Στις 8 Δεκεμβρίου του 1861 γεννιέται στο Παρίσι ο γιος ενός παπουτσή, ο Ζωρζ Μελιές που αποφασίζει να γίνει μάγος. Ξεκινάει μια καριέρα που έμελλε να αλλάξει τον κόσμο του κινηματογράφου, από θαυματοποιός και ταχυδακτυλουργός στο Θέατρο Ρομπέρ Χουντίν. Ο νεαρός μάγος Ζωρζ Μελιές «μαγεύεται» με τη σειρά του όταν αρχίζει να παρακολουθεί τις ταινίες που έφτιαχναν οι αδελφοί Λυμιέρ, το 1895. Ένα χρόνο αργότερα αρχίζει να σκηνοθετεί ο ίδιος ταινίες, παρουσιάζοντας σε πολλές από αυτές ταχυδακτυλουργικά θεάματα.

Θα μπορούσε να είναι ένα παραμύθι η ζωή του Ζωρζ Μελιές, που σκηνοθέτησε τελικά 531 ταινίες από το 1896 μέχρι το 1914, διάρκειας από ένα έως σαράντα λεπτά, με πιο διάσημη την ταινία Ταξίδι στη Σελήνη (Le voyage dans la lune) του 1902, όπου περιγράφεται κινηματογραφικά για πρώτη φορά ένα διαστημικό ταξίδι, αποτελώντας μία πρώτη μορφή ταινίας επιστημονικής φαντασίας. Ο Μελιές φέρεται επίσης ως ο δημιουργός της πρώτης ταινίας τρόμου, Το Κάστρο του Διαβόλου (Le Manoir du Diable) το 1896, καθώς και των πρώτων έγχρωμων ταινιών, τις οποίες κατάφερε να δημιουργήσει χρωματίζοντας τα κινηματογραφικά καρέ με το χέρι.

Ο λάτρης του κινηματογράφου και πρωτοπόρος της μυθοπλασίας, το 1913 πτώχευσε, γεγονός που τον απομάκρυνε από τον χώρο του κινηματογράφου, ενώ μεγάλο μέρος των έργων του καταστράφηκε. Έπρεπε να περάσουν δεκαετίες για να επανεκτιμηθεί από τους σουρεαλιστές και να κατακτήσει τη θέση του στο πάνθεον του κινηματογράφου.

Η γοητευτική αυτή προσωπικότητα και οι φανταστικές ιστορίες που ξεπηδούν από το έργο του έγιναν μια εξίσου «φανταστική παράσταση» από τον σκηνοθέτη Άγγελο Φραντζή, μια παράσταση που έχει να κάνει με το σύμπαν και τον κόσμο του Ζωρζ Μελιές.

Ο Μελιές, γνωστός για τις τεχνικές καινοτομίες που εισήγαγε, αφού θεωρείται ένας από τους πρώτους σκηνοθέτες στην ιστορία του κινηματογράφου και συνέβαλε σημαντικά στην μετεξέλιξή του από τεχνική σε μία νέα μορφή τέχνης, γοητεύει παιδιά και ενήλικες που επιστρέφουν μέσα από μια sci-fi εμπειρία θεάτρου και κινηματογράφου στην «πηγή» της δημιουργίας, στον μαγικό κόσμο της μυθοπλασίας και των εφέ.

«Ο Μελιές με γοητεύει πολύ σαν φιγούρα», λέει ο Άγγελος Φραντζής«Γυρίζοντας πίσω στο χρόνο έχουμε τους αδερφούς Λυμιέρ που ήταν η αρχή του σινεμά και του ρεαλισμού, ενώ ο Μελιές ήταν αυτός που στην ουσία όρισε τη μυθοπλασία. Όρισε τις πρώτες ταινίες φανταστικού κινηματογράφου στις αρχές του σινεμά. Αν οι αδερφοί Λυμιέρ έρχονται από τον κόσμο της επιστήμης, ο Μελιές έρχεται από τον κόσμο του θεάματος. Είναι ο πρώτος που έχει φτιάξει κινηματογραφικά εφέ με έναν απίστευτα υπερρεαλιστικό και ποιητικό τρόπο, ενώ οι ταινίες έχουν τόση ελευθερία μέσα και τέτοια ομορφιά, ο πρώτος που κάνει μυθοπλασία».

Το «Απίθανο ταξίδι» που ετοίμασαν ο Άγγελος Φραντζής, η Ερατώ Τζαβάρα, ο Βασίλης Τζαβάρας και η Χρυσάνθη Μπαδέκα προσκαλεί τα παιδιά και τους ενήλικες να ταξιδέψουν στον παράδοξο και σουρεαλιστικό κόσμο των ταινιών του πρωτοπόρου σκηνοθέτη και ταχυδακτυλουργού, μέσα από μια παράσταση με ζωντανή μουσική, βίντεο και κίνηση, όπου συμμετέχουν και οι ίδιοι.

Στην παράσταση, τρεις φίλοι ταξιδεύουν πίσω στο χρόνο, στην εποχή του βωβού κινηματογράφου, για να ζήσουν μια περιπέτεια που θα τους οδηγήσει σε μακρινούς πλανήτες και θα τους φέρει αντιμέτωπους με παράδοξα εμπόδια. Στόχος τους είναι να απελευθερώσουν τον Ζωρζ Μελιές, που κρατείται φυλακισμένος από τους εχθρούς της φαντασίας. Για να το πετύχουν αυτό, όμως, θα πρέπει να βρουν τρόπο ώστε από τη σκηνή να εισχωρήσουν στην οθόνη του κινηματογράφου, κάτι που μπορεί να συμβεί μόνο με τη βοήθεια και τη φαντασία των παιδιών.

«Θελήσαμε να κάνουμε μια παράσταση», λέει ο Άγγελος Φραντζής «που να βουτάει στο σύμπαν του Μελιές, αλλά με ένα τρόπο του σήμερα. Να βρούμε δηλαδή τις αναλογίες και να κάνουμε το ίδιο χειροποίητο, ελεύθερο και βουτηγμένο στο φανταστικό σύμπαν του έργο, βυθισμένοι και εμείς στο θέατρο και τον κινηματογράφο με τη δύναμη της φαντασίας. Η παράσταση επαναδημιουργεί συνέχεια πράγματα σχετικά με τον Μελιές, ενώ όλα διαδραματίζονται επί σκηνής, σε μια παράσταση βωβή, που μπαίνει και βγαίνει από τον ονειρικό κόσμο στην πραγματικότητα».

Έτσι με αυτό τον τρόπο της ανακάλυψης πίσω από την εικόνα, η  Μικρή Σκηνή της Στέγης γίνεται κινηματογραφικό πλατό και μια παράσταση για όλη την οικογένεια ταξιδεύει τους μικρούς και μεγάλους θεατές στο χρόνο, στην εποχή του βωβού κινηματογράφου, ενώ αναζητούν τον «αόρατο» πρωταγωνιστή της μαγικής παράστασης, τον περίφημο Ζωρζ Μελιές.

Μιλώντας για το απίθανο αυτό ταξίδι, τον ύμνο στη δύναμη της φαντασίας, ο Άγγελος Φραντζής συμπληρώνει πως «ο κινηματογράφος σήμερα έχει ένα κομμάτι των εφέ που παράγουν τα χολιγουντιανά στούντιο και ένα κομμάτι από την άλλη όχθη που το πραγματικό, ο ρεαλισμός είναι η απόλυτη τάση στο σινεμά του δημιουργού. Αυτό έχει ένα ενδιαφέρον για μένα, ο ενδιαφέρων δρόμος είναι με το ένα πόδι στη μια πλευρά και με το άλλο στην άλλη, η χρήση των στερεοτύπων του δημιουργού και η φαντασμαγορία και η σύνδεσή τους για να κερδίσουν ένα κοινό που ολοένα γίνεται στο σινεμά πιο μικρό. Για να κερδίσεις την αίθουσα σήμερα πρέπει να ζήσεις μια εμπειρία, αυτή που δεν μπορεί να σου προσφέρει το τάμπλετ σου».

Το «Απίθανο Ταξίδι» το είδαν μέχρι σήμερα χιλιάδες μαθητές και ανοίγει τις παραστάσεις του και στο κοινό της Στέγης, έχοντας φορτωθεί με τον ενθουσιασμό των παιδιών που ανακαλύπτουν τη μαγεία πίσω από κάθε εικόνα σε μια χειροποίητη παράσταση, που τα εφέ μοιάζουν ταχυδακτυλουργικά κόλπα.

«Είναι μια παράσταση για παιδιά και για ενήλικες με οπτικά ευρήματα που έχουν μεγάλο ενδιαφέρον και χιούμορ με ένα υλικό υψηλής ποιότητας στη σκηνή και την οθόνη, παράλληλα με όσο το δυνατόν πιο χειροποίητο τρόπο», λέει ο Άγγελος Φραντζής. «Είναι μια παράσταση χειροποίητη που οι ήρωες κολλάνε το μικρόβιο του βωβού κινηματογράφου και έχει για τα παιδιά και ένα χαρακτήρα εξερεύνησης. Τα παιδιά αληθινά, όπως είδαμε όλη τη χρονιά πέρσι, ξετρελαίνονται, ταυτίζονται και μπαίνουν μέσα στην περιπέτεια και μπερδεύονται κάπως με το πραγματικό και φανταστικό, αλλά προσπαθούν να λύσουν και κάθε μυστήριο. Με μια εμπειρία που τους βάζει να σκεφτούν τι είναι η φαντασία και τι είναι η πραγματικότητα».

Info:

«Το απίθανο ταξίδι» |  2 – 4 Φεβρουαρίου 2018 | Στέγη Ιδρύματος Ωνάση