Οι άνθρωποι που ήταν πεσμένοι μπρούμυτα στις σκάλες του ΜοΜΑ πριν από λίγους μήνες αιφνιδίαζαν τους επισκέπτες του μουσείου. Η μαγνητική περφόρμανς της με 18 χορευτές και την ίδια να δημιουργούν μια ζωντανή εγκατάσταση σωμάτων είχε τον τίτλο «Plastic». Το σόου της εκτός από το ΜοΜΑ ταξίδεψε και στο Μουσείο Χάμερ του Λος Άντζελες και στο Στεντέλιτζκ του Άμστερνταμ. Στόχος των έργων της Μαρίας Χασάπη είναι να παροτρύνει τους θεατές να μειώσουν την ταχύτητά τους παρακολουθώντας τους περφόρμερς, όπως συνέβη με το έργο της «Premiere» (Πρεμιέρα) που παρουσιάστηκε το 2013 κατά τη διάρκεια του οποίου οι πέντε συμμετέχοντες χορευτές δεν έκαναν τίποτα άλλο από το να περιστρέφονται κατά 180 μοίρες για 75 λεπτά.

Maria Hassabi, Intermission, 2013, installation view, Cypriot and Lithuanian Pavilion, 55th International Venice Biennale, Courtesy of the artist and The Breeder, Athens, © Roberta Narkus

Maria Hassabi, Intermission, 2013, installation view, Cypriot and Lithuanian Pavilion, 55th International Venice Biennale, Courtesy of the artist and The Breeder, Athens, ©Roberta Narkus

Η Μαρία Χασάπη έχει αναπτύξει με τα χρόνια μια χορογραφική πρακτική επικεντρωμένη στη σχέση σώματος και εικόνας. Το έργο της, με μέσο την αφαίρεση, επικεντρώνεται στην ένταση μεταξύ του ανθρώπινου υποκειμένου και του καλλιτεχνικού αντικειμένου, του χορευτή ως περφόρμερ και ως φυσικής οντότητας. «Με τη χαρακτηριστική βραδύτητα της και τη σταδιακή της πρόοδο, η χορογραφία μου δίνει τη δυνατότητα για μια “αναμονή” όπου η φόρμα παγώνει και γίνεται αντικείμενο στοχασμού», σημείωνε η ίδια στον κατάλογο των υποψηφίων για το βραβείο ΔΕΣΤΕ.

Maria Hassabi, SHOW, 2011, presentation at Le Mouvement: Performing the City, Biel, Switzerland, August 2014. Courtesy of the artist and The Breeder, Athens.

Maria Hassabi, Show, 2011, presentation at Le Mouvement: Performing the City, Biel, Switzerland, August 2014. Courtesy of the artist and The Breeder, Athens.

Η Μαρία Χασάπη γεννήθηκε το 1973 στη Λευκωσία και σπούδασε χορό στις Ηνωμένες Πολιτείες. Έχει αναπτύξει μια ιδιαίτερη χορογραφική πρακτική που στρέφεται γύρω από τη σχέση του σώματος με την ακίνητη εικόνα και τη γλυπτική ενώ βασικά στοιχεία της δουλειάς της αποτελούν η αισθητική ακρίβεια και η μεγάλη διάρκεια.

Συχνά δε την απασχολεί η εμπλοκή του θεατή με τον περφόρμερ, αλλά και με το ίδιο το έργο, γι’ αυτό και στο έργο που παρουσίασε στην Αθήνα ως υποψήφια του βραβείου ΔΕΣΤΕ το 2015 καλούσε τους θεατές να γίνουν εκείνοι χορευτές ακολουθώντας τις γραπτές οδηγίες της και συνοδευόμενοι από τις εναλλαγές του φωτός, ενώ στην είσοδο είχε τοποθετήσει το γλυπτό μιας «κεραυνοβολημένης» κοπέλας. Η Χασάπη έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στην Μπιενάλε της Βενετίας (2013) κι έχει τιμηθεί με το Βραβείο Herb Alpert Award (2015) και το Προεδρικό Βραβείο Παραστατικών Τεχνών Πολιτιστικού του Κάτω Μανχάταν (2012), ενώ στο παρελθόν ήταν και υπεύθυνη για την επιμέλεια κίνησης της παγκόσμιας καμπάνιας του οίκου Κάλβιν Κλάιν.

Maria Hassabi, Plastic, 2016, installation view, MoMA, New York, Courtesy of the artist and The Breeder, Athens. ©Thomas Poravas.

Maria Hassabi, Plastic, 2016, installation view, MoMA, New York, Courtesy of the artist and The Breeder, Athens. ©Thomas Poravas.

Αυτέ τις μέρες παρουσιάζει στο Kitchen της Νέας Υόρκης το νέο της έργο, Staged, με ερμηνευτές τους Simon Courchel, Hristoula Harakas, Oisín Monaghan και τη συνθέτρια Marina Rosenfeld. Η Χασάπη μελετά το σώμα μέσα στο χώρο ενός θεάτρου, δημιουργώντας ένα περίπλοκο ζωντανό γλυπτό αφαιρώντας του τόσο την ανθρώπινη μορφή όσο και πολλές από τις ικανότητες του.

Η Mαρία Χασάπη εκπροσωπείται από την γκαλερί The Breeder.

Kεντρική φωτογραφία άρθρου – Από αριστερά προς τα δεξιά: Maria Hassabi, Plastic, 2015, installation view, Hammer Museum, Los Angeles, Courtesy of the artist and The Breeder, Athens. ©Thomas Poravas – Maria Hassabi, Solo Show, 2009, Courtesy of the artist and The Breeder, Athens. ©Jason Schmidt.

Info: Staged, Maria Hassabi | Kitchen | 4 – 8 Οκτωβρίου 2016

Σχετικά άρθρα: Η Μαρία Χασάπη τιμήθηκε με το βραβείο Bessie Award 2016