starΥπάρχει μια ξυλογραφία στο Λούβρο, ένα έργο του Λεονάρντο ντα Βίντσι που είναι γνωστό ως Μόνα Βάνα. Οι ειδικοί πιστεύουν ότι πίσω από το μοντέλο μπορεί να κρύβεται όχι μια γυναίκα αλλά ένας άνδρας και το εξηγούν. Μάλιστα υποστηρίζουν ότι σε αυτό το έργο μπορεί να διακρίνει κάποιος το χιούμορ του Ντα Βίντσι.

Το στούντιο του Ντα Βίντσι ήταν ένα μέρος στο οποίο εκείνος και οι βοηθοί του ζούσαν όλη μέρα και άκουγαν μουσική, διασκέδαζαν και φορούσαν ρούχα ακόμα και γυναικεία. Η γυμνή εκδοχή της Μόνα Λίζα η οποία μαζί με τη Μόνα Λίζα θα είναι μέρος της μεγάλης έκθεσης που οργανώνει το Λούβρο για να τιμήσει τον Λεονάρντο Ντα Βίντσι θυμίζει αγόρι και συντηρεί τη δαιδαλώδη ερμηνεία γύρω από τη Μόνα Λίζα και τις αμφισημίες που καταγράφουν οι ειδικοί γύρω από το αριστουργηματικό έργο.

Η ρευστότητα φύλου που παρατηρείται στον πίνακα έχει παρατηρηθεί και σε άλλους πίνακές του όπως σε αυτή του Ιωάννη του Βαπτιστή.

Ο Λεονάρντο κατηγορήθηκε δυο φορές για το αδίκημα της ομοφυλοφιλίας στην εποχή του, γεγονός που τον έκανε να εγκαταλείψει τη Φλωρεντία για να εργαστεί στο Μιλάνο. Όπως έγραψε ο βιογράφος του Giorgio Vasari, το 1550, ο Λεονάρντο πήρε για βοηθό του έναν πολύ ωραίο και γεμάτο χάρη νεαρό τον Milanese Salaì, ο οποίος σύμφωνα με κάποιες θεωρίες μπορεί να ήταν το μοντέλο του για τον πίνακα Monna Vanna, αλλά και για άλλους πίνακές του. Ο νεαρός βοηθός του πέθανε σε μια μάχη το 1524.

Το βέβαιο είναι ότι η ρευστότητα φύλου σε αυτό το έργο είναι από τα πράγματα που κάνουν τον ντα Βίντσι επίκαιρο και σήμερα όσο ποτέ.