Αν μέχρι σήμερα όλοι γνωρίζαμε πως μια από τις πιο διάσημες και ευαίσθητες φωτογράφους δρόμου, η Βίβιαν Μάγερ ήταν μια απλή νταντά που δεν αποκάλυψε ίχνος από τις φωτογραφίες της μέχρι τον θάνατό της στο Σικάγο το 2009, η αποκάλυψη μιας άλλης «κρυφής» φωτογράφου, της Ρωσίδας Masha Ivashintsova έρχεται να μας αφήσει έκπληκτους τόσο με την ποιότητα όσο και με την ποσότητα της φωτογραφικής της παραγωγής.

Η ιστορία της ανακάλυψης της φωτογραφικής κληρονομιάς της Ιβασίντσοβα έγινε από την κόρη της Άσια, όταν άδειαζε μια σοφίτα στο οικογενειακό τους σπίτι. Εκεί, δεκαεπτά χρόνια μετά το θάνατό της, βρέθηκαν 30.000 από τα αρνητικά των φωτογραφιών που τραβούσε σε όλη της τη ζωή απαθανατίζοντας πρόσωπα και σκηνές δρόμου.

Η Ιβασίντσοβα, η οποία γεννήθηκε το 1942, φωτογράφιζε τους κατοίκους και τη ζωή στο Λένινγκραντ της Ρωσίας, συνεχώς, αλλά ποτέ δεν έδειξε τη δουλειά της σε κανέναν. «Φυσικά, ήξερα ότι η μητέρα μου τραβούσε φωτογραφίες όλη την ώρα. Το εντυπωσιακό είναι ότι ποτέ δεν μοιράστηκε τα έργα της με κανέναν, ούτε με την οικογένειά της», γράφει η κόρη της. «Μάζευε τα φιλμ στη σοφίτα και σπάνια τις έδειχνε, οπότε κανείς δεν κατάφερε ποτέ να εκτιμήσει τους καρπούς του πάθους της».

Οι εικόνες της τραβήχτηκαν από το 1960 έως το 1999 χρησιμοποιώντας Leica IIIc και Rolleiflex σε φιλμ Svema. Μπορεί κάποιος να δει από κομμουνιστικές συγκεντρώσεις στο Λένινγκραντ έως αυτοπροσωπογραφίες της και πορτρέτα της οικογένειας και των φίλων της.

Η Ιβασίντσοβα γεννήθηκε σε μια πλούσια οικογένεια της οποίας τα περιουσιακά στοιχεία κατασχέθηκαν μετά την μπολσεβίκικη επανάσταση. Εκπαιδεύτηκε ως μπαλαρίνα ως νεαρή κοπέλα, αλλά αργότερα γράφτηκε σε ένα τεχνικό κολέγιο. Στην ιστοσελίδα που δημιούργησε η κόρη της αναφέρει πως η μητέρα της δούλεψε σε αρκετές δουλειές και εμπλέκεται στο ποιητικό και φωτογραφικό υπόγειο κίνημα της δεκαετίας του 1960 μέχρι τη δεκαετία του ’80.

Είχε τρεις μεγάλες σχέσεις με τον φωτογράφο Boris Smelov, τον ποιητή Viktor Krivulin και τον γλωσσολόγο Melvar Melkumyan. «Ποτέ κατά τη διάρκεια της ζωής της δεν παρουσίασε ούτε τις φωτογραφίες, ούτε τα ημερολόγια, ούτε τα ποιήματά της», γράφει η Άσια Ιβασίντσοβα-Μελκουμιάν. «Βλέπω τη μητέρα μου ως ιδιοφυΐα, αλλά εκείνη ποτέ δεν είδε τον εαυτό της έτσι και ποτέ δεν άφηνε κανέναν άλλο να την δει πραγματικά», προσθέτει η κόρη της.

Η Μάσα Ιβασίντσοβα πέθανε το 2000 μετά από μάχη με τον καρκίνο σε ηλικία 58 ετών. Το έργο της θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά το καλοκαίρι του 2018 στη Βιέννη.