Πολύ λίγοι καλλιτέχνες στις Κάτω Χώρες μελέτησαν την ιαπωνική τέχνη. Ο πιο διάσημος ήταν ο Βίνσεντ Βαν Γκογκ και σε αυτή ακριβώς τη σχέση του με την ιαπωνική ζωγραφική και τη χώρα είναι αφιερωμένη η έκθεση στο Μουσείο Βαν Γκογκ στο Άμστερνταμ. Η λατρεία του για τη χώρα έχει σωθεί στην αλληλογραφία που κρατούσε με τον αδερφό του Τεό.

«Μετά από λίγο καιρό αλλάζει η ματιά σου, βλέπεις περισσότερο με μια ιαπωνική ματιά, ζεις τα χρώματα διαφορετικά», έγραφε.

Ο Βαν Γκογκ βρισκόταν στο Παρίσι όταν ανακάλυψε τον αντίκτυπο της Ανατολικής τέχνης στη Δύση, όταν αποφάσισε να εκσυγχρονίσει τη δική του τέχνη. Αγόρασε τις πρώτες ιαπωνικές του ξυλογραφίες αργότερα στην Αμβέρσα και τις έβαλε στον τοίχο του δωματίου του. «Το στούντιο μου είναι αρκετά ανεκτό, κυρίως επειδή έχω καρφώσει μια σειρά από ιαπωνικές εκτυπώσεις στους τοίχους που βρίσκω πολύ διαφορετικές. Ξέρεις, αυτές οι μικρές θηλυκές φιγούρες σε κήπους ή στην ακτή, ιππείς, λουλούδια, κλαδιά με αγκάθια», του έγραψε.

Japonaiserie (after Hiroshige), 1887, Παρίσι

Courtesan (after Eisen), 1887

Small Pear Tree in Blossom, 1888

Branch of an Almond Tree in Blossom – 1890

Woman in the ‘Cafe Tambourin’, με τις γιαπωνέζικες ξυλογραφίες στο φόντο

Vincent van Gogh, Portrait of Julien Tanguy, 1887, Musée Rodin, Paris

Vincent van Gogh, Bridge in the Rain (after Hiroshige), 1887

The Kingfisher, 1886

Από τα έργα του Βαν Γκογκ, από τα πιο διάσημα που έχουν αναπαραχθεί μέχρι σήμερα σε εκατοντάδες μορφές είναι «Τα άνθη αμυγδαλιάς» με τα λευκά και ροζ λουλούδια ζωγραφισμένα πάνω σε ένα φωτεινό καταγάλανο ουρανό. Είναι το πιο βαθιά επηρεασμένο από την Ιαπωνία έργο του. «Η Ιαπωνία ήταν το όνειρο και το ιδανικό του», λέει ο Άξελ Ρύγκερ, διευθυντής του μουσείου Βαν Γκογκ στο Άμστερνταμ.

Παρουσιάζονται γύρω στα 60 έργα με λάδι αλλά και σχέδια, ανάμεσά τους βρίσκονται πολλά δάνεια. Επίσης παρουσιάζονται 60 ιαπωνικά χαρακτικά που ενθουσίαζαν πάντα τον Ολλανδό ζωγράφο. Ο ίδιος είχε συλλέξει γύρω στα 660 χαρακτικά. Ξυλογραφίες του 19ου αιώνα τις οποίες ζήλευε για την καθαρότητα των γραμμών τους όπως έγραφε στον Τεό.

Η αγάπη του για την Ιαπωνία έφθασε στο σημείο να ζωγραφίσει τον εαυτό του ως Ιάπωνα μοναχό. Αν και δεν κατάφερε ποτέ να κάνει αυτό το ακριβό ταξίδι στην Ιαπωνία, η χώρα αυτή άλλαξε για πάντα τον τρόπο με τον οποίο έβλεπε το φως. Και έφερε αυτή την καθαρότητα στα έργα του στης Αρλ τα λιβάδια και τα χτυπημένα από το φως τοπία της.

Info έκθεσης:

Van Gogh & Japan | 23 Μαρτίου – 24 Ιουνίου 2018 |  Μουσείο Βαν Γκογκ, Άμστερνταμ