Δύο ήταν τα μεγάλα μουσικά νέα της εβδομάδας που μας πέρασε: Πρώτον, η ανακοίνωση της λίστας των κορυφαίων καλλιτεχνών του Spotify και δεύτερον, η ανακοίνωση των υποψηφίων για τα βραβεία Grammy. Τόσο από την πλευρά της μεγαλύτερης πλατφόρμας streaming, όσο και από την πλευρά του μεγαλύτερου μουσικού θεσμού διεθνώς, έχουν υπάρξει φέτος προσπάθειες εξισορρόπησης της ανδρικής κυριαρχίας που δεσπόζει στη μουσική βιομηχανία. Γι’ άλλη μια φορά, τα αποτελέσματα κρίνονται απογοητευτικά: Οι 5 κορυφαίοι καλλιτέχνες του Spotify για το 2018 είναι άνδρες (Drake, Post Malone, XXXTENTACION, J Balvin και Ed Sheeran), ενώ η αύξηση των υποψηφιοτήτων στις βασικές κατηγορίες των Grammy δεν δείχνει τόσο προσαρμογή σε νέα δεδομένα, αλλά θέληση για αποφυγή παραπόνων που δέχτηκε η Ακαδημία πριν από έναν χρόνο. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή:

Ήταν αρχές Μαρτίου όταν το Spotify θέλησε να γιορτάσει μαζί με όλον τον πλανήτη την Ημέρα της Γυναίκας, παρουσιάζοντας με μεγάλη χαρά το επαναστατικό εργαλείο με το άκρως διακριτικό όνομα “Smirnoff Equalizer” (γιατί η ισότητα είναι γυναίκα και θέλει βότκα). Αυτό το εργαλείο είχε ως αρχικό σκοπό να αναλύσει τα δεδομένα του εκάστοτε ακροατή όσον αφορά το φύλο των καλλιτεχνών που ακούει, και αν έβρισκε πως η πλάστιγγα έγερνε προς τους άνδρες καλλιτέχνες, τότε το “Smirnoff Equalizer” δημιουργούσε μία playlist με τραγούδια γυναικών, έτοιμη για εξερεύνηση και για εξισορρόπηση μουσικών γούστων.

Θα ήταν μία πολύ όμορφη πρωτοβουλία που θα αναδείκνυε καλλιτέχνιδες που ίσως να μην είχαν προηγουμένως την ευκαιρία να αναδειχθούν· αν λειτουργούσε. Λίγες ώρες μετά το λανσάρισμα του Equalizer, χρήστες του Spotify ήδη εξέφραζαν τα παράπονά τους είτε για παραποιημένα αποτελέσματα (να ακούς δηλαδή πάνω-κάτω ίδια ποσοστά γυναικών-ανδρών και να σου βγάζει 89% άνδρες – 11% γυναίκες, πάρε και μια playlist δώρο), είτε για χαμηλής ποιότητας ή εκτός τόπου και χρόνου προτεινόμενα τραγούδια. Πολλοί ήταν αυτοί που είδαν το Μάρτιο μήνα να τους προτείνεται το All I Want for Christmas Is You της Mariah Carey, ενώ δεν ήταν λίγοι οι μεταλάδες που τους προτάθηκε να ακούσουν Iggy Azalea. Το λες και αποτυχία.

Η αποτυχία αυτή θα μπορούσε να σημάνει μία νέα αρχή για την εταιρεία ώστε να βρει μια άλλη λύση περί μουσικής ισότητας. Έλα όμως που τέλη Ιουνίου ο Drake -νυν κορυφαίος καλλιτέχνης του Spotify- κυκλοφορεί νέο άλμπουμ με τον τίτλο “Scorpion” και το Spotify χάρηκε πολύ γι’ αυτό. Banners στην αρχική του σελίδα, ενδιάμεσες διαφημίσεις καταμεσίς άλλων τραγουδιών, εξώφυλλα και των πιο άσχετων playlists, έγιναν τελάληδες αυτού του μουσικού γεγονότος, που καμία ιστορική ή ποιοτική αξία δεν έχει. Όσο κι αν οι νέες μετρήσεις δείχνουν πως η κυρίαρχη μουσική τάση είναι η ραπ, τον πολύ Drake τον βαριέται και ο φαν. Από μια -ελεγχόμενα βέβαια- εξατομικευμένη πλατφόρμα, το Spotify έγινε για πάνω από μία εβδομάδα ένα καλοπληρωμένο και ανελέητο πανηγύρι, που παρά την πληθώρα παραπόνων που δέχτηκε και γι’ αυτό, δεν υπήρξε καμία επίπτωση ούτε στην πλατφόρμα, ούτε στον Αμερικανό ράπερ. Μια χαρά στέκεται ο τελευταίος στη μονοετούς διαρκείας κορυφή με 8,2 δις ακροάσεις.

Ο Drake έχει ακόμη έναν λόγο να γιορτάζει αυτήν την εβδομάδα, με την ευκαιρία δηλαδή των 7 υποψηφιοτήτων του στα βραβεία Grammy 2019, δεύτερος μετά τον Kendrick Lamar. Πολλοί είναι αυτοί που φοβούνται γι’ ακόμη μία χρονιά την επανάληψη του φετινού #GrammysSoMale φιάσκο, με τον πρόεδρο της Ακαδημίας Neil Portnow να υπερασπίζεται, πίσω τον Φεβρουάριο, την έλλειψη γυναικών από τα βραβεία με το επιχείρημα ότι «δεν υπήρξε καλής ποιότητας μουσικής από αυτές φέτος». Λίγους μήνες αργότερα, η Ακαδημία Grammy ανακοίνωσε την αύξηση του αριθμού των υποψηφιοτήτων από 5 σε 8 σε 4 βασικές κατηγορίες: «Άλμπουμ της Χρονιάς», «Ηχογράφηση της Χρονιάς», «Τραγούδι της Χρονιάς» και «Καλύτερος Νέος Καλλιτέχνης». Κάπως έτσι δηλαδή, ίσως και να χωρέσουν οι γυναίκες καλλιτέχνιδες με τη λιγότερο ποιοτική μουσική, να μπουν τιμής ένεκεν στις αναδιαρθρωμένες κατηγορίες. Γιατί το να βρει κανείς γυναίκες καλλιτέχνιδες που να συμπληρώνουν μια πεντάδα μουσικής ποιότητας είναι αρκετά δύσκολο. Ειδικά αν ξεχάσει να τις διαφημίσει το Spotify μετά την 8η Μαρτίου.

Το 2018 ως χρονιά στη μουσική όσον αφορά το φεμινιστικό κίνημα ήταν άνευρη, λειψή δίπλα στο θυελλώδες 2017 που συμπεριέλαβε #MeToo, μουσικές κορυφές κατακτημένες εκ νέου από γυναίκες (βλέπε Cardi B στις θέσεις του Billboard), και τη συνέχεια της πολύκροτης υπόθεσης του βιασμού της Αμερικανίδας τραγουδίστριας Kesha από τον παραγωγό Dr Luke.

Το 2018 τα στόματα παρέμειναν κλειστά, περιμένοντας ίσως κάτι να ξεχαστεί ή να προσπεραστεί. Ο, τι μας είχε υποσχεθεί το 2017, έγινε σκόνη πριν καν μπει το 2018. Αναμένουμε να δούμε λοιπόν ποια ή τι θα είναι αυτό που θα καταφέρει να αναστρέψει εντός του 2019 το κλίμα της επανάπαυσης και βουβαμάρας που υπάρχει. Και όχι, δεν χρειαζόμαστε ξανά τη Beyoncé να μας κάνει «ντα» με τον σχετικά νεοευρεθέντα φεμινισμό της. Thank u, next.