλοου.

Ανάμεσα στις πολύ ευχάριστες «πρώτες» κι εκείνη του Γιάννη Οικονομίδη. Ο επιτυχημένος κινηματογραφικός σκηνοθέτης («Σπιρτόκουτο», «Μικρό Ψάρι», κ.τ.λ.) με την «ιδιαίτερη θεατρική ματιά», όπως επισημάνθηκε, παίρνει το βάπτισμα του πυρός στη θεατρική σκηνοθεσία, παρουσιάζοντας από τον Οκτώβριο του 2016 για τη Νέα Σκηνή μια μεταφορά της «Στέλλας Βιολάντη» του Ξενόπουλου στο ζοφερό σήμερα, με τίτλο «Στέλλα Κοιμήσου».

Στη συνέντευξη τύπου ανακοινώθηκε και η συνεργασία, επίσης για πρώτη φορά, της Εθνικής Λυρικής Σκηνής με το Εθνικό θέατρο. «Ξεκινήσαμε μαζί», θυμήθηκε ο Μύρων Μιχαηλίδης, «αργότερα έγινε ο διαχωρισμός Λυρικής από Εθνικό. Είναι μια καλή αφορμή να θυμηθούμε την ιστορία μας». Η συνεργασία αυτή σηματοδοτεί ακόμη μια καινοτομία, καθώς εγκαινιάζει την πλατφόρμα χορού, με παραστάσεις στις οποίες θα συμμετέχουν χορευτές και ηθοποιοί. «Θέλουμε να είμαστε ανοιχτοί στα νέα είδη τέχνης που προκύπτουν», επεσήμανε ο καλλιτεχνικός διευθυντής.  Το εναρκτήριο έργο της θα είναι η σκηνική σύνθεση «Γαλαξίας», με την υπογραφή του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή του μπαλέτου της Λυρικής, Αντώνη Φωνιαδάκη, σε συμπαραγωγή με την Ε.Λ.Σ., τον Νοέμβριο του 2016 στο Ρεξ.

Αντώνης Φωνιαδάκης

Αντώνης Φωνιαδάκης

«Έχει πολιτική σημασία η παρουσία του θεάτρου Τέχνης εδώ σήμερα», επεσήμανε η καλλιτεχνική του διευθύντρια Μαριάννα Κάλμπαρη. «Οι συνεργασίες είναι ο μόνος τρόπος για να πορευτούμε αυτή την εποχή» συμπλήρωσε. Τα δύο ιστορικά θέατρα συμπράττουν λοιπόν «για πρώτη φορά», με την τριλογία «Ακυβέρνητες Πολιτείες» του Στρατή Τσίρκα. Η αρχή θα γίνει με τη «Λέσχη», που θα σκηνοθετήσει η Έφη Θεοδώρου.

Το Γαλλικό Ινστιτούτο, το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, συμπληρώνουν τους φορείς με τους οποίους ξεκινά συνεργασίες το Εθνικό. Μαζί και το Μουσείο Μπενάκη. Αποτέλεσμα της συνεργασίας του με το Εθνικό θα είναι η παράλληλη δράση με τίτλο «Από τη σιωπή της προθήκης στο θεατρικό λόγο» σε σκηνοθετική επιμέλεια Στρατή Πανούριου.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον στο παράλληλο πρόγραμμα παρουσιάζει και η ιδέα που έχει αναλάβει να υλοποιήσει με τη συνδρομή μελετητών και επιστημόνων ο Νίκος Χατζόπουλος, υπό τον τίτλο «Συνέβη στην Ελλάδα». Πρόκειται για επτά σκηνικές παρουσιάσεις «με την συνδρομή κάθε πρόσφατου μέσου (οπτικά και ηχητικά ντοκουμέντα, αφήγηση δραματοποίηση)» που θα φωτίσει «κομβικά γεγονότα των τελευταίων δύο αιώνων της ιστορίας μας μέσα από τις αμφιλεγόμενες προσεγγίσεις και ερμηνείες τους». Στόχος; «να θυμηθούμε, να γνωρίσουμε, αλλά και να αναζωπυρώσουμε τη συζήτηση γύρω από την σημερινή μας ταυτότητα» όπως σημειώνεται. «Φιλοδοξούμε να ταράξουμε τα νερά» δήλωσε ο Νίκος Χατζόπουλος. «Χωρίς ρίσκο δεν έχει νόημα» πρόσθεσε.

«Δεν είναι ο στόχος μας να προκαλέσουμε σκάνδαλο» διευκρίνισε ο Στάθης Λιβαθινός, ο οποίος αρνήθηκε να κάνει οποιοδήποτε σχόλιο για τα γεγονότα της Πειραματικής τη σεζόν που πέρασε. «Δεν θέλω να μιλήσω καθόλου γι αυτό. Η ιστορία θα μιλήσει μετά από καιρό» αρκέστηκε να πει. «Δεν τα ζήσατε εσείς. Εγώ τα έζησα» απάντησε σε ερώτηση της δημοσιογράφου.

Ανέστης Αζάς & Πρόδρομος Τσινικόρης

Ανέστης Αζάς & Πρόδρομος Τσινικόρης

Οι διευθυντές της Πειραματικής, Ανέστης Αζάς και Πρόδρομος Τσινικόρης, ετοιμάζουν πυρετωδώς αυτό τον καιρό το πρόγραμμα της Πειραματικής Σκηνής για τη νέα σεζόν, το οποίο θα ανακοινωθεί από τον Σεπτέμβριο.

Αναφερόμενος κανείς στα highlights του προγραμματισμού δεν θα μπορούσε να μην σταθεί στην ευφάνταστη, ανατρεπτική και σαρωτική “Οπερέττα” του Πολωνού συγγραφέα Βίτολντ Γκομπρόβιτς που πρόκειται να σκηνοθετήσει ο Νίκος Καραθάνος στην Σκηνή Μαρίκα Κοτοπούλη του Ρεξ τον Απρίλιο.

Παρόν στην αρχή της παρουσίασης ήταν και ο Υπουργός Πολιτισμού, Αριστείδης Μπαλτάς, ο οποίος έδωσε κυρίως διευκρινήσεις σχετικά με τα εκτός έδρας των ηθοποιών, που κινδύνευαν να τινάξουν στον αέρα την κάθοδο των κρατικών σκηνών στην Επίδαυρο. Το ζήτημα οδεύει προς την επίλυσή του, όπως επεσήμανε, καθώς προωθείται τροπολογία ώστε τα εκτός έδρας να οριστούν από τα 50 χλμ. και πάνω.

Τέλος, ανακοινώθηκε ότι το Ρεξ μπαίνει σε νέα φάση ανακατασκευής, η οποία χρηματοδοτείται εν μέρει και από το Ίδρυμα Νιάρχος. Στόχος είναι μετά την ανακατασκευή του να αποτελέσει το μόνιμο σημείο αναφοράς για την Παιδική και Εφηβική Σκηνή του Εθνικού. Έτσι για φέτος και οι παιδικές παραστάσεις μεταφέρονται στο Τσίλερ. Τις επόμενες ημέρες έχει προγραμματιστεί συνάντηση των Υπουργών Οικονομικών και Πολιτισμού με παρόντες τους Στάθη Λιβαθινό και Θοδωρή Αμπαζή (αναπληρωτής καλλιτεχνικός διευθυντής) με στόχο την διευθέτηση των οικονομικών ζητημάτων του Εθνικού που είχαν προκύψει τα προηγούμενα χρόνια. Ο προϋπολογισμός της χειμερινής περιόδου αγγίζει τα 9,8 εκατομμύρια ευρώ. Από αυτά 5,8 καλύπτονται από επιχορήγηση του Υπουργείου Πολιτισμού και τα υπόλοιπα αναμένεται να καλυφθούν από τα έσοδα των εισιτηρίων και ιδιωτικές χορηγίες.

Διαβάστε επίσης:

“Τι θα «παιχτεί» στο Εθνικό Θέατρο το 2016-2017”

“Ειδικά πακέτα προσφορών για το Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου από το Εθνικό Θέατρο”

“Πάμε για «θερινό» Εθνικό θέατρο”