Ο Οργανισμός ΝΕΟΝ παρουσιάζει τον Αμερικανό καλλιτέχνη Paul Chan σε μια πολυδιάστατη έκθεση, σε επιμέλεια του Sam Thorne, Διευθυντή του Nottingham Contemporary, στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.

Η έκθεση Odysseus and the Bathers (O Οδυσσέας και οι λουόμενοι) αντλεί το θέμα και τον τίτλο της από το δοκίμιο του Chan Odysseus as Artist (O Οδυσσέας ως καλλιτέχνης) (2017), το οποίο περιστρέφεται γύρω από τον όρο πολύτροπος. Δίνοντας στον όρο αυτό έννοιες όπως επινοητικότητα τρόπων ή υπεκφυγή ή διαρκής κίνηση, η έκθεση του Paul Chan είναι μια έκθεση σε κίνηση.

Παρουσιάζονται νέες παραγωγές αλλά και πρόσφατα έργα του καλλιτέχνη, κυρίως κινούμενα σώματα που λυγίζουν, στριφογυρίζουν και χτυπιούνται. Ο Chan αποκαλεί τις συγκεκριμένες υφασμάτινες μορφές «Bathers» (Λουόμενοι) και συμπεριλαμβάνονται σε μια μεγαλύτερη συλλογή έργων με τίτλο «Breathers» (Πνέοντες), τα οποία ο καλλιτέχνης ξεκίνησε το 2014. Το κάθε έργο αποτελείται από ένα υφασμάτινο «σώμα» σχεδιασμένο από τον Chan και προσαρμοσμένο σε τροποποιημένους ανεμιστήρες. Για την υλοποίησή τους συνδυάστηκαν ο σχεδιασμός και η κατασκευή καλουπιών με τη ραπτική, με στόχο να δημιουργηθούν διαφορετικά είδη και αποχρώσεις κίνησης.

Όπως λέει ο Chan, πρόκειται για έργα τέχνης που αναπνέουν, γλυπτά σε κίνηση που λειτουργούν ως τρισδιάστατες κινούμενες εικόνες. Τα έργα αυτά εκπληρώνουν τη δηλωμένη επιθυμία του Chan να απομακρυνθεί από τις σύγχρονες «εικόνες της οθόνης», επινοώντας νέα έργα κινούμενης εικόνας που υπερβαίνουν τη λογική του «καρέ».

Όπως σημειώνει ο επιμελητής της έκθεσης Sam Thorne, «Για τον Chan, οι συνεκδοχές του όρου πολύτροπος – καλλιτεχνικές, ηθικές, προσωπικές ή πολιτικές – έχουν αποτελέσει έναυσμα για πολλές σκέψεις. Στο Odysseus as Artist, υποστηρίζει ότι η πανουργία, η διαρκής επινοητικότητα τρόπων, είναι σημαντικό προσόν για έναν καλλιτέχνη. Η πανουργία, για τον Chan, συνδέεται στενά με τη δημιουργία στην τέχνη, καθώς συνιστά άσκηση της λογικής. Όπως διερωτάται στο δοκίμιό του, «Είναι δυνατόν να διευρύνουμε τους όρους που αφορούν τη σύγχρονη τέχνη χρησιμοποιώντας την αντίληψη της πανουργίας όπως εμφανίζεται στον Οδυσσέα; Και άραγε θα μπορούσε η πανουργία να αναδιατυπωθεί ως τρόπος του σκέπτεσθαι και του πράττειν που μας οδηγεί σε μία πληρέστερη απάντηση στο ερώτημα γιατί η τέχνη θα όφειλε να έχει σημασία στις μέρες μας; Πιστεύω ότι εν μέρει, αυτό που προσφέρει ο όρος πολύτροπος στον Chan, είναι η δυνατότητα μιας εξόδου κινδύνου, της υπεκφυγής, της διαρκούς κίνησης. Έναν τρόπο, όπως του αρέσει να λέει, να ξεγελάει την ίδια του τη μοίρα».

Οι πρώτες φωτογραφίες της έκθεσης:

Info:

Paul Chan – “Odysseus and the Bathers” στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης | από 5 Ιουλίου έως 14 Οκτωβρίου 2018