Η Ιταλία εκτός από το ότι έχει τον υψηλότερο αριθμό σε Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO από οποιαδήποτε άλλη χώρα στον κόσμο, έχει και μια άλλη πρωτιά καθόλου ευχάριστη. Είναι η χώρα η οποία αν δε δεχθεί ιδιωτικές χορηγίες δεν είναι ικανή να διαφυλάξει και να συντηρήσει τα αξιοθέατά της.

Χτυπημένη από την οικονομική κρίση η χώρα έχει δει πολύ σημαντικές μειώσεις των επιδοτήσεων και μεγάλη μείωση των ποσών του προϋπολογισμού που διατίθεται για τη συντήρηση και την αποκατάσταση των μνημείων της και δεν εξαιρούνται αυτών των περικοπών αρχαιολογικοί προορισμοί όπως η Πομπηία ή τα μεγάλα μνημεία της Ρώμης. Με τους πόρους για τον πολιτισμό να είναι σήμερα στο ένα τρίτο, οι δωρητές από τον ιδιωτικό τομέα, κυρίως τα μεγάλα brands των ιταλικών οίκων μόδας ανέλαβαν τη σωτηρία των μνημείων πράγμα που έκαναν μέχρι σήμερα με μεγάλη επιτυχία.

Ο οίκος κοσμημάτων Bulgari αυτή τη φορά αναλαμβάνει μετά την προηγούμενη αποστολή του που ήταν η αποκατάσταση των ισπανικών σκαλοπατιών στη Ρώμη να διαθέσει αυτή τη φορά το ποσό των 500.000 ευρώ για την ανάπτυξη του αρχαιολογικού χώρου στην περιοχή Largo di Torre Argentina, ο οποίος θα είναι προσβάσιμος για επισκέψεις κατοίκων και τουριστών για πρώτη φορά.

Το Largo di Torre Argentina είναι ένα αρχαιολογικό τετράγωνο μέσα στη Ρώμη, στο οποίο μάλιστα πιστεύεται ότι εκεί δολοφονήθηκε ο Ιούλιος Καίσαρας.  Στην αρχαιολογική αυτή περιοχή που περιβάλλεται από αναγεννησιακά και μεσαιωνικά κτίρια υπάρχουν ερείπια τεσσάρων ναών και του θεάτρου της Πομπηΐας.

Largo di Torre Argentina, Rome

Καθώς, ακόμα και τα δισεκατομμύρια ευρώ έσοδα που φέρνουν στο ιταλικό κράτος τα εισιτήρια των αρχαιολογικών χώρων της Ιταλίας δεν επαρκούν οι προσφορές για χρηματοδότηση. Μέχρι σήμερα ο οίκος Tod’s χρηματοδότησε την αποκατάσταση του Κολοσσαίου με  25.000.000 ευρώ. Ο Fendi χρηματοδότησε την αποκατάσταση της Fontana di Trevi με 2.200.000 ευρώ, ο Bulgari αποκατέστησε τα Spanish Steps δίνοντας 1.500.000 ευρώ, ο Ferragamo έκανε δωρεά 600.000 στο Uffizi, ενώ ο όμιλος ΟΒΤ στον οποίο ανήκουν οι δημοφιλείς μάρκες Diesel, Marni, Maison Margiela, και Viktor & Rolf έδωσε 5.000.000 ευρώ για την αποκατάσταση της Γέφυρας του Ριάλτο.

Όπως ήταν αναμενόμενο οι χρηματοδότες έχουν γίνει και αντικείμενο κριτικής από αυτούς που πιστεύουν ότι η Ιταλία «ξεπουλά» την πολιτιστική κληρονομιά της σε επιχειρήσεις. Παρά το γεγονός ότι οι ιδιώτες χορηγοί παρέχουν τα πολυπόθητα μετρητά για την προστασία των πολιτιστικών θησαυρών της Ιταλίας, απολαμβάνουν το τεράστιο πλεονέκτημα να διαφημίζονται στα πιο προνομιούχα και τουριστικά σημεία.

Οι επικριτές λένε ότι τα διάσημα τοπόσημα της Ιταλίας έχουν γίνει στην ουσία πινακίδες διαφήμισης για τους πλούσιους εταίρους της συντήρησης. Άλλοι πιο «αυστηροί» μιλούν για βεβήλωση των μνημείων, ενώ η αποκατάσταση του Ριάλτο εξόργισε ακόμα και τους πιο μετριοπαθείς, όταν κατά τη διάρκεια της Μπιενάλε το 2015, η εμβληματική γέφυρα ήταν μια διαφήμιση για τα προϊόντα Diesel. Εξαιτίας της μεγάλης επισκεψιμότητας των ιταλικών μνημείων, σήμερα, εταιρείες και εκτός Ιταλίας πολιορκούν την κυβέρνηση -κυρίως από την Κίνα- οι οποίες θέλουν να επενδύσουν σε αποκαταστάσεις, αγοράζοντας ουσιαστικά διαφημιστικό χώρο στα πιο πολυφωτογραφημένα τουριστικά σημεία του πλανήτη.

Spanish steps, Rome

Προς το παρόν, οι ενέσεις ρευστότητας από τις μεγάλες μάρκες, που η εμπορική τους εικόνα είναι έντονα συνδεδεμένη με τις ιταλικές ρίζες τους, φαίνεται να είναι η καλύτερη συνταγή για την αντιμετώπιση των οικονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι φορείς συντήρησης των μνημείων. Όμως, παρά τη θετική στάση των Ιταλών απέναντι στην ιδιωτική χορηγία, φυσικά με το αζημίωτο, τονίζουν ότι αυτή θα πρέπει να είναι απλά μια προσωρινή λύση ανάγκης πριν καταλήξουν τα αξιοθέατα της Ιταλίας να γίνουν μόνιμοι διαφημιστικοί χώροι των οίκων μόδας.