«Η δουλειά αυτής της γυναίκας είναι εξαιρετική. Το κακό είναι πως δεν είναι άντρας», είπε κάποτε ο Εντουάρ Μανέ μπροστά στους πίνακες της Μπερθ Μοριζό. Η διαπίστωση ίσχυε για όλες τις γυναίκες που τόλμησαν και ζωγράφισαν, εκπαιδεύτηκαν και εξέθεσαν σε μια εποχή που η τέχνη ήταν γένους ανδρικού.

Η Μπερθ Μοριζό ήταν μια από αυτές, σύζυγος του αδερφού του Εντουάρ Μανέ, μια γυναίκα με έντονη προσωπικότητα και ταλέντο, η οποία μας άφησε έργα με διαυγή ποιότητα.

Ο Ζαν-Μπατίστ Καμίγ Κορό ήταν δάσκαλός της και η ζωγραφική της ήταν επηρεασμένη από την κλασική της παιδεία.

Πέρασαν 112 ολόκληρα χρόνια από τον θάνατό της για να κάνει το αμερικάνικο ντεμπούτο της στο Ίδρυμα Μπαρνς της Φιλαδέλφειας με την πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση του έργου της στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Παρουσιάζει μια νέα εικόνα της σημαντικής αυτής ζωγράφου στην ανάπτυξη του ιμπρεσιονισμού αλλά και το καθοριστικό κεφάλαιο της ιστορίας της τέχνης του οποίου υπήρξε μέρος του. Η διεθνής αυτή έκθεση διοργανώνεται από το Ίδρυμα Μπαρνς, το Μουσείο Τέχνης του Ντάλλας, το Εθνικό Μουσείο Τέχνης του Κεμπέκ και το Μουσείο Ορσέ του Παρισιού και θα διαρκέσει έως τις 14 Ιανουαρίου 2019.

Η Μπερθ Μοριζό έκανε περιζήτητα, από εμπόρους και συλλέκτες, έργα αν και παρά τα επιτεύγματά της δεν είναι γνωστά όσων των ανδρών συναδέλφων της εποχής της. Η έκθεση διερευνά ακόμα τη συμβολή της στο ιμπρεσιονιστικό κίνημα και την ανάπτυξη της σύγχρονης τέχνης στο Παρίσι στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα.

Οι πίνακες ζωγραφικής και τα πορτραίτα της που εκτίθενται ξεπερνούν τα 70 και προέρχονται από ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές. Η έκθεση εντοπίζει την εξαιρετική πορεία μιας γυναικείας ζωγράφου η οποία, σε αντίθεση με τους κανόνες της εποχής και του κοινωνικού της περιβάλλοντος, έγινε σημαντικό μέλος της παρισινής πρωτοπορίας από τα τέλη της δεκαετίας του 1860 μέχρι το θάνατό της το 1895.

After Luncheon

Woman and Child in a Garden

On the Cliff at Portrieux

Study, The Water’s Edge

Woman and Child Seated in a Meadow