Τους ανθρώπους που δουλεύουν στο Πόρτα τους γνωρίζω εδώ και πολλά χρόνια. Τους έχω δει αγχωμένους, διστακτικούς, πανί με πανί, ταλαιπωρημένους. Όμως άλλες τόσες και περισσότερες τους έχω δει χαρούμενους, παράλογα αισιόδοξους, καλλιτεχνικά ανήσυχους, βαθιά ευαίσθητους, κλασικά άφραγκους, αλλά με υψηλό ηθικό και με πολύ χιούμορ.

Οι άνθρωποι που ποτίζουν με την αύρα τους το θέατρο Πόρτα, από την Ξένια Καλογεροπούλου, που διανύει την όγδοη δεκαετία της ζωής της, μέχρι τον τρίχρονο θεατή στην πρώτη θεατρική του εμπειρία και όσους μεσολαβούν ανάμεσα, τον Θωμά Μοσχόπουλο και τους τεχνικούς του θεάτρου, από τους ηθοποιούς και τους συντελεστές που κάθε χρόνο μοιάζουν στην πιο δύσκολη κατάσταση όλο και πιο δυνατοί, όλους αυτούς τους ενώνει ένα νήμα αόρατο, χρυσό και πολύ ανθεκτικό, το νήμα της πίστης στο θέατρο. Χωρίς αυτό το νήμα και τις παραμυθένιες του ιστορίες, το Πόρτα θα ήταν ένα ακόμα θέατρο κλειστό.

Θωμάς Μοσχόπουλος, ©Kiki Papadopoulou

Θωμάς Μοσχόπουλος, ©Kiki Papadopoulou

Η φετινή τους λοιπόν επιλογή να φτιάξουν ένα πρόγραμμα με άξονα το μαύρο χιούμορ, μου έφερε ένα χαμόγελο. Στη σημερινή εποχή η εισαγωγή του όρου «μαύρο χιούμορ» που ο Μπρετόν αναφέρει σαν ανώτερη εξέγερση του πνεύματος και σαν μια υποκατηγορία της κωμωδίας και της σάτιρας, δεν μπορεί παρά να μας αφορά όλους. Επειδή και μόνο αγγίζει ή θίγει όλα τα ζητήματα που καίνε σε έναν κόσμο που μετακινείται διαρκώς και επανεξετάζει τις έννοιες τις οποίες οικοδόμησε με πολύ μόχθο ομολογουμένως όλα τα προηγούμενα χρόνια. Τη βία, τον πόλεμο, τη γενοκτονία, την καταστολή, τη διαφθορά, τις διακρίσεις και άλλα και άλλα. Η ενδιαφέρουσα σημείωση της Wikipedia στο «μαύρο χιούμορ» είναι ότι «Το είδος αυτό χρήζει ιδιαίτερης προσοχής ως περισσότερο ευάλωτο σε απόρριψη».

Τα τρία έργα που αποτελούν το βασικό κορμό του φετινού ρεπερτορίου του Πόρτα έχουν και κάτι άλλο εκτός από το μαύρο χιούμορ που τις συνδέει. Είναι παραστάσεις που εμπνέονται από τη λογοτεχνία, είναι Η «Δίκη του Κ.» (Φραντς Κάφκα), Το «Μαύρο Χιόνι- το ημερολόγιο ενός μακαρίτη» (Μιχαήλ Μπουλγκάκωφ) και η «Μύτη» (Νικολάι Γκόγκολ).

Νικολάι Γκόγκολ, «Η Μύτη»

Νικολάι Γκόγκολ, «Η Μύτη»

Την «Δίκη του Κ.», μια παράσταση βασισμένη στο μυθιστόρημα «Η Δίκη» του Φραντς Κάφκα, τη σκηνοθετεί ο Θωμάς Μοσχόπουλος. «Κάποιος θα πρέπει να είχε συκοφαντήσει τον Γιόζεφ Κ., καθώς χωρίς να έχει κάνει τίποτε κακό, ένα ωραίο πρωί συνελήφθη». Έτσι αρχίζει ένα από τα πιο εμβληματικά μυθιστορήματα της ιστορίας της λογοτεχνίας. Ο σκηνοθέτης επέλεξε να παρουσιάσει τη δική του ανάγνωση στην Ελλάδα του 2016 και για έναν ακόμα λόγο πλην των προφανών, του σαρκασμού και της θεατρικότητάς του. Για την τρομερή λέξη «καφκικός». Ο Κάφκα «χρεώνεται» και κάτι για το οποίο ελάχιστοι συγγραφείς θα μπορούσαν να καυχηθούν. Μια λέξη που προσδιορίζει μια πολύ συγκεκριμένη κατάσταση και ατμόσφαιρα. Και θυμίζει πολύ το παρόν.

Κώστας Φιλίππογλου

Κώστας Φιλίππογλου

Η επόμενη παράσταση «Μαύρο Χιόνι – το ημερολόγιο ενός μακαρίτη», με σκηνοθέτη τον Κώστα Φιλίππογλου, έχει σαν αφετηρία το αυτοβιογραφικό «Θεατρικό μυθιστόρημα» του Μιχαήλ Μπουλγκάκωφ, που έγραφε παράλληλα με το «Μαιτρ και Μαργαρίτα» και άφησε λόγω του θανάτου του ημιτελές. Ο Μπουλγκάκωφ αποτυπώνει τη θέση του καλλιτέχνη σ’ ένα ολοκληρωτικό καθεστώς, εστιάζοντας συγκεκριμένα στην περιπέτεια ενός συγγραφέα μπλεγμένου στα γρανάζια του Θεάτρου Τέχνης της Μόσχας επί Στάλιν. Θα ζωντανέψει επί σκηνής μια πινακοθήκη χαρακτήρων που κινούνται γύρω από το θέατρο, σε ένα ασφυκτικό γαϊτανάκι στο οποίο πρωταγωνιστεί ακόμα και ο ίδιος ο μυθικός δάσκαλος και σκηνοθέτης Στανισλάφσκι. Ο Μπουλγκάκωφ γράφει μια αξεπέραστη σάτιρα για τη ζωή του θεάτρου.

Τρίτη παράσταση, το πιο ξεκαρδιστικό ίσως γραπτό του Νικολάι Γκόγκολ, «Η Μύτη». Με έναν υπουργικό πάρεδρο, τον αγαπητό κύριο Κοβαλιόφ, να αντιλαμβάνεται ότι η μύτη του έχει …εξαφανιστεί. Η εκδοχή των Patari Project στην κλασική νουβέλα του Γκόγκολ αντιστρέφει τους ρόλους κοινού και ηθοποιών σε ένα έργο που κάνει τον καθένα να αναρωτιέται τι συμβαίνει όταν χάνεις κάτι δεδομένο.

Παραμύθια με την Ξένια

Παραμύθια με την Ξένια

Η παραβολή, η σάτιρα και το καυστικό χιούμορ είναι οι πρωταγωνιστές και στη διασκευή του έργου του Γιεβγκένι Σβάρτς, «Δράκος», υπό τον τίτλο «Ένας Δράκος…μα ποιος Δράκος;». Από την Ξένια Καλογεροπούλου και τον Θωμά Μοσχόπουλο για παιδιά από 8 μηνών έως …108 ετών. Μια σάτιρα για τα τρομαχτικά, όσο και γελοία, πρόσωπα της εξουσίας και τις μεταμφιέσεις της, τις κοινωνικές, φυλετικές και λοιπές διακρίσεις, τις προκαταλήψεις, τα στερεότυπα, τον κομφορμισμό και τη χειραγώγηση της σκέψης.

Για βρέφη από 8 μηνών, έως νήπια 4 χρόνων ετοιμάζεται η παράσταση «Κοίτα!», με το Πόρτα να συνεργάζεται για πρώτη φορά με το Μικρό Θέατρο Αγρινίου που παρουσιάζει τη βρεφική παράσταση «Κοίτα!», την ιστορία μιας ολόκληρης μέρας ενός μωρού μέσα στο σπίτι, ενώ για τρίτη χρονιά θα παρουσιαστούν τα «Παραμύθια με την Ξένια», αφηγήσεις παραμυθιών από όλο τον κόσμο για τους μικρούς ακροατές, από την «ψυχή» του θεάτρου, Ξένια Καλογεροπούλου. Για τρίτη χρονιά και το «(Δεν) είμαι ΠΡΟ», για παιδιά από 10 έως 18 χρόνων, μια χιουμοριστική ιστορία- μάθημα αντι-bullying για το κυνήγι της δημοφιλίας στο σχολείο.

Θεατροποιός του Τόμας Μπέρνχαρντ, © Ελεονόρα Λύτρα

Θεατροποιός του Τόμας Μπέρνχαρντ, © Ελεονόρα Λύτρα

Μην ξεχνάτε τις επαναλήψεις
Η θεατρική σεζόν ξεκινά στο Πόρτα με τις επιτυχημένες επαναλήψεις της περσινής σεζόν. Τον Θεατροποιό του Τόμας Μπέρνχαρντ, μια κωμωδία σε σκηνοθεσία Ακύλα Καραζήση και τον Νίκο Χατζόπουλο σε ένα ρόλο-σταθμό στην πορεία του, που χαρακτηρίστηκε ως ένα από τα σημαντικότερα θεατρικά γεγονότα της περσινής σεζόν και ένας φόρος τιμής σε όσους κάνουν θέατρο στις μέρες μας, για δέκα μόνο παραστάσεις. Ακολουθεί η επανάληψη του έργου του Ρόμπερτ Μούζιλ οι «Αναστατώσεις του οικότροφου Τέρλες», ένα από τα εκατό αριστουργήματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας, σε σκηνοθεσία της βραβευμένης με δύο βραβεία (σκηνοθεσίας και καλύτερης παράστασης της χρονιάς ) από τα Queer Theatre Awards, Γεωργίας Μαυραγάνη. Για δέκα μόνο παραστάσεις γι’αυτούς που δεν πρόλαβαν να τη δουν. Από τις επαναλήψεις δε μπορούσε να λείπει η μεγάλη επιτυχία «Πιάνω Παπούτσι πάνω στο Πιάνο», που βασίστηκε σε μια ιδέα του Θωμά Μοσχόπουλου, υπό τους ήχους της μουσικής του Sergei Prokofiev από τους Patari Project, υπό τη σκηνοθετική επιμέλεια της Σοφίας Πάσχου.

Πιάνω Παπούτσι πάνω στο Πιάνο

Πιάνω Παπούτσι πάνω στο Πιάνο | Patari Project

Οι Πέμπτες είναι οι νέες Τρίτες
Το παράλληλο πρόγραμμα του θεάτρου Πόρτα «Τρίτες Παράλληλες» αλλάζει όνομα και γίνεται «Άλλες Παράλληλες». Με ενδιαφέρουσες συμπράξεις, συναντήσειςέκπληξη και νέες καλλιτεχνικές προτάσεις, ένα πρόγραμμα τεσσάρων κύκλων, σημαντικοί καλλιτέχνες ανεβαίνουν στη σκηνή και παρουσιάζουν μουσικές, χορευτικές παραστάσεις και performances, κάθε Πέμπτη.

Ο 1ος Κύκλος, Μουσική- Περί Έρωτα, περιλαμβάνει έναν μουσικό και ένα συγγραφέα, έναν ηθοποιό και έναν εικαστικό και ένα σκηνοθέτη, μία ομάδα πέντε…ειδικών επιστημόνων δηλαδή μία τολμηρή συναυλία κλασικής μουσικής ερανισμένη από τις τολμηρές εργασίες και τις τολμηρότερες απόψεις εκπροσώπων των υπολοίπων αδελφών τεχνών.

Στον 2ο Κύκλο η χορογράφος Ίρις Καραγιάν παρουσιάζει τη νέα της δημιουργία, ένα έργο που ασχολείται με την κατασκευή ενός ζωντανού, εναλλασσόμενου τοπίου που ο θεατής καλείται να παρακολουθήσει διανοητικά και μέσω των αισθήσεων, ενεργοποιώντας τη φαντασία του για την πρόσληψη της σκηνικής αφήγησης.

Ο 3ος Κύκλος αφορά μια Χορωδία Ανέργων. Μια παράσταση για την εργασία με αφορμή αληθινές ιστορίες ανθρώπων που αυτοπροσδιορίζονται ως «άνεργοι» σε σκηνοθεσία Ελένης Ευθυμίου. Επί σκηνής ένα σύνολο προσώπων, που έτυχε να αναζητούν εργασία, σε μία χώρα με περιορισμένες ευκαιρίες και αβέβαιο μέλλον.

Ο 4ος Κύκλος αμιγώς μουσικός, φιλοξενεί το μήνα Μάιο δημοφιλείς καλλιτέχνες σε διαφορετικές κι απρόσμενες εμφανίσεις.

Το Πόρτα θα προσφέρει και φέτος τη δυνατότητα σε 300 φίλους του που θα προμηθευτούν το Πάσο Φίλου, να παρακολουθήσουν όλες τις παραστάσεις (θεάτρου, παιδικού θεάτρου, βρεφικού θεάτρου, χοροθεάτρου και μουσικής) της φετινής σεζόν! Το πάσο θα διατίθεται στη συμβολική τιμή των 50€ και πέραν της εισόδου στα θεάματα, θα εξασφαλίζει μοναδικά προνόμια, όπως συμμετοχή σε συζητήσεις με τους σκηνοθέτες, τους ηθοποιούς και τους άλλους συντελεστές των παραστάσεων, προσκλήσεις σε επίσημες πρεμιέρες κ.ά.

Αναλυτικά το πρόγραμμα του Θεάτρου Πόρτα:

– Ο Θεατροποιός του Τόμας Μπέρνχαρντ (2ος χρόνος)
Ο «Θεατροποιός», η κωμωδία του Τόμας Μπέρνχαρντ σε σκηνοθεσία Ακύλλα Καραζήση και το Νίκο Χατζόπουλο σε ένα ρόλο-σταθμό στην πορεία του, χαρακτηρίστηκε από κοινό και κριτικούς ως ένα από τα σημαντικότερα θεατρικά γεγονότα της περσινής σεζόν και ένας φόρος τιμής σε όσους κάνουν θέατρο στις μέρες μας. Στο ΠΟΡΤΑ θα την απολαύσουμε για 10 μόνο παραστάσεις.

Ο θεατροποιός Μπρουσκόν φτάνει με τον περιπλανώμενο θίασό του, δηλαδή το γιο, την κόρη και τη γυναίκα του, στο πανδοχείο μιας λιλιπούτειας κοινότητας, προκειμένου να παίξουν για ένα μόνο βράδυ το μοναδικό έργο του Μπρουσκόν, τον “Τροχό της Ιστορίας”. “Μιλώ άρα υπάρχω”. Όλα τα έργα του παράδοξου Αυστριακού συγγραφέα Τόμας Μπέρνχαρντ είναι ένας αενάως συνεχιζόμενος μονόλογος. Ήρωες που μιλούν ακατάπαυστα σε μια σκυταλοδρομία χιλιάδων λέξεων. Στο “Θεατροποιό”, αυτός ο μέγας σαρκαστής του μεταπολεμικού κόσμου καταπιάνεται και πάλι με το αγαπημένο του θέμα: μιλώντας για το θέατρο και τους ανθρώπους του, κάνει το πικρό του σχόλιο πάνω στο ίδιο το θέατρο, την ιλαροτραγική του διάσταση, τη ματαιότητά του.

Τα θέματα στον κόσμο του Μπέρνχαρντ επαναλαμβάνονται και εναλλάσσονται σαν μουσικά μοτίβα: η φθορά του σώματος, η ήττα της σκέψης, το μάταιο των ανθρώπινων προσπαθειών. Όλα τα πρόσωπα στα έργα του, αρτίστες, θεατρίνοι, τραγουδίστριες της όπερας, φιλόσοφοι, στρατηγοί, συνθέτουν ένα και μόνο πρόσωπο με τρεις πτυχές: την επιτυχημένη διάνοια, την αποτυχημένη διάνοια, και τον αφηγητή. Τα υπόλοιπα είναι λόγια, όχι σιωπή. Λόγια ενός Κλόουν-θεού.

Μετάφραση: Πέτρος Μάρκαρης
Σκηνοθεσία: Ακύλλας Καραζήσης
Σκηνικά – κοστούμια: Βασίλης Παπατσαρούχας
Φωτογραφίες, teaser: Ελεονόρα Λύτρα
Με τους:
Νίκο Χατζόπουλο, Νικήτα Αναστόπουλο, Δήμητρα Βλαγκοπούλου, Άρη Μπαλή, Κλεοπάτρα Τολόγκου

Πρεμιέρα: Κυριακή 2 Οκτωβρίου 2016
Μέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη έως Κυριακή: 21:15
Διάρκεια: 130 λεπτά

Τιμές εισιτηρίων
Κανονικό 15€
Φοιτητικό, ΑΜΕΑ, άνω των 65, ομαδικό (άνω των 10 ατόμων) 10€
Ανέργων 8€ 

– «Οι αναστατώσεις του Οικότροφου Τέρλες», του Ρόμπερτ Μούζιλ (2ος χρόνος)
Ο νεαρός Τέρλες ανακαλύπτει συνεχώς τον εαυτό του και τον κόσμο μέσα σε ένα αυστηρό ίδρυμα των αρχών του εικοστού αιώνα, όπου εκπαιδεύονται τα παιδιά των καλύτερων οικογενειών της Αυστρίας. Σ’ ένα στρατιωτικό οικοτροφείο της Αυστροουγγαρίας οι νεαροί οικότροφοι θα “συλλάβουν” τον συμμαθητή τους να κλέβει. Δεν θα τον παραδώσουν όμως για να τιμωρηθεί αλλά αντίθετα θα βρουν την ευκαιρία να τον “χρησιμοποιήσουν ως όργανο” ξεσπώντας πάνω του -σχεδόν-ασυνείδητα όλη τους την καταπιεσμένη ορμή και σεξουαλικότητα. Το ιδιαίτερο σε αυτή την ιστορία του Μούζιλ είναι πως το αυτοβιογραφικό περιστατικό των εφηβικών του χρόνων αποτελεί μια άριστη αφορμή, μια παραβολή της μετέπειτα ευρωπαϊκής ιστορίας αλλά και της ανθρώπινης φύσης με όλα τα πάθη και τις αντινομίες της. Άλλωστε το “σκοτεινό” της κομμάτι δεν κρύβεται τόσο στην βιαιότητα αυτών των παιδιών αλλά στον τρόπο που κατάφεραν στη συνέχεια να “τακτοποιήσουν” μέσα και έξω τους αυτή την υπόθεση. Πράξη που άλλωστε συνέχισαν να κάνουν και ως ενήλικες αν αναλογιστεί κανείς τα εγκλήματα πολέμου που ακολούθησαν.

Οι “Αναστατώσεις του οικότροφου Τέρλες” είναι ένα βιβλίο προφητικό, γιατί περιγράφει με ακρίβεια τις δικτατορίες του εικοστού αιώνα. Παράλληλα αποτελεί μια θαυμάσια ανάλυση της εφηβείας καθώς βασίζεται σε αληθινά γεγονότα. Tέσσερις νέοι ηθοποιοί θα αφηγηθούν και θα αναπαραστήσουν την προφητική και σκοτεινή αυτή νουβέλα που παραμένει ακόμη και σήμερα επικίνδυνα επίκαιρη.

Μετάφραση: Αλέξανδρος Ίσαρης
Σκηνοθεσία -Διασκευή
: Γεωργία Μαυραγάνη
Βοηθός σκηνοθέτη: Ελίνα Ρίζου
Σκηνικά-κοστούμια: Άρτεμις Φλέσσα
Επιμέλεια κίνησης: Ρομάνα Λόμπατς
Φωτισμοί:Τάσος Παλαιορούτας
Με τους:  Βασίλη Σαφό, Γρηγόρη Μπαλά, Μπλερίμ Δαμπιράι κ.ά.

Πρεμιέρα:
Δευτέρα 10 Οκτωβρίου 2016
Μέρες και ώρα παραστάσεων: Δευτέρα και Τρίτη στις 21:15
Διάρκεια: 80 λεπτά

Τιμές εισιτηρίων: Κανονικό 15€, Φοιτητικό, ΑΜΕΑ, άνω των 65, ομαδικό (άνω των 10 ατόμων) 10€, Ανέργων 8€

– «Πιάνω Παπούτσι πάνω στο πιάνο», 
Patari Project (2ος χρόνος)
Μια από τις μεγαλύτερες καλλιτεχνικές και εισπρακτικές επιτυχίες της περσινής σεζόν,  το “Πιάνω Παπούτσι πάνω στο Πιάνο”, που βασίστηκε σε μια ιδέα του Θωμά Μοσχόπουλου, υπό τους ήχους της  μουσικής του Sergei Prokofiev, ανεβαίνει και πάλι στο ΠΟΡΤΑ από τους Patari Project υπό τη σκηνοθετική επιμέλεια της Σοφίας Πάσχου.

Γιατί έξι ηθοποιοί κι ένας πιανίστας ανεβαίνουν σε ένα πιάνο; Και καταρχάς… χωράνε εκεί πάνω;

Ναι! Γιατί το πιάνο μετατρέπεται σε “πατάρι” και έτσι όλα μπορούν να συμβούν. Οι κολοκύθες γίνονται άμαξες, τα ποντίκια γίνονται άλογα, τα παλιά παπούτσια γίνονται γυάλινα γοβάκια. Αλλά και ο χορός γίνεται αφήγηση, η αφήγηση κοντσέρτο, και μια ολόκληρη ιστορία χωράει σε μια νότα! Κι έτσι, η Σταχτοπούτα και ο Πρίγκιπας μεγαλώνουν, ενώ οι μεγάλοι ξαναγίνονται παιδιά. Όλα αυτά συμβαίνουν πάνω στο πατάρι χωρίς μαγικά ραβδιά, παρά μόνο με το σώμα, τη φωνή και την παλλόμενη μουσική ενός από τους σπουδαιότερους συνθέτες του εικοστού αιώνα.

Σκηνοθεσία: Σοφία Πάσχου
Μουσική σύνθεση: Κορνήλιος Σελαμσής σε συνεργασία με την ομάδα
Μουσικός: Βασίλης Παναγιωτόπουλος
Σκηνικά: Ντέβιντ Νεγρύν
Κοστούμια: Κλαίρ Μπρέισγουελ
Φωτισμοί: Aλέξανδρος Αλεξάνδρου
Βοηθός σκηνοθέτη: Εριφύλη Στεφανίδου
Φωτογραφίες: Παναγιώτης Μαΐδης

Με τους: Γιάννη Γιαννούλη, Θεοδόση Κώνστα, Θάνο Λέκκα, Κατερίνα Μαυρογεώργη, Αλέξανδρο Χρυσανθόπουλο, Αποστόλη Ψυχράμη

Πρεμιέρα: Κυριακή 9 Οκτωβρίου 2016
Μέρες και ώρες παραστάσεων: Κυριακή 11:00 & 15:00
Διάρκεια: 95 λεπτά (με διάλειμμα)

Τιμές εισιτηρίων: Κανονικό 10€, Ανέργων 8€

– «Η Δίκη του Κ.»
Μια παράσταση βασισμένη στο μυθιστόρημα Η Δίκη του Φραντς Κάφκα

“Κάποιος θα πρέπει να είχε συκοφαντήσει τον Γιόζεφ Κ., καθώς χωρίς να έχει κάνει τίποτε κακό, ένα ωραίο πρωί συνελήφθη”. Έτσι αρχίζει ένα από τα πιο εμβληματικά μυθιστορήματα του εικοστού αιώνα. Ο Γιόζεφ Κ., ανώτερος υπάλληλος τραπέζης και καθ’ όλα αξιοπρεπής πολίτης,  ειδοποιείται από μια σειρά οργάνων μιας ακαθόριστης ανώτερης Αρχής, ότι πρόκειται να δικαστεί για κάτι που κανείς δεν τον πληροφορεί ως προς το τι είναι ακριβώς ούτε και ο ίδιος μπορεί να προσδιορίσει τι του καταλογίζεται. Ένα όμως είναι σίγουρο: θα δικαστεί κάποια στιγμή, παρ’ ότι είναι ελεύθερος να συνεχίσει τη ζωή του όπως πριν. Κατόπιν τούτου, μπλέκει σε έναν γκροτέσκο εφιάλτη στον οποίο βυθίζεται σταδιακά όλο και πιο βαθιά προσπαθώντας αφενός να καταλάβει τη λειτουργία του συστήματος που τον διώκει μέσα από τους παρανοϊκούς γραφειοκρατικούς μηχανισμούς που εμφανίζει και ταυτόχρονα να βρει, μέσα από τους προσωπικούς δαιδάλους του νου του, τη ρίζα της ενοχής που του προσάπτουν. Υπάρχει ένα σύστημα που τον συνθλίβει άδικα ή είναι και ο ίδιος ένα ακόμα γρανάζι που ενισχύει το σύστημα και την πολυπλοκότητα;

Η ενασχόληση με τη «Δίκη» μπορεί να βυθίσει σε γνωστούς- άγνωστους…ονειρικούς κόσμους, να τρομάξει, να διασκεδάσει, να γοητεύσει, να ταράξει, να ανακουφίσει, να προκαλέσει γέλιο ή το ακριβώς αντίθετο; Ανάλογα με το τι θα επιλέξει να δει το κοινό που θα παρακολουθήσει την παράσταση «Η Δίκη του Κ.» που το “Φυσικό Θέατρο της Οκλαχόμα”- το οποίο επισκέπτεται εκτάκτως την πόλη μας – παρουσιάζει στο ΠΟΡΤΑ. Τα υπόλοιπα επι σκηνής.

Διασκευή- Σκηνοθεσία: Θωμάς Μοσχόπουλος
Σκηνικά: Ευαγγελία Θεριανού
Κοστούμια: Κλαιρ Μπρέισγουελ
Φωτισμοί: Σοφία Αλεξιάδου
Επιμέλεια κίνησης: Σοφία Πάσχου
Με τους: Σωκράτη Πατσίκα, Μιχάλη Συριόπουλο, Κίττυ Παϊταζόγλου, Θάνο Λέκκα, Μάνο Γαλάνη, Ειρήνη Μπούνταλη, Παντελή Βασιλόπουλο, Μιχάλη Μιχαλακίδη, Ελένη Βλάχου, Φοίβο Συμεωνίδη

Πρώτη παράσταση: Παρασκευή 18 Νοεμβρίου 2016
Μέρες και ώρες παραστάσεων:
Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή στις 21:15

Τιμές εισιτηρίων:
Κανονικό 15€, Φοιτητικό, ΑΜΕΑ, άνω των 65, ομαδικό (άνω των 10 ατόμων) 10€, Ανέργων 8€

– «Μαύρο Χιόνι- το ημερολόγιο ενός μακαρίτη»
Μια παράσταση βασισμένη στο Θεατρικό Μυθιστόρημα του Μιχαήλ Μπουλγκάκωφ

Το αυτοβιογραφικό Θεατρικό Μυθιστόρημα του Μπουλγκάκωφ, που έγραφε παράλληλα με το «Μαιτρ και Μαργαρίτα» και άφησε λόγω του θανάτου του ημιτελές (1936-1939), αποτυπώνει με χιούμορ και διαβρωτικό σαρκασμό την θέση του καλλιτέχνη σ’ ένα ολοκληρωτικό καθεστώς, εστιάζοντας συγκεκριμένα στην περιπέτεια ενός συγγραφέα μπλεγμένου στα γρανάζια του Θεάτρου Τέχνης της Μόσχας επί Στάλιν.

Χάρη στη διεισδυτική γραφή του Μπουλγκάκωφ ανακαλύπτουμε τα περίφημα χαρακτηριστικά του Θεάτρου Τέχνης εκείνης της περιόδου, από τη διαμάχη των Στανισλάβσκι και Νεμίροβιτς-Ντατσένκο και τον άρρητο εμφύλιο στο εσωτερικό του ως τον παραλογισμό της τυπολατρίας και της γραφειοκρατίας που επικρατούσε στο θέατρο κατ’ εικόνα του σταλινικού καθεστώτος. Κι από την εμμονή με τον πειραματισμό– που ο Μπουλγάκωφ παρωδεί ξεκαρδιστικά– ως την υποχονδριακή ιδιοσυγκρασία του ίδιου του μυθικού δασκάλου και σκηνοθέτη Στανισλάβσκι που επηρέαζε καταλυτικά και τη διαμόρφωση του καλλιτεχνικού προϊόντος, όπως εν προκειμένω και του έργου που κρίνεται εδώ και το οποίο είναι καταδικασμένο ποτέ να μην ανέβει…

Σκηνοθεσία: Κώστας Φιλίππογλου
Δραματουργία: Δήμητρα Κονδυλάκη
Σκηνικά – κουστούμια – πολυμέσα: Όλγα Μπρούμα
Μουσική: Lost Bodies
Βοηθός σκηνοθέτη: Γιώτα Σερεμέτη

Με τους:
Εύα Αγγελοπούλου, Γιάννη Γιαννούλη, Τάσο Δημητρόπουλο, Δημήτρη Δρόσο, Εύα Οικονόμου Βαμβακά, Γιάννη Στεφόπουλο και Κώστα Φιλίππογλου

Πρώτη παράσταση: Τρίτη 6 Δεκεμβρίου 2016
Μέρες και ώρες παραστάσεων:
Δευτέρα και Τρίτη: 21:15
Τετάρτη: 20:00
Κυριακή: 18:30

Τιμές εισιτηρίων:
Κανονικό 15€
Φοιτητικό, ΑΜΕΑ, άνω των 65, ομαδικό (άνω των 10 ατόμων) 10€
Λαϊκή απογευματινή 10€
Ανέργων 8€

– «Μύτη»
Η εκδοχή των Patari Project  της κλασικής νουβέλας του Νικολάι Γκόγκολ

Όταν ο υπουργικός πάρεδρος Κοβαλιόφ αντιλαμβάνεται, ότι στη θέση που κατείχε μέχρι πρόφατα… η μύτη του, βρίσκεται πλέον μια λεία επιφάνεια, την ίδια, μάλιστα, στιγμή που η καθ’όλα συμπαθής εξοχή του προσώπου του βρίσκεται σ’ένα καρβέλι ψωμί που κρατά στα χέρια του ο μπαρμπέρης του, Ιβαν Γιακόβλεβιτς, όσο να’ναι προβληματίζεται…

Με όχημα πάντα την ιδιαίτερη αισθητική και κινησιολογία τους οι Patari Project,  βουτάνε στο γκροτέσκο και παράδοξο σύμπαν της Μύτης του Γκόγκολ δημιουργώντας ένα νέο θεατρικό έργο με απόλυτα- όπως λένε πάντα- σύγχρονη ματιά.  Αυτή τη φορά “πατάρι” θα γίνουν οι καρέκλες των θεατών στην πλατεία του θεάτρου…Όλα θα αντιστραφούν…

Σκηνοθεσία: Σοφία Πάσχου
Φωτογραφία: Παναγιώτης Μαΐδης
Με τους: Γιάννη Γιαννούλη, Θεοδόση Κώνστα, Ηλία Μουλά, Κίττυ Παϊταζόγλου, Εριφύλη Στεφανίδου. Αλεξανδρο Χρυσανθόπουλο

Πρεμιέρα: Δευτέρα 30 Ιανουαρίου 2017
Μέρες και ώρα παραστάσεων: Δευτέρα και Τρίτη στις 21:15

Τιμές εισιτηρίων
Κανονικό 15€
Φοιτητικό, ΑΜΕΑ, άνω των 65, ομαδικό (άνω των 10 ατόμων) 10€
Ανέργων 8€

Θέατρο για παιδιά

– «Ένας Δράκος…μα ποιος Δράκος;» (Από 6 ετών)
Μια διασκευή του Δράκου του Γιεβγκένι Σβάρτς από την Ξένια Καλογεροπούλου και το Θωμά Μοσχόπουλο

Σε μια καστροπολιτεία κάπου μακριά, τότε που οι Δράκοι και οι ιππότες ζούσαν ανάμεσα στους ανθρώπους χωρίς αυτό να φαίνεται παράξενο σε κανέναν…ένας Δράκος είχε  εγκατασταθεί μόνιμα εδώ και χρόνια. Ήταν χωρίς αμφιβολία αυτός που όριζε τις τύχες όλων των κατοίκων της. Ο αδιαμφισβήτητος αφέντης της. Και σιγά σιγά οι άνθρωποι της πολιτείας τον συνήθισαν. Δεν τους τρόμαζε όπως στην αρχή. Άλλωστε δεν απαιτούσε και πολλά…μόνο κάθε τόσο να τρώει μια κοπέλα που οι κάτοικοι του πρόσφεραν σε αντάλλαγμα για την ασφάλεια και την προστασία που τους παρείχε από τα υπόλοιπα δεινά που μπορεί να τους απειλούσαν. Όταν αρχίζει η ιστορία μας, είναι η σειρά της Έλσας, της κόρης του Καρλομάγνου η οποία νιώθει σχεδόν περήφανη που θα θυσιαστεί για το καλό των συμπολιτών της. Την παραμονή όμως της θυσίας της, φτάνει στην πόλη ο γενναίος ιππότης Λανσελότος, ο οποίος δεν υπάρχει περίπτωση να επιτρέψει να συμβεί αυτό το αποτρόπαιο έγκλημα, αυτή η κατάφορη αδικία. Άλλωστε, αν δεν είναι καθήκον ενός γενναίου ιππότη να σκοτώνει δράκους, τι στο καλό είναι; Τα πράγματα όμως δεν θα είναι καθόλου απλά στην συνέχεια της ιστορίας μας.
Η Ξένια Καλογεροπούλου και ο Θωμάς Μοσχόπουλος βάζοντας την δική τους γνώριμη πινελιά, διασκευάζουν το Δράκο, το γνωστό αριστούργημα του εικοστού αιώνα, δημιουργώντας μια σκηνική σύνθεση για μικρούς- αλλά και όχι μόνο- θεατές, με καυστικό χιούμορ, παιγνιώδεις ανατροπές που μπλέκουν το παραμύθι, την παραβολή και τη σάτιρα μέσα από έντονη θεατρικότητα.

Σκηνοθεσία: Θωμάς Μοσχόπουλος
Σκηνικά: Ευαγγελία Θεριανού
Κοστούμια: Κλαιρ Μπρέισγουελ
Φωτισμοί: Σοφία Αλεξιάδου
Επιμέλεια κίνησης: Χρήστος Παπαδόπουλος

Με τους: Σωκράτη Πατσίκα, Τιμόθεο Θάνο, Μιχάλη Μιχαλακίδη, Μάνο Γαλάνη, Ειρήνη Μπούνταλη, Παντελή Βασιλόπουλο, Ελένη Βλάχου, Τάσο Δημητρόπουλο

Πρώτη παράσταση: Κυριακή 18 Δεκεμβρίου 2016
Μέρες και ώρες παραστάσεων: Σάββατο στις 17:00 & Κυριακή στις 11:00

Τιμές εισιτηρίων: Κανονικό 10€, Ανέργων 8€

– «Κοίτα» 
(βρέφη από 8 μηνών έως νήπια 4 χρόνων)
Ξυπνάει, παίζει, κρύβεται, φυσάει, ρίχνει, ανάβει, σβήνει, φοράει, χορεύει, βρέχει, πίνει, νυστάζει, μαμά… ΚΟΙΤΑ!

Το ΠΟΡΤΑ συνεργάζεται για πρώτη φορά με το Μικρό Θέατρο Αγρινίου και παρουσιάζει τη βρεφική παράσταση “Κοίτα!”, την ιστορία μιας ολόκληρης μέρας ενός μωρού μέσα στο σπίτι. Ανακαλύπτει ήχους και σκιές, κρύβεται, εμφανίζεται και παίζει με ό,τι του μοιάζει με παιχνίδι. Φτερά που πετούν, μπάλες που πέφτουν, χρώματα που αλλάζουν, νερό που κυλάει κι ένα μωρό που λίγο λίγο γίνεται παιδί. Η μαμά είναι κάπου εκεί γύρω ή και δεν είναι, αλλά κάθε φορά που κάτι σημαντικό συμβαίνει, εκείνο έχει την ανάγκη να μοιραστεί μαζί της την έκπληξη και τη χαρά της ανακάλυψης. Μ’ ένα “Κοίτα!”.

Σύλληψη ιδέας – σκηνοθεσία – ερμηνεία: Κατερίνα Καραδήμα
Σκηνικά – κοστούμια – εικαστική σύνθεση: Λίλη Κυριλή
Καλλιτεχνικός συνεργάτης: Αντώνης Μίκροβας
Φωτογραφίες: Γιώργος Κατσιπάνος
Παραγωγή: Μικρό Θέατρο Αγρινίου