Εκατό χρόνια από τη Ρώσικη Επανάσταση, η έκθεση «Φανταστείτε τη Μόσχα» στο ολοκαίνουριο μουσείο Design της Βρετανικής πρωτεύουσας εξερευνά τη Μόσχα όπως την είχε οραματιστεί μια νέα γενιά αρχιτεκτόνων και σχεδιαστών στη δεκαετία του 1920 και στις αρχές του 1930.

Αντλώντας από σπάνια υλικά, η έκθεση παρουσιάζει μια ιδεαλιστική θεώρηση της Σοβιετικής πρωτεύουσας που δεν έγινε ποτέ. Τα αρχιτεκτονικά έργα μεγάλης κλίμακας υποστηρίζονται από έργα τέχνης, έργα προπαγάνδας και δημοσιεύσεις της ίδιας περιόδου. Στο σύνολό τους, αυτά τα μη οικοδομημένα έργα της πόλης προσφέρουν μια μοναδική εικόνα του πολιτισμού της εποχής.

Καθένα από τα έργα που παρουσιάζονται στην έκθεση εισάγουν ένα θέμα σχετικό με τη ζωή και την ιδεολογία στη Σοβιετική Ένωση. Την κολεκτιβοποίηση, τον αστικό σχεδιασμό, την επικοινωνία, την εκβιομηχανοποίηση, και τη χρήση του αστικού χώρου.

 

Το Παλάτι των Σοβιετικών, Boris Iofan, 1931-1933

Το Παλάτι των Σοβιετικών

Το Παλάτι των Σοβιετικών, θεωρείται μέχρι σήμερα το απόλυτο έργο στη διάρκεια της Σοβιετικής κυριαρχίας. Ολοκληρώνεται με ένα άγαλμα του Λένιν, ύψους 100 μέτρων και το όνειρο του αρχιτέκτονα ήταν να ξεπεράσει σε ύψος το Empire State Building. Η κατασκευή ξεκίνησε το 1937 και ο στόχος τερματίστηκε λόγω της γερμανικής εισβολής το 1941. Εικόνα: Μουσείο Design, Λονδίνο.

 

Narkomtiazhprom, αδερφοί Vesnin, 1934

Οι αδελφοί Vesnin υπέβαλαν αυτό το σχέδιο σε ένα διαγωνισμό το 1934. Η Narkomtiazhprom σχεδιάστηκε για να στεγάσει την Επιτροπή Λαού για την κατασκευή και τη βαριά βιομηχανία, στην άκρη της Κόκκινης Πλατείας.

 

Βιομηχανική περιοχή με κτίρια και μεταλλικές κατασκευές, Yakov Chernikov,1924-1933

Γραφίστας και αρχιτέκτονας, ο Chernikov υπέβαλε πολλά σχέδια στην κυβέρνηση, αλλά είχαν συχνά απορριφθεί επειδή ήταν πολύ ασυνήθιστα και χαοτικά.

 

Κοινόχρηστες κατοικίες, Nikola Ladovsky, 1920

Η σπειροειδής δομή του σχεδιασμού του Ladovsky τόνισε τα βασικά θέματα της κομμουνιστικής προόδου στους όρους κοινόχρηστης διαβίωσης, που προορίζονταν να φέρουν επανάσταση στις οικογενειακές δομές.

 

Cloud Iron, El Lissitzky, 1924

Oκτώ κτίρια που συνδέουν γραφεία και ζωτικούς χώρους στους επάνω ορόφους με το νέο τραμ και μετρό στους κάτω ορόφους. Ποτέ δε χτίστηκε, αλλά αντιπροσώπευε την κίνηση του Lissitzky από τον καμβά στον αληθινό κόσμο.

 

Cloud Iron, El Lissitzky, 1924

Ο El Lissitzky δημιούργησε μια σειρά από οκτώ ελαφρείς οριζόντιους ουρανοξύστες για την αντιμετώπιση των προβλημάτων της Μόσχας. Τον υπερπληθυσμό της και την ανεπάρκεια των δημόσιων μεταφορών.

 

Palace of the Soviets, σχέδιο εσωτερικού χώρου

Το εσωτερικό του παλατιού των Σοβιετικών, το οποίο σχεδιάστηκε για να στεγάσει το διοικητικό κέντρο και την αίθουσα συνεδρίων της Μόσχας.

 

Palace of the Soviets, η κορυφή

Το ατσάλινο πλαίσιο του παλατιού χρησιμοποιήθηκε για έργα οχύρωσης και γέφυρες, ενώ τα θεμέλιά του έγιναν η πισίνα Moskva, η μεγαλύτερη εξωτερική πισίνα του κόσμου, το 1958. Στη θέση του σταλινικού σχεδίου, το 1995 χτίστηκε ο Καθεδρικός ναός της Μόσχας.

 

Σκηνογραφία με κοίλες επιφάνειες, Yakov Chernikov, τέλη της δεκαετίας του 1920

Μεταξύ 1927 και 1933, ο Chernikov δημοσίευσε μια σειρά βιβλίων στα οποία όριζε τις ιδέες και τις απεικονίσεις του. Παρά το γεγονός ότι η συλλογή ήταν μεταξύ των πιο καινοτόμων της εποχής του, μερικά από τα σχέδιά του χτίστηκαν.

 

Μνημείο για τον πρώτο τεχνητό δορυφόρο γύρω από τη γη, Ivan Leonidov, 1958

Ένα χρόνο νωρίτερα, η Σοβιετική Ένωση είχε ξεκινήσει με το Σπούτνικ 1, τον πρώτο τεχνητό δορυφόρο, τη διαστημική κούρσα με τις ΗΠΑ.

 

Lenin Institute, Ivan Leonidov, 1947-48

Το κτίριο αυτό είχε ως στόχο να βοηθήσει εκ νέου και να εκπαιδεύσει τον πολίτη της Μόσχας ως νέο Σοβιετικό Πολίτη, ο οποίος θα διέθετε τις ιδιότητες για τη γέννηση μιας ουτοπικής κοινωνίας. Υπήρχε ένα αμφιθέατρο σε σχήμα σφαίρας, ένας πύργος για αποθήκευση βιβλίων και ένας ισχυρός ραδιοφωνικός σταθμός, ο οποίος θα επικοινωνούσε με ολόκληρο τον κόσμο.

Info έκθεσης: Imagine Moscow | 15 Μαρτίου -4 Ιουνίου 2017 | the Design Museum, Λονδίνο