Τον κήπο της Βρετανικής Σχολής Αθηνών ενεργοποιεί ο Οργανισμός ΝΕΟΝ για το πρόγραμμα «Έργο στην Πόλη 2018» και αναθέτει στον Ανδρέα Λόλη μια νέα εικαστική εγκατάσταση με τίτλο “Prosaic Origins“. Η επιμέλεια είναι της Νάγιας Γιακουμάκη, επιμελήτριας και επικεφαλής Επιμελητικών Σπουδών στην Whitechapel Gallery του Λονδίνου.

Η έκθεση εντάσσεται στο πρόγραμμα «Έργο στην Πόλη», στο πλαίσιο του οποίου ο ΝΕΟΝ αναθέτει σε έναν καλλιτέχνη κάθε χρόνο τη δημιουργία έργου που εκτίθεται σε δημόσιο χώρο για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Σκοπός του ΝΕΟΝ είναι η παρουσίαση της σύγχρονης τέχνης σε δημόσιους και ιστορικούς χώρους, συμβάλλοντας στη διάδραση μεταξύ της τέχνης, της κοινωνίας και της πόλης. Το πρόγραμμα υλοποιείται για πέμπτη χρονιά, μετά τις αναθέσεις από τον ΝΕΟΝ στους Κωστή Βελώνη στην κατοικία του αριθμού 11 της οδού Καπλανών (2017), Ζάφο Ξαγοράρη σε χώρο στάθμευσης (2016), Μαρία Λοϊζίδου στον Αρχαιολογικό Χώρο και το Μουσείο του Κεραμεικού (2015) και Αιμιλία Παπαφιλίππου στην Αρχαία Αγορά Αθηνών (2014).

Άτιτλο, 2018 / No title, 2018 ©PanosKokkinias Courtesy NEON

Ο Ανδρέας Λόλης είναι ένας γλύπτης που δουλεύει με μάρμαρο, ένα από τα ευγενέστερα υλικά στην ιστορία των τεχνών. Τα έργα του, κιβώτια από χαρτόνι, σκάλες και ξύλινες σανίδες γίνονται μαρμάρινα ομοιώματα αβέβαιων, μεταβατικών και απαρατήρητων αυθεντικών αντικειμένων. Μέσω αυτής της παραδοσιακής μεθόδου, αναβαθμίζει τον καθημερινό κόσμο των εγκαταλελειμμένων, διαμελισμένων αντικειμένων, των αυτοσχέδιων κατασκευών και των καθημερινών πραγμάτων, προσδίδοντάς τους το κύρος αγαλμάτων.

Στην έκθεση “Prosaic Origins”, αυτά τα «ρεαλιστικά» αντικείμενα από μεγάλα κομμάτια μάρμαρο σηματοδοτούν τον υλικό και λογιστικό κόσμο της κατανάλωσης, των απορριμμάτων και του εμπορίου. Αντικείμενα που, αφού έχουν ολοκληρώσει τον κύκλο ζωής τους, συχνά επαναχρησιμοποιούνται, βρίσκουν νέους κύκλους χρήσης: ένα κιβώτιο από χαρτόνι γίνεται ένα καταφύγιο, μία παρατημένη παλέτα μπορεί να ξαναγίνει κάθισμα. Σκιαγραφούν το «τοπίο της κρίσης» της σύγχρονης Ελλάδας, ενώ ταυτόχρονα υποδεικνύουν την επινοητικότητα και την έλλειψη υλικών μέσων αυτών που δέχθηκαν τα χειρότερα πλήγματα από την τρέχουσα οικονομική κατάσταση.

Άτιτλο, 2018 / No title, 2018 ©PanosKokkinias Courtesy NEON

Η Βρετανική Σχολή Αθηνών ιδρύθηκε το 1886, στο πλαίσιο ενός ευρύτερου πολιτικού και πολιτιστικού κινήματος που θεμελιώθηκε πάνω στο μοντέλο των «ξένων» εκπαιδευτικών ιδρυμάτων από ανεπτυγμένες χώρες της Δύσης και προσέφερε στην Ελλάδα μια βάση για τους μελετητές του αρχαίου, μεσαιωνικού και σύγχρονου Ελληνικού πολιτισμού. Γι’ αυτό το διαχρονικό σκηνικό, ο Λόλης δημιούργησε γλυπτά που συγκρούονται με την εξιδανικευμένη δυτική αντίληψη περί αρχαιοελληνικής κλασικής κληρονομιάς, εγκατεστημένα με τρόπο που τα κάνει να μοιάζουν σαν να ήταν εκεί από πάντα· εγκαταλελειμμένα αντικείμενα που διαρρηγνύουν προηγούμενες βουκολικές προσλήψεις του αστικού κήπου και της αρμονικής ισορροπίας της νεοκλασικής αρχιτεκτονικής της Σχολής.

Ο Λόλης αντιγράφει πιστά το αρχικό αντικείμενο, δημιουργώντας ένα είδος γλυπτικού trompe-l’œil. Χρησιμοποιώντας με ευφυή τρόπο την αντίληψη του αρχαιοελληνικού καλλιτεχνικού ιδεώδους της μίμησης, τα έργα αποτελούν συγχρόνως αντίγραφα της φύσης και μνημεία στην ανθρώπινη επινοητικότητα. Και παρ’ όλα αυτά δεν πρόκειται για φύση εξιδανικευμένη ως αρχέτυπο του κάλλους που ενυπάρχει στα μαρμάρινα αγάλματα, αλλά για αντικείμενα φτιαγμένα από ανθρώπους με δύσκολη οικονομική ζωή.

Άτιτλο, 2018 / No title, 2018 ©PanosKokkinias Courtesy NEON

Όπως δηλώνει η Νάγια Γιακουμάκη, επιμελήτρια της έκθεσης, «Η έκθεση των έργων στους χώρους της Βρετανικής Σχολής Αθηνών είναι αυτή καθαυτή μια δήλωση. Αυτό το ιστορικό ίδρυμα, που έχει ως στόχο του τη στήριξη και την ενίσχυση της αρχαιολογικής έρευνας, γίνεται το έδαφος για την εγκατάσταση αντικειμένων που αψηφούν τη διάβρωση, για την ίδρυση ενός μελλοντικού αρχαιολογικού χώρου».

Όπως σημειώνει ο John Bennet, Διευθυντής της Βρετανικής Σχολής Αθηνών, «Η Βρετανική Σχολή Αθηνών είναι πάντα πρόθυμη να διατηρήσει και να διευρύνει την εμπλοκή της με τη σύγχρονη τέχνη και έτσι αποδέχθηκε με μεγάλη ευχαρίστηση την πρόσκληση να φιλοξενήσει το ΝΕΟΝ “Έργο στην Πόλη 2018”. Ελπίζουμε ότι τα έργα του Ανδρέα Λόλη που εκτίθενται στον χώρο όχι μόνο θα προκαλέσουν τους θεατές και θα τους χαρίσουν απόλαυση, αλλά ότι θα ενθαρρύνουν νέους επισκέπτες να ενωθούν με τους πολλούς που έχουν ήδη βρεθεί στη Βρετανική Σχολή για διαλέξεις, εργαστήρια και σεμινάρια. Και ελπίζουμε να δουν τη Βρετανική Σχολή Αθηνών σαν ένα προσιτό μέρος – παρά τους τοίχους που μας κυκλώνουν- όπου συνεχίζουμε την ευρεία εμπλοκή μας με τον ελληνικό κόσμο την οποία έχουμε αναπτύξει και προβάλει στα πρώτα 130 χρόνια της λειτουργίας μας».

Info έκθεσης:

“Prosaic Origins” του Ανδρέα Λόλη | 13 Σεπτεμβρίου – 14 Νοεμβρίου 2018 | Βρετανική Σχολή Αθηνών