Το Mουσείο Πικάσο και το Ίδρυμα Τζιακομέτι ένωσαν τις δυνάμεις και τα έργα τους και παρουσιάζουν στο Μουσείο Πικάσο, στο Παρίσι, για πρώτη φορά μια έκθεση αφιερωμένη στα έργα δυο από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες του 20ου αιώνα. Των Πάμπλο Πικάσο (1881-1973) και Αλμπέρτο Τζιακομέτι (1901 -1966).

Η έκθεση επανασυνδέει περισσότερα από 200 έργα τα οποία προέρχονται από τα δυο ιδρύματα, αλλά και από δάνεια μεγάλων συλλογών και μουσείων. Στην έρευνα που προηγήθηκε της έκθεσης, αποκαλύπτεται η άγνωστη σχέση μεταξύ των δυο καλλιτεχνών, μια σχέση φιλική, παρά τα είκοσι χρόνια διαφοράς ηλικίας που είχαν. Παρόλο που τα έργα των δυο καλλιτεχνών εμφανίζουν εντελώς διαφορετικά χαρακτηριστικά, αυτό που τους συνδέει είναι το εφευρετικό και ελεύθερο πνεύμα τους.

Picasso - Giacometti

Τα έργα των Πικάσο και Τζιακομέτι θεωρούνται σήμερα από τα πιο ακριβά στον κόσμο και σπάνε κάθε ρεκόρ σε δημοπρασίες, καθώς ο πρώτος θεωρείται ο μεγαλύτερος ζωγράφος και ο δεύτερος ο μεγαλύτερος γλύπτης του 20ού αιώνα. Η φιλία τους, που διήρκεσε περισσότερο από 20 χρόνια, χαρακτηρίστηκε από τον καλλιτεχνικό διάλογο που υπήρξε μεταξύ τους, καθώς τους απασχολούσαν τα ίδια ερωτήματα για την τέχνη.

Ο Τζιακομέτι συνάντησε τον Πικάσο στο Παρίσι το 1931, όταν ο Πικάσο επισκέφθηκε την πρώτη έκθεση νέων καλλιτεχνών της Ελβετίας, τόπο καταγωγής του Τζιακομέτι και η φιλία τους διήρκεσε μέχρι τη δεκαετία του ’50. Η αντιπαράθεση των έργων τους μοιάζει εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, καθώς μοιράζονταν τις ίδιες εμμονές και τις ίδιες ιδέες.

Picasso - Giacometti

Πρόκειται για τη συνομιλία δυο ισχυρών προσωπικοτήτων με μαγνητικό χαρακτήρα. Χρησιμοποιούν πολλές φορές τις ίδιες «πηγές», αλλά εμφανίζουν τα έργα τους με διαφορετική μορφή. Τα πρώιμα γλυπτά τόσο του Πικάσο, όσο και του Τζιακομέτι, έχουν ως  πρότυπο την τέχνη του Auguste Rodin. Ενώ ο Τζιακομέτι ήταν ένας από τους μαθητές του Αντουάν Μπουρντέλ στο Grande Chaumière στο Παρίσι, ο Πικάσο δεν είχε ποτέ εκπαιδευτεί ως γλύπτης.

Και οι δυο ήταν γιοι καλλιτεχνών, ο καθένας μεγάλωσε στο πατρικό studio, όπου εργάστηκε για πρώτη φορά υπό το άγρυπνο βλέμμα του πατέρα του. Τα πρώτα τους έργα πιστοποιούν την πατρική επιρροή, όπως στο The Barefoot Girl (αρχές 1895) του Πικάσο και τη Νεκρή φύση με μήλα (περίπου 1915) του Τζιακομέτι. Και οι δυο ως νέοι αποφάσισαν να εγκαταλείψουν τη χώρα καταγωγής τους, την Ισπανία ο Πικάσο και την Ελβετία ο Τζιακομέτι και να εγκατασταθούν στο Παρίσι, την πρωτεύουσα των τεχνών.

Picasso - Giacometti

Ασχολούνται και οι δυο με το δίπολο έρωτας – θάνατος, συνθέτουν και ανασυνθέτουν το γυναικείο σώμα και προσεγγίζουν με τον ίδιο τρόπο την έννοια του ερωτισμού. Στη δεκαετία του ’30, στον κοινό καλλιτεχνικό τους προβληματισμό έρχεται να προστεθεί και η πολιτική τους εγγύτητα, καθώς και οι δυο αντιδρούν στον ισπανικό φασισμό.

Ο πόλεμος χωρίζει τους δυο φίλους και ο Τζιακομέτι αποκλείεται στην ουδέτερη Ελβετία. Επέστρεψε στο Παρίσι το 1945 και η μεταξύ τους σχέση συνεχίζεται σαν να μην είχε συμβεί τίποτα. Αυτό που είχε αλλάξει ήταν η σύντροφος του Πικάσο. Ο ζωγράφος ζούσε με μια νέα κοπέλα, την Φρανσουά Ζιλό και μια γνήσια φιλία ενώνει τα δυο ζευγάρια. Επιστρέφοντας στο Παρίσι μετά τον πόλεμο, ο Τζιακομέτι ξεκίνησε ένα γλυπτό του Πικάσο, το οποίο δυστυχώς δεν τελείωσε ποτέ. Δίπλα στα εμβληματικά έργα του κάθε καλλιτέχνη όπως τα: Paul en Arlequin (1924), Femme Assise au fauteuil Rouge (1932) και La Chevre (1950) του Πικάσο και Femme qui Marche (1932), Cube (1933-1934) και Homme qui Marche (1960) του Τζιακομέτι, παρουσιάζονται σπάνια και εύθραυστα εκμαγεία, ορισμένα σχέδια που ανακαλύφθηκαν πρόσφατα, καθώς και μια σειρά από σημειώσεις και έγγραφα αρχείου τα οποία παρουσιάζονται για πρώτη φορά.

Picasso - Giacometti

Info έκθεσης: “Picasso – Giacometti” | 4 Οκτωβρίου 2016 – 5 Φεβρουαρίου 2017 | Μουσείο Πικάσο, Παρίσι