«Ο τρόπος για να είσαι παγκόσμιος, είναι να έχεις τις ρίζες σου στη δική σου κουλτούρα» δήλωνε συχνά στις συνεντεύξεις του ο πολυβραβευμένος Ιρανός σκηνοθέτης Αμπάς Κιαροστάμι που έφυγε από τη ζωή τη Δευτέρα 4 Ιουλίου 2016, από επιπλοκές του καρκίνου. Ήταν 76 ετών.

Ακολουθώντας αυτό το μότο κατάφερε, όχι μόνο να αναγνωριστεί ως ένας από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες διεθνώς, εμπλουτίζοντας με την ιδιαίτερη ματιά του το σύγχρονο σινεμά, αλλά και να συμβάλλει καθοριστικά στην άνοδο και καθιέρωση της εθνικής κινηματογραφίας της χώρας του, ως τη σημαντικότερη των τελευταίων δεκαετιών.

Ο πολυβραβευμένος Ιρανός σκηνοθέτης Αμπάς Κιαροστάμι, δημιουργός κορυφαίων έργων των τελευταίων δεκαετιών, γύρισε περισσότερες από 40 ταινίες. Κορυφαία στιγμή στην καριέρα του υπήρξε η βράβευσή του το 1997 με Χρυσό Φοίνικα για τη «Γεύση του κερασιού», ταινία που αφηγείται την ιστορία ενός μεσήλικα, ο οποίος σκοπεύει να αυτοκτονήσει και ψάχνει να βρει κάποιον να τον θάψει όταν πεθάνει. Η ταινία προβλήθηκε κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή στο φεστιβάλ των Καννών, ενώ λέγεται πως την κόπια την έφερε ο ίδιος ο σκηνοθέτης.

Αφίσα από την ταινία «Γεύση του κερασιού»

Αφίσα από την ταινία «Γεύση του κερασιού»

Από εκείνη την στιγμή και μετά η καριέρα του εκτοξεύεται και χωρίς να απαρνείται ποτέ τις ρίζες της, γίνεται σαφώς πιο ευρωπαϊκή. Δύο χρόνια αργότερα, το 1999, κέρδισε το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ Βενετίας, με την ταινία «Ο Άνεμος Θα μας Πάρει». Η ταινία κλέβει τις εντυπώσεις με τους πολλαπλούς ήρωες που ακούγονται σε αυτήν, χωρίς ποτέ να τους βλέπει κανείς.

Οι ποιητικοί διάλογοι και η αλληγορία είναι άλλωστε τα κύρια χαρακτηριστικά των σκηνοθετών του «Νέου Κύματος» του ιρανικού σινεμά. Και ο Κιαροστάμι ήταν ο σημαντικότερος εκφραστής του.

Ο Αμερικανός σκηνοθέτης Μάρτιν Σκορτσέζε είπε για το έργο του: «Ο Κιαροστάμι αντιπροσωπεύει το υψηλότερο επίπεδο καλλιτεχνικότητας στο σινεμά»

Στιγμιότυπο από την ταινία «Ο Άνεμος Θα μας Πάρει»

Στιγμιότυπο από την ταινία «Ο Άνεμος Θα μας Πάρει»

Γεννημένος στην Τεχεράνη το 1940, ο Κιαροστάμι σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών της Τεχεράνης. Καταπιάστηκε αρχικά με τη ζωγραφική, ασχολήθηκε για ένα διάστημα με την εικονογράφηση παιδικών βιβλίων, ενώ κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1960 εργάστηκε στο χώρο της διαφήμισης. Ξεκίνησε να κάνει σινεμά το 1970 ιδρύοντας ο ίδιος ένα τμήμα κινηματογράφου στο Κέντρο Διανοητικής Ανάπτυξης Παιδιών και Εφήβων. Η πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία ήταν το «Report», το 1977, με την ιστορία ενός εφοριακού που δέχεται δωροδοκίες.

Ανήκει στους καλλιτέχνες που μετά την επανάσταση του 1979 δεν εγκατέλειψαν το Ιράν. Οι ταινίες του, οι οποίες συχνά επικεντρώνονταν σε παιδιά ή σε φτωχότερους Ιρανούς που ζούσαν σε αγροτικές περιοχές, δεν θεωρήθηκαν ποτέ ιδιαίτερα πολιτικές. Ωστόσο μερικά από τα σενάρια που συνέγραψε για τον σκηνοθέτη Τζαφάρ Παναχί είχαν ξεκάθαρα πολιτική χροιά.